2023-08-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Haha, ja och dagen efteråt ropade alla mellanstadieelever citatet medan de kickade boll nere på grusplan.

Hehe måndag 2 juli 1990 var det full fart på fotbollsplanerna i Sverige. Alla dansade som Roger Milla nere vid hörnflaggorna.
Citera
2023-08-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Nej det är ett falskt minne i det fallet, förmodligen eftersom VM-sommaren 1994 var en magisk fotbollssommar för väldigt många Svenskar och Arne-kommentaren satt garanterat kvar väldigt färskt i minnet på många då och i efterhand så har man då istället felaktigt associerat kommentaren till 1994. Inte så konstigt egentligen.

Det konstiga är att det finns folk i den här tråden som själva aldrig sett matchen men ändå ifrågasätter människor som har hört Arne säga det i den matchen i modern tid. Djävligt kaxigt och arrogant beteende faktiskt, att avfärda folk som sett matchen när dom inte ens själva gjort det. Men men, da internetz, vi gör väl oss alla skyldiga till dylikt ibland...

Mirror mirror on the wall...

Precis. Som du ser har nu en 3e person varit på biblioteket
Citera
2023-08-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jaså? Men varför i hela helvetet filmar du inte skiten med mobilen då?

Det är mer praktiskt att en anonym flashbackanvändare ger ut sitt telefonnummer till honom så de kan pratas vid och flashbackanvändaren kan efter att blivit godkänd åka hem till Fnord1984s gamla senildementa far och rota igenom ett källarförråd för att hitta videokassetten. Det fattar ju vem som helst.
Citera
2023-08-21, 17:17
Medlem
Citat:
Nej det är ett falskt minne i det fallet, förmodligen eftersom VM-sommaren 1994 var en magisk fotbollssommar för väldigt många Svenskar och Arne-kommentaren satt garanterat kvar väldigt färskt i minnet på många då och i efterhand så har man då istället felaktigt associerat kommentaren till 1994. Inte så konstigt egentligen.

Det konstiga är att det finns folk i den här tråden som själva aldrig sett matchen men ändå ifrågasätter människor som har hört Arne säga det i den matchen i modern tid. Djävligt kaxigt och arrogant beteende faktiskt, att avfärda folk som sett matchen när dom inte ens själva gjort det. Men men, da internetz, vi gör väl oss alla skyldiga till dylikt ibland...

Mirror mirror on the wall...

Vad har du för kommentar till klippet som Auswanderer precis laddade upp?

Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Video på sekvensen där England får straff i förlängningen: https://gofile.io/d/3BaD4A
Citera
2023-08-21, 17:17
Medlem
Citat:
Video på sekvensen där England får straff i förlängningen: https://gofile.io/d/3BaD4A

Bra jobbat!
Citera
2023-08-21, 17:18
Medlem
Citat:
Hann inte sitta så länge som jag hade tänkt, men såg alla målen och sedan hela förlängningen + studiosnack i ett svep. Inget citat hittades, men jösses vad Arne snackar, nästan oavbrutet, man kan förstå varför han blev tillskriven citatet. Men missförstå mig rätt, det är väldigt trevligt att lyssna till när Arne kommenterar.

Här är några anteckningar från förlängningen primärt:

2-2 straff: "Perfekt slagen straff. 2-2", "Straffen är mycket fin"
90': "Han ser ju inte bra ut, Wright, och då menar jag i alla möjliga bemärkelser . . . efter den där smällen"
91': "Det här kan bli en nattlig föreställning"

Studio-snack: "Och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag"

Förlängning

93': Kameruns avbytarbänk zoomas in, Arne pratar bara om byten.
97': Kameruns avbytarbänk zoomas in igen, ingen kommentar från Arne.

Massa lägen för Kamerun, gör en bättre match än England.

100': Englands avbytarbänk zoomas in.
104': Straff för England. Solklar, enligt Arne.
105': Mål Lineker, inget citat dock. Ingen chans i världen heller att det skulle vara bortklippt då Arne nästan pratar oavbrutet här.

107': "Jag är inte ensam med att tycka synd om Kamerun i det här läget".

116': "Det finns något ordspråk; om inte [ohörbart] hade varit så hade kärringen plockat ned månen med kva . . . skaftet". Ingen aning om vad Arne menar här, aldrig hört detta ordspråk. Jag är osäker på om det var okej att säga "kärring" i direktsändning på den tiden?

Grymmt levererat

Stort tack för att du bidrar till tråden, då är den sekvensen avfärdad för alltid

Som jag skrev innan kommer väll inte tråden dö för det, utan folk kommer påstå att det är i någon annan match

Får väll även gratulera Fnord1984, även om de flesta var övertygade om att du trollade, så bidrog du ju ändå på ett sätt till att myten blev mer avfärdad
Citera
2023-08-21, 17:21
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Bra jobbat!
Tack! Det var lite svettigt att filma sekvensen, men jag gjorde det för forskningens skull.

Undviker gärna att filma mer material, men om det är någon annan match som ingen har kollat än så tipsa mig gärna så kanske jag drar förbi biblioteket imorgon också!
Citera
2023-08-21, 17:22
Medlem
Hur gammal var en användare med 1984 i namnet 1990?
Måste vara mer sannolikt att det var 1994?
Citera
2023-08-21, 17:26
Medlem
Citat:
Jo, visst. Men eftersom Arne nästan pratar oavbrutet så måste man inte bara klippa bort citatet, utan redigera in när Arne snackar om annat, vilket känns extremt osannolikt.

Det mest intressanta nu blir om Fnord drar iväg till farsan för att hitta VHS:en

Tack! Det där var mycket trevligt att se. Äntligen någon som faktiskt varit på KB och inte bara snackar en massa skit. Däremot har jag ingen annan förklaring till att Arnes kommentar inte sägs än att det i så fall, faktiskt, måste ha blivit bortklippt precis som i VM-krönikan. Men ja jag kommer åka iväg till mor och far och hämta VHS-bandet faktiskt, kommer också att lägga ut klippet på när Arne säger det så fort jag fått tag på en VHS-spelare eller kunnat fått det överfört i digital form.

Tack för att du filmade sekvensen, det är givetvis inte ditt fel att det är bortklippt på KB. Där blev jag faktiskt rätt chockad, att dom censurerar på youtube osv. är inget konstigt och att man klipper bort saker i svenska tv-program och sånt är inte heller konstigt. Men jag hade verkligen för mig att jag hade läst att kungliga biblioteket sparade allt i original utan att på något sätt mixtra med dom, men där måste jag haft fel.

Behöver väl i och för sig inte va KB som mixtrat när jag tänker efter utan det är väl säkerligen SVT som gjort det. Men men, jag kommer att åka upp till min mor och far i Storvreta och hämta VHS:en. Nu dök det upp väldigt mycket jobb plötsligt i veckan, och jag ska till Stockholm först så jag kommer nog ta en sväng in på KB först och kolla jag också när jag ändå är där.

Du ska ha stort tack för att du faktiskt filmade! Som senast till helgen så kommer jag åka upp till mor och far och hämta videobandet.
Citera
2023-08-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Hehe måndag 2 juli 1990 var det full fart på fotbollsplanerna i Sverige. Alla dansade som Roger Milla nere vid hörnflaggorna.

Du ser, du kommer ihåg Roger Milla och hand dansanta negergäng
Citera
2023-08-21, 17:29
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Tack! Det var lite svettigt att filma sekvensen, men jag gjorde det för forskningens skull.

Undviker gärna att filma mer material, men om det är någon annan match som ingen har kollat än så tipsa mig gärna så kanske jag drar förbi biblioteket imorgon också!

En match som dryftats lite men som aldrig kollats är Argentina–Rumänien från VM 1990. Tanken där är att den sändes samtidigt som Kamerun–Sovjetunionen där Kamerun förlorade med 0-4 och alltså hade all anledning att se mörka ut. Kamerunmatchen sändes aldrig i svensk tv men eftersom matcherna gick samtidigt finns det en förhoppning om att kommentatorn i Argentina-matchen ska ge lite referat av den andra matchen i realtid.

Men det är en longshot alltså och du skulle nog behöva sitta igenom hela matchen.
Citera
2023-08-21, 17:29
Medlem
Citat:
Du ser, du kommer ihåg Roger Milla och hand dansanta negergäng

Han är det enda jag minns från det tråkiga vm:et
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto