2020-05-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Haha, fan vad skumt. Mitt egna falska minne som spelat mig ett spratt om kepsen med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, någon kan ha förväxlat citaten.

Däremot sägs det så ofta något liknande att det är omöjligt att veta om uppgiftslämnaren hämtat inspiration därifrån eller någon annanstans.

Det finns dock många gemensamma nämnare mellan Bosses citat och Arnes "påhittade". Jag tänkte på det att om du sitter i ett rum med folk är det lätt att uppfatta som "Nu är det Natt"

"Keps" ger däremot ingen sökträff i tråden.

Nomadic har inte ett falskt minne, kepsen har visst nämnts tidigare, sök på ”kepsen” och inte keps, så får ni se. 2mas har ett inlägg från 2015 som stämmer väl överens med klippet med Bosses kommentar. Jag vågar påstå att fallet är löst. För många pusselbitar stämmer för att det skulle vara en slump: rätt lag, ”rätt” match, ”rätt” tid, hudfärg/stämning kan dubbeltolkas (matt, natt, svart), deppigt på bänken, en har keps, ett år innan det hamnar på Lasses lista. 2mas inlägg från 2015:

Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Jo, jag tyckte också själva bänksekvensen såg klart bekant ut, och den är inte med i krönikan så jag måste ha sett den nån annanstans. Känner framförallt igen killen närmast kameran och sättet han tittar lite surt, känner även igen han med kepsen. Tror starkt på att citatet yttrades här.

Kommer du förresten ihåg om Arne sa nåt i stil med "inga glada miner här inte" innan han sa själva citatet? Har för mig det själv. Det kan också vara så att han börjar säga "här ser det mörkt ut" och sen "inga glada miner på nigerias bänk". Har dock för mig att citatet inte är exakt "det ser mörkt ut på nigerias avbytarbänk".
Citera
2020-05-02, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackDalton
Nomadic har inte ett falskt minne, kepsen har visst nämnts tidigare, sök på ”kepsen” och inte keps, så får ni se. 2mas har ett inlägg från 2015 som stämmer väl överens med klippet med Bosses kommentar. Jag vågar påstå att fallet är löst. För många pusselbitar stämmer för att det skulle vara en slump: rätt lag, ”rätt” match, ”rätt” tid, hudfärg/stämning kan dubbeltolkas (matt, natt, svart), deppigt på bänken, en har keps, ett år innan det hamnar på Lasses lista. 2mas inlägg från 2015:

Bra grävt!

Här är Nigerias bänkbild
https://imgur.com/a/n1QNo2e

Inlägg från 2015:
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Men för många är det fortfarande matchen mellan Sverige och Kamerun 1994 som Arne yttrade de berömda orden, det är många tvärsäkra på. Men trots detta sviker minnet dem, vilket inte är så konstigt, det hände för 25 år sedan.

Kanske gamle Arne också har lite problem med minnet? Han är trots allt väldigt gammal.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han kommenterade inte Sverige-Kamerun..som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Det är just min poäng.
Trots att det är en omöjlighet att Arne yttrade orden under Sverige-Kamerun-matchen så påstår folk fortfarande att det var då de hörde citatet.
Bevisar som sagt att våra minnen inte alls är så pålitliga som man kan tro.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Jag är intresserad av när Lasse Anrell första gången anger matchen Sverige - Kamerun som källa.
Senast redigerad av avec 2020-05-02 kl. 03:23.
Citera
2020-05-02, 09:52
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDalton

Snyggt! Och jag gick från att fascineras av mitt falska minne till att fascineras av mitt imponerande minne som tydligen hade detta enstaka inlägg från 2015 kvar i bakhuvudet nånstans... Verkar ju dock bara vara ett enstaka inlägg om en keps på Nigerias bänk så vet inte hur mycket "bevis" det tillför direkt.

Min huvudtes är dock precis som du skriver, för många pusselbitar stämmer in kring Bosses citat för att detta skulle vara orelaterat och att citatet skulle komma någon helt annanstans ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av VM-tipset
Bänken zoomas in från höger med idel buttra svarta spelare på bänken. Tror dock att det minnet kommer ifrån Sportgrodorbokens omslag där bilden med citatet finnes.

Detta är faktiskt intressant om det finns en upplaga av boken med en bild på en bänk? Skulle förklara mångas minne av att ha sett bänken samtidigt som man hörde (fast då i själva verket läste) citatet!

Verkar finnas mängder av olika upplagor. Hittade denna med citatet på framsidan men det verkar å andra sidan vara någon slags samlingsupplaga.

https://www.google.com/search?q=lass...xdGi_RA1OudM_M
Senast redigerad av nomadic 2020-05-02 kl. 09:58.
Citera
2020-05-02, 10:07
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Detta är faktiskt intressant om det finns en upplaga av boken med en bild på en bänk? Skulle förklara mångas minne av att ha sett bänken samtidigt som man hörde (fast då i själva verket läste) citatet!

Ja, faktiskt. Detta är fritt ifrån mitt eget minne. Kan ha varit en bild inne i boken som refererar citatet. Jag är 99,9% säker på detta på något av de alternativen, kan tyvärr inte kolla då boken ej finns längre i min ägo. Någon har kanske boken kvar? Tål att kollas upp i alla fall.

Det har hela tiden (inte minst i denna tråd) blivit en självklarhet att bänken måste vara med när citatet yttrades. Vilket inte är konstigt då "alla" ser det som en självklarhet och är en stor del av citatets "poäng".
Citera
2020-05-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VM-tipset
Ja, faktiskt. Detta är fritt ifrån mitt eget minne. Kan ha varit en bild inne i boken som refererar citatet. Jag är 99,9% säker på detta på något av de alternativen, kan tyvärr inte kolla då boken ej finns längre i min ägo. Någon har kanske boken kvar? Tål att kollas upp i alla fall.

Det har hela tiden (inte minst i denna tråd) blivit en självklarhet att bänken måste vara med när citatet yttrades. Vilket inte är konstigt då "alla" ser det som en självklarhet och är en stor del av citatets "poäng".

Hade varit ett intressant spår om nu nomadic inte upptäckt citatet "här är det matt"

Nu har vi ett ursprung som passar med många människors minnesbilder. Varför då söka efter något som inte passar med minnesbilderna?

Sedan är det säkert en kombo.

Uppgiftslämnaren och några andra har hört Bosses citat som förädlats men därefter har även många människor skaffat sig helt falska minnen utan ursprung, annat än Lasse Anrells spalt.
Senast redigerad av avec 2020-05-02 kl. 11:00.
Citera
2020-05-02, 11:22
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Hade varit ett intressant spår om nu nomadic inte upptäckt citatet "här är det matt"

Nu har vi ett ursprung som passar med många människors minnesbilder. Varför då söka efter något som inte passar med minnesbilderna?

Uppgiftslämnaren och några andra har hört Bosses citat som förädlats men därefter har även många människor skaffat sig helt falska minnen utan ursprung, annat än Lasse Anrells spalt.

Hade dock varit intressant att se en eventuell bild därifrån som ytterligare en tänkbar pusselbit i händelseförloppets helhetsbild.

Känslan har väl aldrig varit starkare om att vi har att göra med något som utvecklats och skapats över tid.

Med start i Sverige-Kamerun där Bosses citat med bänkbilden lämnade ett första minne av olika slag hos folk. Det ursprungliga citatet skojas sedan till för att bättre fylla sitt syfte och kunna användas i Floskeltoppen. Att det är Arne som där då plötsligt pekas ut tyder ju på att det är framhöftat.

Även om citatet där är fel kan många direkt relatera till situationen som åsyftas. "Haha ja just det, jag såg ju den matchen. Jag och Janne garvade läppen av oss där mitt i natten när kommentatorn pratade om deras mörka bänk".

En eventuell bild tillsammans med citatet i Sportgrodorna kort där på ger slutligen ett grafiskt komplement som förvrängt minnen så pass mycket att man många år senare VET till 100% att man såg matchen där orginalcitatet yttrades likt de stackare som kikat in i tråden genom åren.
Citera
2020-05-02, 11:32
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Kameruns VM-matcher, flera av Nigerias VM-matcher samt VM-krönikor, Sportnytt, studioprat m.m. har tittats igenom och avförts. Kamerun-citatet hittas inte.

Tråden har därefter kommit att forska i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats. Framförallt då citatet: "Här är det matt" av Bo Hansson från Sverige - Kamerun, VM1994 som sägs samtidigt som Kameruns bänk visas i bild. Det kan höras fel som "här är det svart" eller "här är det natt".
https://vimeo.com/410734922

Hegerfors själv anser att citatet är från England - Kamerun 1990 men minns det inte själv utan en tittare har berättat för honom. Lasse Anrell skriver att citatet är från matchen Sverige - Kamerun i VM 1994.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3
Antal avförda Sportnytt: 2

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom:

Bo Hansson, Sverige - Kamerun, VM1994
"Här är det matt", då Kameruns bänk visas i bild.
källa: nomadic
https://vimeo.com/410734922

Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978
"Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
I bild visas brassarnas bänk.
källa: LordLancaster

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_...index=3&t=139s
källa: nomadic

Arne Hegerfors, Sverige - Saudiarabien, VM1994
"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
9:00-
källa: Ferry31

Okänd, SVT Studio, England - Kamerun, VM1990
Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
källa: Careless

Första publicering av Arnes Kamerun-citat
Maj, 1995
källa: rigbo

Granskat material

Material som inte granskats

Så har granskningen i tråden genomförts

Granskningen i medier

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv

Olagligt att klippa i arkivet

Det säger Arne Hegerfors om citatet

Det säger Lasse Anrell om citatet

Allmänt om falska minnen

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar.
http://www.flashback.se/artikel/3909...ck-awards-2016

* Tråden har 2020-05-02 lästs över 500.000 gånger.
Senast redigerad av avec 2020-05-02 kl. 12:29.
Citera
2020-05-02, 12:30
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Känslan har väl aldrig varit starkare om att vi har att göra med något som utvecklats och skapats över tid.

Med start i Sverige-Kamerun där Bosses citat med bänkbilden lämnade ett första minne av olika slag hos folk. Det ursprungliga citatet skojas sedan till för att bättre fylla sitt syfte och kunna användas i Floskeltoppen. Att det är Arne som där då plötsligt pekas ut tyder ju på att det är framhöftat.

Det är möjligt, men jag vill flytta tillbaka ursprungsdatumet till 1982. Jag upptäckte nämligen precis att Arne Hegerfors citat ”Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt” har återgetts av Anrell i Aftonbladet som en ”klassiker” under Floskeltoppen.

Detta skedde innan den här tråden skapades: 2012. Citatet hade alltså vid det laget levt vidare i 30 år. Man kan alltså tänka sig att tusentals svenskar haft det i bakhuvudet eftersom det kommer från en VM-krönika som säkert vevats många gånger i SVT under decennierna.

Länk: https://tidningar.kb.se/4112678/2012...punkt%E2%80%9D

Att rätt kommentator (Hegerfors) gör en dubbeltydig anspelning på svarta spelares hudfärg (Kamerun) och att citatet blev så pass ihågkommet att Anrell tog upp det
30 år senare gör att det blir svårt att tro att det inte har något med saken att göra.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2020-05-02 kl. 12:45.
Citera
2020-05-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det är möjligt, men jag vill flytta tillbaka ursprungsdatumet till 1982. Jag upptäckte nämligen precis att Arne Hegerfors citat ”Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt” har återgetts av Anrell i Aftonbladet som en ”klassiker” under Floskeltoppen.

Detta skedde innan den här tråden skapades: 2012. Citatet hade alltså vid det laget levt vidare i 30 år. Man kan alltså tänka sig att tusentals svenskar haft det i bakhuvudet eftersom det kommer från en VM-krönika som säkert vevats många gånger i SVT under decennierna.

Länk: https://tidningar.kb.se/4112678/2012...punkt%E2%80%9D

Att rätt kommentator (Hegerfors) gör en dubbeltydig anspelning på svarta spelares hudfärg (Kamerun) och att citatet blev så pass ihågkommet att Anrell tog upp det
30 år senare gör att det blir svårt att tro att det inte har något med saken att göra.

Det har säkert hjälpt folk att skapa falska minnen. Det intressanta är att det finns så många liknande kommentarer. Så att folk fått Arne och andra kommentatorer att ha sagt "det ser mörkt ut" lite var stans där mörkhyade visas i bild är inte så konstigt. Och det finns säkerligen fler liknande kommentarer som sagts i andra sammanhang men det är fortfarande inte citatet med stort C, utan bara något liknande som råkat sägas.

Jag svårt att se något annat än att "här är det matt" (svart/natt) är ursprunget till det som hamnar i GT och Aftonbladet. Just eftersom Lasse Anrell nämner matchen Sverige - Kamerun 1994. Att det citat som är mest likt "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" hittas i den match som av många vittnen pekas ut samt av Lasse Anrell pekas ut är sannolikt inte en slump.

Någon kanske har någon teori om att krönikorna visades i samband med VM1994 och att även "färgklick" och "mörke mannen" kan vara ursprunget.

Eller att uppgiftlämnaren tagit fel på match eller mästerskap. Men det får ses som betydligt mindre sannolikt än att uppgiftslämnaren gjort en roligare version av "här är det matt" som han skickat in till Anrell/GT.

Att Hegerfors "fått" citatet är antagligen inte konstigare än att man förknippar Hegerfors med det som är roligt och Hansson med det som är torrt.

Jag tycker att det roligaste av alla kommentarer är: "Här är det svart" om Kameruns avbytarbänk. Även "här är det natt" är riktigt kul. Såvida någon nu hört det.

Har inte det minsta svårt att se ett kompisgäng skratta åt det.

Inte svårt att se ett kompisgäng skratta åt "färgklick" eller "mörke mannen" heller men det är ju fel matcher.
Senast redigerad av avec 2020-05-02 kl. 14:34.
Citera
2020-05-07, 19:31
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:

Tror man att det är en myt så kan bilden i boken varit en förklaring för de som har hört citatet att det zoomas in en bänkbild i sändningen.

Tror man att Arne (eller någon annan) som har myntat uttrycket på riktigt så är bilden i boken ett villospår i letandet efter citatet.

Vad menar du med "Nu har vi ett ursprung som passar med många människors minnesbilder"?
Citera
2020-07-24, 09:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Det går ju att köpa kopior för privat bruk:

TEKNISKA TJÄNSTER

KB utför kopieringstjänster som vi kallar tekniska tjänster, exempelvis för utställningar, film-, tv- eller radioproduktioner. Beställaren ska i dessa fall kunna uppvisa rättighetsinnehavares tillstånd. Mejla din förfrågan till tekniktjanster@kb.se

Däremot har KB ingen möjlighet att sälja kopior ur de audiovisuella samlingarna för privat bruk. Vi hänvisar i stället vidare till upphovsrättsinnehavare. Nedan hittar du kontaktuppgifter för våra vanligaste förfrågningar.
Tv-program Sveriges Television

Kontakta SVT Sales
E-post: sales@svt.se
eller
SVT Privatkopior
E-post: privatkopior@svt.se

Någon på Flashback kommer att köpa kopior och få fram svaret på denna gåta som tär på den svenska folksjälen.

KB säger ju att man INTE har möjlighet att sälja för privat bruk utan hänvisar till upphovsrättsinnehavaren.
Citera
2020-07-24, 12:03
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Även jag har hört det och ska ha det inspelat på vhs någonstans.

// PoK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in