2023-08-24, 16:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Nej, då var folk inte så lättkränkta, absolut

Det jag menar är att Arne hade fått skit för det långt efteråt

Vilket han nästan fått ändå, i en intevju med pasacalido

För något han aldrig sagt 🤣
Ah. Du menade så. Men enligt Kryzz-teorin så tror ju folk fortfarande att han sa det omedvetet under matchen. Om det hade kommit fram så hade det varit en annan sak ja.
Citera
2023-08-24, 17:25
Citat:
Finns inte en chans

I alla intervjuer med arne, så är det live kommenterat i en match som det påstås ha sagts

Men det har ju inte hittats någon match där han har eller kan ha sagt det. Han verkar helt enkelt minnas fel.

Citat:
Om det varit en producerad "sketch" så hade det kommit fram

Om det varit i en "sketch" - eller en humorkontext - så hade ju inte Arne sagt det. Man hade sagt att Arne sagt det. Och det hade varit det roliga. Ett påhittat citat, helt enkelt. Att snacka om "rasism" där är lite överdrivet, möjligtvis "smygrasism". Det roliga skulle bestå i att Arne inte hängde med i dubbelmeningen, som man nu gör sig lustig över.

Detta är alltså inte vad jag "tror", utan det är en teori om ett möjligt scenario.
Citera
2023-08-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Men det har ju inte hittats någon match där han har eller kan ha sagt det. Han verkar helt enkelt minnas fel.

Om det varit i en "sketch" - eller en humorkontext - så hade ju inte Arne sagt det. Man hade sagt att Arne sagt det. Och det hade varit det roliga. Ett påhittat citat, helt enkelt. Att snacka om "rasism" där är lite överdrivet, möjligtvis "smygrasism". Det roliga skulle bestå i att Arne inte hängde med i dubbelmeningen, som man nu gör sig lustig över.

Detta är alltså inte vad jag "tror", utan det är en teori om ett möjligt scenario.

En väldigt långsökt teori enligt mig 🤣
Citera
2023-08-24, 18:12
Medlem
Jag minns uttalandet tydligt. Tror det var Bosse Hansson, och inte Hegerfors som yttrade de bevingade orden. Kameruns sista match mot Ryssland troligen. Jag kan ha missat någon kommentar i tråden, kanske är matchen kontrollerad.
Citera
2023-08-24, 18:13
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN
I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Kameruns VM-matcher, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor, Sportnytt, studioprat m.m. har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Granskningen visar att citatet aldrig sagts av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Här är en filmsnutt från SVT i matchen England- Kamerun i VM 1990, där citatet påstods ha sagts.
https://gofile.io/d/3BaD4A

Tråden har även grävt i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 17
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 5
Antal avförda Sportnytt: 2

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
28 Maj, 1995
källa: Tintin.i.Kongo, rigbo

Granskat material
Tryck på användarnamnen nedan för att få utförligare redogörelser.

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
källa: Auswanderer del 1, A del 2,
Glorkas del 1, G del 2, Careless

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
källa: Glorkas

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kommentator: Bo Hansson

Rumänien - Argentina, VM 1990
Kommentator: Staffan Lindeborg
källa: Auswanderer

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
källa: bisl01

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
källa: Careless, Glorkas

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
källa: lindemann

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
källa: Careless, bisl01

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 (visades direkt i TV3)

Avförda eftersändningar/sammandrag
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
källa: Glorkas, Auswanderer

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
källa: Glorkas, avec

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
källa: Careless

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda Sportnytt
Sportnytt 1990-07-02
Dagen efter England-Kamerun

Sportnytt 1994-06-29
Dagen efter Ryssland - Kamerun

Avförda VM-krönikor
SVT, VM-krönika 1978, 1982, 1986, 1990, 1994

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
källa: bing_ , Muminbanan, Ducedo

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
källa: nomadic

Såa har granskningen i tråden genomförts
Flashbacks användare har tittat igen lagrade videos i mediearkivet på Kungliga biblioteket i Stockholm, i jakt efter citatet. De användare som åkt till Biblioteket är Auswanderer, Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01. Man har även sökt igenom egna VHS och DVDs.

Det man konstaterat när man sökt efter materialet är att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk.

Granskningen i medier
* Aftonbladet uppmärksammar och efterlyser citatet 2015-12-07.länk
* Jack Werner konstaterar i krönika i Metro att citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" är "fejk".
* Svenska Dagbladet om att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett felaktigt citat. 2016-04-26, länk
* Kristianstadsbladet utnämner citatet till "en av vår tids största sportbluffar. 2015-12-08, länk
* Sammanfattning av denna tråd i Sportamore: länk
* Värmlands folkblad uppmärksammar. "Vad har vi sagt egentligen?"

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv
Lindemann förklarar det utförligt: länk
För sökningar om material i arkivet se:
länk mediearkivet
Matcherna med utländsk kommentator kan du se gratis här:
FIFA
Football Italia

Det säger Arne Hegerfors om citatet
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare.

Arne berättar om citatet:
Klipp från SVT: YT länk
Klipp från Mix Megapol: YT länk
Klipp från Schulman Show: YT länk

Det säger Lasse Anrell om citatet
I Floskel toppen All time high säger Anrell att citatet är från Sverige mot Kamerun 1994. Anrell säger senare i en intervju att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.

Användare 14ccKemist ringer Anrell: länk
Anrell skriver om FBs granskning i NWT: länk

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt", då Kameruns bänk visas i bild. Det kan låta som "här är det svart".
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
youtube-klipp

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31, avec

Hasse Borg, SVT Studio
England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Auswanderer, Careless

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar. länk
* Tråden har 2023-08-21 lästs över 872 000 gånger.
Senast redigerad av avec 2023-08-24 kl. 18:57.
Citera
2023-08-24, 18:14
Citat:
En väldigt långsökt teori enligt mig

Mmm, samtidigt är det ju de facto den i tråden ledande hypotesen, eller åtminstone en variant av den.

Vi vet att citatet dök upp på den där hemsidan som Anrell sen snodde från, och där verkade det ha hamnat för att nån skickat in det. Citatet publicerades alltså i ett komiskt sammanhang. Det var meningen att det skulle vara skoj. Det faktumet att citatet inte står att finna i någon av de matcher som Hegerfors kommenterat leder oss sen till slutsatsen att den som skickade in citatet gjorde det just för att vara skoj. Få lite "fame" genom att se sitt alster publicerat på en hemsida. Att lägga till ett extra steg med att citatet först uppfanns i nåt kanske obskyrt humorsammanhang i TV är bara en variant av detta.
Citera
2023-08-24, 18:42
Medlem
Londons avatar
Sannolikheten för att citatet aldrig yttrats bör anses vara allt ifrån 99,99 % till 100 %. Skulle inte bli förvånad om detta falska minne helt saknar motsvarighet på nationsnivå i ett globalt perspektiv.

Diskussionens fokus som nu förs kan då anses vara hyfsad skev. Å andra sidan är den ju fortfarande typ topic för tråden.

Kanske bör en ny tråd skapas. Något i stil med; ”Hur kunde någon/något lura en hel nation, över generationer och decennier, tro att de hört något som aldrig sagts?”.
Citera
2023-08-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Sannolikheten för att citatet aldrig yttrats bör anses vara allt ifrån 99,99 % till 100 %. Skulle inte bli förvånad om detta falska minne helt saknar motsvarighet på nationsnivå i ett globalt perspektiv.

Diskussionens fokus som nu förs kan då anses vara hyfsad skev. Å andra sidan är den ju fortfarande typ topic för tråden.

Kanske bör en ny tråd skapas. Något i stil med; ”Hur kunde någon/något lura en hel nation, över generationer och decennier, tro att de hört något som aldrig sagts?”.

Kan hålla med, kanske dags att låsa tråden med avec 's sammanfattning som sista inlägg och med kommentaren att den endast låses upp om videobevis där arne säger citatetpresenteras (och det kommer ju som vi vet inte ske)

Det känns som det bara spårar ut nu med massa märkliga hypoteser och konspirationsteorier om klippta videoinspelningar

Det kan tas i en ny tråd tycker jag
Citera
2023-08-24, 19:15
Medlem
Londons avatar
Citat:
Kan hålla med, kanske dags att låsa tråden med avec 's sammanfattning som sista inlägg och med kommentaren att den endast låses upp om videobevis där arne säger citatetpresenteras (och det kommer ju som vi vet inte ske)

Det känns som det bara spårar ut nu med massa märkliga hypoteser och konspirationsteorier om klippta videoinspelningar

Det kan tas i en ny tråd tycker jag

Vi verkar eniga, men av lite olika anledningar om jag förstår ditt inlägg rätt.

Det som var otroligt intressant när tråden startades verkar vi båda vara helt överens om vara utagerat. Vi har fått ett så bra svar som vi någonsin kommer få på frågan. Endast de som vill tro kommer tro… lite som med tomten eller den andra skäggbusen i himlen.

Hur Ewa som är 62 år och jobbar som assistent på ekonomiavdelningen fortfarande 2023 är HELT övertygad om att hon har hört Arne säga detta trots att hon typ aldrig sett en annan fotbollsmatch än just den där det ska ha sagts i hela sitt liv är för mig fortfarande fascinerande. Även var hon befann sig när det utspelade sig, vilka som var runt henne etc. Allt förutom vilket år eller vilken match det var.

Att det fortfarande finns hundratusentals levande Ewor i Sverige idag gör historian Netflix-värdig.

Ingen i omvärlden hade väl dock kunnat relatera. PK:ismen (om än global), det oskyldigt språkliga som kan anses lagom spetsigt att skoja om runt stugorna i svedala, gamla statsägda SVT i kombination med övrig historia, vem Arne är och allt annat som omger detta ”minne” och som gör det så kärvänligt blir allt för specifikt för någon utanför Sverige att förstå gissar jag.
Citera
2023-08-24, 19:32
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Skulle inte bli förvånad om detta falska minne helt saknar motsvarighet på nationsnivå i ett globalt perspektiv.

USA har en motsvarighet i logotypen för Fruit of the Loom. I princip alla amerikaner är övertygade om att logon brukade innehålla ett ymnighetshorn och se ut ungefär så här: https://mediaproxy.snopes.com/width/...f-the-horn.png

Men i verkligheten har logotypen alltså aldrig haft ett ymnighetshorn.

Denna villfarelse kan dateras tillbaka till minst 70-talet då ett skivomslag parafraserade logotypen: https://img.tradera.net/large-fit/70...c69277259f.jpg

Man har till och med intervjuat mannen som ritade Flute of the Loom-omslaget och han bekräftade att han gjorde det därför att han trodde att Fruit of the Loom hade ett ymnighetshorn.
Citera
2023-08-24, 20:10
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
USA har en motsvarighet i logotypen för Fruit of the Loom. I princip alla amerikaner är övertygade om att logon brukade innehålla ett ymnighetshorn och se ut ungefär så här: https://mediaproxy.snopes.com/width/...f-the-horn.png

Men i verkligheten har logotypen alltså aldrig haft ett ymnighetshorn.

Denna villfarelse kan dateras tillbaka till minst 70-talet då ett skivomslag parafraserade logotypen: https://img.tradera.net/large-fit/70...c69277259f.jpg

Man har till och med intervjuat mannen som ritade Flute of the Loom-omslaget och han bekräftade att han gjorde det därför att han trodde att Fruit of the Loom hade ett ymnighetshorn.

Haha, vet inte hur aktuellt Fruit of the Loom är idag men för mig är det ett märke som var aktuellt runt samma tid som ”citatet” började spridas och därför extra kul. Dem och Oakleys något år före Ray-Ban pilot kom tillbaka i konkurrens med Dior-varianten Günther körde med

Kul med andra exempel! Fattade ju givetvis att det var skulle vara fel logo baserat på hur du lade upp texten före länken men den kändes ändå rätt när jag fick upp bilden. Hade inte tagit gift på det dock som många gör med Arne-citatet.

Ämnet falska minnen förtjänar en egen tråd om den inte redan finns.
Citera
2023-08-24, 22:52
Medlem
Citat:
Vi verkar eniga, men av lite olika anledningar om jag förstår ditt inlägg rätt.

Det som var otroligt intressant när tråden startades verkar vi båda vara helt överens om vara utagerat. Vi har fått ett så bra svar som vi någonsin kommer få på frågan. Endast de som vill tro kommer tro… lite som med tomten eller den andra skäggbusen i himlen.

Hur Ewa som är 62 år och jobbar som assistent på ekonomiavdelningen fortfarande 2023 är HELT övertygad om att hon har hört Arne säga detta trots att hon typ aldrig sett en annan fotbollsmatch än just den där det ska ha sagts i hela sitt liv är för mig fortfarande fascinerande. Även var hon befann sig när det utspelade sig, vilka som var runt henne etc. Allt förutom vilket år eller vilken match det var.

Att det fortfarande finns hundratusentals levande Ewor i Sverige idag gör historian Netflix-värdig.

Ingen i omvärlden hade väl dock kunnat relatera. PK:ismen (om än global), det oskyldigt språkliga som kan anses lagom spetsigt att skoja om runt stugorna i svedala, gamla statsägda SVT i kombination med övrig historia, vem Arne är och allt annat som omger detta ”minne” och som gör det så kärvänligt blir allt för specifikt för någon utanför Sverige att förstå gissar jag.

Det låter som vi är helt eniga

Jag är ju själv en av dom där eworna 🤣

Jag minns och kan se det framför mig, kameran zoomar in kameruns bänk, dom ser fullständigt nedslagna ut och jag hör arnes röst säga "jaaa det ser mörkt ut på kameruns avbytar bänk "

Men jag har ju också för längesedan insett att det är ett falskt minne, som min hjärna skapat

Mycket fascinerande

Det har helt enkellt aldrig hänt

Och tråden har nått vägs ände
Senast redigerad av crille666 2023-08-24 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in