2022-01-22, 19:10
Det har gått över 6 år sen tråden skapades och ett par tusen men HerrGickhan han har rätt!
Citera
2022-01-23, 09:57
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB
Det har gått över 6 år sen tråden skapades och ett par tusen men HerrGickhan han har rätt!
Onekligen fascinerande.

Särskilt med tanke på den tvärsäkra starten med många säkra detaljer:
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har hört det när det sändes och jag behöver inte bevisa något. Det är för övrigt en skitsak som blivit överdrivet till något annat än vad det var. Avbytarbänken panoreras in efter Englands ledningsmål i förlängningen med tomma blickar från de sittande och Hegerfors säger: Nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Fanns inte en tanke på att associera det till något annat än att det såg uppgivet ut. Tidsandan har i efterskott fått det till något riktigt allvarligt som inte upplevdes då.

Jag vet vad jag har sett/hört och skulle inte förvåna mig om någon varit in och klippt bort sekvensen från eventuella kopior i efterskott med tanke på det samhälle vi numera lever i.

Trots att han själv nu borde inse att minnet inte är pålitligt så kan han inte släppa frågan om att Arne åtminstone sa något om Kameruns spelares känslor. Oklart när och vad.
Citera
2022-01-23, 11:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSDAB

Svara på frågan i stället för att komma med helt felaktiga påståenden. Det är du som påstår att jag har rätt, inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Onekligen fascinerande.

Särskilt med tanke på den tvärsäkra starten med många säkra detaljer:

Trots att han själv nu borde inse att minnet inte är pålitligt så kan han inte släppa frågan om att Arne åtminstone sa något om Kameruns spelares känslor. Oklart när och vad.

Det är inte det minsta fascinerande, men du verkar fascineras på ett väldigt märkligt sätt. Varför inte svara på frågan jag ställer eller helt enkelt ge fan i det?
Citera
2022-01-23, 12:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte det minsta fascinerande, men du verkar fascineras på ett väldigt märkligt sätt. Varför inte svara på frågan jag ställer eller helt enkelt ge fan i det?
Som alla diskussioner jag sett dig vara inblandad i på fb så mynnar det ut i massa ord utan mening där du alltid ska ha sista ordet.

Jag har ingen aning om vad du anser eller argumenterar för egentligen nu?!

Men jag kan konstatera att du har fått backa från i princip alla dina initiala och tvärsäkra påståenden om dina minnen. Vackert så.
Nu ska jag låta dig vara i fred med det som återstår av dessa säkra minnen. Oklart vad det är.
Citera
2023-01-04, 10:21
Medlem
Det är en fantastisk tråd detta, måste jag säga. Med hyfsat "god ton" dessutom (för att vara FB). Så, sammanfattningen som jag tolkar det:

Vad talar för citatets existens:
* Många har ett minne av det och hävdar bestämt att man hört det i direktsändning.
* Det finns konspirationsteorier om att citatet har funnits, men raderats i efterhand av SVT.

Vad talar emot citatet existens:
* Arne har aldrig bekräftat att han sagt det. Det är mer så att han "hakat på" när han hört talas om det i efterhand och antytt att det låter som något han kan ha sagt.
* Det sägs ej under den del av matchen där Arne antyder att han möjligtvis kan ha sagt det. Det har kontrollerats.
* Det finns inte "på film".
* Det finns inte i ljudformat.
* Det nämns i text först 4-5 år efter att det påstås ha sagts.
* De som har minnen av citatet kan generellt inte ange några detaljer mer än att man "vet att man hört det". Och de detaljer som angivits har motsagt varandra från person till person.
* De som har påstått sig ha Kamerun-England, och även citatet, på VHS har aldrig återkommit med film eller ljud på detta.
* De som påstått att matchsekvensen eller ljudfilen funnit på nätet tidigare (Youtube eller liknande) har aldrig kunnat styrka detta. Inte ens "döda länkar" har visats upp.
* De som drivit tråden har varit generösa och vidgat granskningen långt utanför vad som egentligen är rimligt och kollat matcher som inte kommenterats av Arne, man har kollat andra lag än Kamerun, andra mästerskap än 90/94, träningsmatcher, krönikor, mm. Men inget har hittats.
* Arne och Lasse Anrell (som skrev Sportgrodor/floskler där citatet dök upp i textform) har båda kontaktats, men varit svävande om citatets bakgrund. Inga detaljer eller källor har angivits.

Med detta i bakhuvudet får var och en bilda sig en uppfattning. Det är dock fakta att i dagsläget, 2023-01-04, existerar inget bevis på att det klassiska citatet någonsin yttrats
Senast redigerad av Linkan29 2023-01-04 kl. 10:23.
Citera
2023-01-04, 14:40
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan29
Det är en fantastisk tråd detta, måste jag säga. Med hyfsat "god ton" dessutom (för att vara FB). Så, sammanfattningen som jag tolkar det:

* Många har ett minne av det och hävdar bestämt att man hört det i direktsändning.
* Det finns konspirationsteorier om att citatet har funnits, men raderats i efterhand av SVT.

* Arne har aldrig bekräftat att han sagt det. Det är mer så att han "hakat på" när han hört talas om det i efterhand och antytt att det låter som något han kan ha sagt.
* Det sägs ej under den del av matchen där Arne antyder att han möjligtvis kan ha sagt det. Det har kontrollerats.
* De som har minnen av citatet kan generellt inte ange några detaljer mer än att man "vet att man hört det". Och de detaljer som angivits har motsagt varandra från person till person.
* De som har påstått sig ha Kamerun-England, och även citatet, på VHS har aldrig återkommit med film eller ljud på detta.
* De som påstått att matchsekvensen eller ljudfilen funnit på nätet tidigare (Youtube eller liknande) har aldrig kunnat styrka detta. Inte ens "döda länkar" har visats upp.
* De som drivit tråden har varit generösa och vidgat granskningen långt utanför vad som egentligen är rimligt och kollat matcher som inte kommenterats av Arne, man har kollat andra lag än Kamerun, andra mästerskap än 90/94, träningsmatcher, krönikor, mm. Men inget har hittats.
* Arne och Lasse Anrell (som skrev Sportgrodor/floskler där citatet dök upp i textform) har båda kontaktats, men varit svävande om citatets bakgrund. Inga detaljer eller källor har angivits.

Med detta i bakhuvudet får var och en bilda sig en uppfattning. Det är dock fakta att i dagsläget, 2023-01-04, existerar inget bevis på att det klassiska citatet någonsin yttrats

I pausen mellan fulltid och förlängning i England–Kamerun (som Arne kommenterade) säger studioankaret ”och ur engelsk synvinkel såg det ju mörkt ut ett tag". Det roliga blir då att engelsmännen bara såg svarta ansikten omkring sig.

Tycker det känns som ett mycket troligare ursprung än följande citat av Bosse Hansson som många andra är överens om måste vara ursprunget: "Nej, nu är det matt från svensk sida, och kamerunarna är förstås mycket nöjda med detta".

”Matt” är motsatsen till mörkt och är snarare något en svart person hade kunnat säga för att driva med vita spelare. Känns väldigt långsökt att det skulle vara ursprunget. Kamerun–England i VM 1990 är dessutom ”rätt” match (många har pekat ut den) och rätt matchkommentator.
Citera
2023-01-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
I pausen mellan fulltid och förlängning i England–Kamerun (som Arne kommenterade) säger studioankaret ”och ur engelsk synvinkel såg det ju mörkt ut ett tag". Det roliga blir då att engelsmännen bara såg svarta ansikten omkring sig.

Tycker det känns som ett mycket troligare ursprung än följande citat av Bosse Hansson som många andra är överens om måste vara ursprunget: "Nej, nu är det matt från svensk sida, och kamerunarna är förstås mycket nöjda med detta".

”Matt” är motsatsen till mörkt och är snarare något en svart person hade kunnat säga för att driva med vita spelare. Känns väldigt långsökt att det skulle vara ursprunget. Kamerun–England i VM 1990 är dessutom ”rätt” match (många har pekat ut den) och rätt matchkommentator.

Ja, det är en tänkbar förklaring att andra kommentarer, som nämts i tråden, ligger till grund för vad som sedan blev "Arnes citat". Det är dock väldigt märkligt att detta inte har synats på så många år. Att ingen reagerat?!
Jag är själv en av dessa som aldrig reflekterat över att jag aldrig sett/hört originalklippet..
Citera
2023-01-04, 16:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Ett annat problem är ju att Lasse Anrell faktiskt skrev att det var från Sverige-Kamerun VM 1994. En match som Arne inte ens kommenterade. Sedan därefter har Arne sagt att det måste varit från VM 1990 Kamerun- England? Eller minns jag fel nu?
Citera
2023-01-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ett annat problem är ju att Lasse Anrell faktiskt skrev att det var från Sverige-Kamerun VM 1994. En match som Arne inte ens kommenterade. Sedan därefter har Arne sagt att det måste varit från VM 1990 Kamerun- England? Eller minns jag fel nu?

Ja, och redan där, för ca 20 år sedan, borde ju någon ha reagerat kan man tycka.
Folk i massor borde ju ha sökt efter klippet online och på sina inspelningar. Ändå ingen reaktion.. Jag blir fascinerad.
Citera
2023-01-04, 17:56
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:

Bra sammanfattning. Finns inte mycket alls som talar för att citatet någonsin har yttrats.
Citera
2023-01-04, 21:37
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Bra sammanfattning. Finns inte mycket alls som talar för att citatet någonsin har yttrats.

Förutom den lilla detaljen att ett par hundra tusen människor skulle ta gift på att de själva hört det med egna öron

Sjukt fascinerande. Helt klart en av flashbacks bästa trådar genom tiderna.
Citera
2023-01-04, 22:11
Medlem
DoktorNos avatar
Aldrig har väl en påhittad "floskel" från Lasse Anrell lästs och sen upplevts live av så många människor.

Frågan man ställer sig, och jag antar att den redan ställts i tråden, är ju om Lasse Anrell själv hittade på citatet som publicerades i Floskeltoppen eller om han fick det tillskickat av någon läsare och publicerade utan att kolla om det var sant eller inte?

Jag tror på det senare och isåfall är det ju en episk trollning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in