2023-07-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
1. Nu är det du som kommer med foliehattsteorier. Se videon i början av tråden. Arne erkänner själv att han sagt det.
2. Jag är själv sportintresserad och fotbollsintresserad och känner många sådana, och visst förekom det att man spelade in matcher för att se dem i efterhand (vanligen om de sändes på en konstig tid). Jag vet dock inte om någon som har kvar alla matcher som sändes i ett vm för 33 år sedan, ett vm Sverige dessutom floppade i. Att "tusentals svenska sporttokar" skulle ha kvar alla dessa matcher inspelade som Sverige inte ens deltog i och att de dessutom skulle hänga i den här tråden, tror jag inte ett dugg på. Fram med matcherna i så fall!
3. Nej.

Journalister har letat, Flashback har letat, fotbollssverige har letat. Ingen hittar citatet. Och du kan vara säker på att det första stället de letat varit efter Englands 3-2 mål mot Kamerun.

Om du nu inte tror på granskningen. Fixa ett konto på KTB och kontrollera själv. Den matchen och de andra VM matcherna finns där.

Det ska tilläggas att under dessa snart 8 år som tråden varit verksam så har inte någon som hävdat att citatet yttrats tagit sig mödan och faktiskt gått till KTB. De som drivit den här granskningen är istället snubbar som inte hört citatet men som haft hoppet om att få höra det och att göra ett skoop. Det säger mig att någonstans i dessa "säkra" vittnesmål så inser det undermedvetna hos dem att de har fel. Många av dem har även kommenterat senare att de mindes fel.
Senast redigerad av avec 2023-07-20 kl. 13:47.
Citera
2023-07-20, 14:15
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det ska tilläggas att under dessa snart 8 år som tråden varit verksam så har inte någon som hävdat att citatet yttrats tagit sig mödan och faktiskt gått till KTB. De som drivit den här granskningen är istället snubbar som inte hört citatet men som haft hoppet om att få höra det och att göra ett skoop. Det säger mig att någonstans i dessa "säkra" vittnesmål så inser det undermedvetna hos dem att de har fel. Många av dem har även kommenterat senare att de mindes fel.
Det här är viktigt att poängtera. Vi VILL hitta citatet.
Citera
2023-07-20, 15:58
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Citaten var från matchen mot England.
Du får gärna berätta vilka "hela matcher från olika VM" du syftar på? Allt material från VM som matcher osv brukar bli raderat från YT ganska snabbt eftersom Fifa äger rättigheterna.
Att klippet inte "vevats om och om igen" är väl inte så konstigt, eftersom det kan anses som rasistiskt eller hets mot folkgrupp.
Läs igenom sammanfattningar innan du uttalar dig så slipper vi gå igenom ren smörja som redan avhandlats 17.000 gånger. Du minns helt enkelt fel och Arne sade det aldrig, matcherna har undersökts.

Så varför i helvete skulle man dölja Arnes citat i matchen när snarlika citat har hittats av andra kommentatorer och klipp där han själv berättar om händelsen är alldeles utmärkt att visa utan att det skulle va hets mot folkgrupp?

Då och då är det lika bra å erkänna att man har fel. Här är ett sådant exempel.
Citera
2023-07-20, 22:05
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Journalister har letat, Flashback har letat, fotbollssverige har letat. Ingen hittar citatet. Och du kan vara säker på att det första stället de letat varit efter Englands 3-2 mål mot Kamerun.

Om du nu inte tror på granskningen. Fixa ett konto på KTB och kontrollera själv. Den matchen och de andra VM matcherna finns där.

Det är inte bara att ”fixa ett konto”, man måste ha en legitim anledning att vara där också.

Vad jag minns har alla som kollat matcher på KTB i princip bluffat sig in genom att påstå att de höll på med något helt annat. Inte alla som är bekväma med det.
Citera
2023-07-20, 22:10
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det är inte bara att ”fixa ett konto”, man måste ha en legitim anledning att vara där också.

Vad jag minns har alla som kollat matcher på KTB i princip bluffat sig in genom att påstå att de höll på med något helt annat. Inte alla som är bekväma med det.

Att försöka hitta Sveriges mest berömda (typ) sportcitat är en legitim anledning.
Citera
2023-07-20, 22:17
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Att försöka hitta Sveriges mest berömda (typ) sportcitat är en legitim anledning.

Ja men man behöver formulera ansökan om att få tillgång till Svensk mediedatabas (SMDB) så att de här kraven tillgodoses:

"Du som forskar har tillgång till Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Ditt resultat ska även andra kunna ta del av. Du kan titta och lyssna på samlingarna om du
- studerar eller forskar på högskolenivå
- är författare eller journalist
- gör research inför konstnärlig verksamhet
- behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)."
https://smdb.kb.se/smdb/login
Citera
2023-07-20, 22:41
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja men man behöver formulera ansökan om att få tillgång till Svensk mediedatabas (SMDB) så att de här kraven tillgodoses:

"Du som forskar har tillgång till Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Ditt resultat ska även andra kunna ta del av. Du kan titta och lyssna på samlingarna om du
- studerar eller forskar på högskolenivå
- är författare eller journalist
- gör research inför konstnärlig verksamhet
- behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)."
https://smdb.kb.se/smdb/login

Ja. Journalist är inte skyddad titel, en dokumentär där du visar upp citatet kan bli ett konstverk.
Det är inte svårt att få tillgång.
Citera
2023-07-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo

Jag vet att man måste registrera konto och ha legitim anledning, vilket detta kan anses vara.

Jag finner det fortsatt förvånande att inte ens en av de "säkra" vittnena försökt. Mig veterligt har inte ens någon av dem visat intresse av att se matcherna i arkivet över huvud taget. Så tveksamt om någon av dessa ens gått dit om de inte hade behövt registrera sig över huvud taget. Jag tror faktiskt inte det.

Deras undermevetna vet hur det gått till. Antagligen har de flesta av dessa sagt att de själva hörde det live för att göra historien bättre.
Citera
2023-07-21, 00:44
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Det här är ingen myt. Det här sas i TV. Jag minns exakt i vilken lägenhet och soffa jag satt i och att hela familjen skrattade högt när det berömda citatet yttrades. Om det var Arne eller Bosse som sa det minns jag dock inte. Vilken match minns jag inte heller. Arne Hegerfors under Kamerun-England är det jag skulle sätta mina slantar på.

Det handlade såklart om att det såg deppigt ut på bänken. Spelarna hängde med sina huvud och såg knäckta ut.

Ingen myt.

Det kan alltså ha varit någon annan som sa det?
Citera
2023-07-21, 00:51
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanVreeswijk
Verkar vara många bud på detta... Jag kan säga med säkerhet att det var VM 1994, då jag fortfarande har en VHS som heter något i stil med "Sveriges väg till brons". Där säger den gode Arne i matchen mot Kamerun, som för övrigt slutade 2-2, "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Varsågod.

Och ändå påstås det i tråden att Arne inte ens kommenterade matcher i VM 1994.

Det är intressant hur olika människor minns saker och ting.
Citera
2023-07-21, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Och ändå påstås det i tråden att Arne inte ens kommenterade matcher i VM 1994.

Det är intressant hur olika människor minns saker och ting.

Den videon är redan avförd.

Ur sammanfattning:
"Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
källa: nomadic""
Citera
2023-07-21, 06:21
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Den videon är redan avförd.

Ur sammanfattning:
"Sveriges väg till brons
Kommentator: Tommy Engstrand
källa: nomadic""

Jag trodde att citatet som sådant var avfört vid det här laget?

Jag har åtminstone svårt att se att ingen har kunnat verifiera citatet i efterhand, genom videobevis, om det faktiskt har uttalats i en TV-sänd och svenskkommenterad VM-match.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in