Citat:
Ursprungligen postat av
J.G.R
Problemet med det är att citatets ursprung förändrats så många gånger.
Först sades det under VM 94.
Sen var det efter Englands 3-2-mål mot Kamerun VM 90.
Sen i radio.
Sen i VM 94 igen.
Sen i VM 90, i en Colombia-match.
Någonstans på vägen borde någon sagt: "Är det någon som faktiskt vet exakt när det sades?" istället för att bara "Höhö, ja, jag hörde det i någon match i något mästerskap (alt. träningsmatch eller kval) mellan två lag som jag inte minns. Men jag är 100% på att jag minns det, eftersom jag satt med Leffe och drack Pripps och vi skrattade högt."
Att ingen som påstår sig ha hört det minns när det sagts, borde vara väckarklocka nog.
Att man skulle skratta högt med polarna och sedan inte ha en aning när det sagts köper jag inte.
Vi vet att mängder av människor skapat sig ett falskt minne av detta. Inte minst då många som påstår sig ha hört citatet live, knappt ens varit födda när citatet sägs ha sagts.
Frågan är om det faktiskt finns de som har ett riktigt minne av citatet. För varje dag som går blir det mer och mer osannolikt.
Just att ingen som påstått sig ha hört citatet faktiskt gått till KB för att kolla tycker jag även det är en stor väckarklocka. De som kollat har varit fotbollsintresserade som inte minns men som velat hitta citatet.
Det borde rimligtvis vara tvärtom att de som minns citatet borde leta. Luktar undermedvetna som knackar på och upplyser om att det där minnet är falskt och således meningslöst att leta efter.