2023-08-20, 11:20
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Det är England - Kamerun 1990 och inget annat. Fungerande VHS-band finns.

Enligt retsina är det Argentina Kamerun och fungerande band finns, vem av er hinner först?
Citera
2023-08-20, 11:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nä det var fem år sedan jag såg klippet. Minns inte om det var SVT 1 eller 2 eller möjligtvis TV4. Inte brytt mig om att googla det, det är helt ovidkommande.

Aha, så när du säger att matcherna 94 (och troligen 90) sändes i ’flera olika kanaler’, så kan det handla om SVT 1 och SVT 2?
Citera
2023-08-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Be honom skicka. Bandet. Till. Dig.

Är detta för enkelt?
Tar för kort tid?
Kostar det för lite?

Kanske gör det. Han är dock djävligt gaggig. Vet att bandet ligger någonstans i hans källare men tror det är enklare för mig att ta fram det ur alla kartonger än att han ska gå ner och bryta ryggen själv. Jag ska faktiskt ta och kolla med honom eller med morsan kanske om inte hon kan gå ner och titta efter det och skicka det. Vill inte lova något dock.

Det enda jag lovar är att ladda upp det i mellandagarna. Sen så tar jobbet mig till Stockholm också till och från, och i så fall så kommer jag kanske köra en liten detour och knalla in på KB och hämta beviset där istället om det nu inte är SÄPO-clearance och hemliga agenter som stirrar över axeln på än när man är där som många här verkar påskina.
Citera
2023-08-20, 11:27
Medlem
Citat:
Aha, så när du säger att matcherna 94 (och troligen 90) sändes i ’flera olika kanaler’, så kan det handla om SVT 1 och SVT 2?

Jag tror inte att matcherna gick på några betalkanaler på den tiden, kommer knappt ihåg vad det fanns för betalkanaler på den tiden. Förstår inte varför du bryr dig om detta, det är väl helt ovidkommande egentligen? Vet att Damernas bronsmatch igår t.ex. (drygt 30 år senare) gick på både viaplay sport och på TV6. Förmodligen dock samma sändning och samma studio gissar jag, men ingen aning om den saken. Brydde mig inte att kolla båda kanalerna. Förstår inte hur det är relevant heller med vilken kanal det gick på. Det viktiga är att det är ARNE HEGERFORS som kommenterar och att det är England och Kamerun som spelar, att det är VM 1990 och att det är 3 - 2 målet i förlängningen. Allt annat är ovidkommande.
Citera
2023-08-20, 11:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kanske gör det. Han är dock djävligt gaggig. Vet att bandet ligger någonstans i hans källare men tror det är enklare för mig att ta fram det ur alla kartonger än att han ska gå ner och bryta ryggen själv. Jag ska faktiskt ta och kolla med honom eller med morsan kanske om inte hon kan gå ner och titta efter det och skicka det. Vill inte lova något dock.

Det enda jag lovar är att ladda upp det i mellandagarna. Sen så tar jobbet mig till Stockholm också till och från, och i så fall så kommer jag kanske köra en liten detour och knalla in på KB och hämta beviset där istället om det nu inte är SÄPO-clearance och hemliga agenter som stirrar över axeln på än när man är där som många här verkar påskina.

Så ditt ’erbjudande’ att hämta kassetten själv inkluderar att ’ta fram det ur alla lådor’ i en källare? Du vet inte riktigt var du lade bandet efter att ha fnissat där 2018?

Är det inte lite övermaga att skicka ner en främling i föräldrarnas källare i ett lägenhetshus och rota runt i alla lådorna.
Citera
2023-08-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Enligt retsina är det Argentina Kamerun och fungerande band finns, vem av er hinner först?

Då hinner jag garanterat först. Vet inte om någon liknande kommentar möjligen har fällts av Arne i någon kommentar mellan Argentina - Kamerun eftersom Arne Hegerfors sagt flera dråpliga saker, som t.ex. att Kamerun var en "riktig färgklick" och såna grejer, säkert sagt fler saker också.

Men citatet som jag har uppfattat att vi pratar om specifikt är att "nu ser det väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och i så fall så är det 100 % chans att det är jag och inte Retsina som kommer hinna först eftersom Arne givetvis inte sagt samma sak ordagrant två gånger, den sannolikheten finns bara inte. Men visst, liknande saker kan han säkert kläckt ur sig flertalet gånger.

EDIT: Vill för tydlighetens skull klargöra att jag absolut inte är 100 % på att Arne sagt det där med "färgklick" det är mer kategorin att jag har för mig det och att jag hört det från andra håll. Men däremot är det 100 % säkerhet att han sagt att det ser väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-20 kl. 11:35.
Citera
2023-08-20, 11:34
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Hej! Du kan också få kassetten digitaliserad av något företag som säljer den tjänsten. Det finns m a s s o r out there. Kostar inte så farligt och du kan få klippet som en länk i ett mail. Sen tankar du hem det. Voilà. Nu har du ditt bevis. Bli kung på Flashback för en dag. Fixa pengar till samtliga julklappsinköp.
Skicka gärna länk i pm hur man går tillväga.
Citera
2023-08-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Skicka gärna länk i pm hur man går tillväga.

Enklare och billigare att köpa en vhs på blocket.
Citera
2023-08-20, 11:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec

Jaså, och sen filma av med telefonen?
Citera
2023-08-20, 11:39
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Finns en till salu i Hässleholm för 200 spänn.
Citera
2023-08-20, 11:40
Medlem
Citat:
Då hinner jag garanterat först. Vet inte om någon liknande kommentar möjligen har fällts av Arne i någon kommentar mellan Argentina - Kamerun eftersom Arne Hegerfors sagt flera dråpliga saker, som t.ex. att Kamerun var en "riktig färgklick" och såna grejer, säkert sagt fler saker också.

Men citatet som jag har uppfattat att vi pratar om specifikt är att "nu ser det väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och i så fall så är det 100 % chans att det är jag och inte Retsina som kommer hinna först eftersom Arne givetvis inte sagt samma sak ordagrant två gånger, den sannolikheten finns bara inte. Men visst, liknande saker kan han säkert kläckt ur sig flertalet gånger.

EDIT: Vill för tydlighetens skull klargöra att jag absolut inte är 100 % på att Arne sagt det där med "färgklick" det är mer kategorin att jag har för mig det och att jag hört det från andra håll. Men däremot är det 100 % säkerhet att han sagt att det ser väldigt mörkt ut på Kameruns avbytarbänk

Varsågod!

Här är färgklick-citatet med youtube klipp och allt.

Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
https://m.youtube.com/watch?v=VrzOM_...index=3&t=139s
källa: nomadic
Citera
2023-08-20, 11:40
Medlem
Auswanderers avatar
Jag stötte nyligen på denna tråd och har tyvärr inte haft tid att läsa igenom hela, men stora delar av den. Jag har själv inget minne av att ha hört citatet, vilket i och för sig inte är märkligt då jag inte ens var född tiden då det påstås ha yttrats. Denna tråd är fascinerade av flera skäl: (1) konsensus tycks ej vara nådd, utan det finns fortfarande en livlig diskussion kring citatets äkthet, (2) citatet är ett potentiellt falskt minne samt (3) vissa i tråden påstår sig ha bevis på citatets äkthet i form av VHS-band.

Jag lutar mer åt att citatet är en myt och att personer som påstår sig ha hört eller upplevt citatet inte är lögnare nödvändigtvis, utan helt enkelt offer för att ha falskt konstruerade minnen kring det, vilket i sig inte är konstigt då alla människor har minnen som inte stämmer överens med verkligheten. Ändock är jag en skeptisk person och vill gärna ha tillgång till förstahandskällor för att bilda mig en egen uppfattning.

Hur som helst, eftersom jag är högskolestudent och ledig några dagar nästa vecka tänkte jag göra lite egna efterforskningar kring citatet på Kungliga biblioteket. Är det matchen mellan England och Kamerun 1990 som gäller?
Senast redigerad av Auswanderer 2023-08-20 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in