Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Thar
Exakt. Är ju inte alls konstigt om det inte går att hitta.. Hur många svenskar spelade in England-Kamerun på videoband och hur många av dem har idag kvar inspelningen typ 35 år senare....
Att det inte går att hitta betyder inte att det inte existerar.
Vanligare än man idag kanske kan tro. Spela in grejer på VHS var en stor grej innan man kunde dela film på fil på nätet. Jag har själv kvar VHS-kassetter med samtliga matcher från VM 2002, till exempel.
Jag tror att det fanns folk som bandade matchen, till och med att det fanns folk som bandade samtliga matcher som sändes i svensk TV. Men jag tror inte att någon sådan privat inspelning finns kvar idag. Vid det här laget hade den dykt upp, om den funnits. Den är nämligen värd pengar. Jag själv har pratat med folk som sagt "den har min farbror på VHS i källaren", typ. Flera gånger. Varje gång jag hör det så erbjuder jag alltid 10000 kronor för bandet, men ingen har nappat, tyvärr.
Du har därför rätt i att argumentet "skulle SVT ha brutit sig in hos folk och ändrat i deras VHS-inspelningar" är väldigt svagt. Självklart har SVT inte gjort det, men det är också förmodligen sant att ingen sådan inspelning finns kvar. Och om den existerar, så är den bortglömd och förlorad.