2023-08-23, 21:28
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Nu hänvisar jag ju iofs till svenska fotbollsförbundet och inte Svensk Mediedatabas, men bra att du inser att du kan minnas fel eftersom ingen match existerar som passar in i ditt minne av vad som hänt.
Min fråga till dig då är, har någon gått igenom alla TV-tablåer? Jag hänvisar till den matchen som stämmer mest. Vad är det som inte stämmer med mitt minne enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Skillnaden är ju att Om du hade sagt att du var på KB och sen skrivit här att det är i match xx som spelades 19xx
43 minuter och 23 sekunder in i andra halvlek som det sägs

Så hade det funnits ett videoklipp på citatet här i tråden ganska snart

Men det kan du inte

Och ingen annan heller

På 8 år och 5500 inlägg

Och svaret på varför ingen kan det är ganska enkellt faktiskt
Du vet väl om att oavsett om jag hade sagt och det hade stämt så hade man ändå varit tvungen att gå till KB på grund av rättighetsskäl?

Matchen spelades för omkring 30 år sen. Om matchen saknade större vikt, tror du folk lägger denna matchen på minnet?
Citera
2023-08-23, 21:30
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Idag tittade jag på matchen mellan Argentina och Rumänien i jakt på citatet, sammanfattning kommer snart.

Absolut, man ska alltid vara skeptisk. Därför föreslår jag att du letar upp vilken match det kan vara och sedan åker du till Kungliga biblioteket eller det universitet som är närmast där du bor och kollar upp vilken match citatet sägs i.

Någonting säger mig dock att du inte kommer att göra det.
Nä, deras öppettider krockar med mina arbetstider. Jag har angivet vilken match med en viss sannolikhet det rör sig om.

Vet du dock om man kan kontakta dem, då det står helt uppenbart fel på deras hemsida?
Citera
2023-08-23, 21:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du tycker inte själv att det är skumt att en match ska ha spelats 22.00 på Råsunda i starkt solsken?

Va? Kanske har missat men har vi slutat prata om Hegerfors ’säjning’ nu?

Vem säger att vad spelades var vid vilken tidpunkt?
Citera
2023-08-23, 21:31
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Här har vi det stora problemet med hela jävla tråden. Folk litar sig blint på Svensk Mediedatabas. Tror ni kritiker på riktigt att denna match spelades 22.00 i Sverige på Råsunda?

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...ASVT1+typ%3Atv

https://m.youtube.com/watch?v=dvm3YNueBjI

Av det jag kan hitta så är det den matchen som är mest lik av det jag minns. Men jag har för mig att de var i Nigeria men kan mycket väl minnas fel.

Någon som har sett matchen och kan verifiera att uttalandet kom inte i den matchen?
Av ljuset att döma är det som du säger knappast avspark 22 i Solna https://youtu.be/dvm3YNueBjI
Citera
2023-08-23, 21:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Va? Kanske har missat men har vi slutat prata om Hegerfors ’säjning’ nu?

Vem säger att vad spelades var vid vilken tidpunkt?
KBs hemsida säger att sändningen av den matchen startades 22.00.
Citera
2023-08-23, 21:34
Medlem
Citat:
Det jag menar är att man inte kommenterar matchtiden. Tror du att allt material stämmer i KBs databas? Jag kan ju också säga att jag har varit på KB och sett matchen. Samt att det är i den matchen citatet dras?

Matchen var knappast hemlig men var av riktigt lågt intresse.

Jag förstår inte vad som är problemet med tiden, det står väl ingenstans att matchen direktsändes?
Men visst, det skulle också kunna vara någonting fel i tablån, det är ju dock av ringa betydelse i sammanhanget vilken tid matchen spelades och när den sändes om matchen i sig är kollad.

Visst kan du påstå vad du vill, men jag tror du missförstår trådens syfte. Tråden handlar inte om att övertyga folk om att citatet är falskt, utan om att ta reda på sanningen. Det är mot bakgrund av detta som vissa tagit sig tid att åka till KB och undersöka de matcher som tagits upp som kandidater här i tråden. Det finns ingen agenda eller anledning för någon att ljuga om att de kollat en match eller mörka att citatet har hittats.

Om du hade hittat citatet, varesig det var på KB eller en gammal VHS, så hade bevis för detta välkomnats. Hade du haft tillgång till källmaterial där citatet förekommer så hade det varit trivialt att bevisa, men 8 år och nästan 5 500 inlägg senare så har varken du eller någon annan kunnat göra detta.
Citera
2023-08-23, 21:44
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Min fråga till dig då är, har någon gått igenom alla TV-tablåer? Jag hänvisar till den matchen som stämmer mest. Vad är det som inte stämmer med mitt minne enligt dig?

Varför ska man gå igenom alla tv-tablåer? du har fått två listor med landslagets matcher, ingen match på listorna stämmer överens med ditt minne. Varför skulle du ha så rätt angående citatet om du har så dålig koll på annat som t.ex. vilka man spelade mot eller vilket år matchen spelades.
Citera
2023-08-23, 21:48
Medlem
Du vet väl om att oavsett om jag hade sagt och det hade stämt så hade man ändå varit tvungen att gå till KB på grund av rättighetsskäl?

3 användare (varav en smygfilmade det som bevis) har redan gått till KB och kollat matcher, så förstår inte riktigt vart du vill komma med den kommentaren?
---
Matchen spelades för omkring 30 år sen. Om matchen saknade större vikt, tror du folk lägger denna matchen på minnet?

Nej precis! Det är väll ungefär vad fem andra användare har sagt till dig också

Du kan fortsätta påstå att du minns att du hört det och tror det är sant, absolut

Men trådens syfte är att BEVISA det, vilket du inte tycks kunna göra,
så fram till dess att du har några bevis på att citat existerar (tex ett vhs band på din vind, eller i din pappas källare) som du kan presentera i tråden, så kommer vi ingenstans
Citera
2023-08-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ingen av matcherna!
Några saker vet jag helt hundra.

1. Sverige spelade
2. Det var fan mig inte VM för så många byten fick man inte göra
3. Det regnade inte i matchen
4. Uttalande var inte menat som ett rasitiskt påhopp
5. Det tog lite tid när den andra kommentatorn började skratta
6. Det var två kommentatorer
7. Matchen saknade vikt. Minns inte varför, antingen om det var en showmatch eller om Sverige var redan klara för exempelvis VM.
8. TVn hemma stod på ovanvåningen
9. Matchen spelades mitt på dagen och inte en vardag
10. Matchen spelades troligtvis på 4an. Annars SVT. Absolut ingen annan kanal.
11. Sverige vann matchen. Motståndarna gjorde max 2 mål.
12. Matchen var som sagt inte av vikt. Hade Sverige förlorat hade det inte haft någon betydelse.
13. Lagerbäck var inte coach.

Det kanske var ett annat land ,något annat som sas samt upp till fem år efter Anrell publicerade det?
Citera
2023-08-23, 22:03
Medlem
Citat:
KBs hemsida säger att sändningen av den matchen startades 22.00.

Både Careless och Glorkas har avfärdat den matchen. Det var förövrigt inte ens Hegerfors som kommenterade den utan Staffan Lindeborg.

Men åk du till KB och kolla.

Vi har väntat i 8 år på att någon som faktiskt hävdar att de hört citatet åker till KB för att backa upp det.

Värt att nämna är också att ditt minne inte stämmer överens med de flesta andra som säger sig ha hört citatet. Menar du att alla de minns fel men du minns rätt?
Senast redigerad av avec 2023-08-23 kl. 22:14.
Citera
2023-08-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Idag tittade jag på matchen mellan Argentina och Rumänien i jakt på citatet, sammanfattning kommer snart.

Absolut, man ska alltid vara skeptisk. Därför föreslår jag att du letar upp vilken match det kan vara och sedan åker du till Kungliga biblioteket eller det universitet som är närmast där du bor och kollar upp vilken match citatet sägs i.

Någonting säger mig dock att du inte kommer att göra det.

Tack! Du är helt fantastisk!

Arne låter så himla rolig så hoppas du känner ett visst underhållningsvärde.
Citera
2023-08-23, 22:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Jamen det är sant, kolla upp de själv. Bosse hade inte där att göra egentligen, det blåste mycket och han blev insläppt av någon gammal kollega (tror de va kommentatorn) så han kunde värma sig litet...

Sen har dom bland annat också censurerat bort när Pippis pappa säger negerkung och såna grejer i filmatiseringen av Astrid Lindgrens böcker. Ja det är skrämmande vad mycket censur det är i dagens samhälle man blir mörkrädd... Politbyråns långa klor...

Varsågod. Klipp på när Pippi säger negerkung. Kan garantera dig att de versioner som sänts på SVT där hon säger negerkung är kvar på KB helt oklippta.

https://www.youtube.com/watch?v=8hoq_Wn2X40
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in