2023-08-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Det är typiskt för troll att de försöker göra sina historier trovärdiga genom att utsmycka dem med en massa ovidkommande detaljer. Killen producerade lite styvt 200 inlägg i tråden på bara några dygn. Det hade typ räckt med ett fåtal. Eller egentligen bara ett, om han nu hade kunnat producera en inspelning av citatet.

Som du är inne på är det helt poänglöst att höra om "Allan" och hans boulespelande och fika med grannen (Fnords farsa), om hur han är gråsosse som närmar sig 90 osv, osv, osv. Man måste vara rätt debil för att tycka att det förlänar berättelsen en aura av trovärdighet.

Givetvis. En normal människa skulle skriva "Av en slump såg jag faktiskt denna match för några år sedan då jag har den på vhs hemma. Är nästan säker att jag hörde detta i slutet av matchen. Jag återkommer."

Visst, vem fan ser om en gammal menlös match, det var ju inte någon klassiskt Maradona match direkt? Men det skulle kunna hända.
Senast redigerad av bossekaka 2023-08-23 kl. 16:03.
Citera
2023-08-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Det är typiskt för troll att de försöker göra sina historier trovärdiga genom att utsmycka dem med en massa ovidkommande detaljer. Killen producerade lite styvt 200 inlägg i tråden på bara några dygn. Det hade typ räckt med ett fåtal. Eller egentligen bara ett, om han nu hade kunnat producera en inspelning av citatet.

Som du är inne på är det helt poänglöst att höra om "Allan" och hans boulespelande och fika med grannen (Fnords farsa), om hur han är gråsosse som närmar sig 90 osv, osv, osv. Man måste vara rätt debil för att tycka att det förlänar berättelsen en aura av trovärdighet.

Tintin i Kongo skämtar. Fnord är den minst trovärdiga vi haft som kommit med en historia i tråden. Att hans halvt dementa far plötsligt blev snabb och effektiv detektiv var kanske det mest anmärkningsvärda.

Hela Fnords historia var fullt av motsägelser, han var all in på uppmärksamhet och försökte ständigt köpa tid. Typiskt beteende för en trollgubbe. Varför blev han plötsligt ointresserad av att spela in citatet när han väl hittat det?

Han ändrade också tydligt inriktning efter vart tråden var på väg. Först anklagade han Careless och Glorkas för att vara lögnare. När sedan Auswanderer bevisade att de talat sanning ändrade Fnord sig och sa att det måste vara klippt i arkivet. När han sedan märkte att folk inte köpte det började han gaffla om att han måste ha misstagit sig om tidpunkt i matchen och att Auswanderer m.fl. måste ha missat det. Då ska det tilläggas att de täckt av hela matchen.

Kovändningen om jerkus var också sjuk. Först anklagade han honom för att vara lögnare för att några dagar senare vilja ha med honom i sina planer att sprida citatet.

En lögnare på alla dessa år är ändå inte illa. För Fnord är den första som faktiskt hävdar att han har citatet på band och hört det live i nutid.
Senast redigerad av avec 2023-08-23 kl. 17:21.
Citera
2023-08-23, 17:40
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Dessa kan inte vara falska minnen, pga vadå?
1. Sverige spelade
Jag har inget intresse av att se andra länder spela.
2. Det var fan mig inte VM för så många byten fick man inte göra
För Nigeria eller vilka de var blev totalt utspelade
3. Det regnade inte i matchen
Det var sol hela matchen
4. Uttalande var inte menat som ett rasitiskt påhopp
Se tidigare svar
5. Det tog lite tid när den andra kommentatorn började skratta
Öhh, tänkte jag när jag hörde det. Ska den andra kommentatorn inte säga något.
6. Det var två kommentatorer
Se tidigare svar
7. Matchen saknade vikt. Minns inte varför, antingen om det var en showmatch eller om Sverige var redan klara för exempelvis VM.
Kom ihåg att knappt någon ville se matchen. Inte ens farsgubben.
8. TVn hemma stod på ovanvåningen
9. Matchen spelades mitt på dagen och inte en vardag
Jag var inte supergammal då. En sen match skulle jag inte få se på. Det var ljust ute.
10. Matchen spelades troligtvis på 4an. Annars SVT. Absolut ingen annan kanal.
Vi hade bara bonnkanalerna när jag var liten.
11. Sverige vann matchen. Motståndarna gjorde max 2 mål.
Som sagt, Sverige dominerade matchen.
12. Matchen var som sagt inte av vikt. Hade Sverige förlorat hade det inte haft någon betydelse.
Tror inte ens man ställde upp med ordinarie trupp. Var mer, vilka vill åka till Afrika. Spela lite boll och chilla?
13. Lagerbäck var inte coach.
Lagerbäck tog över 2000.
Citera
2023-08-23, 17:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Här har du landslagets matcher på 90-talet, vilken passar in i din lista?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverig...0%E2%80%931999
Ingen av dem. Det är ju det här som är problemet. Man tar Wikipedia som trovärdig källa men de har ingen källhänvisning. Matchen saknade total betydelse, knappast en publikmatch.
Citera
2023-08-23, 17:42
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Om en match mot ett afrikanskt lag inte var av någon vikt så måste det betyda att det var antingen en träningsmatch eller sista matchen i VM/OS när vi redan var utslagna/klara. Det sista vet vi att det aldrig hände under den perioden vi pratar om, för det är i så fall bara -90 eller -94. -90 så var sista matchen mot Costa Rica och den var direkt avgörande för att gå vidare. -94 var mot Brasilien och var också avgörande för att gå vidare. OS spelade vi aldrig.

Det innebär i så fall att det var en träningsmatch. Sändes några träningsmatcher på TV på den tiden? Speciellt om det är mot ett afrikanskt lag? Jag är ytterst tveksam..
Som sagt, matchen kan ha varit inofficiell. Vi pratar absolut inte om något VM-kval.
Citera
2023-08-23, 17:46
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ingen av dem. Det är ju det här som är problemet. Man tar Wikipedia som trovärdig källa men de har ingen källhänvisning. Matchen saknade total betydelse, knappast en publikmatch.

Återigen, en sån totalt betydelselös match skulle inte kunna vara upphovet till ett så känt citat.
Citera
2023-08-23, 17:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
1. Sverige spelade
Jag har inget intresse av att se andra länder spela.
2. Det var fan mig inte VM för så många byten fick man inte göra
För Nigeria eller vilka de var blev totalt utspelade
3. Det regnade inte i matchen
Det var sol hela matchen
4. Uttalande var inte menat som ett rasitiskt påhopp
Se tidigare svar
5. Det tog lite tid när den andra kommentatorn började skratta
Öhh, tänkte jag när jag hörde det. Ska den andra kommentatorn inte säga något.
6. Det var två kommentatorer
Se tidigare svar
7. Matchen saknade vikt. Minns inte varför, antingen om det var en showmatch eller om Sverige var redan klara för exempelvis VM.
Kom ihåg att knappt någon ville se matchen. Inte ens farsgubben.
8. TVn hemma stod på ovanvåningen
9. Matchen spelades mitt på dagen och inte en vardag
Jag var inte supergammal då. En sen match skulle jag inte få se på. Det var ljust ute.
10. Matchen spelades troligtvis på 4an. Annars SVT. Absolut ingen annan kanal.
Vi hade bara bonnkanalerna när jag var liten.
11. Sverige vann matchen. Motståndarna gjorde max 2 mål.
Som sagt, Sverige dominerade matchen.
12. Matchen var som sagt inte av vikt. Hade Sverige förlorat hade det inte haft någon betydelse.
Tror inte ens man ställde upp med ordinarie trupp. Var mer, vilka vill åka till Afrika. Spela lite boll och chilla?
13. Lagerbäck var inte coach.
Lagerbäck tog över 2000.

Är detta dina argument varför det inte kan handla om falska minnen, så är det
svaga argument. Extremt svaga, du hänvisar till ditt minne för att styrka att det är verkliga minnen
Citera
2023-08-23, 17:51
Moderator
easy_dans avatar
Citat:

På denna lista då? Ser ut att vara samma matcher men dubbelkolla

https://www.svenskfotboll.se/landsla...per-1976-2000/
Citera
2023-08-23, 17:59
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Som sagt, matchen kan ha varit inofficiell. Vi pratar absolut inte om något VM-kval.

Det ska alltså vara den match som hundratusentals människor såg live på TV tillsammans med hela familjen/kompisgänget som alla gapskrattade när kommentatorn sa det berömda citatet?
Majoriteten av dessa som tittade på den totalt meningslösa träningsmatchen ska senare minnas helt fel och tro att det var en viktig VM-match de såg.

Mjaha...
Senast redigerad av Kalikamar 2023-08-23 kl. 18:02.
Citera
2023-08-23, 18:12
Medlem
Citat:

Problemet med dessa är återigen att de är anpassade efter granskningen.

- Jag trodde det var England Kamerun 1990. Men ser att ni kollat den.
- Kan det då vara Sverige Nigeria?
- Va, har ni kollat den också.
- Kan det vara någon annan match..?

Ja, du hör själv.

I princip alla minnen i denna tråden har kollats av och har bekräftats vara falska.

Att så många anger olika matcher är bara ytterligare ett bevis på att det är en myt. För nästan alla minnen motsäger varandra. Finns ingen större enighet i de påstådda vittnesmålen.
Senast redigerad av avec 2023-08-23 kl. 18:44.
Citera
2023-08-23, 20:31
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
På denna lista då? Ser ut att vara samma matcher men dubbelkolla

https://www.svenskfotboll.se/landsla...per-1976-2000/
Här har vi det stora problemet med hela jävla tråden. Folk litar sig blint på Svensk Mediedatabas. Tror ni kritiker på riktigt att denna match spelades 22.00 i Sverige på Råsunda?

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...ASVT1+typ%3Atv

https://m.youtube.com/watch?v=dvm3YNueBjI

Av det jag kan hitta så är det den matchen som är mest lik av det jag minns. Men jag har för mig att de var i Nigeria men kan mycket väl minnas fel.

Någon som har sett matchen och kan verifiera att uttalandet kom inte i den matchen?
Citera
2023-08-23, 20:35
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är detta dina argument varför det inte kan handla om falska minnen, så är det
svaga argument. Extremt svaga, du hänvisar till ditt minne för att styrka att det är verkliga minnen
Käften med dig, en dag kommer sanningen fram och du med byxorna nere. Jag minns det jag minns, men mest av allt att det är felciterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in