2023-08-21, 19:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Minnet verkar inte så hundraprocentigt längre…

Eftersom citatet återupplevdes från en kassett i källaren blir Fnord1984 arbete med att finna matchen där det ska ha sagts betydligt mer avgränsat än för de hjältar som tog sig an uppgiften tidigt i tråden iaf

Fnords enligt egen utsago fotografiska minne har krakelerat betänkligt på bara något dygn. Förutom ovanstående minns han varken ’citatets’ ordalydelse eller om avbytarbänken syns i bild när Hegerfors ska ha sagt det
Citera
2023-08-21, 19:04
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Kameruns VM-matcher, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor, Sportnytt, studioprat m.m. har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Tråden har därefter grävt i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 5
Antal avförda Sportnytt: 2

Det säger Arne Hegerfors om citatet
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare.

Arne berättar om citatet:
Klipp från SVT: YT länk
Klipp från Mix Megapol: YT länk
Klipp från Schulman Show: YT länk

Det säger Lasse Anrell om citatet
I Floskel toppen All time high säger Anrell att citatet är från Sverige mot Kamerun 1994. Anrell säger senare i en intervju att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.

Användare 14ccKemist ringer Anrell: länk
Anrell skriver om FBs granskning i NWT: länk

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt", då Kameruns bänk visas i bild. Det kan låta som "här är det svart".
källa: nomadic
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_...index=3&t=139s
källa: nomadic

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31, avec

Hasse Borg?, SVT Studio
England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Auswanderer, Careless

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
Maj, 1995
källa: rigbo

Granskat material
Tryck på användarnamnen nedan för att få utförligare redogörelser.

Avförda direktsändningar
England - Kamerun 3-2, VM 1990
Kommentator: Arne Hegerfors
källa: Auswanderer, Glorkas del 1, Glorkas del 2,
Careless

Jugoslavien - Colombia 1-0, VM 1990
källa: Glorkas

Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990
Kommentator: Bo Hansson

Sverige - Marocko 4-0, OS 1992

Italien - Nigeria 2-1, VM 1994
källa: bisl01

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., 1994
Kommentator: Staffan Lindeborg
källa: Careless, Glorkas

Sverige - Kamerun 2-2, VM 1994

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994
källa: lindemann

Argentina - Nigeria 2-1, VM 1994
Kommentor: Arne Hegerfors
källa: Careless, bisl01

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990
England - Kamerun 2-0, Tr.m., 1991
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 (visades direkt i TV3)

Avförda eftersändningar/sammandrag
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994
Kommentator: Bo Gentzel
källa: Glorkas, avec

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun, VM 1990, SVT halvtid
källa: Careless

Argentina - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid

Avförda Sportnytt
Sportnytt 1990-07-02
Dagen efter England-Kamerun

Sportnytt 1994-06-29
Dagen efter Ryssland - Kamerun

Avförda VM-krönikor
SVT, VM-krönika 1978, 1982, 1986, 1990, 1994

Avförda VHS/DVD
Självmål och Fotbollstabbar, VHS 1 & 2
källa: bing_ , Muminbanan, Ducedo

Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
källa: nomadic"

Så har granskningen i tråden genomförts
Flashbacks användare har tittat igen lagrade videos i mediearkivet på Kungliga biblioteket i Stockholm, i jakt efter citatet. De användare som åkt till Biblioteket är Auswanderer, Glorkas, Careless, Lindeman och bisl01. Man har även sökt igenom egna VHS och DVDs.

Det man konstaterat när man sökt efter materialet är att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk.

Granskningen i medier
* Aftonbladet uppmärksammar och efterlyser citatet 2015-12-07.länk
* Jack Werner konstaterar i krönika i Metro att citatet "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" är "fejk".
* Svenska Dagbladet om att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är ett felaktigt citat. 2016-04-26, länk
* Kristianstadsbladet utnämner citatet till "en av vår tids största sportbluffar. 2015-12-08, länk
* Sammanfattning av denna tråd i Sportamore: länk
* Värmlands folkblad uppmärksammar. "Vad har vi sagt egentligen?"

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv
Lindemann förklarar det utförligt: länk
För sökningar om material i arkivet se:
länk mediearkivet
Matcherna med utländsk kommentator kan du se gratis här:
FIFA
Football Italia

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar. länk
* Tråden har 2023-08-21 lästs över 872 000 gånger.
Senast redigerad av avec 2023-08-21 kl. 19:43.
Citera
2023-08-21, 19:20
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fnords enligt egen utsago fotografiska minne har krakelerat betänkligt på bara något dygn. Förutom ovanstående minns han varken ’citatets’ ordalydelse eller om avbytarbänken syns i bild när Hegerfors ska ha sagt det

Hur är det möjligt!?

Då hoppas jag ändå av hela mitt hjärta att det finns ett bevis i farsans källare och att hela denna tråd visar sig vara fylld av hemliga Säpo-agententer som i år jobbat för att radera ut denna mörka händelse från svensk historia. Auswanderer den senaste i raden.

Att det är mer sannolikt att jag kan lyckas gifta mig med Priscilla Presley i Engelbrektskyrkan blundar jag för

Edit: Tänkte på dottern. Priscilla finns fortfarande hyfsade odds på
Senast redigerad av London 2023-08-21 kl. 19:42.
Citera
2023-08-21, 19:22
Medlem
Skidlifts avatar
Det är nu dryga 2 dygn sedan Fnord1984 kom in denna tråd med gott självförtroende och hånade alla.

Nu 36 sidor och 400 inlägg senare varav säkert hälften är från Fnord1984 själv så är det helt uppenbart att denna helt enkelt minns fel.

Egentligen är ju det denna tråden handlar om hur det kan vara möjligt att så många minns denna skröna fel.

Jag kan bara spekulera vilken fruktansvärt jobbig människa denna Fnord1984 måste vara att leva med, troligtvis har han aldrig haft fel i något då han har "fotografiskt minne"
Citera
2023-08-21, 19:38
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Det är nu dryga 2 dygn sedan Fnord1984 kom in denna tråd med gott självförtroende och hånade alla.

Nu 36 sidor och 400 inlägg senare varav säkert hälften är från Fnord1984 själv så är det helt uppenbart att denna helt enkelt minns fel.

Egentligen är ju det denna tråden handlar om hur det kan vara möjligt att så många minns denna skröna fel.

Jag kan bara spekulera vilken fruktansvärt jobbig människa denna Fnord1984 måste vara att leva med, troligtvis har han aldrig haft fel i något då han har "fotografiskt minne"

Vilket är en ödmjuk läxa för oss alla. Idag tror jag att jag minns att jag mindes att jag har hört citatet… du hör ju själv.

Även om tråden skiftat i karaktär är den av denna anledning fortfarande intressant och kommer så alltid att förbli. Kan väl inte finnas många exempel på en historia där en hel nation minns något som bevisligen (så nära man kan komma att bevisa att något som inte inträffat inte inträffat iaf) inte har hänt? Glasklara skildringar i när man hörde citatet, vilka man var med, i vilken soffa etc.

Tycker inte ”Mandela-exemplet” är i närheten så intressant som denna historia.
Citera
2023-08-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Hur går det för pappa. Skulle han över till sin polare ikväll?

Ja han och hans gubbpolare som också är över åttio barre har kollat på matchen nu. Eller rättare sagt så spolade dom till slutet av matchen. De sägs tydligen efter avgörande målet.

Jag är helt chockad att jag mindes fel på den punkten för jag hade verkligen för mig att jag reagerade på att det var litet tidigt för Kamerunianerna att vara så nedslagna. Men tydligen sägs det efter straffsekvensen.

Men jag måste ha tänkt att "matchen är ju inte över än" spela klart den först. Men det betyder fortfarande att SVT måste censurerat bort det i den version som finns på KB och i sitt eget arkiv då eventuellt.

Jag får verkligen be om ursäkt för att jag uttryckte mig så säkert vilket sekvens det gällde. Jag skäms faktiskt över att jag var så säker (men jag var det!) när jag hade fel! Mina grodor ligger tydligen i nivå med Arnes i det avseendet...

Däremot var det helt väntat att höra Arne säga orden för dom visste jag att han sa. Jag bad farsans polare att skruva upp volymen på teven så att jag kunde höra det genom telefonen.

Så jag skrev ner vad Arne ordagrant sa och han sa: "Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-21 kl. 19:46.
Citera
2023-08-21, 19:44
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:

Jag tycker det roligaste är alla krumbukter och svävande svar som dykt upp nu efter videoklippet publicerades.

"De måste censurerat det!"
"Att samhället blivit sånt här!"

Särskilt som han för några sidor sedan var mer eller lika övertygad om att det material KB hade var oredigerat som han var kring sitt eget minne.

Nu lär man väl snart få läsa att granngubbens VHS gick sönder precis när man kom fram till det springande citatet. Dessutom tuggade den upp bandet. Eller så hackar det till precis när Arne klämmer ur sig de bevingade orden. Eller så råkar farsgubben tappa det de åtta våningarna i trapphuset.

Vårt lille troll skulle inte tro att han håller på att bli påkörd ens med ryggen full av däckmönster..
Citera
2023-08-21, 19:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Vilket är en ödmjuk läxa för oss alla. Idag tror jag att jag minns att jag mindes att jag har hört citatet… du hör ju själv.

Även om tråden skiftat i karaktär är den av denna anledning fortfarande intressant och kommer så alltid att förbli. Kan väl inte finnas många exempel på en historia där en hel nation minns något som bevisligen (så nära man kan komma att bevisa att något som inte inträffat inte inträffat iaf) inte har hänt? Glasklara skildringar i när man hörde citatet, vilka man var med, i vilken soffa etc.

Tycker inte ”Mandela-exemplet” är i närheten så intressant som denna historia.

Fenomenet är både intressant och beklämmande, vad minns man egentligen själv?

Sen häpnas jag över argumentet att någon är 100% säker att ens minne är korrekt. De fattar inte att falska minnen upplevs som äkta. Det är ingen lögn inblandad. Men de tror att just de skulle vara immuna mot falska minnen.
Citera
2023-08-21, 19:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Ja han och hans gubbpolare som också är över åttio barre har kollat på matchen nu. Eller rättare sagt så spolade dom till slutet av matchen. De sägs tydligen efter avgörande målet.

Jag är helt chockad att jag mindes fel på den punkten för jag hade verkligen för mig att jag reagerade på att det var litet tidigt för Kamerunianerna att vara så nedslagna. Men tydligen sägs det efter straffsekvensen.

Men jag måste ha tänkt att "matchen är ju inte över än" spela klart den först. Men det betyder fortfarande att SVT måste censurerat bort det i den version som finns på KB och i sitt eget arkiv då eventuellt.

Jag får verkligen be om ursäkt för att jag uttryckte mig så säkert vilket sekvens det gällde. Jag skäms faktiskt över att jag var så säker (men jag var det!) när jag hade fel! Mina grodor ligger tydligen i nivå med Arnes i det avseendet...

Däremot var det helt väntat att höra Arne säga orden för dom visste jag att han sa. Jag bad farsans polare att skruva upp volymen på teven så att jag kunde höra det genom telefonen.

Så jag skrev ner vad Arne ordagrant sa och han sa: "Det blev en oväntad vändning den här kvällen sett till matchbilden, nu är det uppgivna blickar och det ser plötsligt väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Okej. Det handlar nu bara om minuter innan du kan dela med dig med bevis för detta anmärkningsvärda påstående?

Eller nån timme, hur svårt är det för någon av pappans kompisar att filma och skicka till dig, som i sin tur lägger upp det.
Citera
2023-08-21, 19:57
Medlem
Skidlifts avatar
Så det nya förslaget är att citatet sades bara sekunder efter att detta korta klipp stoppades. Vilken otur!

https://gofile.io/d/3BaD4A
Senast redigerad av Skidlift 2023-08-21 kl. 20:02.
Citera
2023-08-21, 20:09
Medlem
Citat:
Så det nya förslaget är att citatet sades bara sekunder efter att detta korta klipp stoppades. Vilken otur!

https://gofile.io/d/3BaD4A

Ja vet inte exakt hur länge efter de stoppades eftersom de va farsan o hans polare som spolade fram men matchen tog slut kort efteråt...
Citera
2023-08-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984

Ok, detta bli sista inlägget till dig, sen skall jag inte mata dig mer

Men eftersom du idiotförklarade de två användarna som var på KB utan att filma

Så spelade du ju såklart in ljudet när du hör det på telefonen

Skall bli intressant att höra, för du lägger väll upp det redan ikväll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in