2023-10-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Du hinner till KB från Sollentuna med god marginal innan 19. Är intresserad av vilken bortförklaring du ska komma med. Är helt hundra på att du trollar men det vore extremt kul om du hade rätt.

Jag trollar absolut inte, men det är väl beside the point hur mycket jag än försöker förklara det, så det må väl vara sak samma. Jag är ledsen att jag inte hann fippla fram rätt match där på KB men jag ska dit igen. Jag försökte filma på plats också men blev bryskt tillsagd att man inte fick filma! Låter sjukt, men det är faktiskt sant.
Citera
2023-10-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Jag trollar absolut inte, men det är väl beside the point hur mycket jag än försöker förklara det, så det må väl vara sak samma. Jag är ledsen att jag inte hann fippla fram rätt match där på KB men jag ska dit igen. Jag försökte filma på plats också men blev bryskt tillsagd att man inte fick filma! Låter sjukt, men det är faktiskt sant.

Åfan får man inte filma hur som helst? Det har inte framkommit från alla andra som varit där.
Ironi
Citera
2023-10-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Åfan får man inte filma hur som helst? Det har inte framkommit från alla andra som varit där.
Ironi

Jag antog att det var ursäkter/överdrifter, inte från Auswanderer som faktiskt filmade men från andra som beskrivit hur de kände sig övervakade och att det gick omkring folk med gonggongar o grejer men de där stämde faktiskt. Jag förstår att gå omkring med professionell filmutrustning etc. kräver tillstånd men att nån filmar med sin mobilkamera trodde jag inte att dom skulle vara så hårda mot som dom faktiskt var.
Citera
2023-10-18, 09:21
Moderator
easy_dans avatar
Mängder av Off Topic raderat, skärpning i tråden nu.

/Mod
Citera
2023-10-18, 10:56
Medlem
Hur har egentligen mytbildningen om VM 1994 kommit upp i samband med citatet? Detta är det mest intressanta att diskutera i dagsläget. Som nästan alla vet är det ju VM 1990 mellan England - Kamerun som Arne faktiskt sa orden men i floskeltoppen och i andra sammanhang har detta klassiska citat oftast felaktigt tillskrivits 1994.

Detta borde rimligtvis vara på grund av att 1994 var en episk VM-sommar för Sveriges del med bronsmedalj osv. och det faktum att vi hade Kamerun i gruppen då. Jag tror många felaktigt antar att Arne sa citatet i matchen mellan Ryssland och Kamerun som Ryssland vinner med 6 - 1 och där Oleg Salenkov gör hela 5 mål. Vad tror ni?
Citera
2023-10-18, 13:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Hur har egentligen mytbildningen om VM 1994 kommit upp i samband med citatet? Detta är det mest intressanta att diskutera i dagsläget. Som nästan alla vet är det ju VM 1990 mellan England - Kamerun som Arne faktiskt sa orden men i floskeltoppen och i andra sammanhang har detta klassiska citat oftast felaktigt tillskrivits 1994.

Detta borde rimligtvis vara på grund av att 1994 var en episk VM-sommar för Sveriges del med bronsmedalj osv. och det faktum att vi hade Kamerun i gruppen då. Jag tror många felaktigt antar att Arne sa citatet i matchen mellan Ryssland och Kamerun som Ryssland vinner med 6 - 1 och där Oleg Salenkov gör hela 5 mål. Vad tror ni?
För det första så kommenterade Arne aldrig någon match med Kamerun i VM1994.

För det andra så vet vi inte om det sas vid England-Kamerun 1990, men det är det Arne själv tror att det måste varit. Han minns det inte alls. Om det nu sagts alls, vilken inte mycket talar för.

Citatet blev inte känt eller omtalat förrän i samband med eller efter VM 1994.

Det är som sagt mycket som inte går ihop.
Citera
2023-10-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

För det andra så vet vi inte om det sas vid England-Kamerun 1990, men det är det Arne själv tror att det måste varit. Han minns det inte alls. Om det nu sagts alls, vilken inte mycket talar för.

Inget talar för eng- kamerun. Förutom att seriösa personer här har sett matchen på kb så räcker det att själv se matchen på fifa.com att inse att det i inte stämmer. Sedan på det att det är just 1990 en söndagskväll och en icke Sverige match. Hur många icke fotbollsintresserade såg denna match egentligen? 3 st?
Citera
2023-10-18, 14:09
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Inget talar för eng- kamerun. Förutom att seriösa personer här har sett matchen på kb så räcker det att själv se matchen på fifa.com att inse att det i inte stämmer. Sedan på det att det är just 1990 en söndagskväll och en icke Sverige match. Hur många icke fotbollsintresserade såg denna match egentligen? 3 st?
Matchen på fifa.com kommenteras inte av Arne.
Citera
2023-10-18, 15:58
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Kamerun-Ryssland kanske sändes i radio och kommentatorn drog citatet där. Som en parafras på Arnes citat från fyra år tidigare alltså.
Citera
2023-10-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Nej att Arne ska ha sagt det 1994 är såklart en enda stor myt, nu när du säger det så kommenterade ju Arne inte ens Sverige - Kamerun. Arne kommenterade Sverige - Ryssland vet jag, men Bosse Hansson och även Svennis kommenterade det VM:et för Sveriges del, det var blandat. Sånt här minns ju vi som inte har alzheimer och helt fallit i någon slags "falska minnen"-fälla. Och du har helt rätt i att citatet inte blev känt eller omtalat förrän 1994, det var helt enkelt ett större VM för svensk del och på alla sätt och vis. Eftersom Sverige mötte Kamerun i gruppspelet så aktualiserades snacket om såväl "dansande Roger Milla och hans merry men" och Arnes lustiga gamla kommentar från VM i Italien fyra år tidigare.
Citera
2023-10-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Kamerun-Ryssland kanske sändes i radio och kommentatorn drog citatet där. Som en parafras på Arnes citat från fyra år tidigare alltså.

Det är definitivt en möjlighet. Smart tänkt av dig faktiskt. Eftersom det är fastslaget att Arne sagt orden i England - Kamerun 1990 har det förundrat mig varför det förekommer så vilda bud om alla möjliga matcher, men du har helt rätt i att han förmodligen parafraserats kring detta.

Kommentatorerna på den tiden hade mer humor än nu, och det är ju såklart fullt möjligt att t.ex. Bosse "inte en svarting till" Hansson och även Svennis m.fl. kan ha skojat om detta vill fler tillfällen. Och när du nu specifikt tar upp radion så minns jag inte vilka som kommenterade där 1994, men radiosporten har ju alltid haft intensivare och mer målande beskrivningar av vad som händer på planen än tv-sändningarna.
Citera
2023-10-18, 16:49
Medlem
Citat:

Grejen är att Arne kommenterar det för att HAN ser avbytarbänken, inte så att kameran sveper in och fokuserar in koncentrerat på avbytarbänken och låter Arnes kommenterar flöda i perfekt symbios med detta.

Varför skulle matchen på fifa.com inte stämma in med citatet? Sedan blir tråden oseriös av att du försöker påstå att nästan ingen såg matchen. Nej flera miljoner människor satt inte bänkade i Sverige, men England är ett stort fotbollsland för Sverige och 1990 var pre-internet, det fanns inte särskilt många underhållningsalternativ ärligt talat, och Engelsk fotboll var ännu större i Sverige än nu.

Vi snackar hundratusentals människor. Inte miljoner. Men hundratusentals räcker mer än gott och väl.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-10-18 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in