2019-08-05, 00:12
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Om du inte ens vet i vilken match det skulle ha yttrats i kanske det här inte är rätt forum för dig att posta i.
Nu är citatet odödligt och vevats om i en evighet. De flesta vet vilken match det var och i vilket sammanhang Arne kläckte ur sig sitt livs minnesvärda mening.
Om du läser tråden så kommer du se att det hela tiden kommer nya förslag på matcher, då man inte hittat något i den ursprungliga. Citatet har vevats säger du? När har det vevats? Man har bara kunnat läsa om det, aldrig se eller höra.
Citera
2019-08-05, 00:12
Medlem
Vilken jäkla twist! En flashbacks intressantaste trådar.

Detta borde ju vara en större snackis i tråden om myter svenskar fortfarande tror på. (FB) Myter som svensken fortfarande tror på
Citera
2019-08-05, 00:13
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Med det sagt kan du sluta spekulera i om SVT skulle mörklägga detta.

Du verkar inte ha följt denna debatt för fem öre så jag rekommenderar dig att läsa igenom sammanfattningarna och yttra dig efteråt, det är mycket som har granskats och Arnes citat har aldrig hittats, med största sannolikhet för att det aldrig har sagts.
Men nu finns det en användare här på FB som säger sig ha en vhs-kopia med citatet. Så det är väl bara och vänta och se vad det blir av den saken.
Citera
2019-08-05, 00:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eftersom en del uppfattar det som rasistiskt är det inte så svårt att förstå varför det mörklades. Så gör SVT än idag om inte värre.

Tydligen har inte folk sparat en vhs-kopia på matchen. Som svensk tror jag inte England-Kamerun är något jag vill se på fler ggr.

Vet inte varför Anrell skulle vara upphovsman till citatet? Arne är kung på ordvrickningar och spetsfundigheter.

Vilka snarlika citat syftar du på? Antalet vhs-kopior på matchen är nog lätträknade.

Om du inte ens vet i vilken match det skulle ha yttrats i kanske det här inte är rätt forum för dig att posta i.
Nu är citatet odödligt och vevats om i en evighet. De flesta vet vilken match det var och i vilket sammanhang Arne kläckte ur sig sitt livs minnesvärda mening.

Hur kan citatet över huvudet taget vevas, när det inte finns att hitta någonstans?

Och vilka är det som tycket det var rasistiskt? Jag vet ingen, vet du någon enda person eller motsvarande som sagt att det är rasistiskt att säga att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk?

Och varför har i så fall inte SVT ändrat i Årskrönikan från 82 där Hegerfors tlllåts att säga - "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt." Är det mindre rasistiskt, eller mer?

Eller när samme Hegerfors i matchen Sverige - Saudiarabien 1994 häver ur sig

- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."

Rasistiskt? I alla fall finns båda citaten kvar på SVT's band.

Det finns ju fler än en handfull personer bara i denna tråd, som påstått att de eller pappan har en VHS där citatet sägs. Ingen av dessa har dock återkommit i tråden efter de har hävdat detta.

Citat:
Men nu finns det en användare här på FB som säger sig ha en vhs-kopia med citatet. Så det är väl bara och vänta och se vad det blir av den saken.

Det är inte bara en person som påstått detta, men ingen har som sagt återkommit med någon inspelning.
Citera
2019-08-05, 00:17
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
En? Det är ingen ovanlighet att någon påstår sig ha bevis för att det har sagts, hävdar att han ska återkomma med bevis och aldrig postar i ämnet igen, kan garantera dig att det är samma sak denna gång.

Återigen: Minns du själv att du hört detta eller har du fått det återberättat för dig? I nästan samtliga fall har det visats sig handla om felaktiga minnen eller att nån trollat.
Citera
2019-08-05, 00:20
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Om du läser tråden så kommer du se att det hela tiden kommer nya förslag på matcher, då man inte hittat något i den ursprungliga. Citatet har vevats säger du? När har det vevats? Man har bara kunnat läsa om det, aldrig se eller höra.
Med vevats menar jag omtalats. Eftersom Arne verkar övertygad att han sagt det och i vilket sammanhang han yttrade de bevingade orden så tror jag mer på han än någon som sett en redigerad bandkopia på KB. Eller redigerad behöver den inte vara, det kan var en pisspaus eller något annat som inträffade när hen detaljstuderade matchen. Vi får väl se om användaren på FB klara av att leverera sin kopia till något nyhetsmedium. Det här kan bli lika stort som månlandningen, om inte större
Citera
2019-08-05, 00:25
Medlem
Netizens avatar
Citat:
En? Det är ingen ovanlighet att någon påstår sig ha bevis för att det har sagts, hävdar att han ska återkomma med bevis och aldrig postar i ämnet igen, kan garantera dig att det är samma sak denna gång.

Återigen: Minns du själv att du hört detta eller har du fått det återberättat för dig? I nästan samtliga fall har det visats sig handla om felaktiga minnen eller att nån trollat.
Vi får se, jag kommer inte ligga sömnlös inatt.

Det som talar emot att det skulle vara felaktigt är att Arne himself kan redogöra för när han sa det och sammanhanget. Tror inte han sitter och hittar på det och det är inte bara jag som är övertygad att han sagt det. Men visst, jag kan ha fel men då har vi Occhams rakhyvel. Vilken annan mer tänkbar förklaring finns det?
Citera
2019-08-05, 00:26
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Med vevats menar jag omtalats. Eftersom Arne verkar övertygad att han sagt det och i vilket sammanhang han yttrade de bevingade orden så tror jag mer på han än någon som sett en redigerad bandkopia på KB. Eller redigerad behöver den inte vara, det kan var en pisspaus eller något annat som inträffade när hen detaljstuderade matchen. Vi får väl se om användaren på FB klara av att leverera sin kopia till något nyhetsmedium. Det här kan bli lika stort som månlandningen, om inte större
Du verkar sätta ganska stor tilltro till en randomskribent på FB men inte alls vara lika godtrogen dessa i tråden som faktiskt tillbringat tid med att kolla på matchen i fråga. Ingen större logik i det?

Kan sammanfatta läget lite såhär för dig:
En randomskribent kommer in och är bombsäker på att han hört detta och kopierar då alltid denna länk som bevis:https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8&t=2s

När han senare får reda på att Arne inte sagt det i den matchen så skiftas skribentens minne och det var i en annan match, som senare blir ett annat mästerskap, som senare blir en annan kommentator.

Med andra ord så börjar det med att man är bombsäker för att på fem minuter inte kunna minnas vilken match, vilket mästerskap, vilken kommentator eller ens vilket år. Man vet bara att man har hört det nån gång och det tyder mycket på att personen i fråga ljuger eller vägrar erkänna att man har fel.

Mycket tröttsamt.
Citat:
Vi får se, jag kommer inte ligga sömnlös inatt.

Det som talar emot att det skulle vara felaktigt är att Arne himself kan redogöra för när han sa det och sammanhanget. Tror inte han sitter och hittar på det och det är inte bara jag som är övertygad att han sagt det. Men visst, jag kan ha fel men då har vi Occhams rakhyvel. Vilken annan mer tänkbar förklaring finns det?
Citat:
Hegerfors säger att citatet troligtvis är riktigt, och att det sades under VM90 i matchen mellan England och Kamerun. Han säger dock att han inte själv minns utan att andra berättat för honom senare.

Hegerfors har påstått att ungefär hälften av de citat som tillskrivs honom är påhittade. Vid samma tillfälle påstod han dock att Kameruncitatet är sant.
Arne minns själv inte att han har sagt det, borde inte det säga en hel del? Att han tror sig ha sagt det är inte samma sak som att han själv minns det, England-Kamerun kan vi redan stryka då matchen gåtts igenom och liknande citat har hittats men skulle då ha ignorerats av Illuminatiklanen på SVT.
Senast redigerad av ZlatanMania 2019-08-05 kl. 00:30.
Citera
2019-08-05, 00:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du inser att användaren som senast påstått detta är Ollebolle1g?

Jag trodde själv jag hade hört citatet sägas under match när jag började läsa denna tråd, men ganska snart gick det upp för mig att det är ett falskt minne. För mig räckte det med att det inte finns att hitta någonstans, och ju längre tiden har gått har sannolikheten att det sades minskat avsevärt.

Arne är en showman, klart han hänger på, men han säger ju också att han inte mindes att han sagt det. det är föst efter att han blivit 'påmind' om det han börjat minnas.

Det kanske inte intresserar dig men vårt minne är en extremt bräcklig grej, och verkligen inget att lita på.
Citera
2019-08-05, 00:32
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur kan citatet över huvudet taget vevas, när det inte finns att hitta någonstans?

Och vilka är det som tycket det var rasistiskt? Jag vet ingen, vet du någon enda person eller motsvarande som sagt att det är rasistiskt att säga att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk?

Och varför har i så fall inte SVT ändrat i Årskrönikan från 82 där Hegerfors tlllåts att säga - "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt." Är det mindre rasistiskt, eller mer?

Eller när samme Hegerfors i matchen Sverige - Saudiarabien 1994 häver ur sig

- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."

Rasistiskt? I alla fall finns båda citaten kvar på SVT's band.

Det finns ju fler än en handfull personer bara i denna tråd, som påstått att de eller pappan har en VHS där citatet sägs. Ingen av dessa har dock återkommit i tråden efter de har hävdat detta.

Det är inte bara en person som påstått detta, men ingen har som sagt återkommit med någon inspelning.
Arne själv framförde att hans citat kunde uppfattas som rasistiskt när han blev intervjuad om saken.

En färgklick är i sammanhanget inget negativt.

Det verkar mest som du sitter och letar fel som inte finns.

Jag kan inte svara på om användaren har en kopia eller ej men det lär vi nog märka isf. I annat fall blir det ord mot ord och du får tro precis vad du vill för det gör jag.
Citera
2019-08-05, 00:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du verkar sätta ganska stor tilltro till en randomskribent på FB men inte alls vara lika godtrogen dessa i tråden som faktiskt tillbringat tid med att kolla på matchen i fråga. Ingen större logik i det?

Kan sammanfatta läget lite såhär för dig:
En randomskribent kommer in och är bombsäker på att han hört detta och kopierar då alltid denna länk som bevis:https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8&t=2s

När han senare får reda på att Arne inte sagt det i den matchen så skiftas skribentens minne och det var i en annan match, som senare blir ett annat mästerskap, som senare blir en annan kommentator.

Med andra ord så börjar det med att man är bombsäker för att på fem minuter inte kunna minnas vilken match, vilket mästerskap, vilken kommentator eller ens vilket år. Man vet bara att man har hört det nån gång och det tyder mycket på att personen i fråga ljuger eller vägrar erkänna att man har fel.

Mycket tröttsamt.

Det ingår också ofta i 'minnet' att det det omedelbart ska ha lett till skratt i rummet där de sitter. Alla ska genast ha varit med på noterna och insett det komiska i sägningen. Och sen minns de alltid att det blev en snackis direkt dagarna efter matchen. Det ska ha skrivits om att Hegerfors sade detta i tidningar.

Något som ju kan kontrolleras och när man gör det ser man att ingen tidning skrev något med detta citat förrän i Floskeltoppen. I september 94...
Senast redigerad av Clay Allison 2019-08-05 kl. 00:38.
Citera
2019-08-05, 00:35
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du inser att användaren som senast påstått detta är Ollebolle1g?

Jag trodde själv jag hade hört citatet sägas under match när jag började läsa denna tråd, men ganska snart gick det upp för mig att det är ett falskt minne. För mig räckte det med att det inte finns att hitta någonstans, och ju längre tiden har gått har sannolikheten att det sades minskat avsevärt.

Arne är en showman, klart han hänger på, men han säger ju också att han inte mindes att han sagt det. det är föst efter att han blivit 'påmind' om det han börjat minnas.

Det kanske inte intresserar dig men vårt minne är en extremt bräcklig grej, och verkligen inget att lita på.
Om jag har vägarna förbi KB ska jag gå dit och se matchen.

Jag vet inte vem Ollebolle1g är eller vad har gjort tidigare. Kanske trollar han eller kanske inte. Du får dig till tåls och se om det dyker upp något och det vore väl kul?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in