2015-11-30, 14:30
Medlem
JellyJansens avatar
Ni har alla fel. Citatet klämdes i en träningsmatch mellan Sverige och Nigeria inför VM 1994. Av någon jävla anledning förvanskades det hela till att bli Kamerun istället! Förmodligen för att det är den enda match som folk kommer ihåg då vi spelat mot ett afrikanskt land.

Vidare tror jag det var Bo Hansson som sa det, inte Hegerfors.
Citera
2015-11-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Detta sade på den tiden innan pk regerade Sverige. Då var det helt naturligt att säga ordet neger om en svart människa utan att mena något illa med det. Nu verkar det ju vara så otroligt kränkande att påstå att dessa mörka människor inte har samma färg som vi på huden.

Hur menar du nu? Du pratar förstås om ett annat citat där ordet negrer ingår? Du har fått pk på knarkar hjärnan.
Citera
2015-11-30, 14:37
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Myt

Som råttan i pizzan osv osv

Karln har aldrig sagt ngt liknande o förnekar det ju själv.

Förnekar det? Han säger ju det själv i intervjun https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Eller så ljuger han att han har sagt det för att få mer uppmärksamhet av något han inte har sagt. Där gäller det matchen mellan Kamerun och England i Napoli. Märkligt att han förnekar det men erkänner det själv.

Karln måste vara mytoman då, undra vad mer han har ljugit om. Däremot kan jag tänka mig att han förnekar att det var sagt på ett rasistiskt sätt och pga deras hudfärg, utan att läget såg helt enkelt mörkt ut för laget.
Senast redigerad av Slitet-Golv 2015-11-30 kl. 14:46.
Citera
2015-11-30, 14:42
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Förnekar det? Han säger ju det själv i intervjun https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Eller så ljuger han att han har sagt det för att få mer uppmärksamhet av något han inte har sagt. Där gäller det matchen mellan Kamerun och England i Napoli. Märkligt att han förnekar det men erkänner det själv.

Karln måste vara mytoman då, undra vad mer han har ljugit om.

När alla påstår att han sagt en sådan klassiker kan det nog vara så att han tror på att han själv sagt det. Fascinerande faktiskt! Men sanningen är att det är Bo Hansson under Sverige-Nigeria 1994.
Citera
2015-11-30, 14:43
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Ni har alla fel. Citatet klämdes i en träningsmatch mellan Sverige och Nigeria inför VM 1994. Av någon jävla anledning förvanskades det hela till att bli Kamerun istället! Förmodligen för att det är den enda match som folk kommer ihåg då vi spelat mot ett afrikanskt land.

Vidare tror jag det var Bo Hansson som sa det, inte Hegerfors.

Oavsett har ju VM-90 spelats. Jag blir inte övertygad förrän jag har sett matchen England-Kamerun, det finns ett halvdussin på YT men ingen av dem är den svenska sändningen.

Tittade på några VM-krönikor från tiden efter bilder men där nämns matchen bara i förbigående så det verkar inte varit något större fokus på den.
Senast redigerad av Greveling 2015-11-30 kl. 15:11.
Citera
2015-11-30, 14:45
Medlem
Grevelings avatar
Citat:
När alla påstår att han sagt en sådan klassiker kan det nog vara så att han tror på att han själv sagt det. Fascinerande faktiskt! Men sanningen är att det är Bo Hansson under Sverige-Nigeria 1994.

I så fall är det väl lätt att visa det.
Citera
2015-11-30, 14:51
Medlem
Hax.Pains avatar
Uttalandet är efter att Roger Ljung gjort 1-0 till Sverige mot kamerun under vm 94, case closed.
Citera
2015-11-30, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Uttalandet är efter att Roger Ljung gjort 1-0 till Sverige mot kamerun under vm 94, case closed.

Detta var en spännande tråd och jag kommer följa den ivrigt för att se om detta verkligen bara är en myt. Något som dock förstör tråden är inlägg som dessa.
Flera skribenter i tråden försöker hävda att citatet ska ha yttrats i samband med VM 1994 trots att andra gång på gång länkar ett klipp där Arne själv hävdar att det är under VM 1990.

Kan vi nu sluta att bara kasta ur oss en jävla massa påståenden om när detta ska ha sagts och istället försöka hitta ett bevis i form av ett videoklipp där detta säges?

Case INTE closed, pajas. Trådstartaren vill ju för fan ha ett videoklipp på händelsen och vem är du att bestämma när ett fall är avklarat eller inte?

Edit: Det har även framkommit tidigare i tråden att Herr Arne inte ens kommenterade VM 1994.
Senast redigerad av HockeyKuken 2015-11-30 kl. 15:10.
Citera
2015-11-30, 15:12
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyKuken
Detta var en spännande tråd och jag kommer följa den ivrigt för att se om detta verkligen bara är en myt. Något som dock förstör tråden är inlägg som dessa.
Flera skribenter i tråden försöker hävda att citatet ska ha yttrats i samband med VM 1994 trots att andra gång på gång länkar ett klipp där Arne själv hävdar att det är under VM 1990.

Kan vi nu sluta att bara kasta ur oss en jävla massa påståenden om när detta ska ha sagts och istället försöka hitta ett bevis i form av ett videoklipp där detta säges?

Case INTE closed, pajas. Trådstartaren vill ju för fan ha ett videoklipp på händelsen och vem är du att bestämma när ett fall är avklarat eller inte?

Edit: Det har även framkommit tidigare i tråden att Herr Arne inte ens kommenterade VM 1994.
Att Arne säger något innebär ingenting.
Citera
2015-11-30, 15:16
Medlem
Citat:
Att Arne säger något innebär ingenting.

Och att ni säger någonting innebär ännu mindre.

Att Arne inte ens verkar ha kommenterat VM 1994 säger desto mer.
Citera
2015-11-30, 16:00
Medlem
BarryHeros avatar
Axplock från nätet om citatet:

Citat:
Under TV:s 50-årsjubileum anmärkte han på att han troligen skulle bli mest ihågkommen för orden "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" som han omedvetet uttryckte sig vid en kameravinkel mot deppande spelare på avbytarbänken under en kvartsfinalen mellan Kamerun och England i Fotbolls-VM 1990, medan det som groda kunnat tolkas som en hudfärgsfråga.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arne_Hegerfors

Citat:
Arnes grodor:
* "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Under fotbolls-VM 1994

http://www.expressen.se/noje/arne-he...ev-for-mycket/

Citat:
Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk = vandringssägen?

Hej!
En fråga som stötts och blötts nu väldigt länge på Facebook är den huruvida kommentaren "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" (Arne Hegerfors, England-Kamerun, VM 1990 efter att engelsmännen satt en straff) bara är en vandringssägen eller verkligen inträffade? För om den är sann så borde ni ju ha det arkiverat? Jag tror inte att det hände, har för mig att Arne sagt det i ett TV-program nyligen. Fast skrämmande är att han i ett annat radioprogram för ett tag sedan beskrev händelsen och varför han sade det. Vad är sant?

http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099

Citat:
7. "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Klassisk groda från VM 1994.

http://nyheter24.se/sport/fotboll/al...na-basta-citat
Citera
2015-11-30, 16:03
Medlem
BarryHeros avatar
Hur svårt kan det vara att gräva fram England - Kamerun från 1990 med svenska kommentatorer?? Någon Flashback:are måste ju ha det arkiverat?

erikbe???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in