2021-10-07, 11:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men det är ju ingen som 'fått det till något riktigt allvarligt'. Ingen menar att det är rasism eller liknande. Då är det ju extra konstigt att någon ska ta sig in på samtliga bibliotek där pliktkopiorna sparas och på nåt sätt radera de sekunderna.

Ännu märkligare är ju att de tagit sig in hos alla privatpersoner, som har vhs-kassetter med matchen i bokhyllor, vindsförråd, garage och källare. För hittills har inte en enda människa lyckats hitta en upptagning där repliken sägs.

Och hur är det med alla som menar att citatet sagts i andra matcher, minns de fel?

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om detta. Jag höll på England och var själaglad när de gjorde 3-2 på straff. Hegerfors kommentar blev som en bekräftelse på att nu håller det här. Jag vet vad jag sett/hört.

Vilka som tagit sig in var och gjort vad är inget som jag vet. De kan ju lika gärna hitta på att de gjort det.
Citera
2021-10-07, 11:26
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har hört det när det sändes och jag behöver inte bevisa något. Det är för övrigt en skitsak som blivit överdrivet till något annat än vad det var. Avbytarbänken panoreras in efter Englands ledningsmål i förlängningen med tomma blickar från de sittande och Hegerfors säger: Nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Fanns inte en tanke på att associera det till något annat än att det såg uppgivet ut. Tidsandan har i efterskott fått det till något riktigt allvarligt som inte upplevdes då.

Jag vet vad jag har sett/hört och skulle inte förvåna mig om någon varit in och klippt bort sekvensen från eventuella kopior i efterskott med tanke på det samhälle vi numera lever i.

Det har redan dragits en miljon varv i den här tråden. En person kommer in och hävdar med största bestämdhet att den hört citatet. När den personen ombeds komma med bevis lackar den ur, eller som i ditt fall drar fram någon lågbegåvad konspiration.
Vad som är fascinerande är att den här tråden visar hur kollektiva falska minnen konstrueras. Om jag inte hade läst här, hade även jag varit övertygad om att Hegerfors sagt det han bevisligen inte sagt.
Citera
2021-10-07, 11:32
Javisst sa Arne det.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har hört det när det sändes och jag behöver inte bevisa något. Det är för övrigt en skitsak som blivit överdrivet till något annat än vad det var. Avbytarbänken panoreras in efter Englands ledningsmål i förlängningen med tomma blickar från de sittande och Hegerfors säger: Nu ser det mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Fanns inte en tanke på att associera det till något annat än att det såg uppgivet ut. Tidsandan har i efterskott fått det till något riktigt allvarligt som inte upplevdes då.

Jag vet vad jag har sett/hört och skulle inte förvåna mig om någon varit in och klippt bort sekvensen från eventuella kopior i efterskott med tanke på det samhälle vi numera lever i.
Jag kan vidimera detta. Det var i matchen Kamerun-England VM-1990 där England knappt vann. Jag vet vad jag hört. Det räcker så.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Det har redan dragits en miljon varv i den här tråden. En person kommer in och hävdar med största bestämdhet att den hört citatet. När den personen ombeds komma med bevis lackar den ur, eller som i ditt fall drar fram någon lågbegåvad konspiration.
Vad som är fascinerande är att den här tråden visar hur kollektiva falska minnen konstrueras. Om jag inte hade läst här, hade även jag varit övertygad om att Hegerfors sagt det han bevisligen inte sagt.

Det är bara en vandringssägen
Citera
2021-10-07, 11:37
Medlem
hörde det live så ingen vandringssägen.
Citera
2021-10-07, 11:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan

Återigen för mig är det fullständigt egalt och lågbegåvad kan du vara själv.

Om jag vet att det sades är det snarare alla som hävdar motsatsen som ska bevisa det. Ta fram de sista 15 minuterna efter N'Konos gula kort och Linekers straffmål och visa mig sekvensen när kameran panorerar Kameruns avbytarbänk. Om inte den sekvensen hittas så har den som letar inte hittat en fullständig inspelning alternativt hittar på att ha sett hela matchen i repris från SVT:s sändning.

Så länge ingen kan ta fram det och visa dessa sista 15 minuter har de som hävdar motsatsen inget bevis.
Citera
2021-10-07, 11:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om detta. Jag höll på England och var själaglad när de gjorde 3-2 på straff. Hegerfors kommentar blev som en bekräftelse på att nu håller det här. Jag vet vad jag sett/hört.

Vilka som tagit sig in var och gjort vad är inget som jag vet. De kan ju lika gärna hitta på att de gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag kan vidimera detta. Det var i matchen Kamerun-England VM-1990 där England knappt vann. Jag vet vad jag hört. Det räcker så.

Här är en som med säkerhet säger det var i en match mellan Nigeria och Argentina det sades.

Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Stämmer bra.
Det är Nigeria-Argentina det handlar om, längst vägen har det blivit fel med Kamerun.

Jag likväl många andra (googla "det ser mörkt ut på nigerias avbytarbänk") kommer dock ihåg Nigeria.

Så svaret är: Argentina-Nigeria 1994, 33 minuter in i första halvlek.

Vem är först med klipp?

Sen ett par som menar det var en matchen när Kamerun mötte Sverige, i 1994 års Vm.

Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Har för mig att det var i matchen Sverige - Kamerun första matchen i gruppspelet i VM '94. Satt uppe o kollade då och Sverige ledde i andra halvlek, matchen slutade 2-2. Men har för mig att det var den eminente kommentatorn Bosse Hansson då, därför är jag inte helt säker längre.

Citat:
Ursprungligen postat av dixielee
Matchen med citatet är från 1994 kamenrun- Sverige.

Har dessa personer falska minnen?
Citera
2021-10-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Här är en som med säkerhet säger det var i en match mellan Nigeria och Argentina det sades.
Sen ett par som menar det var en matchen när Kamerun mötte Sverige, i 1994 års Vm.
Har dessa personer falska minnen?
Ja. Vi som hörde det här hörde det fem år innan internet blev tillgängligt och ca 20 år innan sociala media fanns. Vi hade vårt minne från händelsen opåverad av omvärlden. Inte något som projicerats på oss via t.ex. internet eller newsgroups (Usenet).
Citera
2021-10-07, 12:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja. Vi som hörde det här hörde det fem år innan internet blev tillgängligt och ca 20 år innan sociala media fanns. Vi hade vårt minne från händelsen opåverad av omvärlden. Inte något som projicerats på oss via t.ex. internet eller newsgroups (Usenet).

Ok, så falska minnen kan uppstå. Det är bara att du inte kan drabbas?

Hur kommer det sig att citatet inte går att hitta idag? Åtskilliga i denna tråd har påstått sig ha matchen på VHS och lovar ladda upp bevis. Ingen har gjort det.
Citera
2021-10-07, 12:09
Medlem
Jag har hört Arne säga det. Har inga bevis men jag kan svära på mitt liv att jag har hört han säga det.

Om detta skulle visa sig vara falsk minne inplanterat i mig så är det riktigt sjukt. Jag har dåligt minne men vissa saker minns jag väldigt starkt och det här är ett av dom.
Citera
2021-10-07, 12:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag har hört Arne säga det. Har inga bevis men jag kan svära på mitt liv att jag har hört han säga det.

Om detta skulle visa sig vara falsk minne inplanterat i mig så är det riktigt sjukt. Jag har dåligt minne men vissa saker minns jag väldigt starkt och det här är ett av dom.

Själva grejen med falska minnen är ju att de upplevs som 100% äkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in