2022-01-21, 19:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Men ge upp

Naiv är synonymt med verklighetsfrånvänd så jag är absolut villig å hävda att det är rätt ordval

Naiv är etymologiskt hämtat från latinets nativus. Du hittar samma bakgrund till ordet nativitet (födelsetal) och naiv betyder vanligen på svenska att vara godtrogen och/eller lättlurad som ett barn.

Du verkar dock inte ens kunna ta till dig information och vill fortsätta att påföra mig något jag redan lämnat. Jag har inget bevis för att rubrikens uttryck har sagts. Däremot är jag alldeles säker på att Hegerfors under matchen på något sätt uttalat sig om stämningen på avbytarbänken. Med vilka ord, hur och när kan jag emellertid inte besvara eftersom jag inte har tillgång till TV-sändningen.

Jag har inte sett det som Anrell ska ha skrivit i Floskeltoppen eller vad det hette som han listade olika saker i. Det enda jag vet därvidlag är att Anrell alltid har fel så det bevisar indirekt att uttrycket, såsom det citerats och anges i trådens rubrik, inte har uttalats.
Citera
2022-01-21, 19:29
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Naiv är etymologiskt hämtat från latinets nativus. Du hittar samma bakgrund till ordet nativitet (födelsetal) och naiv betyder vanligen på svenska att vara godtrogen och/eller lättlurad som ett barn.
Och i många fall där personen är godtrogen/naiv/lättlurad är denne också verklighetsfrånvänd, är detta något att ifrågasätta?
Citat:
Du verkar dock inte ens kunna ta till dig information och vill fortsätta att påföra mig något jag redan lämnat. Jag har inget bevis för att rubrikens uttryck har sagts. Däremot är jag alldeles säker på att Hegerfors under matchen på något sätt uttalat sig om stämningen på avbytarbänken. Med vilka ord, hur och när kan jag emellertid inte besvara eftersom jag inte har tillgång till TV-sändningen.
Tar till mig informationen och var mest ute efter ett ja eller nej från din sida men fair enough.

Känner inte att vi kommer vidare nånstans så jag avslutar detta då det inte är givande för fem öre.
Citera
2022-01-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tror du inte att falska minnen existerar? Eller tror du att just du är immun mot falska minnen? Jag accepterar att du tycker dig ha detta minne, men jag är övertygad om att du har fel.

Historien om avbytarbänken har varit runt i massmedia tillräckligt mycket för att någon skulle pallra sig ner i källaren och hitta tejpen.

Sen har ju folk i denna tråd kollat igenom matcherna som finns i mediedatabasen, utan att hitta citatet. Hur skulle manipulerandet gått till när SVT bröt sig in och ändra kopiorna?

Btw, vilken match var det du hörde detta i? Om vi börjar där. Minns du?

Se och hör ; https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Är det en efterkonstruerad fejk-Hegerfors ?
Citera
2022-01-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Inte ens någon bildsekvens stämmer överens med det som påståtts.

Men du har bestämt dig ocb då spelar det ingen roll vad bevisen visar.

ha ha kul liknelse

Se och hör ;
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc
Citera
2022-01-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Se och hör ;
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Ja, och?

Arne återberättar vad andra sagt till honom.

Visar som sagt bara att han inte minns.
Citera
2022-01-22, 10:31
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

Ja det är med all sannolikhet ett falskt minne som skapats hos Hegerfors.

Han säger ju att att han var helt omedveten att han skulle sagt något lustigt så varför skulle han minnas just det bland den enorma mängd saker han yttrat som kommentator?

Troligare är väl att han hört historien upprepas precis som alla andra och börjat tro på den.

Jag har t o m för mig att han senare kommenterat hypotesen att det hela är ett påhitt och inte hållit denna för osannolik.

Rationella människor tar till sig experimentella rön som visar hur lätt det är att skapa falska minnen. Rationella människor förstår att detta gäller dem själva också

Sen finns det andra som framhärdar att just deras minne skulle vara överlägset. Dessa kommer regelbundet in i denna tråd och skämmer ut sig.
Citera
2022-01-22, 11:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men wow. Du postar samma klipp som finns i trådstarten.

Ja det är ett falskt minne även hos Hegerfors. Säkert kombinerad med att aldrig kolla upp en bra story.

Arne Hegerfors har aldrig ens sagt att han minns detta själv. Folk har ’påmint’ honom tills han (kanske) minns det själv.

Jag frågar igen, vilken match minns du detta ifrån? Vad var det för bilder när det sades? Hur kan du minnas detta när det inte var så stor sak?
Citera
2022-01-22, 16:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men wow. Du postar samma klipp som finns i trådstarten.

Ja det är ett falskt minne även hos Hegerfors. Säkert kombinerad med att aldrig kolla upp en bra story.

Arne Hegerfors har aldrig ens sagt att han minns detta själv. Folk har ’påmint’ honom tills han (kanske) minns det själv.

Jag frågar igen, vilken match minns du detta ifrån? Vad var det för bilder när det sades? Hur kan du minnas detta när det inte var så stor sak?

Jag får väl ge dig lite mer krut eftersom du verkar vara pigg på att delta. Vad tror du om detta som Arne påstås säga i en intervju i Aftonslasket:
– Jag är nog ganska säker på att citatet är rätt, att jag sade det under matchen mellan Kamerun och England och att jag sade det i samband med att de tappade sin 2-0-ledning då England gjorde två mål i snabb takt. Då kom det en bild på bänken då de satt med gamnacke allihopa.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt

Minns Arne i ett dubbelfel? Fanns det ingen bild där det fetmarkerade visades? Det är ju den bilden jag minns, men jag kan mycket väl tänka mig att han sade något i stil med: Nu ser det uppgivet ut på Kameruns avbytarbänk.

Att han inte sade »ser mörk ut« köper jag alla dagar i veckan, men att han inte skulle ha kommenterat avbytarbänkens reaktion känns väldigt svårt att smälta.

Om det rent teoretiskt hade varit så att Arne eller någon annan sagt »ser mörk ut« så vore det ju absolut inga floskler som ju betyder: fina, men tomma ord. Det skulle möjligen vara ett klavertramp, men under inga omständigheter några floskler.

Bara för att gardera mig igen så är jag alltså övertygad om att han eller någon annan inte sagt »ser mörk ut«.
Citera
2022-01-22, 16:57
Moderator
zanteras avatar
Aldrig sett folk så desperata över att försvara ett falskt uttalande som aldrig sagts utan att ha några bevis eftersom de inte finns.
Citera
2022-01-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag får väl ge dig lite mer krut eftersom du verkar vara pigg på att delta. Vad tror du om detta som Arne påstås säga i en intervju i Aftonslasket:
– Jag är nog ganska säker på att citatet är rätt, att jag sade det under matchen mellan Kamerun och England och att jag sade det i samband med att de tappade sin 2-0-ledning då England gjorde två mål i snabb takt. Då kom det en bild på bänken då de satt med gamnacke allihopa.
https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt

Minns Arne i ett dubbelfel? Fanns det ingen bild där det fetmarkerade visades? Det är ju den bilden jag minns, men jag kan mycket väl tänka mig att han sade något i stil med: Nu ser det uppgivet ut på Kameruns avbytarbänk.

Att han inte sade »ser mörk ut« köper jag alla dagar i veckan, men att han inte skulle ha kommenterat avbytarbänkens reaktion känns väldigt svårt att smälta.

Om det rent teoretiskt hade varit så att Arne eller någon annan sagt »ser mörk ut« så vore det ju absolut inga floskler som ju betyder: fina, men tomma ord. Det skulle möjligen vara ett klavertramp, men under inga omständigheter några floskler.

Bara för att gardera mig igen så är jag alltså övertygad om att han eller någon annan inte sagt »ser mörk ut«.

Med tanke på att Arne verkar minnas att det stod 2-0 till Kamerun är det väl ganska lugnt att påstå att hans minne inte är det starkaste beviset i diskussionen.

I sammanfattningen (en av dom iaf) finns liknande citat. Länk
Citera
2022-01-22, 18:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Med tanke på att Arne verkar minnas att det stod 2-0 till Kamerun är det väl ganska lugnt att påstå att hans minne inte är det starkaste beviset i diskussionen.

I sammanfattningen (en av dom iaf) finns liknande citat. Länk

Nu skrev jag faktiskt »som Arne påstås säga« och det betyder att det finns risk att tidningen skrivit eller citerat fel. Det är ju i sammanhanget en petitess, så det vore bättre om du koncentrerade dig på min fråga, alltså om han kommenterade stämningsläget på avbytarbänken utan att nämna »ser mörkt ut«.

Din länk sammanfattar det som är kopplat till »ser mörkt ut« och det tror jag inte att han sagt.

Sedan är som jag betonade »ser mörkt ut« ALDRIG någonsin floskler. Det är ett idiomatisk uttryck som används med mycket tydlig innebörd.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-22 kl. 18:41.
Citera
2022-01-22, 19:05
Medlem
cyberkalles avatar
Herr Gickhan kan inte nöja sig med att vara överbevisad utan han måste ha sista ordet i varje diskussion han deltar i.

Jag är en av dom som var övertygad om att jag hört citatet innan denna tråd dök upp, nu är jag överbevisad om att det aldrig yttrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in