2020-07-24, 13:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Även jag har hört det och ska ha det inspelat på vhs någonstans.

// PoK

No shit? Ännu en påstådd VHS vi aldrig mer kommer att få höras talas om, än mindre se.
Citera
2020-07-24, 14:13
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
No shit? Ännu en påstådd VHS vi aldrig mer kommer att få höras talas om, än mindre se.
Jag tillhörde dom som trott mig ha hört detta och var från början rätt övertygad om att ha rätt (jag brukar alltid ha det) men rätt tidigt i tråden så blev jag övertygad om att jag inte hört det.
Men det är rätt läskigt hur man kan ha blivit manipulerad.
Jag önskar att det vore samma sak med att sossarna och miljöpartiet styr Sverige det var bara en lögn.
Citera
2020-07-24, 14:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jag tillhörde dom som trott mig ha hört detta och var från början rätt övertygad om att ha rätt (jag brukar alltid ha det) men rätt tidigt i tråden så blev jag övertygad om att jag inte hört det.
Men det är rätt läskigt hur man kan ha blivit manipulerad.
Jag önskar att det vore samma sak med att sossarna och miljöpartiet styr Sverige det var bara en lögn.

Jag trodde också jag hade hört det när jag började läsa tråden, men blev precis som du ganska snart övertygad om det var ett falskt minne. Men så är jag fascinerad av fenomenet falska minnen, och tror inte att jag själv är immun mot dem.
Citera
2020-11-21, 17:43
Medlem
erikbes avatar
https://smdb.kb.se/catalog/id/001727654

1 juli 1990

Här finns matchhelvetet. Hade jag bott i Stockholm så hade jag begett mig dit omedelbart och kollat igenom matchen. Det har aldrig sagts. Motbevisa mig gärna!!
Senast redigerad av erikbe 2020-11-21 kl. 17:45. Anledning: Fel länk
Citera
2020-11-21, 18:56
Medlem
erikbes avatar
” Jobbar på SVT och vet att ett riktigt ess på tv-arkivet gått igenom alla Arnes Kamerun-matcher utan att hitta det.”

Fick just detta svar från en i en fb-grupp
Citera
2020-11-21, 19:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
https://smdb.kb.se/catalog/id/001727654

1 juli 1990

Här finns matchhelvetet. Hade jag bott i Stockholm så hade jag begett mig dit omedelbart och kollat igenom matchen. Det har aldrig sagts. Motbevisa mig gärna!!

Flera i tråden har kollat den - och andra möjliga matcher - ur mediadatabasen. De är överens med dig, ’citatet’ har aldrig sagts.

Det finns även mediadatabas på fler orter än i Stockholm.
Citera
2020-11-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
” Jobbar på SVT och vet att ett riktigt ess på tv-arkivet gått igenom alla Arnes Kamerun-matcher utan att hitta det.”

Fick just detta svar från en i en fb-grupp

Intressant. Men som vi tidigare konstaterat vore det fullständigt osannolikt att ha journalisterna inte åtminstone kollat England -Kamerun. Däremot bra att få veta att de tagit det ett steg längre.

För egen del är jag övertygad om att anledningen till att så många påstår tag de minns det beror på att det status så många liknande citat som de felaktigt blandar ihop med "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Och den som tipsade Antell sa att citatet kom från Sverige Kamerun 1994. Antagligen en höna av en fjäder från följande citat av Bo Hansson.

https://vimeo.com/410734922
Citera
2020-11-23, 06:30
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Intressant. Men som vi tidigare konstaterat vore det fullständigt osannolikt att ha journalisterna inte åtminstone kollat England -Kamerun. Däremot bra att få veta att de tagit det ett steg längre.

För egen del är jag övertygad om att anledningen till att så många påstår tag de minns det beror på att det status så många liknande citat som de felaktigt blandar ihop med "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".

Och den som tipsade Antell sa att citatet kom från Sverige Kamerun 1994. Antagligen en höna av en fjäder från följande citat av Bo Hansson.

https://vimeo.com/410734922
Vad är det i detta klipp som påminner om ämnet tråden handlar om? Jag har hört andra saker som påminner mer om trådens ämne.
Citera
2020-11-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Vad är det i detta klipp som påminner om ämnet tråden handlar om? Jag har hört andra saker som påminner mer om trådens ämne.

Det som är speciellt med det klippet är:
1) Det är den matchen enligt Anrells källa. Antingen har Anrells källa helt ljugit eller så har uppgiftslämnaren gjort en höna av en fjäder av ovanstående citat. För det är den enda sekvensen som passar in.

2) Många vittnen har pekat ut den här matchen. Detta trots att matchen i regel inte stått som källa i Anrells spalt/böcker.

3) Det brukar vara mycket bakgrundsljud när folk ser på VM. Dessutom vill fotbollspubliken höra felsägningar varför det blir "Ha ha ha hörde ni? Vad sa gubben? Här är det svart?" "Här är det natt! Ha ha ha"
Två veckor senare:
- "Det var för kul det kommentatoen sa mot Kamerun"
- "Jag ringer Anrell. Vad var det han sa nu igen?"
- "Det ser mörkt ut" om Kameruns avbytarbänk."
- "Jag skriver: Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
- "Ha ha vilken grej!"
Senast redigerad av avec 2020-11-24 kl. 12:05.
Citera
2021-01-28, 16:01
Medlem
OPerottis avatar
Kan inte se att detta nämnts här innan. Snubblade över det här idag och kom direkt att tänka på denna tråd. Forskning om falska minnen. Försökspersonerna fick en kort beskrivning av två videofilmer som visar kända katastrofer. En var när JAS 39 Gripen kraschade i Stockholm 1993. Den andra var en film som visar när Estonia sjönk 1994. 76% av deltagarna minns att de set Gripen-filmen. 38% av deltagarna minns att de sett Estonia-filmen. Problemet är att någon sådan Estonia-film finns inte. Jävligt relevant för den här tråden tycker jag. Ännu roligare är att 41% av de som säger sig minnas att de sett Estonia-filmen minns exakt var de befann sig när de såg den. Haha, det känns igen från denna tråd.
Citera
2021-01-28, 17:37
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPerotti
Kan inte se att detta nämnts här innan. Snubblade över det här idag och kom direkt att tänka på denna tråd. Forskning om falska minnen. Försökspersonerna fick en kort beskrivning av två videofilmer som visar kända katastrofer. En var när JAS 39 Gripen kraschade i Stockholm 1993. Den andra var en film som visar när Estonia sjönk 1994. 76% av deltagarna minns att de set Gripen-filmen. 38% av deltagarna minns att de sett Estonia-filmen. Problemet är att någon sådan Estonia-film finns inte. Jävligt relevant för den här tråden tycker jag. Ännu roligare är att 41% av de som säger sig minnas att de sett Estonia-filmen minns exakt var de befann sig när de såg den. Haha, det känns igen från denna tråd.

Men detta har ju hänt, flera i tråden som har det inspelat.
Citera
2021-01-28, 19:36
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Men detta har ju hänt, flera i tråden som har det inspelat.
Japp. Självklart har det hänt och det finns bevis.. Problemet är bara att SVT gjort inbrott hemma hos vanliga medborgare och redigerat deras gamla videokassetter för att sedan dra därifrån.

För att det har sagts. Det vet vi alla.

Eller så kanske vissa borde fatta att det är hög tid å inse att detta aldrig yttrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in