2023-09-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Han är helt separerad från citatets uppkomst, det enda han bidrog med var att göra det mer känt. Så det finns egentligen ingen information han kan bidra med.

(Fast du kan ju fråga om han vet vart bensodempa tog vägen.)

Anrell helt separerad från citatet ?

Det var ju först när han skrev om roliga citat som det blev kul med Arne och Bo Hansson om vad dom sagt i TV...

Väldigt få av deras citat minns man live men när Anrell skrev floskeltoppen på fredagar så skrattade man åt Arne och Bo H och andra personer som sagt grodor
Citera
2023-09-01, 16:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Orkar inte läsa genom hela tråden men oavsett så är det 30år sen så det betyder ju ingenting idag ändå...

Jag menar ff på att dom minns Anrell skrev om det i tidningen och det var det som blev en rolig grej och nu 30år sen är det svårt att minnas om det var på TV dom hörde det eller i tidningen dom läste det...

Visst det troliga är att Anrell bara helt enkelt ljög ihop att Arne sagt detta för att vara rolig på floskeltoppen....

Men borde han inte sagt det senare att flera citat bara var påhittade eller var det endast "Det såg mörkt ut " som var påhittad enligt dig ?

Folk som menar att citatet är verkligt påstår alltså i allmänhet att de själva hörde Hegerfors säga det i ett matchreferat. Oavsett vad du fått för dig när du inte ’orkar’ läsa vad de skriver.

Minnet är alltid kryddat med detaljer om hur folk skrattade och att det pratades på jobb och eller skola efteråt.

Citatet verkar för övrigt först ha dykt upp i nåt forum/tidning som rör IFK Göteborg, om jag inte minns fel. Alltså före Floskeltoppen.
Citera
2023-09-01, 16:40
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Citatet verkar för övrigt först ha dykt upp i nåt forum/tidning som rör IFK Göteborg, om jag inte minns fel. Alltså före Floskeltoppen.

Plus att det publicerades i GT flera månader före Floskeltoppen.

Så Anrell har ingenting med citatets uppkomst att göra.
Citera
2023-09-01, 17:24
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Chrustjevs sko i FN.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shoe-banging_incident
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikita_Chrusjtjovs_sko
Tack!

Kom även på Mandela-effekten:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mandelaeffekten
Citera
2023-09-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Tack!

Kom även på Mandela-effekten:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mandelaeffekten

Grymt 👍🏻 första gången som den nämns i tråden
Citera
2023-09-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Folk som menar att citatet är verkligt påstår alltså i allmänhet att de själva hörde Hegerfors säga det i ett matchreferat. Oavsett vad du fått för dig när du inte ’orkar’ läsa vad de skriver.

Minnet är alltid kryddat med detaljer om hur folk skrattade och att det pratades på jobb och eller skola efteråt.

Men att gå genom hela tråden för att kolla hur många som tror sig komma ihåg att dom hörde det live är oavsett oviktigt nu...Eftersom det gått 30år om det varit för 1 vecka sedan så hade det varit mer intressant !

Som sagt att jag tror dom blev häpnade när dom läste om det och nu tror att dom hörde det så på det sättet är det ett falskt minne ...

Men frågan som jag tycker isåfall är viktigare är den som först skrev det har antingen ljugit ihop det för att en text ska bli rolig eller så är den personen som kan ha hört det på Radiosporten..

Alltså behöver eg bara 1 person hört det via Radiosporten samtidigt som man sett matchen på tv och sen skrivit om lustigheten och sen har "folk" skrattat åt det och sen 30år senare även trott att dom själva hörde det..

Minns själv när jag läste det och vi garvade på jobb och sa "typiskt Arne" men ingen av oss hade hört det på riktigt ! Utan enbart läst om lustigheten
Citera
2023-09-01, 19:50
Medlem
Citat:
Men att gå genom hela tråden för att kolla hur många som tror sig komma ihåg att dom hörde det live är oavsett oviktigt nu...Eftersom det gått 30år om det varit för 1 vecka sedan så hade det varit mer intressant !

Som sagt att jag tror dom blev häpnade när dom läste om det och nu tror att dom hörde det så på det sättet är det ett falskt minne ...

Men frågan som jag tycker isåfall är viktigare är den som först skrev det har antingen ljugit ihop det för att en text ska bli rolig eller så är den personen som kan ha hört det på Radiosporten..

Alltså behöver eg bara 1 person hört det via Radiosporten samtidigt som man sett matchen på tv och sen skrivit om lustigheten och sen har "folk" skrattat åt det och sen 30år senare även trott att dom själva hörde det..

Minns själv när jag läste det och vi garvade på jobb och sa "typiskt Arne" men ingen av oss hade hört det på riktigt ! Utan enbart läst om lustigheten

Jag skumma igenom tråden lite från början så inser man att det verkar vara ganska få som verkligen säger sig minnas citatet. Många tror jag missuppfattar tråden och börjar prata om "rasisim" och det var ingen stor grej på 90 talet blabla. De fattar inte tråden.
Några minns men sedan när de de läste lite i tråden så inser de att de egentligen inte minns.
De är några användare som har sagt en inlägg i tråden typ som typ skrattar åt varför det ens diskuteras, det hände ju! . Sedan är de borta. Synd, man skulle vilja veta mer om varför de tror sig minnas detta så väl.
Jaja vi har ju en användare nu som säger sig ha några matcher på VHS och verkar inte vara ett troll så det ska bli kul.
Senast redigerad av bossekaka 2023-09-01 kl. 20:01.
Citera
2023-09-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Jag skumma igenom tråden lite från början så inser man att det verkar vara ganska få som verkligen säger sig minnas citatet. Många tror jag missuppfattar hela tråden och börjar prata om "rasisim" och det var ingen stor grej på 90 talet blabla. De fattar inte i tråden.
Några minns men sedan när de de läste lite i tråden så inser de att de egentligen inte minns.
De är några användare som har sagt en inlägg i tråden typ som typ skrattar åt varför det ens diskuteras, det hände ju! . Sedan är de borta. Synd, man skulle vilja veta mer om varför de tror sig minnas detta så väl.
Jaja vi har ju en användare nu som säger sig ha några matcher på VHS och verkar inte vara ett troll så det ska bli kul.

Håller med...

Jag minns ju denna floskeltoppen och olika roliga citat och jag tror att det är citaten i tidningen dom minns och inte själva att Arne sagt det...

Det som är kanske mest intressant är den som skrev det först i tidningen bara hittade på citatet för det var en kul grej eller om citatet sagts men kanske då i Radiosporten som inte såklart går att kolla idag...

Själva citatet i sig är inte alls konstigt och om Radiosporten sagt det så blir det inte ens kul eftersom du måste ha en bild till det samtidigt...
Citera
2023-09-01, 20:14
Medlem
Citat:
Håller med...

Jag minns ju denna floskeltoppen och olika roliga citat och jag tror att det är citaten i tidningen dom minns och inte själva att Arne sagt det...

Det som är kanske mest intressant är den som skrev det först i tidningen bara hittade på citatet för det var en kul grej eller om citatet sagts men kanske då i Radiosporten som inte såklart går att kolla idag...

Själva citatet i sig är inte alls konstigt och om Radiosporten sagt det så blir det inte ens kul eftersom du måste ha en bild till det samtidigt...

jag tror som dig. Jag läste citatet i aftonbladet eller om det kanske det var GT som var första källan till citatet. Jag är från västkusten och GT var stor där på 90 talet. Jag vet att jag fick det från en tidning iallafall.
Och jag har också ett minne av en bilresa till Uppsala där människor utan intresse till fotboll kunde detta citat, men jag är helt säker att de inte sett någon match. Alltså de har läst det i typ GT. Alla lästa denna skit förr. Detta var -96.
Senast redigerad av bossekaka 2023-09-01 kl. 20:32.
Citera
2023-09-01, 20:17
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:

Nej, man måste inte ha en bild till samtidigt. Det är den konstigaste trådsanningen i hela tråden. Att citatet blivit så populärt är ju ett bevis för att bild inte behövs, för alla fattar direkt det roliga utan att behöva se någon bild till.

Det har med största sannolikhet aldrig ens funnits någon bänkbild, ändå har citatet blivit rikskänt.
Citera
2023-09-01, 20:23
Medlem
Citat:
Nej, man måste inte ha en bild till samtidigt. Det är den konstigaste trådsanningen i hela tråden. Att citatet blivit så populärt är ju ett bevis för att bild inte behövs, för alla fattar direkt det roliga utan att behöva se någon bild till.

Det har med största sannolikhet aldrig ens funnits någon bänkbild, ändå har citatet blivit rikskänt.

"Bilden" är ju att man har planterat en bild i minnet. Jag själv ser en bild från en avbytarbänk, framifrån. Men jag vet att det inte är ett riktigt minne. Men jag har ingen soffa eller något annat runt minnet.
Senast redigerad av bossekaka 2023-09-01 kl. 20:29.
Citera
2023-09-01, 20:32
Medlem
Citat:

Då missuppfattade du det helt...

Att säga att det ser mörkt ut på Kameruns bänk i radio är eg inget konstigt eller speciellt kul...

Det blev kul när citatet ändrades till Arne och med en bild på mörka spelare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in