2023-10-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej… det är ju inte bara att knalla in och sätta sig vid en dator och börja kolla gamla fotbollsmatcher.

Beror väl litet på hur man ser det. Du får ju absolut göra det om du anger ett legitimt skäl, men du har rätt i att det är en mer komplicerad process än att gå in på ett helt vanligt stads- eller kommunbibliotek och plöja böcker. Sedan är sökindexet mycket svårare att navigera än vad i alla fall jag förväntade mig.
Citera
2023-10-18, 17:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Det är definitivt en möjlighet. Smart tänkt av dig faktiskt. Eftersom det är fastslaget att Arne sagt orden i England - Kamerun 1990 har det förundrat mig varför det förekommer så vilda bud om alla möjliga matcher, men du har helt rätt i att han förmodligen parafraserats kring detta.

Kommentatorerna på den tiden hade mer humor än nu, och det är ju såklart fullt möjligt att t.ex. Bosse "inte en svarting till" Hansson och även Svennis m.fl. kan ha skojat om detta vill fler tillfällen. Och när du nu specifikt tar upp radion så minns jag inte vilka som kommenterade där 1994, men radiosporten har ju alltid haft intensivare och mer målande beskrivningar av vad som händer på planen än tv-sändningarna.
Vad gäller radion så kan jag inte svära men jag tror att det var Lasse Granqvist och Ralf Edström redan då som var huvudkommentatorspar.
Citera
2023-10-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad gäller radion så kan jag inte svära men jag vill minnas att det var Lasse Granqvist och Ralf Edström redan då som var huvudkommentatorspar.

Du det kan nog stämma. Farsan och jag körde ofta Granqvist och Edström på radion och hade tv:n mutead när det inte var i osynk. Är fan inte omöjligt att det va Granen och Raffe redan då...
Citera
2023-10-18, 18:16
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Nej att Arne ska ha sagt det 1994 är såklart en enda stor myt, nu när du säger det så kommenterade ju Arne inte ens Sverige - Kamerun. Arne kommenterade Sverige - Ryssland vet jag, men Bosse Hansson och även Svennis kommenterade det VM:et för Sveriges del, det var blandat. Sånt här minns ju vi som inte har alzheimer och helt fallit i någon slags "falska minnen"-fälla. Och du har helt rätt i att citatet inte blev känt eller omtalat förrän 1994, det var helt enkelt ett större VM för svensk del och på alla sätt och vis. Eftersom Sverige mötte Kamerun i gruppspelet så aktualiserades snacket om såväl "dansande Roger Milla och hans merry men" och Arnes lustiga gamla kommentar från VM i Italien fyra år tidigare.
Fast om citatet inte alls var omtalat och känt innan VM1994 så måste jag säga att det ter sig ganska osannolikt att någon plötsligt skulle damma av det bara sådär.

Rätta mig om jag har fel nu..men visst stod på Lasse Anrells sida på Aftonbladet där det först spreds till allmänheten att det var taget från Sverige-Kamerun i VM1994? En match som inte alltså kommenterades av Arne.

Säger inte att du har fel (jag har själv minnesbilder av det samt att folk runt skämtade om det). Men var och när allt skedde kan jag helt enkelt inte precisera. Precis som många andra här. Därför går jag på att det inte har yttrats.

Det är för mycket som inte stämmer och inte går ihop kring detta som sagt.
Citera
2023-10-18, 18:36
Medlem
Citat:
Fast om citatet inte alls var omtalat och känt innan VM1994 så måste jag säga att det ter sig ganska osannolikt att någon plötsligt skulle damma av det bara sådär.

Rätta mig om jag har fel nu..men visst stod på Lasse Anrells sida på Aftonbladet där det först spreds till allmänheten att det var taget från Sverige-Kamerun i VM1994? En match som inte alltså kommenterades av Arne.

Säger inte att du har fel (jag har själv minnesbilder av det samt att folk runt skämtade om det). Men var och när allt skedde kan jag helt enkelt inte precisera. Precis som många andra här. Därför går jag på att det inte har yttrats.

Samtliga matcher är genomkollade av flera setiösa anvöndate här på flashback, en av dom filmade till och med när han var på KB och tittade

Du väljer ändå att fortsätta argumentera med någon som fabulerar ihop osannolika historier om att han har beviset på ett VHS band som tyvärr har blivit stulet av aliens (eller vart hans fantasier är just nu, har slutat lösa hans inlägg)

Skärp dig 🤣
Citera
2023-10-18, 19:01
Medlem
Här har vi det:
https://www.youtube.com/watch?v=VrzOM_A9nTM&t=139s

Sen har det förvrängts och blivit "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Case solved.
Citera
2023-10-18, 19:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Samtliga matcher är genomkollade av flera setiösa anvöndate här på flashback, en av dom filmade till och med när han var på KB och tittade

Du väljer ändå att fortsätta argumentera med någon som fabulerar ihop osannolika historier om att han har beviset på ett VHS band som tyvärr har blivit stulet av aliens (eller vart hans fantasier är just nu, har slutat lösa hans inlägg)

Skärp dig 🤣
Nej. Egentligen borde denna diskussionen varit färdig för längesen.

Jag tror för övrigt att det är Lasse Anrell själv som hittat på det eller att han inte kontrollerat källan helt enkelt. Han var ju inte särskilt samarbetsvillig och verkade inte vilja vid det när han konfronterades om det. Han kände det som att han blev påkommen och det sänker ju hans trovärdig kan man säga. Han har ju intresse att det hålls vid liv.
Citera
2023-10-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Inget talar för eng- kamerun. Förutom att seriösa personer här har sett matchen på kb så räcker det att själv se matchen på fifa.com att inse att det i inte stämmer. Sedan på det att det är just 1990 en söndagskväll och en icke Sverige match. Hur många icke fotbollsintresserade såg denna match egentligen? 3 st?

Fler än vad som skulle vara fallet idag, detta var en tid då de flesta bara hade två TV-kanaler, och inget internet.

Men OnT, citatet sades inte i den matchen, det har tråden konstaterat sedan många år.
Senast redigerad av jenlov 2023-10-18 kl. 20:13.
Citera
2023-10-18, 19:21
Medlem
Citat:
Nej. Egentligen borde denna diskussionen varit färdig för längesen.

Jag tror för övrigt att det är Lasse Anrell själv som hittat på det eller att han inte kontrollerat källan helt enkelt. Han var ju inte särskilt samarbetsvillig och verkade inte vilja vid det när han konfronterades om det. Han kände det som att han blev påkommen och det sänker ju hans trovärdig kan man säga. Han har ju intresse att det hålls vid liv.

Lasse har ju själv erkännt att någon skickat det till honom och att han inte kontrollerat källan, så självklart är det så det gått till

Någon har suttit hemma i stugan och trollat (innan ordet ens fanns) hela svenska folket 🤣
Citera
2023-10-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Här har vi det:
https://www.youtube.com/watch?v=VrzOM_A9nTM&t=139s

Sen har det förvrängts och blivit "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Case solved.

Finns många liknande citat som folk skrattat åt. Det är därför så många olika matcher nämns. Folk minns helt enkelt olika citat som de sedan växlat ihop med "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Som vi konstaterat är det mest troliga att Anrells tipsare syftade på Bo Hanssons "Här är det natt" från Sverige Kamerun 1994 som han förvrängt i inskicket till Anrell. Anrell har sagt att tipsar en hävdade att det sagts i VM1994.

----

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det match", då Kameruns bänk visas i bild. Det kan låta som "här är det matt/natt" eller "här är det svart".
källa: nomadic,
villalarm

https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
youtube-klipp
källa: nomadic

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31, avec

Hasse Borg, SVT Studio
England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Auswanderer, Careless
Senast redigerad av avec 2023-10-18 kl. 21:47.
Citera
2023-10-18, 22:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Du det kan nog stämma. Farsan och jag körde ofta Granqvist och Edström på radion och hade tv:n mutead när det inte var i osynk. Är fan inte omöjligt att det va Granen och Raffe redan då...

Vet du vad min farsa gjorde när det var osynk? Han ställde radion nere i källaren på högsta volym medan vi satt och såg matchen på ovanvåningen. Då tog ljudet från radion lite längre tid att nå fram sa han, och han menade på att det minskade osynket.

Vet inte om det gjorde så stor skillnad, men för husfridens skull var det bäst att låta honom hållas. Han har faktiskt samma uppfattning som du om vilken match det rör sig om – han är bombsäker på Eng-Kam. Själv missade jag tyvärr matchen men jag kan passa på att fråga honom när jag reser upp kring jul.

Förresten, här är radiosändningen av matchen: https://smdb.kb.se/catalog/id/001946539
Citera
2023-10-19, 00:40
Medlem
Citat:

Citatet sades 1990, men det uppmärksammades ju inte i tidningarna då så av den anledningen blev det ingenting som diskuterades annat än i "folkmun". På grund av att många ändå reagerade och skrattade åt citatet 1990 så uppmärksammades denna sportgroda av Lasse Anrell i samband med VM 1994.

Detta VM hade mycket större exponering i Sverige än VM 1990 eftersom Sverige vann VM-brons och hade fotbollsfeber. Det är anledningen till att citatet i efterhand har kommit att associeras med VM 1994. När Kamerun åkte ur gruppspelet så gjorde man det med en 6-1 förlust mot Ryssland som jag nämnde, medan Sverige och Brasilien spelade oavgjort och gick vidare.

Min egna teori är att det var väldigt många glada svenskar som erinrade sig "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" från fyra år tidigare när det stod glasklart att Kamerun skulle åka ut i och med storförlusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in