2023-08-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Jag har redan klargjort mina villkor för att jag ska åka 25 mil och för att göra mig besväret att få tag i en gammal VHS-spelare. Det är att dom som påstår att dom varit på KB ska presentera bevis på att dom varit på KB. Det är ingen som letat efter citatet i 30 år heller. Det är ingen som letat efter citatet överhuvudtaget.

Citatet finns på kungliga biblioteket, men ingen som påstår sig ha varit där vill publicera ett videoklipp ifrån sändningen därför att då motbevisas den påhittade historien. Annars får ni vänta till mellandagarna.

Blir kanske ingen rolig julklapp för alla barn i den hår tråden som ville tro på tomten, men det är faktiskt viktigt att växa upp och lära sig hur verkligheten faktiskt ser ut. Jag kommer spoiler-tagga länkar och sånt jag lägger upp i mellandagarna så att dom små barn som vill fortsätta tro på tomten inte klickar på dem och blir ledsna.

Dom ska få fortsätta tro att Arne Hegerfors aldrig sagt dom bevingade orden, det är faktiskt elakt att ta det ifrån dom. Tänk att få vara ett så litet naivt barn igen och se världen som så full av mysterier. Jag blir nästan avundsjuk på dom faktiskt.

Så ingen letar efter den mest berömda sportgrodan genom alla tider? Ett sportcitat som den här tråden letat efter sedan 2015 och som Aftonbladet efterlyste samma år.

Som ett jämförande exempel postar jag här Sven Jerrings berömda kommentarer om "Japaner japaner" från 1936.

https://sverigesradio.se/artikel/6487956

Jag har som sagt noll tro på ditt minne. Och bevisen mot dig är överflödiga.

Men posta gärna det där bandet och bevisa att SVT inte klippt i arkivet.
Citera
2023-08-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast ALLA vet att det mänskliga minnet är otroligt förrädiskt och inte att lita på.
Detta har blivit ett planterat minne - en kollektiv sanning skapad genom muntlig tradering. Ingen vill vara den som INTE hörde Arne säga detta, och därför spelar alla med i början när det berättas. Sen blir det till slut så att man faktist börjar tro att man upplevt det. Så alla dessa "ögonvittnesskildringar" är inte värde något.

Finns ett mycket intressant experiment utfört i USA, handlade om vittnens förmåga:
Ett iscensatt bankrån inför en slumvis utvald grupp människor. Efteråt intervjuades folk om vad de sett.
Man hade sett allt från 1-10 personer. Hört allt från 1-100 skott avlossas. Klädda i allt från overall till tomtekostym. Flyendes i allt från 1-3 bilar, av alla märken, typer och storlekar.
Och ändå hade ALLA egentligen setts exakt samma scen. Så "ögonvittne" är något man ska ta med en enrom nypa salt.

Finns det några gränser för detta? Måste vara jobbigt att behöva ifrågasätta allt man ser och hör som falska minnen. Hur vet du ens vad du heter, vart du bor, vem du är, att du existerar överhuvudtaget? Minns du att du skrivit det jag citerar? Är du själv bara ett planterat minne i ditt eget huvud? Allt kan vara ett planerat minne... Tänk om hela universum skapades i torsdags och alla dina minnen är planterade?

https://rationalwiki.org/wiki/Last_Thursdayism
Citera
2023-08-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nja det är inte så enkelt. Materialet är upphovsrättsskyddat och kan inte beställas ut hur som helst. Om du bedriver forskning på ett svenskt universitet, eller på svensk myndighet som forskar, kan du få hem materialet till din arbetsplats. Alla andra - - - och det handlar om

• studerar eller forskar på högskolenivå
• är författare eller journalist
• gör research inför konstnärlig verksamhet
• behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).

- får pallra sig till KB, till vissa andra bibliotek man kan beställa materialet till. Det är ju inte svårt att påstå sig tillhöra en av dessa grupper

Materialet med matchen är med största sannolikhet digitaliserat. Det är alltså inga svettiga kassetter man håller på med.

Dessutom behöver du inte ens köpa en VHS-spelare. Det minns jättemånga företag i Sverige som mot betalning digitaliserar VHS-band.

Kan pappan eller hans assistent skicka till ett av dem?

http://www.uppsalabildteknik.com/?pa...kaAh9CEALw_wcB

Här är ett sånt företag i Uppsala. Du kan få materialet på USB-sticka, eller kanske upplagt i nåt moln du förfogar över. Kanske går att svänga förbi?

Detta blir ju bättre än att filma av en tv-skärm med telefonen.

Åk till KB eller begär hem materialet bara. Säg att du är journalist, det är ingen skyddad titel. Filma det. Dom kommer givetvis aldrig kunna bevisa att det är du som gjort det och du kommer aldrig bli anklagad för upphovsrättsbrott. Lycka till
Citera
2023-08-20, 09:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Åk till KB eller begär hem materialet bara. Säg att du är journalist, det är ingen skyddad titel. Filma det. Dom kommer givetvis aldrig kunna bevisa att det är du som gjort det och du kommer aldrig bli anklagad för upphovsrättsbrott. Lycka till

Som sagt kan man inte begära hem materialet. Hittar du på helt själv när du skriver?
Citera
2023-08-20, 09:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Är det inte lockande att en gång för alla bevisa citatets äkthet. Du har ju tillgång till en tejp. Förhandla med Aftonbladet, Expressen och TV4. Lätt du kan få 30 - 50 000kr för det.

Vad hindrar dig?
Citera
2023-08-20, 09:59
Medlem
Citat:
Som sagt kan man inte begära hem materialet. Hittar du på helt själv när du skriver?

Läste fel, sorry. Men på KB kan du garanterat filma det. Det handlar om offentligt material som visades på SVT... Det är inga hemlighetsklassade grejer...
Citera
2023-08-20, 10:01
Medlem
Citat:
För att jag vill veta vem det är innan jag låter någon åka hem till min 82-åriga pappa. Är det konstigt eller?

Det är extremt konstigt att du tänker tanken att en random flashback-användare ska åka hem till din 82-åriga pappa, som har börjat bli dement, för att låna detta videoband. Av världens alla miljarder människor med olika egenheter så tror jag baske mig att du är den enda som skulle komma på den tanken.

Förstår iofs att du inte åker 25 mil bara för den här sakens skull, men antar att du även normalt hälsar på din far åtminstone några gånger om året, varför hämtar du inte bandet nästa gång du ändå är där?
Citera
2023-08-20, 10:01
Medlem
Citat:
Är det inte lockande att en gång för alla bevisa citatets äkthet. Du har ju tillgång till en tejp. Förhandla med Aftonbladet, Expressen och TV4. Lätt du kan få 30 - 50 000kr för det.

Vad hindrar dig?

Jag har redan talat om för dig att du inte får en sketen krona för det bandet eftersom citatet redan finns på KB. Aftonbladet har i vart fall rapporterat om den här "myten" men mig veterligen har inte Expressen eller TV4 gjort det och du får gärna skicka länk om jag har fel där. Hur som helst skulle jag bli helt utskrattad om jag ringde och försökte få pengar för någonting som redan finns på KB.
Citera
2023-08-20, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är extremt konstigt att du tänker tanken att en random flashback-användare ska åka hem till din 82-åriga pappa, som har börjat bli dement, för att låna detta videoband. Av världens alla miljarder människor med olika egenheter så tror jag baske mig att du är den enda som skulle komma på den tanken.

Förstår iofs att du inte åker 25 mil bara för den här sakens skull, men antar att du även normalt hälsar på din far åtminstone några gånger om året, varför hämtar du inte bandet nästa gång du ändå är där?

Läs vad jag skrivit tidigare. Jag har sagt att jag ska åka dit till mellandagarna.
Citera
2023-08-20, 10:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Läste fel, sorry. Men på KB kan du garanterat filma det. Det handlar om offentligt material som visades på SVT... Det är inga hemlighetsklassade grejer...

Varför inte hämta ditt eget bevis. 25 mil är ju ingenting. Mycket lättare än KB. Du skulle lätt gå med ekonomisk vinst på det, och få dina 15 minuter, om du lockas av sånt.

Men du kommer aldrig hämta bandet, för det finns inte. Tror inte pappan finns heller. Du är bara ännu en i den långa raden av nyreggade lallare som ska busa runt lite.

Snart är du borta igen.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-08-20 kl. 10:08.
Citera
2023-08-20, 10:06
Medlem
Citat:
Läs vad jag skrivit tidigare. Jag har sagt att jag ska åka dit till mellandagarna.

OK, då vet vi, det är då som du har chansen till bli trådhjälte. Har du inte någon video senast den 10 januari 2024 så vet vi att du hittat på.
Citera
2023-08-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det går att lösa. Någon som du känner, någon kompis, alternativt din pappa, kan registrera ett flashback-konto. Finns inte klippet senast den 10 januari så vet vi att du har hittat på.

Han kan även minnas fel. Det är de två möjliga scenarierna.

För som sagt. Att han skulle hitta citatet där finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in