2023-09-10, 21:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Eftersom de angivna källmatcherna är Sverige - Kamerun VM1994 av Anrell och England - Kamerun VM1990 av Hegerfors så räcker det egentligen att gå igenom de matcherna för att konstatera att citatet är fejk.

Den här tråden har gått långt längre i sitt granskande än vad som egentligen är rimligt.

Att nu vissa anser att man ska gå igenom Kryzz trots att ingen minns att det sagts där visar faktiskt hur vattentät den här trådens granskning är.

När anges dessa källor? Är det långt i efterhand eller är det i exempelvis "Floskeltoppen"?

Det anges ingen källmatch för citatet i den första Grodboken, från 1996, i alla fall.

Det är bara en bild på Arne Hegerfors, på TV-sporten, och själva citatet, rakt upp och ner.
Citera
2023-09-10, 21:12
Medlem
Om någons farsa minns att han pratade om det på skolgården på sommarlovet så kan tråden så klart stängas. Unika uppgifter.

Satan vad unga föräldrar ni måste ha. Väldigt mycket yngre än jag och då har jag barn på lågstadiet.
Citera
2023-09-10, 21:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Som nämnts tidigare i tråden kan det mycket väl vara så att Billy Ohlsons citar gör att viss inbillar sig att de rör Nigeria.

Billy Ohlsson
"Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM1998

Hade varit intressant att få veta om han faktiskt sa så. För även det låter konstruerat. Han borde rimligtvis ha sagt "Jag har aldrig sett Nigerianerna så här bleka".

Det sades dock säkert i TV4 så smått omöjligt att få reda på.

Nu hänger jag inte med. Skulle ett uttalande 1998 vara grunden till en sportgroda som anges i en tidning 1995 och i en bok 1996?

Det låter hur som helst som om det finns fler matcher att granska ...
Citera
2023-09-10, 21:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Som nämnts tidigare i tråden kan det mycket väl vara så att Billy Ohlsons citar gör att viss inbillar sig att de rör Nigeria.

Billy Ohlsson
"Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM1998

Hade varit intressant att få veta om han faktiskt sa så. För även det låter konstruerat. Han borde rimligtvis ha sagt "Jag har aldrig sett Nigerianerna så här bleka".

Det sades dock säkert i TV4 så smått omöjligt att få reda på.

Varför skulle det vara omöjligt pga TV4?
Citera
2023-09-10, 21:17
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nu hänger jag inte med. Skulle ett uttalande 1998 vara grunden till en sportgroda som anges i en tidning 1995 och i en bok 1996?

Läs hans inlägg en gång till och gör det långsamt.

Du smutsar ner tråden med dina värdelösa inlägg.
Citera
2023-09-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Nej, det har inte sagts i den matchen då den är för sen.

Däremot kan folk ha hört "Nigerianerna är bleka"-citatet i VM1998 och senare blandat ihop de minnesbilderna med vad de läst om "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.
Citera
2023-09-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför skulle det vara omöjligt pga TV4?

För de har inget något offentligt arkiv som SVT.
Citera
2023-09-10, 21:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För de har inget något offentligt arkiv som SVT.

Men det är ju inte i från SVT’s arkiv folk har kollat matcher. Det är ju hos Svensk Mediadatabas (SMDB) klippen arkiveras, och dit är även TV4 skyldiga att skicka kopior på allt de sänder. Sen vet jag inte när denna skyldighet infördes, men den är inte unik för SVT.

Lite märkligt att du missat det faktiskt.
Senast redigerad av Clay Allison 2023-09-10 kl. 21:38.
Citera
2023-09-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men det är ju inte i från SVT’s arkiv folk har kollat matcher. (SVT’s arkiv är en nte heller offentligt.) Det är ju hos Svensk Mediadatabas (SMDB) klippen arkiveras, och dit är även TV4 skyldiga att skicka kopior på allt de sänder. Sen vet jag inte när denna skyldighet infördes, men den är inte unik för SVT.

Lite märkligt att du missat det faktiskt.

Oj, det var stort! Jag trodde bara det gällde public service. Tack för upplysningen!
Citera
2023-09-10, 21:47
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad vi vet nu så har orden aldrig yttrats.

Att du inte hörde det betyder inte att det inte sades.
Citera
2023-09-10, 21:48
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Citatet är inte icke-pk, det är bara en konspirationsteori i tråden för att försvara varför det inte kan hittas. Lättare att skylla på någon godtycklig form av statlig censur än inse att man har felaktiga minnen.

Du kan se Schyffters imitation av Koreaner på svt just nu om du har lust, så nilecity sänds fortfarande.

https://www.svtplay.se/video/8Pb3Grj...&position=1178

Citatet var inte kontroversiellt på 90-talet, men idag kan man inte medvetet dra den typen av skämt och förvänta sig att få vara kvar på SVT eller i de fina salongerna.

Det har ju till exempel Peter Wahlbeck fått erfara.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2023-09-10 kl. 21:55.
Citera
2023-09-10, 21:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Citatet var inte kontroversiellt på 90-talet, men idag kan man inte medvetet dra den typen av skämt och förvänta sig att få vara kvar på SVT eller i de fina salongerna.

Det har ju till exempel Peter Wahlbeck fått erfara.

Men vad är det som är så kontroversiellt med det påstådda citatet? Frågar helt ärligt, då jag själv är helt pk-fierad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in