2023-08-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur gammal var en användare med 1984 i namnet 1990?
Måste vara mer sannolikt att det var 1994?

1984 är en referens till en bok skriven av George Orwell som jag tyckte passade ihop bra med ordet "Fnord" Men nej, jag var inte gammal 1990 även om 1984 inte är mitt födelseår.
Citera
2023-08-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Han är det enda jag minns från det tråkiga vm:et

Ja det var mycket roligare 4 år senare. Har för mig att Roger Milla spelade mot Sverige i 2 - 2 matchen då också, men är inte säker.
Citera
2023-08-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
Det är mer praktiskt att en anonym flashbackanvändare ger ut sitt telefonnummer till honom så de kan pratas vid och flashbackanvändaren kan efter att blivit godkänd åka hem till Fnord1984s gamla senildementa far och rota igenom ett källarförråd för att hitta videokassetten. Det fattar ju vem som helst.

Jag kommer åka dit själv nu. Jag lovade att köra dit om någon filmade ifrån KB och det har nu gjorts så jag kommer åka själv till mina föräldrar senast i helgen.
Citera
2023-08-21, 17:34
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Tack! Det där var mycket trevligt att se. Äntligen någon som faktiskt varit på KB och inte bara snackar en massa skit. Däremot har jag ingen annan förklaring till att Arnes kommentar inte sägs än att det i så fall, faktiskt, måste ha blivit bortklippt precis som i VM-krönikan. Men ja jag kommer åka iväg till mor och far och hämta VHS-bandet faktiskt, kommer också att lägga ut klippet på när Arne säger det så fort jag fått tag på en VHS-spelare eller kunnat fått det överfört i digital form.

Tack för att du filmade sekvensen, det är givetvis inte ditt fel att det är bortklippt på KB. Där blev jag faktiskt rätt chockad, att dom censurerar på youtube osv. är inget konstigt och att man klipper bort saker i svenska tv-program och sånt är inte heller konstigt. Men jag hade verkligen för mig att jag hade läst att kungliga biblioteket sparade allt i original utan att på något sätt mixtra med dom, men där måste jag haft fel.

Behöver väl i och för sig inte va KB som mixtrat när jag tänker efter utan det är väl säkerligen SVT som gjort det. Men men, jag kommer att åka upp till min mor och far i Storvreta och hämta VHS:en. Nu dök det upp väldigt mycket jobb plötsligt i veckan, och jag ska till Stockholm först så jag kommer nog ta en sväng in på KB först och kolla jag också när jag ändå är där.

Du ska ha stort tack för att du faktiskt filmade! Som senast till helgen så kommer jag åka upp till mor och far och hämta videobandet.
För mig känns det mycket osannolikt att SVT, eller någon annan aktör, skulle ha klippt och klistrat i arkivet. Men visst, om du är så säker på din sak tycker jag att du ska dra till farsan och leta upp VHS:en. Vem vet, det kanske är en annan match eller sekvens du tänker på? Lycka till.
Citera
2023-08-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
För mig känns det mycket osannolikt att SVT, eller någon annan aktör, skulle ha klippt och klistrat i arkivet. Men visst, om du är så säker på din sak tycker jag att du ska dra till farsan och leta upp VHS:en. Vem vet, det kanske är en annan match eller sekvens du tänker på? Lycka till.

Ägna inte mer tid åt det trollet

Återigen, stort tack för ditt bidrag

Ävennom två användare redan avfärdat den sekvensen, så var du den första som fick det på film

Kungligt 👍🏻
Citera
2023-08-21, 17:40
Medlem
Citat:

Håller med om att det låter väldigt osannolikt, det var därför jag blev så förvånad. Men det känns för mig typ som att det borde vara enda realistiska förklaringen. Jag är 100 % säker på att Arne sa kommentaren eftersom jag tittade igenom matcherna som min pappa hade sparat från VM 1990 och VM 1994 år 2018.

Det finns kanske liten chans att jag tagit fel på vilken sekvens i vilken match Arne sa det, och där måste jag erkänna att jag är väldigt chockad över att jag kan minnas så pass fel på bara fem år, jag har i regel ett närmast "fotografiskt" minne, men på den punkten är jag väl motbevisad, så till vida dom nu inte skulle redigerat bort det.

Däremot vet jag med 100 % säkerhet att Arne sa kommentaren så det är bara att ta bilen och kuska upp till Storvreta för mig, det är jag skyldig att göra för det har jag lovat... Så får jag väl i värsta fall kolla igenom alla banden för att hitta rätt matchsekvens om så skulle vara...
Citera
2023-08-21, 17:41
Medlem
Citat:
Hann inte sitta så länge som jag hade tänkt, men såg alla målen och sedan hela förlängningen + studiosnack i ett svep. Inget citat hittades, men jösses vad Arne snackar, nästan oavbrutet, man kan förstå varför han blev tillskriven citatet. Men missförstå mig rätt, det är väldigt trevligt att lyssna till när Arne kommenterar.

Här är några anteckningar från förlängningen primärt:

2-2 straff: "Perfekt slagen straff. 2-2", "Straffen är mycket fin"
90': "Han ser ju inte bra ut, Wright, och då menar jag i alla möjliga bemärkelser . . . efter den där smällen"
91': "Det här kan bli en nattlig föreställning"

Studio-snack: "Och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag"

Förlängning

93': Kameruns avbytarbänk zoomas in, Arne pratar bara om byten.
97': Kameruns avbytarbänk zoomas in igen, ingen kommentar från Arne.

Massa lägen för Kamerun, gör en bättre match än England.

100': Englands avbytarbänk zoomas in.
104': Straff för England. Solklar, enligt Arne.
105': Mål Lineker, inget citat dock. Ingen chans i världen heller att det skulle vara bortklippt då Arne nästan pratar oavbrutet här.

107': "Jag är inte ensam med att tycka synd om Kamerun i det här läget".

116': "Det finns något ordspråk; om inte [ohörbart] hade varit så hade kärringen plockat ned månen med kva . . . skaftet". Ingen aning om vad Arne menar här, aldrig hört detta ordspråk. Jag är osäker på om det var okej att säga "kärring" i direktsändning på den tiden?

Video på sekvensen där England får straff i förlängningen: https://gofile.io/d/3BaD4A

Fantastiskt! Stort tack!

Du är omöjlig att avfärda!

Ytterligare ett bevis på att det aldrig sagts med andra ord.

Bra också att du bekräftar att Careless varit där. För det var han som först skrev om "Studio-snack: "Och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag"".
Senast redigerad av avec 2023-08-21 kl. 17:44.
Citera
2023-08-21, 17:42
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
En match som dryftats lite men som aldrig kollats är Argentina–Rumänien från VM 1990. Tanken där är att den sändes samtidigt som Kamerun–Sovjetunionen där Kamerun förlorade med 0-4 och alltså hade all anledning att se mörka ut. Kamerunmatchen sändes aldrig i svensk tv men eftersom matcherna gick samtidigt finns det en förhoppning om att kommentatorn i Argentina-matchen ska ge lite referat av den andra matchen i realtid.

Men det är en longshot alltså och du skulle nog behöva sitta igenom hela matchen.
Intressant teori. Samma VM dessutom, så matchen borde definitivt finnas i arkivet. Imorgon blir det en heldag på biblioteket, hehe.

Det var ju i studion som programledaren (namn?) sade "och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag", så möjligtvis kan någonting liknande sagts i studion om matchen mellan Kamerun och Sovjetunionen? Intressant, minst sagt.
Citera
2023-08-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666

Ävennom två användare redan avfärdat den sekvensen, så var du den första som fick det på film

Kungligt 👍🏻

Jag trollar faktist inte, men utifrån den information du har tillgänglig för dig just nu så köper jag att du tror att jag gör det. Jag hade faktiskt också dragit den logiska slutsatsen att det var en trollning om jag varit i dina eller andra användares skor i det här scenariot. Men faktum är att jag inte trollar utan jag har bevis på att Arne säger det. Så jag åker till Storvreta i helgen, det anser jag mig skyldig att göra nu, fy fan det känns nästan litet obehagligt att SVT redigerat bort det! Orwellianskt, verkligen...

Håller med om att han ska ha stort tack, han är den första som fick en matchsekvens på video ifrån KB! Djävligt snyggt gjort, plus att han är delaktig i att avslöja hur SVT klipper bort ett stycke TV-historia faktiskt, det ska han ha rejält med credd för!

Vi får hoppas nu att moderatorerna inte tar bort länken eftersom den visar upphovsrättsskyddat material eller något sådant larvigt, men det tror jag inte dom kommer göra, så djävla petnoga ska det inte vara väl hoppas jag?
Citera
2023-08-21, 17:53
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille666

Kungligt 👍🏻

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Fantastiskt! Stort tack!

Du är omöjlig att avfärda!

Ytterligare ett bevis på att det aldrig sagts med andra ord.

Bra också att du bekräftar att Careless varit där. För det var han som först skrev om "Studio-snack: "Och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag"".
Tack! Kul att få bidra till tråden.
Citera
2023-08-21, 17:59
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Intressant teori. Samma VM dessutom, så matchen borde definitivt finnas i arkivet. Imorgon blir det en heldag på biblioteket, hehe.

Det var ju i studion som programledaren (namn?) sade "och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag", så möjligtvis kan någonting liknande sagts i studion om matchen mellan Kamerun och Sovjetunionen? Intressant, minst sagt.

Kul att höra. Ett annat spår som inte kollats än är radio. Ingen som varit på KB har någonsin kollat en radiosändning trots att det finns en hyfsad chans att det kan ha sagts där. Arne kommenterade ju till och med i radio ibland.

Ett av radiospåren är Brasilien-Kamerun från 24 juni 1994. Kanske främst då efter Bebetos mål i minut 74. Länk: https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...94+typ%3Aradio

Sedan har vi radiosändningen av Argentina-Nigeria från 1994 där du bara skulle behöva lyssna några få minuter. Man har nämligen hittat att en hyfsat lämplig bänkbild visades omkring matchminut 33 och förhoppningen är att originalcitatet ska vara att det ser mörkt ut på Nigerias bänk. Här är bänkbilden: https://imgur.io/kz79hC3?r
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2023-08-21 kl. 18:04.
Citera
2023-08-21, 17:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Håller med om att det låter väldigt osannolikt, det var därför jag blev så förvånad. Men det känns för mig typ som att det borde vara enda realistiska förklaringen. Jag är 100 % säker på att Arne sa kommentaren eftersom jag tittade igenom matcherna som min pappa hade sparat från VM 1990 och VM 1994 år 2018.

Det finns kanske liten chans att jag tagit fel på vilken sekvens i vilken match Arne sa det, och där måste jag erkänna att jag är väldigt chockad över att jag kan minnas så pass fel på bara fem år, jag har i regel ett närmast "fotografiskt" minne, men på den punkten är jag väl motbevisad, så till vida dom nu inte skulle redigerat bort det.

Däremot vet jag med 100 % säkerhet att Arne sa kommentaren så det är bara att ta bilen och kuska upp till Storvreta för mig, det är jag skyldig att göra för det har jag lovat... Så får jag väl i värsta fall kolla igenom alla banden för att hitta rätt matchsekvens om så skulle vara...

Din hundraprocentiga säkerhet betyder absolut ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in