Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Din hundraprocentiga säkerhet betyder absolut ingenting.

Det är därför det ska bli så kul att se reaktionerna när jag fixat en film från VHS:en. Men vid det här laget så har jag definitivt respekt för skepsisen, och ja vill be om ursäkt till Glorkas och Careless om dom läser den här tråden för att jag kallade dom troll...

Jag var nämligen helt övertygad om att KB eller SVT inte skulle ha censurerat, det kändes för överdrivet och larvigt att dom skulle ha gjort det, så jag trodde på mer på att det bara var Glorkas och Careless som trollade...

Men nu när vi fått se film ifrån KB så förstår jag själv att det är censurbyrån som har varit i farten istället, men det trodde jag inte själv innan så vid det här laget har jag en annan förståelse för att ni inte tror mig, även fast det jag säger är sanningen.

Ganska häftigt och coolt egentligen på något sätt att SVT orsakat alla dom här spekulationerna genom att censurera, även fast det är av fel anledning och även fast jag tycker det är fel att censurera.
Citera
2023-08-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Kul att höra. Ett annat spår som inte kollats än är radio. Ingen som varit på KB har någonsin kollat en radiosändning trots att det finns en hyfsad chans att det kan ha sagts där. Arne kommenterade ju till och med i radio ibland.

Ett av radiospåren är Brasilien-Kamerun från 24 juni 1994. Kanske främst då efter Bebetos mål i minut 74. Länk: https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Kamerun+year%3A1994+typ%3Aradio

Sedan har vi radiosändningen av Argentina-Nigeria från 1994 där du bara skulle behöva lyssna några få minuter. Man har nämligen hittat att en hyfsat lämplig bänkbild visades omkring matchminut 33 och förhoppningen är att originalcitatet ska vara att det ser mörkt ut på Nigerias bänk. Här är bänkbilden: https://imgur.io/kz79hC3?r

Man kan ju såklart kika och lyssna på klipp i all oändlighet

Men det mest troliga är ju att arne aldrig sagt det (som han själv är inne på i tidiga intervjuer)

Utan någon lustigkurre hittade på alltihopa, skickade in det till anrell, som sedan publicerade det utan någon faktakoll
Citera
2023-08-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Man kan ju såklart kika och lyssna på klipp i all oändlighet

Men det mest troliga är ju att arne aldrig sagt det (som han själv är inne på i tidiga intervjuer)

Utan någon lustigkurre hittade på alltihopa, skickade in det till anrell, som sedan publicerade det utan någon faktakoll

Jag har faktist ringt till farsan nu efter att klippet från KB kom in och han verkar ovanligt klar och pigg i huvudet idag också, han och morsade hade varit ute och spelat boule och grejer. Så jag frågade honom om han var orkade gå ner i källaren och leta reda på rätt kassettband och det har han gjort nu. Farsgubbens problem är att VHS-spelaren är trasig men han har någon gammal gubbpolare i porten bredvid som har någon gammal VHS så han skulle faktiskt gå dit och titta...

Återkommer med besked litet senare...
Citera
2023-08-21, 18:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Det är därför det ska bli så kul att se reaktionerna när jag fixat en film från VHS:en. Men vid det här laget så har jag definitivt respekt för skepsisen, och ja vill be om ursäkt till Glorkas och Careless om dom läser den här tråden för att jag kallade dom troll...

Jag var nämligen helt övertygad om att KB eller SVT inte skulle ha censurerat, det kändes för överdrivet och larvigt att dom skulle ha gjort det, så jag trodde på mer på att det bara var Glorkas och Careless som trollade...

Men nu när vi fått se film ifrån KB så förstår jag själv att det är censurbyrån som har varit i farten istället, men det trodde jag inte själv innan så vid det här laget har jag en annan förståelse för att ni inte tror mig, även fast det jag säger är sanningen.

Ganska häftigt och coolt egentligen på något sätt att SVT orsakat alla dom här spekulationerna genom att censurera, även fast det är av fel anledning och även fast jag tycker det är fel att censurera.

Idiotin i att tro att SVT skulle censurera det harmlösa påstådda citatet blir ju ännu värre när det tar 3 sekunder att hitta Bosse Larsson säga ’svarting’ i en sveriges radio-sändning.

https://youtu.be/oEHGaJ9YHIc
Citera
2023-08-21, 18:20
Medlem
Citat:
Idiotin i att tro att SVT skulle censurera det harmlösa påstådda citatet blir ju ännu värre när det tar 3 sekunder att hitta Bosse Larsson säga ’svarting’ i en sveriges radio-sändning.

https://youtu.be/oEHGaJ9YHIc

Det där var dock inte en av SR:s egna som sa det. Bosse Hansson var pensionerad på den tiden men stackaren blev portad från pressläktaren efter detta. Sen åkte väl Bosse dit för nån peddogrej också har jag för mig i alla fall, så ja litet mycket tråkigheter blev det för Bosse på ålderns höst...
Citera
2023-08-21, 18:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det där var dock inte en av SR:s egna som sa det. Bosse Hansson var pensionerad på den tiden men stackaren blev portad från pressläktaren efter detta. Sen åkte väl Bosse dit för nån peddogrej också har jag för mig i alla fall, så ja litet mycket tråkigheter blev det för Bosse på ålderns höst...

Haha. Dina krumbukter…
Citera
2023-08-21, 18:25
Medlem
Ska posta sammanfattningen igen eftersom nya bevis tillkommit. Det starkaste dessutom.

Någon som minns vilken länk man kunde se matcherna i?

Var direktlänk till skillnad från den jag har där man måste regga sig.

Edit hittade

https://www.plus.fifa.com/en/player/148b95cd-586f-4711-94b0-eb08a93b7b0e?catalogId=52cf9d5b-d34f-40cc-8fb3-4343548e1e7c&entryPoint=Slider
Senast redigerad av avec 2023-08-21 kl. 18:38.
Citera
2023-08-21, 18:32
Medlem
Citat:

Har de även censurerat de videoband som andra användare i tråden påstår sig ha i sin ägo där citatet yttrats?
Citera
2023-08-21, 18:40
Medlem
Citat:
Haha. Dina krumbukter…

Jamen det är sant, kolla upp de själv. Bosse hade inte där att göra egentligen, det blåste mycket och han blev insläppt av någon gammal kollega (tror de va kommentatorn) så han kunde värma sig litet...

Sen har dom bland annat också censurerat bort när Pippis pappa säger negerkung och såna grejer i filmatiseringen av Astrid Lindgrens böcker. Ja det är skrämmande vad mycket censur det är i dagens samhälle man blir mörkrädd... Politbyråns långa klor...
Citera
2023-08-21, 18:46
Medlem
Citat:
Jamen det är sant, kolla upp de själv. Bosse hade inte där att göra egentligen, det blåste mycket och han blev insläppt av någon gammal kollega (tror de va kommentatorn) så han kunde värma sig litet...

Sen har dom bland annat också censurerat bort när Pippis pappa säger negerkung och såna grejer i filmatiseringen av Astrid Lindgrens böcker. Ja det är skrämmande vad mycket censur det är i dagens samhälle man blir mörkrädd... Politbyråns långa klor...

Hur går det för pappa. Skulle han över till sin polare ikväll?
Citera
2023-08-21, 18:57
Medlem
Londons avatar
Citat:
Håller med om att det låter väldigt osannolikt, det var därför jag blev så förvånad. Men det känns för mig typ som att det borde vara enda realistiska förklaringen. Jag är 100 % säker på att Arne sa kommentaren eftersom jag tittade igenom matcherna som min pappa hade sparat från VM 1990 och VM 1994 år 2018.

Det finns kanske liten chans att jag tagit fel på vilken sekvens i vilken match Arne sa det, och där måste jag erkänna att jag är väldigt chockad över att jag kan minnas så pass fel på bara fem år, jag har i regel ett närmast "fotografiskt" minne, men på den punkten är jag väl motbevisad, så till vida dom nu inte skulle redigerat bort det.

Däremot vet jag med 100 % säkerhet att Arne sa kommentaren så det är bara att ta bilen och kuska upp till Storvreta för mig, det är jag skyldig att göra för det har jag lovat... Så får jag väl i värsta fall kolla igenom alla banden för att hitta rätt matchsekvens om så skulle vara...

Citat:
Din hundraprocentiga säkerhet betyder absolut ingenting.

Minnet verkar inte så hundraprocentigt längre…

Eftersom citatet återupplevdes från en kassett i källaren blir Fnord1984 arbete med att finna matchen där det ska ha sagts betydligt mer avgränsat än för de hjältar som tog sig an uppgiften tidigt i tråden iaf
Citera
2023-08-21, 19:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

En fd kommentatorsikon säger svarting i radion och då rycker Statens censurgäng inte in? Chilla gubbar Bosse är pensionerad. Det betyder att vi okejar svarting i arkiven.

Svamlet om ’städning’ av Pippi är helt off topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in