2024-02-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Många såg matchen, bla jag. Så det säger ingenting.
Du glömde svara på min fråga av någon märklig anledning?
Vet inte riktigt vad du menar men gissar att du som gammal rasist vill vinkla.
Var själv inne på samma, om det nu är så att den kommentaren inte finns på kopian i KB:s arkiv så är den raderad och ansågs tydligen som rasistisk.
Citera
2024-02-07, 00:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Var själv inne på samma, om det nu är så att den kommentaren inte finns på kopian i KB:s arkiv så är den raderad och ansågs tydligen som rasistisk.

Varför skulle de glatt påminna folk om ett citat de raderat pga rasism? Hur gick det till när de även censurerade privata videoband hemma hos folk?
(Du vet väl att folk spelade in VM-matcher på den tiden?)

Förklara lugnt och sansat ett trovärdigt scenario som förklarar de frågorna.
Citera
2024-02-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Jag har följt denna tråd ett tag men valt att inte skriva något för att det är lönlöst att argumentera med frälsta som tror sig veta hur det ligger till. Jag gör härmed ett undantag.

Det är ni hobbypsykologer som gaggar om falska minnen! Dessutom var säkert hälften av er inte ens födda 1990 eller hade blöjor och hängde i mammas bröstvårta då. Var ni tillräckligt vuxna var ni antagligen inte intresserade av sport. Vi sportfånar och fotbollsintresserade som tittade på all sport på 80 -och 90-talet vet vad vi kommer ihåg! Har man dessutom humor och intelligens så är en sådan kommentar som yttrades något man reagerade på och tyckte var enormt rolig! Det glömmer man inte!

Vi behöver inte bevisa någonting! Vi vet vad vi hörde och såg! Ni andra behöver inte bry er!

Jag har inte kollat igenom VHS-band som jag ev har kvar från den tiden. Jag och en vän hade pippi på att spela in bl a straffläggningar från mästerskap och cuper. Tänker inte leta heller!

Att PK-folk kan ha klippt bort en sådan kommentar skulle inte förvåna mig för fem öre. Absolut inte när det gäller Svt.
Givetvis har du inte kollat några VHS-band med citatet, för det finns inte.

Jag såg alla matcher 1990 och 1994 när det begav sig. Arne har aldrig sagt det.

Haha, du tror på fullt allvar att någon skulle klippa bort det citatet, just det citatet? 🤡

Du och din vän var nog lite pippi på mer än ett sätt.
Citera
2024-02-07, 01:17
Medlem
Citat:
För det första, Arne säger själv att han inte minns detta. Men det är mindre intressant,
Sen stöder många här på FB på motsatsen att några i tråden påstår att de har varit på KB och sett originalversionen av SVT:s spelning. Vem som helst kan påstå detta, inget bevisvärde alls.
En sådan här tråd lockar till sej massa galenpannor så den uppgiften tar jag med en skopa salt.

För mej personligen finns inga tvivel, såg matchen i direktsändning.
Är det inte märkligt att absolut ingen person lyckats få fram citatet? Ingen…

Men du ”m1NnS dET Gl4sKlaAaar7!”.

Arne ändrar sig allteftersom i intervjuer. I en intervju är han säker på sin sak, i en annan är han osäker och i ytterligare en minns han inte riktigt att han sagt det alls.
Citera
2024-02-07, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Ni kan sluta diskutera detta eftersom Arne Hegerfors själv säger i intervjun med Ulf Elfving den 6 januari 2020 att han har sagt det i en sändning. Länk bifogas. Lyssna från 27.30
Han fällde kommentaren i referatet Kamerun mot England i 1/8 delsfinalen i VM 1990.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1430058

Sändningen finns kvar och är fri att titta på så det är lätt att bevisa att Arne minns fel. Vi vet att Arne minns fel.

Arne har som sagt även sagt att han inte minns själv utan det är något som någon annan tittare sagt till honom.
Citera
2024-02-07, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Är det inte märkligt att absolut ingen person lyckats få fram citatet? Ingen…

Men du ”m1NnS dET Gl4sKlaAaar7!”.

Arne ändrar sig allteftersom i intervjuer. I en intervju är han säker på sin sak, i en annan är han osäker och i ytterligare en minns han inte riktigt att han sagt det alls.

Arnes ord är inget värt i det här sammanhanget. Om man kommenterar hundratals matcher så säger det sig själv att man i normalfallet inte kommer att minnas enskilda kommentarer. Så att ens ta fram Arne som ett bevis är befängt.
Citera
2024-02-07, 09:17
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Det klipps inte i KB:s arkiv. Det finns betydligt grövre grejer där så att de skulle klippa bort denna guldgruva är såklart uteslutet.
Citera
2024-02-07, 09:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
England-Kamerun 1990. Vadå skrålade, sjöng och drack öl? Idiot!

Nu fattar alla varför jag hittills hållit mig undan viktigpettrar, förståsigpåare, hobbypsykologer och andra foliehattar!

Märkligt då att ’citatet’ dyker upp i media först åratal senare.

Och ännu märkligare att det inte finns ett enda spår av det. Inte i SMDB, inte på någon sparad VHS, inget på internet, inte ens en död länk någonstans.
Citera
2024-02-07, 09:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Arne har ju själv sagt att han sa så!

Edit: Som sagt jag VET vad JAG minns!

Varför anser du att just du är immun mot falska minnen? Tror det känns annorlunda att ha ett falskt minne jämfört med ett äkta?
Citera
2024-02-07, 09:26
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Märkligt då att ’citatet’ dyker upp i media först åratal senare.

Och ännu märkligare att det inte finns ett enda spår av det. Inte i SMDB, inte på någon sparad VHS, inget på internet, inte ens en död länk någonstans.
För att det aldrig sagts. Det kusliga är hur många vedertagna sanningar det finns som aldrig hänt eller sagts? Detta citat kan inte vara unikt.
Bara denna historia är jävligt kuslig om man tänker efter.
Citera
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Jag kan tänka mig gå till KB under dagarna och dokumentera besöket och matchen. Egentligen är det helt onödigt eftersom de som redan gjort det har lämnat så pass detaljerade beskrivningar som någon kunnat göra men eftersom det blivit ett uppsving här av diverse löst folk som anklagar dem för lögnare, så skulle det inte skada att bidra med ytterligare ett par ögon tänkte jag, har tid över. Frågan är om man helt enkelt ska se England-Kamerun eller även rota runt bland Kryzz och det där som lyfts tidigare.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Rätta mej eller håll käften.
Du låter som en nedgången alkis som yrar.

Märkligt att du litar så på ditt minne. Samma minne vi såg haverera i realtid igår.
Senast redigerad av Clay Allison 2024-02-07 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in