2023-08-22, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yardline
Kan du beskriva hur ditt "fotografiska minne" fungerar igen?

Jag skrev "fotografiskt" minne inom citationstecken för att förtydliga att det var en liknelse, jag har aldrig påstått att jag är Rain Man, och i det inlägget jag skrev "fotografiskt" minne påtalade jag ju själv att jag bevisligen inte hade så "fotografiskt" minne som jag var under uppfattning att jag hade.
Citera
2023-08-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Nu har du iaf fel!

Du trodde tidigare att det var vid 105:e match minuten!

Se Editering. Har alltid tidigare vidhållit 105:e matchminuten och första förlängningshalvleken. Skriver från telefonen så slinter ibland och gör fler stavfel än när jag sitter vid datorn.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-22 kl. 15:54.
Citera
2023-08-22, 15:51
Medlem
Citat:
Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa alla inlägg igen, men för att försöka sammanfatta Fnord1984s bisarra feberdröm så ser det väl ut ungefär så här i nuläget:
  • [1]Fnord1984 har själv hört citatet under 2018 då han tittade på en VHS-inspelning
    [2]Fnord1984 Hävdar att det hela är ett ambitiöst och mångårigt förvillingsprojekt där Jack Werner ligger bakom.
    [3]De användare som granskat England - Kamerun från VM 1990 på Kungliga Biblioteket och avfärdat matchen, är i själva verket Jack Werners hantlangare som ljuger och förvillar.
    [4]Fnord1984s ålderdomlige far har dock matchen inspelad på en VHS-kassett hemma där citatet med säkerhet är med
    [5]Fnords pappa bor tyvärr för långt bort för att Fnord ska kunna besöka honom innan mellandagarna och titta på bandet
    [6]Fnords pappa är tyvärr för gammal och dement för att kunna titta på bandet och/eller spela in någonting och publicera för allmän åskådan
    [7]Även om Fnords pappa hade haft förmågan, så hade det inte gått för hans videobandspelare är tyvärr trasig
    [8]Det visar sig dock att Fnords pappas granne, Allan, har en fungerande VHS-bandspelare hemma. Fnord ser till att VHS:en plockas fram och blir uppringd när den spelas upp. Tyvärr så har ingen i rummet möjlighet eller kunskap att filma TV-skärmen med t ex en mobiltelefon men Fnord hör tydligt i telefon hur citatet yttras
    [9]Fnord försöker spela in detta med en app på telefonen men det är tyvärr något fel på appen
    [10]Då användaren Auswanderer varit på KB under tiden allt detta utspelar sig och en gång för alla avfärdat England - Kamerun från VM 1990 med videobevis, är Fnord nu övertygad om att det istället rör sig om konspiration och censur från SVT:s sida.
    [11]För att motverka dessa mörka samhällskrafter, så kommer Fnord nu att hämta bandet, men istället för att själv spela in något material kommer han att lämna det till en annan forumanvändare, VonOben, som ska digitalisera bandet och sedan, istället för att själv publicera materialet, ge det till Jack Werner(?) som ska publicera det

Har jag missat nåt?

*Första punkten stämmer.
*Andra punkten stämmer inte, jag tror inte det längre. Jag trodde det tidigare.
*Tredje punkten stämmer inte, jag tror inte det längre. Jag trodde det tidigare.
*Fjärde punkten stämmer.
*Femte punkten stämmer inte längre. Jag åker dit på söndag.
*Sjätte punkten stämmer. Vet inte hur många halvsenila 82-åringar du känner själv som klarar det.
*Sjunde punkten stämmer. Videospelaren är trasig men grannen har en som funkar.
*Åttonde punkten stämmer. Allan är också åttiotaggare.

*Nionde punkten stämmer, jag använde en app för inspelning första gången, vet inte varför det inte fungerade. Läste sedermera att android lagt in någon säkerhetsspärr för den typen av appear. Jag vet inte, jag är ingen tech-expert, låter det verkligen så konstigt?

*Tionde punkten stämmer bara delvis. Auswanderers insats att filma 3 - 2 sekvensen fick mig att ändra åsikt kring huruvida Glorkas och Careless med stor sannolikhet skulle ha ljugit. Hans insats fick mig också att inse att Arne kan ha fällt kommentaren i andra förlängningshalvleken och att inse att risken är högre än tidigare att kommentaren ska ha censurerats bort som det gjordes i VM-krönikan.

*Elfte punkten stämmer bara delvis. Censuren är vad den är, det finns väl exempel på värre demokraturer och diktaturer när det kommer till sådant, men jag tycker fortfarande är fel. Sen stämmer det att Von Oben ska få bandet, däremot verkar det som jag missuppfattat Jack.
Senast redigerad av Fnord1984 2023-08-22 kl. 16:11.
Citera
2023-08-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
I ett rent hypotetiskt scenario skulle du våga satsa ditt eget eller nära anhörigs liv på att jag har fel mot säg en eller ett par miljoner? Bara nyfiken på hur stark din övertygelse är.

Ja det skulle jag. Det kommer regelbundet in tomtar som du som minsann har bild/ljudbevis men som alltid stöter på problem som gör att beviset tyvärr uteblir. Har väl hänt 20 gånger i tråden hittills.

Jag gissar att du tröttnar på att driva med tråden om någon dag och sen försvinner du med svansen mellan benen. För det gör ni alltid.

Och du, försök gärna ha lite finess nästa gång ska du trolla. Du är inte underhållande för fem öre.
Senast redigerad av Stearinkalle 2023-08-22 kl. 16:19.
Citera
2023-08-22, 16:13
Medlem
Citat:
Nu orkar jag inte gå tillbaka och läsa alla inlägg igen, men för att försöka sammanfatta Fnord1984s bisarra feberdröm så ser det väl ut ungefär så här i nuläget:
  • Fnord1984 har själv hört citatet under 2018 då han tittade på en VHS-inspelning
  • Fnord1984 Hävdar att det hela är ett ambitiöst och mångårigt förvillingsprojekt där Jack Werner ligger bakom.
  • De användare som granskat England - Kamerun från VM 1990 på Kungliga Biblioteket och avfärdat matchen, är i själva verket Jack Werners hantlangare som ljuger och förvillar.
  • Fnord1984s ålderdomlige far har dock matchen inspelad på en VHS-kassett hemma där citatet med säkerhet är med
  • Fnords pappa bor tyvärr för långt bort för att Fnord ska kunna besöka honom innan mellandagarna och titta på bandet
  • Fnords pappa är tyvärr för gammal och dement för att kunna titta på bandet och/eller spela in någonting och publicera för allmän åskådan
  • Även om Fnords pappa hade haft förmågan, så hade det inte gått för hans videobandspelare är tyvärr trasig
  • Det visar sig dock att Fnords pappas granne, Allan, har en fungerande VHS-bandspelare hemma. Fnord ser till att VHS:en plockas fram och blir uppringd när den spelas upp. Tyvärr så har ingen i rummet möjlighet eller kunskap att filma TV-skärmen med t ex en mobiltelefon men Fnord hör tydligt i telefon hur citatet yttras
  • Fnord försöker spela in detta med en app på telefonen men det är tyvärr något fel på appen
  • Då användaren Auswanderer varit på KB under tiden allt detta utspelar sig och en gång för alla avfärdat England - Kamerun från VM 1990 med videobevis, är Fnord nu övertygad om att det istället rör sig om konspiration och censur från SVT:s sida.
  • För att motverka dessa mörka samhällskrafter, så kommer Fnord nu att hämta bandet, men istället för att själv spela in något material kommer han att lämna det till en annan forumanvändare, VonOben, som ska digitalisera bandet och sedan, istället för att själv publicera materialet, ge det till Jack Werner(?) som ska publicera det

Har jag missat nåt?

Du missade att han också har ett tydligt minne av denna magiska sommarkväll som barn. Bl.a så skramlade hans mamma i köket , hon skulle väl steka pannkakor kl 23 på kvällen. Lite fyllekäk kan behövas på en söndagskväll
Citera
2023-08-22, 16:15
Medlem
Citat:
Nionde punkten stämmer, jag använde en app för inspelning första gången, vet inte varför det inte fungerade. Läste sedermera att android lagt in någon säkerhetsspärr för den typen av appear. Jag vet inte, jag är ingen tech-expert, låter det verkligen så konstigt?

Inte konstigt alls. Det är nämligen alltid så det är för er som sitter med bevisen på att citatet yttrats.
Citera
2023-08-22, 16:15
Medlem
Knattarnas avatar
Följande går att läsa i anrika tidskriften Time:

”Jennifer DeStefano received an anonymous call one January afternoon while her 15-year-old daughter was out of town for a ski race. DeStefano heard her daughter answer the phone, panicking and screaming, quickly followed by a man’s voice threatening to drug and kidnap DeStefano’s daughter unless he was sent $1 million, CNN reported.

DeStefano was able to reach her daughter a few minutes later, who was fine and puzzled about what had happened, because she hadn’t been abducted and wasn’t involved in the ransom call. Emergency responders helped the family identify the call as a hoax that uses AI.

“It was obviously the sound of her voice,” DeStefano told CNN, “the inflection, everything.”

AI scam calls are set up through voice cloning. Once a scammer finds an audio clip of someone’s voice online, they can easily upload it to an online program that replicates the voice. Such applications emerged a few years ago, but under the generative-AI boom, the apps have improved, become more accessible and are relatively cheap to use.”

Det kan alltså mycket väl vara så att Fnord1984 faktiskt genererat Arnes röst med AI och fört över den till en VHS. Hela backstoryn med fadern är social ingenjörskonst för att bygga upp förväntningar och trovärdighet. Och han låter någon annan hantera VHS:en för att verkligen sälja in äktheten.

Hans stora payoff är att Jack Werner ska lyfta hans fejkade citat i Aftonbladet. Men det dröjer inte länge förrän den verkliga nyheten blir att Sveriges första rikskända AI-bluff avslöjas.
Citera
2023-08-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
Ja det skulle jag. Det kommer regelbundet in tomtar som du som minsann har bild/ljudbevis men som alltid stöter på problem som gör att beviset tyvärr uteblir. Har väl hänt 20 gånger i tråden hittills.

Jag gissar att du tröttnar på att driva med tråden om någon dag och sen försvinner du med svansen mellan benen. För det gör ni alltid.

Och du, försök gärna ha lite finess nästa gång ska du trolla. Du är inte underhållande för för öre.

Berätta mer, kan vara intressant att veta hur man ska "trolla med finess" du verkar ha erfarenhet av det då förmodar jag? Jag tycker tråden är underhållande i sig, men jag har hållit mig till sanningen, hade jag velat trolla hade jag väl antagit den osanna positionen istället för den sanna?

Sen ångrar jag att jag felaktigt gick ut och anklagade andra för att ha trollat, men det gjorde jag av då rationella anledningar och till synes goda skäl utifrån vad som var sannolikt. Men jag hade fel där och det har jag både medgett hundra gånger och bett om ursäkt för. Är det ett typiskt trollbeteende i din värld eller, att erkänna när man har fel?

Nevermind, jag kommer som sagt kontakta Von Oben på söndag och lämna bandet till honom. Sen om inte Jack Werner vill publicera nyheten som jag först trodde så ber jag väl antingen Von Oben att ladda upp det eller så gör jag det själv...
Citera
2023-08-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Jag tvivlar på det. Jag valde att titta igenom hela förlängningen, inklusive eftersnacket, för att försäkra mig om att inte missa det påstådda citatet. Men visst, det var inte lätt att hitta klippet, precis som Glorkas påpekar, och en viss känsla av obehag spred sig i kroppen när man tänkte "fan, finns inte förlängningen med i arkivet, eller?". Men till slut hittade jag det.

Det finns dock något smått udda i Fnords påstående kring citatet som han hörde på telefonen med Allan och hans farsa. Arne tyckte visserligen synd om Kamerun efter att England gjort 3-2-målet, men det fanns aldrig en antydan, varken hos Arne eller hos Kameruns spelare, att de var dystra, hade gett upp eller liknande. Det såg verkligen inte mörkt på Kameruns avbytarbänk, snarare kämpade afrikanerna med att försöka vända matchen, och Arne hyllande Kamerun gång efter annan. När domaren till slut blåste av matchen så fanns det heller inga dystra eller sura miner från kamerunierna, utan de bytte tröjor med engelsmännen och sedan sprang de ett ärevarv där de vinkande till publiken.

Hur som helst ska jag till biblioteket imorgon, jag ska lyssna på den sista förlängningskvarten igen, bara för att verkligen försäkra mig om att jag inte missade något. Men det har jag inte. Ska bli mer intressant att titta på matchen mellan Argentina och Rumänien 1990 för att se om kommentatorerna inte nämnde något om hur "mörkt" det såg ut i Kamerun-matchen som spelades samtidigt.

Otroligt udda

Nästan så att man tror att fnord får en kick av att ljuga, trolla och hitta på saker

Men så är det ju såklart inte
Citera
2023-08-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Du missade att han också har ett tydligt minne av denna magiska sommarkväll som barn. Bl.a så skramlade hans mamma i köket , hon skulle väl steka pannkakor kl 23 på kvällen. Lite fyllekäk kan behövas på en söndagskväll

Har redan sagt att historien från 1990 är utbroderad på ett litet mer flärdfullt och som jag uppfattade det småroligt/gemytligt sätt utifrån vad min minnesbild var från 1990. Men jag har aldrig påstått att det 33 år gamla minnet är det jag baserar det hela på, utan det baserade jag på att ha sett bandet 2018 och nu såklart att jag hörde det igår

Jag skrev också att hon var väl ute i köket eller något liknande, var inte så att jag specifikt sa att hon var där. Är väl inget konstigt att kvinnor sitter i köket? I min familj var alltid köket och tomten morsans domän medan garaget och pannrummet var farsans... Inget konstigt med det. Morsen rökte också på den tiden under fläkten ibland innan hon la ner rökningen, en last hon hade...

Känns som du greppar efter larvigt små halmstrån för att misskreditera mig.
Citera
2023-08-22, 16:33
Medlem
Citat:
*Första punkten stämmer.
*Andra punkten stämmer inte, jag tror inte det längre. Jag trodde det tidigare.
*Tredje punkten stämmer inte, jag tror inte det längre. Jag trodde det tidigare.
*Fjärde punkten stämmer.
*Femte punkten stämmer inte längre. Jag åker dit på söndag.
*Sjätte punkten stämmer. Vet inte hur många halvsenila 82-åringar du känner själv som klarar det.
*Sjunde punkten stämmer. Videospelaren är trasig men grannen har en som funkar.
*Åttonde punkten stämmer. Allan är också åttiotaggare.

*Nionde punkten stämmer, jag använde en app för inspelning första gången, vet inte varför det inte fungerade. Läste sedermera att android lagt in någon säkerhetsspärr för den typen av appear. Jag vet inte, jag är ingen tech-expert, låter det verkligen så konstigt?

*Tionde punkten stämmer bara delvis. Auswanderers insats att filma 3 - 2 sekvensen fick mig att ändra åsikt kring huruvida Glorkas och Careless med stor sannolikhet skulle ha ljugit. Hans insats fick mig också att inse att Arne kan ha fällt kommentaren i andra förlängningshalvleken och att inse att risken är högre än tidigare att kommentaren ska ha censurerats bort som det gjordes i VM-krönikan.

*Elfte punkten stämmer bara delvis. Censuren är vad den är, det finns väl exempel på värre demokraturer och diktaturer när det kommer till sådant, men jag tycker fortfarande är fel. Sen stämmer det att Von Oben ska få bandet, däremot verkar det som jag missuppfattat Jack.

Ta en paus Fnord. Du har målat in dig i ett hörn och kommer inte ut.
Citera
2023-08-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Följande går att läsa i anrika tidskriften Time:

”Jennifer DeStefano received an anonymous call one January afternoon while her 15-year-old daughter was out of town for a ski race. DeStefano heard her daughter answer the phone, panicking and screaming, quickly followed by a man’s voice threatening to drug and kidnap DeStefano’s daughter unless he was sent $1 million, CNN reported.

DeStefano was able to reach her daughter a few minutes later, who was fine and puzzled about what had happened, because she hadn’t been abducted and wasn’t involved in the ransom call. Emergency responders helped the family identify the call as a hoax that uses AI.

“It was obviously the sound of her voice,” DeStefano told CNN, “the inflection, everything.”

AI scam calls are set up through voice cloning. Once a scammer finds an audio clip of someone’s voice online, they can easily upload it to an online program that replicates the voice. Such applications emerged a few years ago, but under the generative-AI boom, the apps have improved, become more accessible and are relatively cheap to use.”

Det kan alltså mycket väl vara så att Fnord1984 faktiskt genererat Arnes röst med AI och fört över den till en VHS. Hela backstoryn med fadern är social ingenjörskonst för att bygga upp förväntningar och trovärdighet. Och han låter någon annan hantera VHS:en för att verkligen sälja in äktheten.

Hans stora payoff är att Jack Werner ska lyfta hans fejkade citat i Aftonbladet. Men det dröjer inte länge förrän den verkliga nyheten blir att Sveriges första rikskända AI-bluff avslöjas.

Det skulle förvisso vara fullt möjligt att göra, men vad skulle jag ha för motiv till det? Och med ditt resonemang är det precis lika enkelt att göra tvärtom... Sen är inte jag någon tekniknisse på något sätt så jag har inte den tekniska kunskapen att göra det du beskriver, även om jag är fullt medveten om att det är ganska enkelt även för lekmän att göra trovärdiga deepfakes och sånt idag.

Men som sagt, det där går åt båda hållen, och jag står på sanningens sida. Även om jag tycker det är ganska underhållande med hela debatten och mytbildningen kring den här händelsen så tycker jag att det är över gränsen till vad som är moraliskt acceptabelt att gaslighta folk till att inte tro på sina egna minnen när man vet att dom är sanna.

Därför så står jag upp för den rätta versionen, för sanningen. Nu tror jag i och för sig inte längre att det är användare här som i större utsträckning medvetet gaslightar folk att tro att deras sanna minnen är falska minnen, utan jag tror faktiskt att dom flesta som tror att Arne inte sagt det själva verkligen tror på att det är så. Men jag vet att det inte är så, och därför ger jag mig inte utan jag väljer att stötta och backa upp dom som inte ska behöva tvivla på sina egna korrekta minnen.

Lögnen är min fiende och sanningen är mitt svärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in