2023-08-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Sant. Men matchen ägde ju rum mer än 30 år sedan. Tror de flesta som levde då knappt ens kommer ihåg om de såg den eller ej. Eller åtminstone har rätt vaga minnen av själva matchen.

På liknande sätt hade man heller inte kommit ihåg nåt random humorprogram från den tiden. Typ nåt "Kvällsöppet" eller vad fan det kan ha hetat. Oerhört svårt att komma ihåg enskilda skämt 30 år senare. Men där hörde man alltså citatet först (enligt denna teori).

Sen så börjar citatet figurera i diverse "floskeltoppar" och liknande. Och då "kommer man ihåg", att jojo, det har jag ju hört, det att Arne Hegefors sa att det såg mörkt ut på Kameruns bänk. Och man vet att matchen ägt rum och att man kanske såg den. Lätt då att skippa steget med humorprogrammet och istället vara säker på att citatet är "korrekt", på det sätt att det verkligen sades under matchen.

Sen har ju människor också en tendens att vilja säga att de "vet" saker. Är det "allmänt känt" att Arne sa detta blir ens första reaktion om någon försöker betvivla citatet att vafan snackar du om, det vet ju alla, det där med Kameruns bänk, det var ju skitkul!?

Men jag spekulerar lite. En ursprungskälla måste ju dock finnas. Och de aktuella matcherna har ju alla med mycket hög trovärdighet avfärdats.

Jag tycker också det verkar tveksamt om citatet ens uppmärksammats om det faktiskt sagts under match eller på nåt Sportnytt. Är helt enkelt inte särskilt roligt eller slående. Det blir det enbart om det lyfts fram just som ett skämt, som ett dråpligt uttalande av en kommentator som inte är medveten om den dubbla betydelsen.

Jag köper det, det är lite långsökt men det är ingen omöjlighet. Jag kan absolut se det framför mig som en replik eller imitation i ett program som t ex Parlamentet eller Time Out. Nu är ju de för sent i tiden för att kunna vara aktuella och jag var själv för ung under första halvan av 90-talet för att minnas några program. Om man vill undersöka det här spåret så är det riktigt knepigt utan att ha nånting som pekar åt nåt håll, det måste ju finnas tusentals timmar med humormaterial att gå igenom.

Rent logiskt så kanske man skulle börja leta ännu tidigare, typ 80-tal, för om det gått till så som du beskriver så bör det ha behövt gå ett tag mellan det att ursprungsmaterialet visades och att skämtet blir återvunnet som en äkta sportgroda.

Att så många är säkra på att det är just Sverige - Kamerun '94 eller England - Kamerun '90 skulle kunna förklaras med att skämtet från början handlar om Kamerun och det bara finns ett fåtal högprofilerade (ur svenskt perspektiv) Kamerun-matcher att anknyta till. Med den logiken faller dock det jag skrev i stycket ovan lite grann då Kamerun deltog i VM första gången 1982 där de inte ens lämnade gruppspelet, sen var de inte med igen förrän 1990. Skulle det verkligen ligga så nära till hands att skämta om just Kamerun innan kvartsfinalen 1990?

Edit: Tidslinjen håller i och för sig om man ponerar att någon skämtat om detta under eller efter VM 1990, och att det sedan dyker upp som ett Arne-citat runt 1995.
Senast redigerad av yardline 2023-08-24 kl. 01:09.
Citera
2023-08-24, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det finns ingen exakt information om när citatet först dök upp online men man vet i alla fall att det var före Anrell. För en annan tidning publicerade citatet flera månader före Anrell och angav internet som källa. Och man vet vilken webbplats de menade.

Mer information här: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Tack! Bra grävt. Ser även att några av Rigbos länkar har åkt ner så ska lägga in ditt inlägg i sammanfattningen.

Beträffande Andersson vet man ju inte när citatet dök upp på hans sida. Bara att det var innan 28 maj 1995.
Citera
2023-08-24, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Troligtvis existerar varken Allan eller hans farsa heller. Han påstod ju att hans farsa var 82 och att Allan var äldre än honom, men när någon påpekade tidigare att den äldsta Allan i Storvreta var 82 så valde han att inte svara på det.

Misstänker detsamma. Allt är bara hittepå.
Citera
2023-08-24, 07:30
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Troligen sändes den inte live, utan några timmar i efterhand.
Men vad är det för määähäää. Det förklarar ju varför jag kan minnas fel. I så fall har jag sett en inspelad match. Fick absolut inte vara uppe så sent på kvällen, om det stämmer att matchen visades 22.00 på en torsdag.
Citera
2023-08-24, 07:46
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det finns ingen exakt information om när citatet först dök upp online men man vet i alla fall att det var före Anrell. För en annan tidning publicerade citatet flera månader före Anrell och angav internet som källa. Och man vet vilken webbplats de menade.

Mer information här: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Tack som fan, då kan vi konstanters att citatet är absolut senast från 1995, 25e maj och kommer från en privatperson.

En privatperson som inte håller koll på Nigeria eller Kamerun är inte så konstigt då båda kör i grön tröja.

Mycket tyder på att det är matchen mellan Sverige- Nigeria 1994.
Citera
2023-08-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Diskussionen är egentligen låst mellan två läger.
Den ena sidan hävdar att det inte finns något bevis för att det har sagt, den andra sidan är fullständigt övertygade om att de har hört det.

Jag tillhör den andra sidan, vi var åtta personer tillsammans som hörde det och vi började prata om det omedelbart. Vad A.H. menade med det, det är mer givande att diskutera. Det har hävdats att han helt enkelt menade på att avbytarbänken var svag, det vill säga det var inget skämt som åsyftade hudfärg.

Inget som skrivs här kommer att få mig att ändra uppfattning om vad som faktiskt sades den kvällen.

Som jag minns det låg laget under och hade nyss släppt in ett mål, kameran filmade deppiga spelare på bänken och då sade kommentatorn att det såg mörkt ut på bänken.
Inte det minsta konstigt att säja om det inte varit ett afrikanskt lag.
Citera
2023-08-24, 07:57
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanWho
Som jag minns det låg laget under och hade nyss släppt in ett mål, kameran filmade deppiga spelare på bänken och då sade kommentatorn att det såg mörkt ut på bänken.
Inte det minsta konstigt att säja om det inte varit ett afrikanskt lag.
Det stämmer att man filmade avbytarbänken när citatet drogs.
Citera
2023-08-24, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Tack som fan, då kan vi konstanters att citatet är absolut senast från 1995, 25e maj och kommer från en privatperson.

En privatperson som inte håller koll på Nigeria eller Kamerun är inte så konstigt då båda kör i grön tröja.

Mycket tyder på att det är matchen mellan Sverige- Nigeria 1994.

Så då är du överens med de flesta i tråden

Arne Hegerfors har aldrig sagt "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" i en match han har kommenterat?
Citera
2023-08-24, 08:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Diskussionen är egentligen låst mellan två läger.
Den ena sidan hävdar att det inte finns något bevis för att det har sagt, den andra sidan är fullständigt övertygade om att de har hört det.

Jag tillhör den andra sidan, vi var åtta personer tillsammans som hörde det och vi började prata om det omedelbart. Vad A.H. menade med det, det är mer givande att diskutera. Det har hävdats att han helt enkelt menade på att avbytarbänken var svag, det vill säga det var inget skämt som åsyftade hudfärg.

Inget som skrivs här kommer att få mig att ändra uppfattning om vad som faktiskt sades den kvällen.

Okej. Tror du inte att falska minnen existerar?

Om du kan tänka dig att de existerar, hur tror du de upplevs av den som har dem?
Citera
2023-08-24, 08:08
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Så då är du överens med de flesta i tråden

Arne Hegerfors har aldrig sagt "det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" i en match han har kommenterat?
Det behöver inte vara han, däremot har citatet sagts av en svensk kommentator. Det kan du vara säker på.
Citera
2023-08-24, 08:11
Medlem
Citat:
Haha jag såg matchen själv och vet han sa precis som det sägs.

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."

Det fanns inget rasistiskt i det hela fast Arne var smygrasist. Har för mig att Sverige ledde med 2-0 och matchen slutade med 4-1 i en träningslandskamp.

Matchen var ett sömnpiller då Kamerun inte spelade särskilt bra och var totalt off. Där av uttalandet.

Lika säker som du var 2021?

På två år har ditt minne ändrats från att vara 100% säker på att det var Arne som sa det i en match mot kamerun
Citera
2023-08-24, 08:35
Medlem
Citat:
Det behöver inte vara han, däremot har citatet sagts av en svensk kommentator. Det kan du vara säker på.

Så under en träningsmatch mot Nigeria då det inte finns någon anledning att vara deppig eller ens kommentera motståndarens känlotillstånd säger Staffan Lindeborg de numera klassiska orden "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" (lång paus) "jag menar Nigeria"
Svennis: "dunder och brak"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in