Citat:
Ursprungligen postat av
lasse-bengtsson
Låt oss säga att 2+2 är 5. Men bara du vet det. Resten av världen tror att det är 4. O mobbar dig för att du minsann tror det är 5.
Du är övertygad och du har rätt. Men alla tror det är 4.
Folk visar dig på sina miniräknare att det faktiskt är 4. Men du vet det är 5.
Hade du bara skrattat o accepterat "fakta" trots att du faktiskt har rätt?
Du ska inte spela så jävla smart o duktig, som att du inte agerat exakt likadant själv om du varit bergsäker på nåt. Du är inte speciell.
I det fallet får jag ju anstränga mig för att belägga mitt påstående på något sätt. Jag kan inte bara sitta som en bäbis och skrika "JAG HAR RÄTT". För det första måste jag försöka fundera över HUR jag vet att jag har rätt. Vi kan utesluta dumheter som gudomliga ingivelser och annat skit.
När jag själv vet hur jag kommit fram till att jag har rätt, så är nästa steg att på ett snyggt och pedagogiskt sätt visa det för folk. Det kanske inte är så lätt, men om jag faktiskt har rätt på riktigt, så är det mitt eget ansvar att försöka visa det.
Sånt har hänt mig då och då. Jag är ibland (långt ifrån alltid) ganska smart och inser faktiskt saker som andra inte har fattat. Till exempel i mitt arbetsliv. Då gör jag precis som jag skrivit här. Det har nästan alltid gått bra. Jag har övertygat många om att de förstått fel.