2018-02-08, 16:24
Medlem
SthlmsExtremistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är väl bara att lyssna igenom hans låtar så vet du.

https://www.youtube.com/watch?v=iqMDJSZMDQY

Det var denna jag tänkte på. Har för mig att det finns en längre version av låten där han säger det. Hittar dock inte det klippet..
Citera
2018-02-08, 17:52
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Jodå, minns detta mycket väl. Vi var några polare som satt och hinka bärs och tittade på fotbolls-VM 1990, eller var det 1994? Kanske t.o.m på 80-talet? Men hur som helst minns jag detta för vi garvade som fan när kameran zoomade in den kamerunska bänken och Arne fällde de berömda orden, det var en stor snackis runt om i landet efteråt förstår du. Jag vet detta för att jag kommer ihåg, så nu vet ni era foliehattar, mod kan låsa tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Haha han har sagt det. Precis som nämts säkerligen hundratal gånger - England mot Kamerun i kvartsfinalen 1990.
Att folk ens tror det är en myt får en ju att inse vilka trailerpark-människor som kommit till Sverige

Anledningen att jag vet är att jag som 15-åring såg matchen i SVT
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Hahaha herregud vad är det för idioter här Nåja, nu förstår jag ju hur man blint kan hävda att förintelsen aldrig ägt rum
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Hävdar fortfarande att jag kan ta gift på att det har sagts, och att det förmodligen var VM 1990. Men precis som jag skrev för... hundra sidor sedan eller nåt... var det något som inte stämde med hur det sedan tog sig ut i medierna.

Å ju mer jag tänker på det, så var det nog så att det inte var Arne som sa det. Det var det som inte stämde. Det var någon annan SVT-kommentator.

Å om det stämmer, ja då är ju inte myten sann heller. Med Arne, asså.
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Jag hörde han säga det på YouTube fanns ett klipp flera år sedan, men inte längre, kan inte hitta den.

Här förklarar han sin kommentar: https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc
När tråden var som mest aktiv tyckte jag att ni som kom in och hävdade "han har sagt det, jag minns det mycket väl, det var en stor snackis efteråt förstår du.. hö hö" med erat minne som enda bevis var de största idioterna på jorden.

Nu tycker jag att det är rätt underhållande att det fortfarande kan dyka upp inlägg där det enda beviset för att Arnes citat har sagts är deras egna ypperliga minne. Som är så bensäkra på att de hört det att de t.o.m. uppmanar mod att låsa tråden.
Skål för er, ni skänker mig många härliga skratt
Citera
2018-02-08, 19:44
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
När tråden var som mest aktiv tyckte jag att ni som kom in och hävdade "han har sagt det, jag minns det mycket väl, det var en stor snackis efteråt förstår du.. hö hö" med erat minne som enda bevis var de största idioterna på jorden.

Nu tycker jag att det är rätt underhållande att det fortfarande kan dyka upp inlägg där det enda beviset för att Arnes citat har sagts är deras egna ypperliga minne. Som är så bensäkra på att de hört det att de t.o.m. uppmanar mod att låsa tråden.
Skål för er, ni skänker mig många härliga skratt
Dock är det uppenbart att Dworek skämtar
Citera
2018-02-08, 19:53
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Dock är det uppenbart att Dworek skämtar
Allright, har inte hängt med så mycket sedan tråden var på sin höjdpunkt. Men jag tror du förstår vart jag vill komma.
Citera
2018-02-08, 19:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Allright, har inte hängt med så mycket sedan tråden var på sin höjdpunkt. Men jag tror du förstår vart jag vill komma.
Självklart och jag håller med dig till 100. Alltid lika kul nuförtiden när nån kommer in och tror sig ha hört citatet men som vanligt inte kan bevisa det minsta.
Citera
2018-02-09, 19:05
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Som redan påpekats i tråden finns det många liknande exempel där kända personer uttalar sig om mörker och dylikt i anknytning till svarta. Arne Hegerfors har gjort det själv vid två tillfällen.

"Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster"
Arne Hegerfors
Direktsändning, Sverige - Saudiarabien, VM94

"Kamerun var en färgklick ur fler än en synpunkt"
Arne Hegerfors
VM-krönika, 1982

De som har den extremt osannolika teorin att SVT varit inne och raderat "det ser mörkt ut på.." i sina sändningar kan ju fråga sig varför de inte även tagit bort ovanstående citat. Dessutom har SVT vid flera tillfällen tagit upp citatet om bänken i dina sändningar för de påstått att han sagt det.

Den som hittade på citatet om bänken var inte unik. Däremot lyckades vederbörande lura många, inklusive delar av SVT och Arne själv.
avec gamle vän! Skulle du inte vilja posta ditt sammanfattningsinlägg igen så det hamnar längre fram i tråden? Såg att det har hamnat ganska långt bak och tror att det skulle vara bra för nya trådläsare om inlägget fanns mer lättillgängligt. Eller så kan kanske MOD klistra det i trådens första inlägg?
Sammanfattningen som du gjort av allt arbete som lagts ner i tråden är grym. Skulle verkligen uppskattas!
Citera
2018-02-14, 11:12
Medlem
Celticos avatar
Minns jag rätt så vändes aldrig kameran mot kameruns avbytarbänk. Antigen var Arne på plats eller så bara drog han ett smygrasistskämt för det satt i ryggmärgen.

Ni förstår inte den äldre generation, skämta om sånt var vardagsmat och ansågs inte rasistiskt.
Citera
2018-02-14, 12:19
Medlem
TeenageFanclubs avatar
Jag har alltid knutit Arnes citat till Zaire-Jugoslavien i VM 1974, ska sägas att det är i från någon typ av video så har inte sett det live. Om Arne har sagt citatet eller om jag har sett videon, läst citatet och lagt ihop 1+1, det kan jag däremot inte svara på.

Här är klippet jag knyter ihop citatet med:
https://www.youtube.com/watch?v=XMpFGA582T0
Citera
2018-02-14, 12:34
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeenageFanclub
Jag har alltid knutit Arnes citat till Zaire-Jugoslavien i VM 1974, ska sägas att det är i från någon typ av video så har inte sett det live. Om Arne har sagt citatet eller om jag har sett videon, läst citatet och lagt ihop 1+1, det kan jag däremot inte svara på.

Här är klippet jag knyter ihop citatet med:
https://www.youtube.com/watch?v=XMpFGA582T0

Det skulle ju onekligen passa där iaf och Arne jobbade på SVT då. Men hur var det med TV-sändningar från VM 74? Sändes verkligen Jugoslavien-Zaire i svensk TV?
Citera
2018-02-14, 13:09
Medlem
civilians avatar
Tror att denna video postats tidigare i tråden, men jag tänkte att jag kan passa på att göra det igen nu när jag ändå råkade snubbla över den, eftersom det fortfarande kommer in personer i tråden som inte verkar tro på att kollektiva falska minnen faktiskt är en grej. Ungefär som den här snubben:

Citat:
Har så många hört han säga det så har han sagt det.

https://www.youtube.com/watch?v=kN_qT6V5CIg

Hela videon är väldigt intressant. Han förklarar, och ger välkända exempel på, Mandela-effekten på ett väldigt pedagogiskt sätt. Men för den som inte orkar kan man hoppa till delen som handlar specifikt om hur falska minnen uppstår:

https://youtu.be/kN_qT6V5CIg?t=528
Senast redigerad av civilian 2018-02-14 kl. 13:12.
Citera
2018-02-14, 14:52
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Minns jag rätt så vändes aldrig kameran mot kameruns avbytarbänk. Antigen var Arne på plats eller så bara drog han ett smygrasistskämt för det satt i ryggmärgen.

Ni förstår inte den äldre generation, skämta om sånt var vardagsmat och ansågs inte rasistiskt.

Det är ingen som påstår att det var rasistiskt, tom SVT pratar ju gärna och mycket om saken. Problemet förstår du är att ingen, någonsin, kunnat bevisa att det sagts. Det finns inte på biblioteken, inte på SVT och inte ens på VHS i någons källare.
Och om inte ens SVT själva lyckas hitta klippet för att visa det när det är gala med Hegerfors så...ja, du fattar själv.
Citera
2018-02-14, 14:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Det skulle ju onekligen passa där iaf och Arne jobbade på SVT då. Men hur var det med TV-sändningar från VM 74? Sändes verkligen Jugoslavien-Zaire i svensk TV?

Inte en chans i helvetet att den sändes med tanke på att Skottland - Brasilien spelades samtidigt. Sen tror jag inte Hegerfors kommenterade VM 74.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in