2024-02-18, 22:06
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jag har inget intresse av att övertyga dig. Jag bara diskuterar frågan och bemöter dina befängda påståenden om att det måste vara klippt i arkivet för att du minns att det sades i den matchen.

Du får tro på ditt minne. Det är helt ok. Men kom inte här och vifta med det som något slags bevis.
har absolut inte påstått att det jag säger är ett bevis. Nu projicerar du. Läs om vad jag skriver isåfall för där har du fel.
Jag har heller inte ljugit ett enda ord.

Men då kan vi släppa det nu då?
Citera
2024-02-19, 12:20
Medlem
SVT har kikat på originalen i arkivet kring detta i samband med all uppståndelse kring det, och det skiljer sig inte från bibliotekets.

Är en helig regel att ingen fuckar med arkivet (och särskilt osannolikt att någon ska kunna manipulera både referenskopian på KB och den i SVT:s egna arkiv), den teorin är det hög foliehatt-nivå på.

Det finns således inget sådant citat.
Citera
2024-02-19, 12:50
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Editorial
SVT har kikat på originalen i arkivet kring detta i samband med all uppståndelse kring det, och det skiljer sig inte från bibliotekets.

Är en helig regel att ingen fuckar med arkivet (och särskilt osannolikt att någon ska kunna manipulera både referenskopian på KB och den i SVT:s egna arkiv), den teorin är det hög foliehatt-nivå på.

Gissar du detta eller menar du att du har insider-info från SVT om att de kollat själva i arkivet?
Citera
2024-02-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Gissar du detta eller menar du att du har insider-info från SVT om att de kollat själva i arkivet?

Jag vet att det har kollats av SVT-folk, ja. Har inte varit med i något arkiv själv så jag duger inte som förstahandskälla, men har tidigare varit i branschen och snackat med folk som sagt sig ha kollat. Jack Werner granskade ju det här redan 2015 med denna vackra tråd som inspiration.
Citera
2024-02-19, 14:02
Citat:
Jag vet att det har kollats av SVT-folk, ja. Har inte varit med i något arkiv själv så jag duger inte som förstahandskälla, men har tidigare varit i branschen och snackat med folk som sagt sig ha kollat. Jack Werner granskade ju det här redan 2015 med denna vackra tråd som inspiration.

Jag har inget minne av att Jack Werner gjorde särskilt mycket alls mer än att återge vad som kommit fram i tråden, plus kanske nåt telefonsamtal till han Anrell. Har absolut för mig att han inte kollade något arkiv, eller fick SVT själva att göra det jobbet. Stod väl ingenting om det i senaste artikeln om detta som dök upp i Expressen efter Hegerfors död?
Citera
2024-02-19, 14:34
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Vid diskussioner om populära sportcitat brukar klassikern "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" nämnas. I denna tråden vill jag ha svar på om Arne Hegerfors, eller någon annan sportkommentator för den delen, faktiskt har fällt denna kommentar. Som bevis för att det faktiskt har hänt så vill jag se ett Youtube-klipp från matchen i fråga.

I det nedanstående klippet berättar Arne om hur citatet kommer från VM 1990
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Flera andra källor nämner dock att citatet kommer från VM 1994.

Flera personer har, liksom jag, ifrågasatt om Arne Hegerfors faktiskt sagt detta:
http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099

Hänger du med i tråden fortfarande?
Vet att du inte har skrivit något inlägg på fb på drygt ett år, men skulle vara intressant att veta ifall du läser här till och från.
Citera
2024-02-19, 15:29
Medlem
Citat:

Citat:

Finns en tidigare användare i tråden som sagt att någon på SVT gick in för att hitta citatet men misslyckades.

Intressant att du skriver att SVT har ett eget arkiv. Trodde det var samma som biblioteken. Spelar ingen stor roll egentligen men det visar återigen på det befängda i påståendet att det skulle vara bortklippt.

Jag har tidigare skrivit att det mig veterligen inte finns något dokumenterat fall där någon klippt i arkivet. Har du någon kunskap om det?
Citera
2024-02-20, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Arne Hegerfors kommenterade bara Kamerun live en gång innan citatet publicerades 1995 och det var just matchen England - Kamerun VM 1990.

Han kommenterade även sammandraget Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990 men även den har gåtts igenom och avförts.

Vissa kommer in i tråden bergasäkra och är inte medvetna om att det i tråden har forskats på detta i 10 år. Ni som kommer in har ett gigantiskt kunskapsunderskott.

Läs sammanfattningen till att börja med innan du kommer med uttalanden.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Du behöver förstå att du minns fel.

Jag har säkert läst 95% av alla inlägg i denna tråd. Att man ej kan eller minns varenda detalj är männskligt. Att skapa "falska" minnen på de viset många här vill få det till är verkligen inte männskligt. Jag har mycket svårt att föreställa just det som beskrivs, att man flera år efteråt kunna skapa massa felaktiga minnen av nåt som varit så självklart. Jag var 14 år och bodde i en trappuppgång där även min bästa vän med familj levde en våning ovanför. Vi ringde på varann varje dag för det var så de flesta levde då innan mobiltelefonens värld och vi pratade om just det här citatet men även mycket mer. Vi spelade mycket fotboll överlag och jag brukade leka kommentator samtidigt. Skulle jag och massa andra börja skapa minnen av nåt som skrivs i en bok och aftonbladet ? Tusentals människor ? Verkar ju inte klokt . Det känns även som en del har agendor här inne på ett annat vis. Jack Werner har absolut agendor. Tror ni han har gått lottlös ur detta?
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2024-02-20 kl. 08:41.
Citera
2024-02-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Jag har säkert läst 95% av alla inlägg i denna tråd. Att man ej kan eller minns varenda detalj är männskligt. Att skapa "falska" minnen på de viset många här vill få det till är verkligen inte männskligt. Jag har mycket svårt att föreställa just det som beskrivs, att man flera år efteråt kunna skapa massa felaktiga minnen av nåt som varit så självklart. Jag var 14 år och bodde i en trappuppgång där även min bästa vän med familj levde en våning ovanför. Vi ringde på varann varje dag för det var så de flesta levde då innan mobiltelefonens värld och vi pratade om just det här citatet men även mycket mer. Vi spelade mycket fotboll överlag och jag brukade leka kommentator samtidigt. Skulle jag och massa andra börja skapa minnen av nåt som skrivs i en bok och aftonbladet ? Tusentals människor ? Verkar ju inte klokt . Det känns även som en del har agendor här inne på ett annat vis. Jack Werner har absolut agendor. Tror ni han har gått lottlös ur detta?

Var du 14 år när du såg matchen live och citatet sas menar du?

Vilket år var detta i så fall?
Citera
2024-02-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Var du 14 år när du såg matchen live och citatet sas menar du?

Vilket år var detta i så fall?

1990, Född 1976. Bodde på annan plats 1994 och hade helt andra vänner. Detta gör det lätt att minnas rätt angående 1990 alt 1994.
Citera
2024-02-20, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet

Ni gillade Arne så mycket att ni i stort sett bara satt och lyssnade på hans vitsar och ni lekte kommentator ?
Wow mycket ska man få höra här. Varför ringde ni varandra varje dag om ni bodde några meter från varandra? Tänk att få höra erat samtal 2 juli klockan 10 efter sommarmorgon när i pratar om matchen kvällen innan. "Hörde du va Arne sa" höhö Tack förresten för infon om att man inte hade mobiltelefoner 1990.

Och Arne sa detta kl 23 denna magiska söndagskväll?
Citera
2024-02-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Ni gillade Arne så mycket att ni i stort sett bara satt och lyssnade på hans vitsar och ni lekte kommentator ?
Wow mycket ska man få höra här. Varför ringde ni varandra varje dag om ni bodde några meter från varandra? Tänk att få höra erat samtal 2 juli klockan 10 efter sommarmorgon när i pratar om matchen kvällen innan. "Hörde du va Arne sa" höhö Tack förresten för infon om att man inte hade mobiltelefoner 1990.

Och Arne sa detta kl 23 denna magiska söndagskväll?

Nej, det kunde vara vem som helst. Tror inte Arne var favoriten bland oss unga på den tiden. Vi ringde på, alltså på dörren. Och sen pratade vi i portuppgången eller porten som vi sa. Där spenderades det mycket tid och jag minns mycket väl att detta var på kvällen. Har du inga minnen från din barndom? Tror du att ett sånt här minne som jag har kan vara falskt eller att man "hittar på" ? Jag förstår inte riktigt

Jag brukade säga " Eller vad säger du Arne Hegerfors i Sverige" ... Det var inget speicellt med det men jag sa så när vi spelade fotboll ganska många gånger och det blev lite kul och trötsamt på samma gång. "Eller vad säger du Arne Hegerfors i Sverige? haha... Antar väl att han var i Sverige och kommenterade och den som sa så befann sig i Italien. Staffan Lindeborg var väl en till som kommenterade.
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2024-02-20 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in