2021-10-08, 16:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Reggade mig själv på sidan och kollade in bänksekvensen. Minerna var inte särskilt dystra där. De såg rätt så neutrala ut.

Ang KB är det tyvärr inte så enkelt att vem som helst får knalla dit och kolla. Dels måste man vara student och dels så måste syftet vara forskningsrelaterat. Och om man skulle lyckas få kolla, så får man inte spela in. Varken ljud eller bild.

Här är bilden på bänken i förlängningen.

https://i89.servimg.com/u/f89/19/05/19/53/bzink10.jpg

Räcker med att man håller på med ett konstnärligt projekt, eller gör nåt journalistiskt arbete.
Citera
2021-10-08, 16:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu har jag kollat upp detta och det stämmer som ni påstår att det är direktsändningen som finns på KB. Jag hade fel angående detta och har inget problem att medge det.

Då uppstår ju frågan varför du hävde ur dig nedanstående påståenden.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
[…]

Det var ingen dövtextning 1990. Matchen sändes direkt utan några sådan service. Det fanns bara två kanaler hos SVT då, SVT24 tillkom först 1999 och Kunskapskanalen 2004 och det sändes ingen parallellsändning i båda kanalerna.

Det enda krav som finns är att Granskningsnämnden ska kunna granska materialet i sex månader efter sändningen. Det som skickas till KB behöver inte vara direktmaterialet. Det fungerar med en nedklippt reprissändning.

Chansade du bara? Ljög rätt uppochner? Är detta en vanlig taktik för dig?
Senast redigerad av Clay Allison 2021-10-08 kl. 17:02.
Citera
2021-10-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
” Jobbar på SVT och vet att ett riktigt ess på tv-arkivet gått igenom alla Arnes Kamerun-matcher utan att hitta det.”

Fick just detta svar från en i en fb-grupp

Även detta inlägg är värt att bumpa. Något jag missat själv.

Man kan ta för givet att journalister letat i samband med att citatet diskuterats.
Citera
2021-10-08, 17:04
Medlem
SamuraiBennys avatar
Då HerrGickhan vägrar svar vilken match han såg med abnorma fotografiska minne, precis vilken match han ute efter? Så jag vet vilken jag ska sök? orkar intre ögna igenom hans trams...
Citera
2021-10-08, 17:06
Medlem
cyberkalles avatar
Efter några år på flashback så har jag lärt mig att vissa personer aldrig kommer ge sig trots att dom inte kan bevisa sin tes är den korrekta.

HerrGickhan är en sån och det hjälper inte hur många bevis ni drar fram för han kommer aldrig att ändra åsikt.

"jag vet att jag har fel men jag ger mig inte" borde vara hans signatur.
Citera
2021-10-08, 17:50
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Då HerrGickhan vägrar svar vilken match han såg med abnorma fotografiska minne, precis vilken match han ute efter? Så jag vet vilken jag ska sök? orkar intre ögna igenom hans trams...

England - Kamerun - VM - 1990.
Citera
2021-10-08, 17:51
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Efter några år på flashback så har jag lärt mig att vissa personer aldrig kommer ge sig trots att dom inte kan bevisa sin tes är den korrekta.

HerrGickhan är en sån och det hjälper inte hur många bevis ni drar fram för han kommer aldrig att ändra åsikt.

"jag vet att jag har fel men jag ger mig inte" borde vara hans signatur.

Han har ju erkänt nu iaf att han hade fel när han sa att kopian på KB troligtvis var nerklippt. Frågan är nu om han även kommer att erkänna att han minns fel eller om han kommer lämna tråden med svansen mellan benen.
Citera
2021-10-08, 18:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Han har ju erkänt nu iaf att han hade fel när han sa att kopian på KB troligtvis var nerklippt. Frågan är nu om han även kommer att erkänna att han minns fel eller om han kommer lämna tråden med svansen mellan benen.

Man undrar varför han framförde sina felaktigheter med sån emfas.

Men nu är han öppen för att yttrandet kan ha fällts vid en annan tidpunkt än den han var så säker på förut.

Sakta sakta…
Senast redigerad av Clay Allison 2021-10-08 kl. 18:28.
Citera
2021-10-08, 18:10
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Jag hoppas inte att han lämnar tråden, flashback bygger på oliktänkande.
Jag tillhör likt Clay Allison som trott oss höra citatet en gång i tiden men eftersom det aldrig kommit något bevis för att det har yttrats så kan jag inte hävda motsatsen.

Jag hade blivit glad om någon hade kunnat bevisa att jag hört det men numera är jag på den sidan som säger att det aldrig sagts då det är så många som motbevisat det.
Citera
2021-10-08, 18:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jag hoppas inte att han lämnar tråden, flashback bygger på oliktänkande.
Jag tillhör likt Clay Allison som trott oss höra citatet en gång i tiden men eftersom det aldrig kommit något bevis för att det har yttrats så kan jag inte hävda motsatsen.

Jag hade blivit glad om någon hade kunnat bevisa att jag hört det men numera är jag på den sidan som säger att det aldrig sagts då det är så många som motbevisat det.

Jag var också säker på att jag hade hört det innan jag såg den här tråden. Var t.om säker på i vilket tonläge det sades och hur bilden på bänken såg ut, men jag erkänner att minnet har spelat mig ett spratt.
Citera
2021-10-08, 18:29
Medlem
Citat:
Jag var också säker på att jag hade hört det innan jag såg den här tråden. Var t.om säker på i vilket tonläge det sades och hur bilden på bänken såg ut, men jag erkänner att minnet har spelat mig ett spratt.

Minnesbilder blandas samman. Säg att du en gång satt med polarna och ni såg på en match. Kommentatorn säger något kul. Långt senare hör du om Kameruncitatet och hjärnan blandar ihop minnena till ett nytt delvis falskt minne. Sedan förstärker du det felaktiga minnet varje gång du återminns och börjar tro stenhårt på det.

Det har för egen del hänt mig många gånger att mina minnen inte stämmer. Med lite erfarenhet lär man sig att minnet kan lura en. Det är en av anledningarna till att man inte kan tro blint på ögonvittnen.

Ingen kan t.e.x. tro något annat än att Lisbeth Palme var helt säker på att hon såg Christer Pettersson mörda Olof Palme. Svenska folket tyckte det var sjukt att Pettersson inte fälldes när Lisbeth såg honom.
Men minnet spelade henne ett spratt och hon hade skapat sitt egna minne av situationen. Ett minne som inte överensstämde med verkligheten. Numera är Pettersson avförd från misstankar.
Senast redigerad av avec 2021-10-08 kl. 18:37.
Citera
2021-10-08, 18:36
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Minnesbilder blandas samman. Säg att du en gång satt med polarna och ni såg på en match. Kommentatorn säger något kul. Långt senare hör du om Kameruncitatet och hjärnan blandar ihop minnena till ett nytt delvis falskt minne. Sedan förstärker du det felaktiga minnet varje gång du återminns och börjar tro stenhårt på det.

Det har för egen del hänt mig många gånger att mina minnen inte stämmer. Med lite erfarenhet lär man sig att minnet kan lura en. Det är en av anledningarna till att man inte kan tro blint på ögonvittnen.

Ingen kan t.e.x. tro något annat än att Lisbeth Palme var helt säker på att hon såg Christer Pettersson mörda Olof Palme. Svenska folket tyckte det var sjukt att Pettersson inte fälldes när Lisbeth såg honom.
Men minnet spelade henne ett spratt och hon hade skapat sitt egna minne av situationen. Ett minne som inte överensstämde med verkligheten. Numera är Pettersson avförd från misstankar.

Lisbeth hade ju dessutom fått veta att den misstänkte var alkoholist innan hon fick se Pettersson i vittneskonfrontationen och det var ju lätt att se att han var alkoholist utan att känna till det från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in