2023-07-21, 06:27
Medlem
En myt säger jag.
Citera
2023-07-21, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag trodde att citatet som sådant var avfört vid det här laget?

Jag har åtminstone svårt att se att ingen har kunnat verifiera citatet i efterhand, genom videobevis, om det faktiskt har uttalats i en TV-sänd och svenskkommenterad VM-match.

Citatet är avfört som det beskrivits. Jag kommenterade den videon eftersom han hävdade att det finns där.

På 30 år har ingen lyckats få fram det... Trots att matcherna finns tillgängliga.
Citera
2023-07-21, 13:28
Medlem
Kan det vara som så att dom visade Kamerun-England 2-3 eller Kamerun-Sovjetunionen 0-4 från VM-90 på svensk tv och han sa det under någon av dessa matcher?
Citera
2023-07-21, 22:41
Medlem
Registas avatar
Otrolig tråd som berör ett intressant ämne, det vill säga falska minnen. Jag tillhör generationen som var för ung för att minnas tiden då det ska ha sagts, men minns citatet lite som ett stående skämt på rasterna i skolan under 00-talet.

Det är ju vid det här laget otvivelaktigt så att citatet aldrig har yttrats med de orden alla "minns" det som. Verkligen fascinerande att så många kan vara så säkra på något som inte hänt. "Men vi satt ju där hemma i soffan och såg på VM och alla vek sig av skratt när Arne sa det". Man undrar vad man själv kommer få för falska minnen när man själv blir äldre.

Stor humor med alla goddag yxskaft-inlägg som ger tråden nytt liv lite då och då. Censur, pk-maffia och andra galna konspirationsteorier om varför citatet inte går att hitta.

Den enda lilla möjligheten jag kan komma på, som kan ha gett upphov till citatet, är studioprogram eller sammandrag i efterhand där något liknande kan ha sagts, som Anrell sedan snappat upp och förvrängt till att det hände under livekommenterad match. Tänk typ Sportspegeln eller något liknande program. Men jag vet inte om det sändes sånt på den tiden och det är väl svårare att kika igenom alla sådana eventuella program än ett begränsat antal VM-matcher. Dock talar ju tempuset i citatet emot denna teori. "Det ser mörkt ut..." talar för en direktsändning och att det därmed är en direkt myt eftersom alla relevanta matcher har kontrollerats.
Senast redigerad av Regista 2023-07-21 kl. 23:08.
Citera
2023-07-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kemankaret
Kan det vara som så att dom visade Kamerun-England 2-3 eller Kamerun-Sovjetunionen 0-4 från VM-90 på svensk tv och han sa det under någon av dessa matcher?

Glorkas har redan tänkt på den teorin och avförde den då svt aldrig visade matchen. Återpostar hans inlägg från slutet av 2015.

--------
Glorkas skrev:
"Tillbaka på KB igen, i sällskap av en kamrat den här gången.
Hittar samma dator som sist och har mer tid på mig den här gången. Har en lista med hotspots att beta av.
Först har jag svårt att logga in och hinner tänka att jag blivit spärrad för olovligt bruk, men det visade sig vara felskrivet användarnamn som var problemet. Puh.

Överst på önskelistan står Sportnytt dagen efter de hetaste matcherna. Arne jobbade ju för sporten och kan ju ha gjort sammandrag i Sportnytt tänker jag.
Swe-Kamerun 94 körs i rejält reportage, men ingen Arne i sikte. Inget citat heller utan fokus ligger på Sverige helt och hållet. Nitlott. Men hög nostalgi!

Så hittar vi Ett lovande klipp i listan, nämligen en sändning på natten efter Kamerun-Brasilien som ju ska ha sänts i trean. Klippet är döpt fotbolls-VM kommentator Arne H vilket låter än mer lovande!
Det är mycket riktigt rätt match men det är tyvärr Bo gentzel som kommenterar. Det pratas om att det är ett sammandrag men nog verkar det vara hela andra halvlek åtminstone!
Ser både 2-0 och 3-0 samt lite bänkbilder vid rigobert Songs utvisning före mål i minut 66. Inget citat.

Hittar Sportnytt dagen efter eng-kam 90. Artur ringart pratar i sammandrag, inget citat där.

Letar Sportnytt efter kam-rus 1-6, men hittar bara prat om Sveriges match mot Brasilien. Inget alls om kameruns match, har säkert betats av i VM-studion men det är svårare att hitta!

Går nu till träningsmatchen Sverige-Nigeria, 5 juni 1994. Känns korkat och långsökt men inte omöjligt! Ser alla Sveriges mål och slutsignalen samt gör sporadiska stopp vid bilder från avblåsningar. Linderborg kommenterar. Genomsökningen går till så att jag hoppar fram 1 minut åt gången, hinner inte se hela.
Känns kul att se uppladdningen inför ett VM som ingen visste skulle sluta i brons.

Nu föreslår min kamrat att vi ska ta Sovjet-Kamerun från VM 90. Betydelselös match för Kamerun men ändå en brakförlust med 4-0... Kan det ha sett mörkt ut på bänken? Jag låter mig övertalas.

Inser snart att SVT valde den andra matchen Rumänien-nånting. Men kanske det finns chans till sammandrag i paus?
Bingo!
I pausen hörs och syns Arne hegerfors rapport från kameruns match i Bari!
Kamerun spelar i gult, vilket kanske är ett dåligt tecken?
Inget citat i pausen, men man hör tydligt att Arne är i god lustigkurre-form! Kanske, kanske....
Efter Rumäniens match är det dags för Arne igen, att sammanfatta andra halvlek.
När man hör honom prata fattar man, att om nån sagt detta så är det han. Han har en lustig ton som de andra helt saknar, så enkelt är det.
Ser alltihop, inget citat. Ännu en avfärdad match och nu är tiden ute.

Myten får inte sin lösning den här gången heller."
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av avec 2023-07-21 kl. 23:36.
Citera
2023-07-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag tycker att det börjar likna Gaslighting.
Få oss att tvivla på vad vi såg körde. Få oss att tro det aldrig har hänt.
Jag håller med att det liknar gaslighting, men det är helt självförvållat.
Du har gaslightat dig själv.
Citera
2023-08-11, 22:43
Medlem
f839444s avatar
Så Arne har också falska minnen om det här och sitter och mytar i TV?

Vafan, klippet är väl borta från SVT bara. Redigerat eller vad fan som helst. Jag är 100% säker på att jag hört det här. Vi snackade om det i plugget dagen efter flera grabbar och alla hade hört samma sak.

https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8

Arne beskriver det exakt så som jag minns det.
Citera
2023-08-11, 22:48
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det kan alltså ha varit någon annan som sa det?

Kan och kan. Kan det väl vara. Exakt vilken match eller exakt vem som sa det kan jag inte svära på. Att det sagts är 100%. Och jag är hyfsad säker på att det var Arne typ 90%.
Citera
2023-08-11, 23:23
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f839444

Vafan, klippet är väl borta från SVT bara. Redigerat eller vad fan som helst. Jag är 100% säker på att jag hört det här. Vi snackade om det i plugget dagen efter flera grabbar och alla hade hört samma sak.

Korrekt. Man har funnit bevis för att norska NRK censurerat sitt arkiv och sållat bort olämpliga kommentarer från en norsk kommentator. Kan NRK så kan SVT.
Citera
2023-08-12, 13:27
Medlem
Citat:

Läs tråden. Användare har tittat på inspelningar från alla möjliga och omöjliga matcher från 90-talet, ingen har hittat citatet. Det enda är om det sagts i sportnytt någon gång, men det är osannolikt, då även dessa sändningar från dagarna efter de mest troliga matcherna har gått igenom.
Citera
2023-08-12, 19:56
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Jag får citera mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag förstår inte varför folk ser det som ett bevis utan att se sammanhanget. Han säger ju själv (vilket påpekats sjuttioelva gånger) att han själv inget minns av kommentaren. I ett annat sammanhang säger han att han blev uppmärksammad på den långt senare av en tittare.

Det finns ingen som pratar tusentals timmar spontant in i en mikrofon, säger något de själva tycker är helt ointressant, utan att få någon reaktion på det och sedan kommer ihåg det fem år senare när någon stannar dem på gatan. Så fungerar ju inte mänskligt minne.

Han är ju en linslus och programledare av underhållningsprogram. Det är klart han berättar det på ett underhållande sätt. Och det är klart att han litar på alla som säger att han sagt det. En sportkommentator måste garanterat lära sig tidigt att skaka av sig misstag och grodor och äga dem genom att i princip "Oj, vad tokigt, det var inte meningen" istället för att neka till dem. Men i vanliga fall kanske det handlar om att han kallat en vänsterback i Wolverhampton för fel namn en hel match i Tipsextra -82.

Det är helt orimligt att en person som får sig själv inspelad när han reagerar på live-idrott kommer ihåg vad han sagt flera år senare. Självklart kommer han att tro på vad folk säger till honom och skapa sitt eget minne.
Citera
2023-08-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Korrekt. Man har funnit bevis för att norska NRK censurerat sitt arkiv och sållat bort olämpliga kommentarer från en norsk kommentator. Kan NRK så kan SVT.

Det finns inga incitament. Vi talar om en tid då det sas neger helt öppet i PK-medierna.

Det är också dessa medier som blåst upp citatet och gjort det kännt. Så samma medier som gjort citatet kännt skulle alltså ha censurerat det? Bra logik där…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in