2015-12-01, 22:38
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Dålig koll i denna tråden. Ni verkar totalt förvirrade.
För det första var det inte Sverige som mötte Kamerun, utan England.
Sedan var det inte i VM -94 utan VM -90
De som faktiskt har hängt med i tråden vet redan att citatet inte yttrades 1994. Det har vi konstaterat för länge sedan (utan din hjälp).
Och om citatet är äkta så skedde det mellan England och Kamerun i kvartsfinalen 1990.

Men ibland kan det vara intressant att diskutera andra källor som påstår att det är 1994, vilket är ganska många, därför kommer året 1994 upp jämt och ständigt som ett exempel i tråden.
Citera
2015-12-01, 22:40
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Typiskt att man måste gå in och styra upp.

https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Och ett annat NEGER-citat från Hegerfors:

https://www.youtube.com/watch?v=xmBd74wWqBU
Har länkats hur många gånger som helst, du säger inget nytt, detta är inte vad diskussionen handlar om.
Läs trådstarten, tack!
Citera
2015-12-01, 22:44
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ja minnen kan helt säkert förvrängas, detaljer glöms och fylls med omedvetna gissningar kanske. Men, tidsaspekten är ändå något annat. När något skedde, eller att skapa ordningsföljd mellan olika lösryckta minnen är svårt.

När jag talar om att gå emot strömmen så menar jag att jag troligtvis inte ometvetet skapat ett minne av att folk pratar om saker. Vi talar alltså inte om huruvida minnen förvrängs eller inte utan om huruvida jag låter vilseleda mig själv till att tro mig ha hört något pga att mänskor snackar.

Vi måste också inse att vi har olika sätt att minnas. Mitt minne är inte speciellt bra, men jag har aldrig kommit på mig själv att ha förvrängt något minne. Vetenskapens världs sanningar är ofta populärvetenskapliga och´grova. Ja vi förvränger minnen och vi glömmer. Men liksom vi glömmer olika mycket så borde vi förvränga olika mycket också. Jag tror mig ha en bra egenskap i det att jag inte hittar på minnen. Jag har aldrig ertappat mig själv med det iaf.

Vi kommer inte att enas i denna sidodiskusion, och folk går i taket av att vi diskuterar psyklogi. Men det är en intressant aspekt av trådämnet. Det kan komma att visa sig att jag för första gången blivit ertappad med att ha förvrängt ett minne på ett anmärkningsvärt sätt. Men jag tror inte det kommer att ske.
Jag tror att vi är relativt överens och det viktigaste nu är vad Glorkas kommer med för besked när h*n har sett matchen.

Hoppas att du minns rätt, annars kommer det kännas rätt så snopet om Arnes citat lurade hela svenska folket och han själv.
Så länge vi får ett svar är jag nöjd.
Citera
2015-12-01, 22:51
Medlem
Sällar mig även jag till dem som såg matchen, hörde kommentaren och garvade åt det, samt diskuterade det med kompisarna i skolan efteråt.

Känns lite som en ksp-58 diskussion...
Citera
2015-12-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag tror att vi är relativt överens och det viktigaste nu är vad Glorkas kommer med för besked när h*n har sett matchen.

Hoppas att du minns rätt, annars kommer det kännas rätt så snopet om Arnes citat lurade hela svenska folket och han själv.
Så länge vi får ett svar är jag nöjd.

Samma här, jag kommer att bli nöjd, vilket svaret än må vara. Jag har ifrågasatt detta citat sedan jag först hörde det för ett 15-tal år sedan.

Folk som är okunniga och ointresserade av fotboll kommer naturligtvis ändå även i framtiden att dra upp citatet vart 4:e år och berätta om hur de skrattade när Arne sa det under Sverige-Kamerun 1994.
Citera
2015-12-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Tvärtom var det Kamerun som ledde i andra halvlek och vi som kvitterade. Men du har rätt att Bo Hansson var kommentator..även om jag hade använt ordet gaggig snarare än eminent när det kommer till honom
Så var det nog, kom ihåg att Bosse klagade som fn på ravelli efter kvitteringen. Det gick ju ganska bra för honom i resten av turneringen hade stenhårt för mig att han yttrade berömda frasen i den matchen, minnet måste spelat mig ett spratt
Citera
2015-12-01, 23:07
Medlem
Ngts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Sällar mig även jag till dem som såg matchen, hörde kommentaren och garvade åt det, samt diskuterade det med kompisarna i skolan efteråt.

Enda bevisen är ju citat och vandringssägen. Finns absolut inga inspelningar tillgängliga vilket är helt sjukt.

Det finns inspelningar från FOTBOLLS VM 1958. NITTONHUNDRA FEMTIO ÅTTA. inser folk hur länge sen det är?¿ Tvn fanns knappt i hemmen men likfan finns inspelningar och dokumentärer på youtube.

HUR kan det inte finnas från 1990-1994. Då det fanns färg tv.

Jag är personligen övertygad om att allt är ett påhitt.
Ska ringa SVT imorgon. Dessutom ska nån annan tydligen besök kungliga bibblan.
Citera
2015-12-01, 23:10
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa

Men nu är det så att vi är fan inte nöjda förrän någon länkar ett klipp där vi de facto hör Arne säga detta. Det borde egentligen inte vara någon big deal att få fram. Omständigheterna är alltför många för att detta faktiskt skulle kunna vara en myt.
För övrigt blev jag lite nostalgisk och började titta på lite matcher på tuben. Hör 9:10 in i detta klipp från Saudiarabien-matchen från 94 där rasist-Arne är igång igen
https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4
Här benämner han en av de Saudiarabiska spelarna som den "mörkaste spelaren" på planen. Jävlar vilket liv det hade blivit om det varit idag...
Senast redigerad av Lastbil 2015-12-01 kl. 23:13.
Citera
2015-12-01, 23:12
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Samma här, jag kommer att bli nöjd, vilket svaret än må vara. Jag har ifrågasatt detta citat sedan jag först hörde det för ett 15-tal år sedan.

Folk som är okunniga och ointresserade av fotboll kommer naturligtvis ändå även i framtiden att dra upp citatet vart 4:e år och berätta om hur de skrattade när Arne sa det under Sverige-Kamerun 1994.
Jag kommer dock bli jävligt förvånad om det visar sig att Arne faktiskt sade detta i matchen mellan England och Kamerun. Det finns som sagt inga spår över hela internet, inga VHS-band eller inaktiverade länkar till videoklippet.
Om det kommer fram att det faktiskt är sant så blir ju nästa fråga varför det har undanhållits från allmänheten så länge?
Citera
2015-12-01, 23:16
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Men nu är det så att vi är fan inte nöjda förrän någon länkar ett klipp där vi de facto hör Arne säga detta. Det borde egentligen inte vara någon big deal att få fram. Omständigheterna är alltför många för att detta faktiskt skulle kunna vara en myt.
För övrigt blev jag lite nostalgisk och började titta på lite matcher på tuben. Hör 9:10 in i detta klipp från Saudiarabien-matchen från 94 där rasist-Arne är igång igen
https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4
Här benämner han en av de Saudiarabiska spelarna som den "mörkaste spelaren" på planen. Jävlar vilket liv det hade blivit om det varit idag...
Fantastiskt!
Synd bara att ingen i tråden hittade citatet "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" lika enkelt som du hittade citatet i videoklippet.
Citera
2015-12-01, 23:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Jag kommer dock bli jävligt förvånad om det visar sig att Arne faktiskt sade detta i matchen mellan England och Kamerun. Det finns som sagt inga spår över hela internet, inga VHS-band eller inaktiverade länkar till videoklippet.
Om det kommer fram att det faktiskt är sant så blir ju nästa fråga varför det har undanhållits från allmänheten så länge?
Först måste säga att jag inte gör anspråk någon exakt sanning..så har vi det uträtt

Jag vill nog minnas att detta har visats i efterhand..men att man har har tagit bort..av SVT, Sen när vet jag inte. Låter inte klokt..men jag kan inte få det på annat sätt.

Enda sätter är att hitta hela matchen och se.
Citera
2015-12-01, 23:17
Bannlyst
Citat:
vad betyder inaktiv länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in