Citat:
Ursprungligen postat av
Fnord1984
Jag har dock ingen VHS-spelare. Kanske ska göra mig besväret att skaffa en dock faktiskt vet du vart man kan köpa någon gammal videospelare idag? Mest troligt är dock att jag väntar till julen, till mellandagarna för då ska jag ändå åka upp dit. Och nej, det går inte att tjäna en enda krona på beviset, hur naiv är du kära lilla vän? Aftonbladet har ju gått med på Jack Werner (utsedd till "årets förvillare") story. Det är det som är deras nyhet.
Aftonbladet kan väldigt enkelt hämta ut källmaterialet från KB så dom betalar inte en krona för en gammal VHS med samma Hegerfors-citat du hittar på KB. Aftonbladet har precis som Jack Werner underlåtit att återge några videoklipp från England - Kamerun-matchen eftersom att då faller hela deras roliga råttan-i-pizzan-nyhet. Komiskt att dom vet att många flashbackanvändare är så rädda för dagsljuset att dom aldrig kollar upp det själva.
Nja det är inte så enkelt. Materialet är upphovsrättsskyddat och kan inte beställas ut hur som helst. Om du bedriver forskning på ett svenskt universitet, eller på svensk myndighet som forskar, kan du få hem materialet till din arbetsplats. Alla andra - - - och det handlar om
• studerar eller forskar på högskolenivå
• är författare eller journalist
• gör research inför konstnärlig verksamhet
• behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).
- får pallra sig till KB, till vissa andra bibliotek man kan beställa materialet till. Det är ju inte svårt att påstå sig tillhöra en av dessa grupper
Materialet med matchen är med största sannolikhet digitaliserat. Det är alltså inga svettiga kassetter man håller på med.
Dessutom behöver du inte ens köpa en VHS-spelare, angående din pappas band. Det minns jättemånga företag i Sverige som mot betalning digitaliserar VHS-band.
Kan pappan eller hans assistent skicka till ett av dem?
http://www.uppsalabildteknik.com/?pa...kaAh9CEALw_wcB
Här är ett sånt företag i Uppsala. Du kan få materialet på USB-sticka, eller kanske upplagt i nåt moln du förfogar över. Kanske går att svänga förbi?
Detta blir ju bättre än att filma av en tv-skärm med telefonen.