Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Jag var också säker på att jag hade hört det innan jag såg den här tråden. Var t.om säker på i vilket tonläge det sades och hur bilden på bänken såg ut, men jag erkänner att minnet har spelat mig ett spratt.
Minnesbilder blandas samman. Säg att du en gång satt med polarna och ni såg på en match. Kommentatorn säger något kul. Långt senare hör du om Kameruncitatet och hjärnan blandar ihop minnena till ett nytt delvis falskt minne. Sedan förstärker du det felaktiga minnet varje gång du återminns och börjar tro stenhårt på det.
Det har för egen del hänt mig många gånger att mina minnen inte stämmer. Med lite erfarenhet lär man sig att minnet kan lura en. Det är en av anledningarna till att man inte kan tro blint på ögonvittnen.
Ingen kan t.e.x. tro något annat än att Lisbeth Palme var helt säker på att hon såg Christer Pettersson mörda Olof Palme. Svenska folket tyckte det var sjukt att Pettersson inte fälldes när Lisbeth såg honom.
Men minnet spelade henne ett spratt och hon hade skapat sitt egna minne av situationen. Ett minne som inte överensstämde med verkligheten. Numera är Pettersson avförd från misstankar.