2023-08-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Så nu ska folk leta efter citatet i ett jävla nöjesprogram istället för en fotbollsmatch? Lägg ner nu för fan.

Jag tycker själv att allting pekar mot att citatet är falskt, och det är vad jag tror också. Alla andra teorier är väldigt komplicerade i jämförelse. Jag kommer inte lägga nån tid på att kolla igenom Kryzz, men jag tycker ändå det är lite intressant att spekulera i vilka andra teorier som skulle kunna förklara varför så många har så likartade minnesbilder. Nånting kan man väl göra i tråden tills nästa person kommer in och bergsäkert hävdar att han hört det.

Vad tror du själv om citatets äkthet?
Citera
2023-08-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yardline
Jag tycker själv att allting pekar mot att citatet är falskt, och det är vad jag tror också. Alla andra teorier är väldigt komplicerade i jämförelse. Jag kommer inte lägga nån tid på att kolla igenom Kryzz, men jag tycker ändå det är lite intressant att spekulera i vilka andra teorier som skulle kunna förklara varför så många har så likartade minnesbilder. Nånting kan man väl göra i tråden tills nästa person kommer in och bergsäkert hävdar att han hört det.

Vad tror du själv om citatets äkthet?

Jag överväger två alternativ

1. Det är helt påhittat och falskt (ävem om jag själv minns det)

2. Det är sades på en radiosönd version av kryzz, som gick samtidigt som tv versionen sändes, så man kunde höra det tydligt om man hade på tv:n (med avstängt ljud) och radion samtidigt

Sveriges staminister vid tilfället fick panik när han hörde citatet, eftersom det ju är OTROLIGT kontroversiellt och upprörande, därför har samtliga bevis noga sopats undan

Enda möjliga bevis kan finnas i en källare hos en senil gubbe i storvreta, men troligtvis så är detta bevis undanröjt nu eftersom säpo garanterat granskar denna tråd

Har inte bestämmt mig vilket alternativen jsg tror på mest, just nu är det 50/50
Citera
2023-08-24, 13:43
Medlem
Dofternas avatar
Det har gjorts hyllningsprogram och annat där man tittat igenom tex Kryss för att hitta bra innehåll till programmen, ingen har stött på "ser mörkt ut". De tittar ju ständigt igenom gamla program för diverse hyllningar, personporträtt och liknande.

Det grävs i arkiven konstant. Ingen har sett röken av citatet. Det finns inget citat att hitta.
Citera
2023-08-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Jag överväger två alternativ

1. Det är helt påhittat och falskt (ävem om jag själv minns det)

2. Det är sades på en radiosönd version av kryzz, som gick samtidigt som tv versionen sändes, så man kunde höra det tydligt om man hade på tv:n (med avstängt ljud) och radion samtidigt

Sveriges staminister vid tilfället fick panik när han hörde citatet, eftersom det ju är OTROLIGT kontroversiellt och upprörande, därför har samtliga bevis noga sopats undan

Enda möjliga bevis kan finnas i en källare hos en senil gubbe i storvreta, men troligtvis så är detta bevis undanröjt nu eftersom säpo garanterat granskar denna tråd

Har inte bestämmt mig vilket alternativen jsg tror på mest, just nu är det 50/50

Det är påhittat, det bygger inte på någonting som någon kan ha sagt, faktum är att bara tanken på att det skulle kunna finnas en alternativ källa är så pass befängd att den bara kan bemötas med åtlöje. Är det korrekt uppfattat?
Citera
2023-08-24, 14:29
Medlem
Citat:
Ja, nu när du säger det så kom utökat terrorhot och koranbränningar väldigt lämpligt i samband med att den här tråden fick fart igen..

Det är påhittat ja, det är korrekt

Vart påhittet kan ha sitt ursprung, det kan man ju så klart spekulera i, men det har ju egentligen inte med denna tråden att göra och det lär väll heller aldrig kunna fastslås

Edit: klipper här in trådstarten

"I denna tråden vill jag ha svar på om Arne Hegerfors, eller någon annan sportkommentator för den delen, faktiskt har fällt denna kommentar. Som bevis för att det faktiskt har hänt så vill jag se ett Youtube-klipp från matchen i fråga."

Svaret är nej, arne eller någon annan sport komentator har inte sagt "det ser mörkt ut på kameruns avbytar bänk"

Det är ju en ganska snäv tolkning av tråden med tanke på hur den har utvecklats över tid, men visst. Tyvärr så har du nog rätt i att om citatet har sitt ursprung i verkligheten på något sätt så kommer man inte att kunna bekräfta källan, hade det varit ordagrannt men i ett annat sammanhang hade det kommit fram vid det här laget.

Jag tror ju som sagt på mellansnacket i England - Kamerun om det citatet som anges här i tråden är korrekt.
Citera
2023-08-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yardline
Det är ju en ganska snäv tolkning av tråden med tanke på hur den har utvecklats över tid, men visst. Tyvärr så har du nog rätt i att om citatet har sitt ursprung i verkligheten på något sätt så kommer man inte att kunna bekräfta källan, hade det varit ordagrannt men i ett annat sammanhang hade det kommit fram vid det här laget.

Jag tror ju som sagt på mellansnacket i England - Kamerun om det citatet som anges här i tråden är korrekt.

Det kan absolut vara ursprunget som sedan förvanskats, kanske till och med troligt

Men det kommer ju aldrig någonsin kunna bekräftas (tyvärr)

Så det känns väldigt meningslöst att spekulera tycker jag
Citera
2023-08-24, 15:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Inte för att försvara killen som jag är säker på trollar men inte har han väl skrivit att Allan bor i Storvreta?

Att folk fortfarande är bombsäkra på att dom hört citatet är iaf extremt märkligt.

Jo. Han har sagt att Allan och hans föräldrar är grannar och att hans föräldrar bor i Storvreta.
Citera
2023-08-24, 16:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Största problemet med kryzzteorin är att det inte finns några sådana vittnesmål. Så det skulle betyda att citatet i så fall minns men alla har trots det konstruerade minnen om att det sades i en match.
Jag påstår inte att jag tror att det var i Kryzz det sades, jag är liksom dom flesta här rätt övertygad att det aldrig har sagts. Men om det finns nånstans så tror jag Kryzz är det troligaste alternativet.

Grejen är ju att dom visade gamla klipp av alla möjliga slag och även om jag inte är säker så skulle jag inte bli det minsta förvånad om dom ibland la eget ljud på dom gamla bilderna. Så dom skulle mycket väl ha kunnat visa en bänkbild med deppande Kamerunier med Hegerfors som säger det. Alternativt att dom visade bilderna först och sen säger Arne det efteråt. I vilket fall som helst så blir det ju en direkt koppling mellan citatet och bilden. Sen att folk glömmer bort att det var under en match är ju ett rätt litet fel jämfört med vad vi har fått se folk tycka här i tråden.

Och dessutom. Kryzz tillhörde väl dom populäraste TV-programmen på den tiden, när det i princip bara fanns 1:an och 2:an. Så "alla" satt ju och tittade, skulle förklara spridningen.

Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Långsökt. Skulle man visa ett klipp från en fotbollsmatch ,en match med Kamerun, i kryzz och ställa en fråga om detta?
Och sedan skulle Arne säga detta i en finurlig konversation med Skifs? Nah
Varför inte? Dom visade ju allt möjligt gammalt skit i det programmet. Så länge dom hittade bilder som dom kunde göra nått kul av så visade dom det. Och frågan kunde ju vara vilken generisk fotbollsfråga som helst.

Betydligt mindre långsökt än det mesta andra som kommer upp nu för tiden.
Citera
2023-08-24, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag påstår inte att jag tror att det var i Kryzz det sades, jag är liksom dom flesta här rätt övertygad att det aldrig har sagts. Men om det finns nånstans så tror jag Kryzz är det troligaste alternativet.

Grejen är ju att dom visade gamla klipp av alla möjliga slag och även om jag inte är säker så skulle jag inte bli det minsta förvånad om dom ibland la eget ljud på dom gamla bilderna. Så dom skulle mycket väl ha kunnat visa en bänkbild med deppande Kamerunier med Hegerfors som säger det. Alternativt att dom visade bilderna först och sen säger Arne det efteråt. I vilket fall som helst så blir det ju en direkt koppling mellan citatet och bilden. Sen att folk glömmer bort att det var under en match är ju ett rätt litet fel jämfört med vad vi har fått se folk tycka här i tråden.

Och dessutom. Kryzz tillhörde väl dom populäraste TV-programmen på den tiden, när det i princip bara fanns 1:an och 2:an. Så "alla" satt ju och tittade, skulle förklara spridningen.

Varför inte? Dom visade ju allt möjligt gammalt skit i det programmet. Så länge dom hittade bilder som dom kunde göra nått kul av så visade dom det. Och frågan kunde ju vara vilken generisk fotbollsfråga som helst.

Betydligt mindre långsökt än det mesta andra som kommer upp nu för tiden.

Finns inte en chans

I alla intervjuer med arne, så är det live kommenterat i en match som det påstås ha sagts

Om det varit en producerad "sketch" så hade det kommit fram

Citatet i sig är ju rätt oskyldigt

Men skulle det vara som du säger, att det är arrangerat, då försvinner ju oskyldigheten och det blir rasistiskt

det det hade inte undgått dom som intevjuar arne
Citera
2023-08-24, 16:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Du skrattar åt Säpo, men har du hört talas om Boko Haram? En islamsk terrorgrupp som är aktiv i bland annat Kamerun, ett land med en betydande muslimsk befolkning.

Så nu efter de uppmärksammade kanelbullarna som äventyrat rikets säkerhet och ökat terrorhotet kan man väl absolut tänka sig att Säpo inte vill att svenskarna plötsligt samlas kring ett citat som hånar kamerunare.

Boko Haram fanns varken 1990 eller 1994. Håll koll på siffrorna när du tramsar.
Citera
2023-08-24, 16:42
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Finns inte en chans

I alla intervjuer med arne, så är det live kommenterat i en match som det påstås ha sagts

Om det varit en producerad "sketch" så hade det kommit fram

Citatet i sig är ju rätt oskyldigt

Men skulle det vara som du säger, att det är arrangerat, då försvinner ju oskyldigheten och det blir rasistiskt

det det hade inte undgått dom som intevjuar arne
Hmm... Ja. Den tänkte jag inte på. Om det är skrivet så finns det ju några stycken som borde ha kunnat komma ihåg att det kom därifrån. Om det nu inte är så att dom tycker att det är roligare med myten. Varje gång nån säger det så skrattar dom lite extra mycket för att dom vet var det kommer från...
Men det drar ju ner den teorin en bit ja. Från 0,5% chans till 0,3%.

Men vad gäller "rasismen" så är du nog fel ute. På den tiden var folk inte i närheten av så lättkränkta.

EDIT: Och vad gäller intervjuerna med Arne så vet vi ju att dom inte säger nånting om sanningen.
Citera
2023-08-24, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hmm... Ja. Den tänkte jag inte på. Om det är skrivet så finns det ju några stycken som borde ha kunnat komma ihåg att det kom därifrån. Om det nu inte är så att dom tycker att det är roligare med myten. Varje gång nån säger det så skrattar dom lite extra mycket för att dom vet var det kommer från...
Men det drar ju ner den teorin en bit ja. Från 0,5% chans till 0,3%.

Men vad gäller "rasismen" så är du nog fel ute. På den tiden var folk inte i närheten av så lättkränkta.

EDIT: Och vad gäller intervjuerna med Arne så vet vi ju att dom inte säger nånting om sanningen.

Nej, då var folk inte så lättkränkta, absolut

Det jag menar är att Arne hade fått skit för det långt efteråt

Vilket han nästan fått ändå, i en intevju med pasacalido bland annat

För något han aldrig sagt 🤣

Edit: och vad gäller intevjuver så ursäktar han ju sig varje gpng det kommer på tal och säger typ "jag menade inget med det, det fanns ingen baktanke" eller liknande (om jag nu minns rätt 🤣&#129315

Det hade ju inte funkat med en sketch
Senast redigerad av crille666 2023-08-24 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in