2023-08-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo, deras berättelser är trovärdiga.

Gå dit och filma själv då?

Nä, jag bor inte i Stockholm. Funderar dock på om jag ska ta och ringa till KB imorgon och fråga dom hur det ligger till med vad man får göra och inte göra där. Misstänker väldigt starkt att hela narrativet som dom byggt upp kring "deras berättelser" faller som korthus.
Citera
2023-08-20, 08:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Det var VM 1990 inte 1994. Sverige mötte dock Kamerun VM 1994 så det är nog därför en del såhär väldigt många år senare blandar ihop det. Men jag såg VHS-inspelningen år 2018 så ja, det är litet färskare det. Har också erbjudit tvivlarna att åka och hämta bandet, men ingen som nappat, vet inte vad som är så rädda för det är väldigt komiskt i alla fall. Vet ännu mindre varför dom som bor i Stockholm är så kufiska och socialt missanpassade att dom inte vågar gå in på KB själva.

Vadå ’erbjudit’? Det är väl bara att hämta det själv?

Det är så otroligt många som påstått sig veta att en VHS finns i pappas garage, på vinden, hos farfar - men hittills har man inte fått höra Hegerfors säga det.
Citera
2023-08-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Varför vill du ha telefonnummer till folk på nätet?

För att jag vill veta vem det är innan jag låter någon åka hem till min 82-åriga pappa. Är det konstigt eller?
Citera
2023-08-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Även om någon skulle nappa kommer du ha någon krystad ursäkt att det inte går.

Först påstod du att du hade det på band och skulle låna en VHS-spelare för att bevisa citatet. Sedan hävdar du helt plötsligt att du måste åka 25 mil för att din farsa har bandet... Praktiskt nog för dig påstår du senare att han är senil och inte klarar av att spela upp det. För säkerhets skull i inlägget efter har hans spelare gått sönder. Jo, tjenare.

Det är helt uppenbart att du fabulerar. Du är inte den första i tråden som hävdar att de har det inspelat. De brukar ganska snart försvinna från tråden

Jag sa aldrig att jag skulle låna en VHS-spelare för att bevisa citatet, det är lögn. Citera eller länka till vart jag ska ha sagt att jag skulle låna en VHS-spelare.

Det stämmer att jag sagt att jag måste åka 25 mil för att min farsa har bandet, det är hans band, och jag har aldrig påstått något annat. Och ja, han har blivit litet gaggig eftersom han är 82 år gammal är det konstigt eller? Känner du många plus åttioåringar med hyfsat framskriden demens som lattjar med Iphone 13 eller?

Vart bor du någonstans? Är du en sån där övernojig stackare som inte ens vågar berätta vart du bor? För bor du i Uppsala-trakten kanske du orkar åka till Storvreta och hämta bandet. Om du bor i Stockholm kan du bara åka till Kungliga Biblioteket.
Citera
2023-08-20, 09:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För att jag vill veta vem det är innan jag låter någon åka hem till min 82-åriga pappa. Är det konstigt eller?

Funkar inte postgången från Storvreta?
Citera
2023-08-20, 09:14
Medlem
Citat:
Funkar inte postgången från Storvreta?

Ge mig ditt namn och adress då! PM:a.
Citera
2023-08-20, 09:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ge mig ditt namn och adress då! PM:a.

Pappan kan väl skicka till sin son, som sen lägger upp citatet på lämplig ställe på nätet. Eller du, hör av dig till media, jag tror du kan tjäna lite pengar på att sälja beviset.
Citera
2023-08-20, 09:24
Medlem
Citat:
Pappan kan väl skicka till sin son, som sen lägger upp citatet på lämplig ställe på nätet. Eller du, hör av dig till media, jag tror du kan tjäna lite pengar på att sälja beviset.

Jag har dock ingen VHS-spelare. Kanske ska göra mig besväret att skaffa en dock faktiskt vet du vart man kan köpa någon gammal videospelare idag? Mest troligt är dock att jag väntar till julen, till mellandagarna för då ska jag ändå åka upp dit. Och nej, det går inte att tjäna en enda krona på beviset, hur naiv är du kära lilla vän? Aftonbladet har ju gått med på Jack Werner (utsedd till "årets förvillare") story. Det är det som är deras nyhet.

Aftonbladet kan väldigt enkelt hämta ut källmaterialet från KB så dom betalar inte en krona för en gammal VHS med samma Hegerfors-citat du hittar på KB. Aftonbladet har precis som Jack Werner underlåtit att återge några videoklipp från England - Kamerun-matchen eftersom att då faller hela deras roliga råttan-i-pizzan-nyhet. Komiskt att dom vet att många flashbackanvändare är så rädda för dagsljuset att dom aldrig kollar upp det själva.
Citera
2023-08-20, 09:28
Medlem
Citat:
Jag sa aldrig att jag skulle låna en VHS-spelare för att bevisa citatet, det är lögn. Citera eller länka till vart jag ska ha sagt att jag skulle låna en VHS-spelare.

Det stämmer att jag sagt att jag måste åka 25 mil för att min farsa har bandet, det är hans band, och jag har aldrig påstått något annat. Och ja, han har blivit litet gaggig eftersom han är 82 år gammal är det konstigt eller? Känner du många plus åttioåringar med hyfsat framskriden demens som lattjar med Iphone 13 eller?

Vart bor du någonstans? Är du en sån där övernojig stackare som inte ens vågar berätta vart du bor? För bor du i Uppsala-trakten kanske du orkar åka till Storvreta och hämta bandet. Om du bor i Stockholm kan du bara åka till Kungliga Biblioteket.

Spelar ingen roll. Du hävdar att ett citat som folk letat efter i 30 år sagts på det första ställe som folk börjat leta.

Lite som att hävda att en skattkista stått på Sergels torg i 30 år, bara det att ingen sett den.

Det finns helt enkelt ingen chans i världen att du har citatet.

Om du skulle ha bandet kan du dock göra den här granskningen en tjänst genom att lägga upp matchen eller i alla fall delar av den, så att det en gång för alla blir bevisat att SVT inte klippt bort citatet i arkivet.
Senast redigerad av avec 2023-08-20 kl. 09:34.
Citera
2023-08-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Spelar ingen roll. Du hävdar att ett citat som folk letat efter i 30 år sagts på det första ställe som folk börjat leta.

Lite som att hävda att en skattkista stått på Sergels torg i 30 år, bara det att ingen sett den.

Det finns helt enkelt ingen chans i världen att du har citatet.

Om du skulle ha bandet kan du dock göra den här granskningen en tjänst genom att lägga upp matchen eller i alla fall delar av den, så att det en gång för alla blir bevisat att SVT inte klippt bort det i arkivet.

Jag har redan klargjort mina villkor för att jag ska åka 25 mil och för att göra mig besväret att få tag i en gammal VHS-spelare. Det är att dom som påstår att dom varit på KB ska presentera bevis på att dom varit på KB. Det är ingen som letat efter citatet i 30 år heller. Det är ingen som letat efter citatet överhuvudtaget.

Citatet finns på kungliga biblioteket, men ingen som påstår sig ha varit där vill publicera ett videoklipp ifrån sändningen därför att då motbevisas den påhittade historien. Annars får ni vänta till mellandagarna.

Blir kanske ingen rolig julklapp för alla barn i den hår tråden som ville tro på tomten, men det är faktiskt viktigt att växa upp och lära sig hur verkligheten faktiskt ser ut. Jag kommer spoiler-tagga länkar och sånt jag lägger upp i mellandagarna så att dom små barn som vill fortsätta tro på tomten inte klickar på dem och blir ledsna.

Dom ska få fortsätta tro att Arne Hegerfors aldrig sagt dom bevingade orden, det är faktiskt elakt att ta det ifrån dom. Tänk att få vara ett så litet naivt barn igen och se världen som så full av mysterier. Jag blir nästan avundsjuk på dom faktiskt.
Citera
2023-08-20, 09:40
Medlem
Citat:
Nej tvärtom. Bevisar talar helt emot er. Finns massvis av ögonvittnesskildringar som sett och hört det själva. Allt ni tomtar här är "årets förvillare" och anonyma nättroll som inte ens bemödade sig med att presentera bevis på att dom varit på KB. Jag har erbjudit folk att åka till Storvreta och hämta VHS-bandet som min pappa har, men hittills har ingen nappat Ingen som vågar ge ut sitt telefonnummer, knappt någon som verkar våga berätta vart dom bor ens. Nättroll bara
Fast ALLA vet att det mänskliga minnet är otroligt förrädiskt och inte att lita på.
Detta har blivit ett planterat minne - en kollektiv sanning skapad genom muntlig tradering. Ingen vill vara den som INTE hörde Arne säga detta, och därför spelar alla med i början när det berättas. Sen blir det till slut så att man faktist börjar tro att man upplevt det. Så alla dessa "ögonvittnesskildringar" är inte värde något.

Finns ett mycket intressant experiment utfört i USA, handlade om vittnens förmåga:
Ett iscensatt bankrån inför en slumvis utvald grupp människor. Efteråt intervjuades folk om vad de sett.
Man hade sett allt från 1-10 personer. Hört allt från 1-100 skott avlossas. Klädda i allt från overall till tomtekostym. Flyendes i allt från 1-3 bilar, av alla märken, typer och storlekar.
Och ändå hade ALLA egentligen setts exakt samma scen. Så "ögonvittne" är något man ska ta med en enrom nypa salt.
Senast redigerad av martinator 2023-08-20 kl. 09:44.
Citera
2023-08-20, 09:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har dock ingen VHS-spelare. Kanske ska göra mig besväret att skaffa en dock faktiskt vet du vart man kan köpa någon gammal videospelare idag? Mest troligt är dock att jag väntar till julen, till mellandagarna för då ska jag ändå åka upp dit. Och nej, det går inte att tjäna en enda krona på beviset, hur naiv är du kära lilla vän? Aftonbladet har ju gått med på Jack Werner (utsedd till "årets förvillare") story. Det är det som är deras nyhet.

Aftonbladet kan väldigt enkelt hämta ut källmaterialet från KB så dom betalar inte en krona för en gammal VHS med samma Hegerfors-citat du hittar på KB. Aftonbladet har precis som Jack Werner underlåtit att återge några videoklipp från England - Kamerun-matchen eftersom att då faller hela deras roliga råttan-i-pizzan-nyhet. Komiskt att dom vet att många flashbackanvändare är så rädda för dagsljuset att dom aldrig kollar upp det själva.

Nja det är inte så enkelt. Materialet är upphovsrättsskyddat och kan inte beställas ut hur som helst. Om du bedriver forskning på ett svenskt universitet, eller på svensk myndighet som forskar, kan du få hem materialet till din arbetsplats. Alla andra - - - och det handlar om

• studerar eller forskar på högskolenivå
• är författare eller journalist
• gör research inför konstnärlig verksamhet
• behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).

- får pallra sig till KB, till vissa andra bibliotek man kan beställa materialet till. Det är ju inte svårt att påstå sig tillhöra en av dessa grupper

Materialet med matchen är med största sannolikhet digitaliserat. Det är alltså inga svettiga kassetter man håller på med.

Dessutom behöver du inte ens köpa en VHS-spelare, angående din pappas band. Det minns jättemånga företag i Sverige som mot betalning digitaliserar VHS-band.

Kan pappan eller hans assistent skicka till ett av dem?

http://www.uppsalabildteknik.com/?pa...kaAh9CEALw_wcB

Här är ett sånt företag i Uppsala. Du kan få materialet på USB-sticka, eller kanske upplagt i nåt moln du förfogar över. Kanske går att svänga förbi?

Detta blir ju bättre än att filma av en tv-skärm med telefonen.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-08-20 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in