2025-05-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskel
Är född -92, så jag har definitivt aldrig sett händelsen, har ändå en klar bild i huvudet av hur kameran filmar en bänk med deppande kamerunier och jag hör en röst som yttrar orden. Min hjärna har skapat det åt mig efter att ha fått det berättat för mig av farsan och andra vuxna när jag var liten.

Jag är några år äldre än dig så kan inte heller ha sett det, men har ungefär samma minnesbild.

Jag skulle tro att det bara är något vardagligt skämt som var vanligt att säga då, ungefär som "Hur ser man att en bil kommer från Polen" eller "Har du sett Stevie Wonders fru?". Ett väletablerat skämt som många kan och därför ha både sagt och hört på sina skolgårdar, men så av någon anledning där i mitten av 90-talet så blir Arne upphovsman till det. Mandelaeffekten löser resten.
Citera
2025-06-03, 12:15
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Om det inte funnits, varför säger så många att dom hört det? Inklusive mig.

För att du är människa? Vårt minne är inte en statisk sak utan förändras när ny information falsk eller sann läggs på.

Majoriteten av dina barndomsminnen är antagligen ett hopkok av faktiska minnen, saker som återberättades för dig om nån barndomspryl som ditt minne glatt ympar in. Vad som var en solig juni dag när du var 6 och skrapade knät, kan bli en senhöst och en stukad tå där din fantasi, som är en av dom mest otroliga saker människan har som överlevnadsmekanism, har utan problem bakat in i minnet så vad du minns är detaljer kring den där stukade tån som aldrig fanns.

Orsaken varför din fantasi är så otrolig är så enormt coolt och problematisk för oss människor: Du vet när du ser en naturfilm, en tiger står i litet växter och smyger på ett bytesdjur och allt du kan tänka är "varför i HELVETE ser den inte tigern?". Det är för att dom inte har den otroliga förmågan du och jag har. Vi behöver inte exakt återgivelse av en tiger utan kan fantisera upp den från minsta möjliga kontur. Vi kan ana faror baserat på småsaker och bygga ut problemet i vårt huvud. Vi kan planera och lära oss strukturerat med hjälp av vår fantasi.
OCH vi kan ljuga ihop vårt eget minne. Som hela historien med citatet eller att Nelson Mandela dog i fängelset, eller att Kanada inte existerar mm.

(den förmågan är också grund till fobier av olika slag som baserar sig på vår förmåga att förutse farliga saker baserat på knapphändig information... med nackdelen att vi kan ofrivilligt lära oss vad som är passande information. Därav saker som spindelfobi, cellskräck, agorafobi osv)
Citera
2025-06-04, 10:03
Medlem
Han har sagt citatet, 100% säker.
Citera
2025-06-04, 11:35
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
vilken match?
Citera
2025-06-04, 12:40
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Okej. Berätta mer. För det där räcker inte.
Citera
2025-06-04, 14:50
Medlem
Magnums avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Okej. Berätta mer. För det där räcker inte.

Hans farbrors granne har det på VHS på vinden. Han ska kolla med honom under semestern
Citera
2025-06-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
vilken match?

Mot England!
Citera
2025-06-04, 20:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Mot England!

Jo men ditt minne verkar ju vara kristallklart…
Citera
2025-06-05, 06:35
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Mot England!
Så 1990 då?

Ja. När i matchen?
Citera
2025-06-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Om det inte funnits, varför säger så många att dom hört det? Inklusive mig.

Lasse Anrell är upphovet till att alla har "hört" denna groda. Han var väldigt aktiv med att sprida denna falska groda i sin kolumn Floskeltoppen i Aftonbladet, samt boken Sportgrodor.
Citera
2025-06-05, 15:45
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Så 1990 då?

Ja. När i matchen?

När kameran filmade bänken.
Citera
2025-06-05, 16:36
Medlem