2019-08-05, 22:35
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Precis. Alla vet, och ändå går det inte att hitta klippet. Alla minns in i minsta detalj, men av någon anledning så är det spårlöst försvunnet.

Nja, jag tycker väl egentligen att precis alla jävla detaljer saknas i hela den här storyn. Precis alla fotbollsrelaterade detaljer tenderar till att falla bort & kvar blir bara stensäkra minnen kring vem man såg matchen med, var man var, hur man garvade, vilket liv det blev i tidningarna efteråt, hur man skämtade med polare efteråt etc.

Allt fotbollsrelaterat verkar vara helt väck ur dessa minnen. Hade varit intressant att samla alla dessa bombsäkra "fotbollskännare" & diskutera matchen. Låta dem minnas matchen, händelserna, profilerna. Snacka om det fotbollsmässiga i matchen.

Frågan är om de kan enas ens kring vilket VM som ska diskuteras, än mindre vilken match.
Citera
2019-08-05, 22:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Nja, jag tycker väl egentligen att precis alla jävla detaljer saknas i hela den här storyn. Precis alla fotbollsrelaterade detaljer tenderar till att falla bort & kvar blir bara stensäkra minnen kring vem man såg matchen med, var man var, hur man garvade, vilket liv det blev i tidningarna efteråt, hur man skämtade med polare efteråt etc.

Allt fotbollsrelaterat verkar vara helt väck ur dessa minnen. Hade varit intressant att samla alla dessa bombsäkra "fotbollskännare" & diskutera matchen. Låta dem minnas matchen, händelserna, profilerna. Snacka om det fotbollsmässiga i matchen.

Frågan är om de kan enas ens kring vilket VM som ska diskuteras, än mindre vilken match.

Det är också intressant att alla som påstår sig ha hört det säger sig genast ha fattat hur roligt det var. Alla framför teven garvar högt och dagen efteråt pratade alla om det.

Så anmärkningsvärt kul är det faktiskt inte att denna folkfest skulle spontanbörjat.
Citera
2019-08-05, 22:49
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Tack för det inlägget. Nu blir jag nästan helt övertygad att Arne sagt det efter din sanslösa utläggning. Helt otroligt skadat resonemang.

Jag kan bara anta att du provocerar här så till dess du kan överbevisa något i sammanfattningen precis ovanför ditt inlägg så får dina fåniga kommentarer tala för sig själva. Du har, som nämnts åtskilliga gånger, inte presenterat något överhuvudtaget som styrker dina påståenden.
Senast redigerad av Pastellfisk 2019-08-05 kl. 23:01.
Citera
2019-08-05, 23:01
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är också intressant att alla som påstår sig ha hört det säger sig genast ha fattat hur roligt det var. Alla framför teven garvar högt och dagen efteråt pratade alla om det.

Så anmärkningsvärt kul är det faktiskt inte att denna folkfest skulle spontanbörjat.

Ja, det är lite intressant faktiskt.

Jag minns ju själv exakt var jag såg England-Kamerun 1990. Det var i en sommarstuga i Ystad. Vi var rätt många som såg matchen tillsammans eftersom alla inte hade TV i sin sommarstuga så folk dök upp från omgivningen. Ändå har jag verkligen inget som helst minne av någon sådan rolig grej.

Dock så minns jag exakt när jag hörde citatet första gången. Det var i gymnasieskolan i Lund inför VM-98. Någon hade tryckt upp lappar med roliga fotbollscitat & tejpat upp dessa i korridorerna som uppladdning inför VM. Minns att Hegerfors klassiker: "-Nu firar vi midsommar i Pontiac Silverdooome!" fanns där bland citaten.
Citera
2019-08-05, 23:30
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Måste bara hålla med om detta. Citatet är kanske lite roligt men inte så att det skulle rendera i denna sanslösa folkstorm av garv dagen efter som det påstås. Det känns som en inarbetad grej. Att det blir roligare ju mer klassiskt det blir. Precis som citat ofta är. Vissa grejer blir ju klassiker & därmed kommer igenkänningsfaktorn förstärka det roliga.
Citera
2019-08-05, 23:33
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ja, det är lite intressant faktiskt.

Jag minns ju själv exakt var jag såg England-Kamerun 1990. Det var i en sommarstuga i Ystad. Vi var rätt många som såg matchen tillsammans eftersom alla inte hade TV i sin sommarstuga så folk dök upp från omgivningen. Ändå har jag verkligen inget som helst minne av någon sådan rolig grej.

Dock så minns jag exakt när jag hörde citatet första gången. Det var i gymnasieskolan i Lund inför VM-98. Någon hade tryckt upp lappar med roliga fotbollscitat & tejpat upp dessa i korridorerna som uppladdning inför VM. Minns att Hegerfors klassiker: "-Nu firar vi midsommar i Pontiac Silverdooome!" fanns där bland citaten.
Jag har ett vagt minne av att deras lagkapten Roger Milla dansade på planen. När jag tänker efter så tror jag hela laget bröt ut i en afrikansk fandango innan avspark men det kan vara ett falskt minne så jag reserverar mig där.
Citera
2019-08-05, 23:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Jag har ett vagt minne av att deras lagkapten Roger Milla dansade på planen. När jag tänker efter så tror jag hela laget bröt ut i en afrikansk fandango innan avspark men det kan vara ett falskt minne så jag reserverar mig där.

Roger Milla dansade vid hörnflaggan då han gjorde mål. Dock så gjorde han inte mål mot England. Han var heller inte lagkapten. Dans förekom med all sannolikhet inte innan avspark. Du blandar kanske ihop det med Nya Zeelands rugbylag "All Blacks".
Citera
2019-08-05, 23:55
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Roger Milla dansade vid hörnflaggan då han gjorde mål. Dock så gjorde han inte mål mot England. Han var heller inte lagkapten. Dans förekom med all sannolikhet inte innan avspark. Du blandar kanske ihop det med Nya Zeelands rugbylag "All Blacks".
Nej det rugbylaget kan man inte förväxla med något annat. Den ende spelaren jag kommer ihåg var Milla och det var nog för dansen. Men jag har för mig att det var fler i laget som dansade. I vilket sammanhang talade Arne om att det var färgstarkt?
Citera
2019-08-06, 00:08
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Nej det rugbylaget kan man inte förväxla med något annat. Den ende spelaren jag kommer ihåg var Milla och det var nog för dansen. Men jag har för mig att det var fler i laget som dansade. I vilket sammanhang talade Arne om att det var färgstarkt?

Jag tror ju att citatet är fabricerat. Vissa vill härleda ursprunget till VM-krönikan 1982 då Hegerfors kallar Kamerun för "en färgklick på mer än ett sätt".

Själv vill jag härleda ursprunget till VM-78 & Tommy Engstrands kommentar om Brasiliens tränare Claudio Coutinho som är ganska sanslös. Inte särskilt rolig, men sanslös. Kameran filmar Brasiliens bänk & Engstrand säger att tränaren Coutinho är "den mörke mannen på bänken". Det är en skruvad kommentar eftersom Coutinho nog är den ljusaste på bänken. Precis bakom honom sitter spelaren Jorge Mendonca med stor afro-frisyr. Det är tak över andra bänkraden så solen lyser inte in. Mendonca (som är svart) blir bara en skugga. Coutinho (som är vit) sitter inte i skuggan & framstår knappast som mörk i detta sammanhanget.

Detta fanns med i VM-krönikan 1978 som säkert vevats många gånger. Här tror jag fröet såtts till att eventuellt framöver skämta om mörka avbytarbänkar.
Citera
2019-08-06, 00:43
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Jag tror ju att citatet är fabricerat. Vissa vill härleda ursprunget till VM-krönikan 1982 då Hegerfors kallar Kamerun för "en färgklick på mer än ett sätt".

Själv vill jag härleda ursprunget till VM-78 & Tommy Engstrands kommentar om Brasiliens tränare Claudio Coutinho som är ganska sanslös. Inte särskilt rolig, men sanslös. Kameran filmar Brasiliens bänk & Engstrand säger att tränaren Coutinho är "den mörke mannen på bänken". Det är en skruvad kommentar eftersom Coutinho nog är den ljusaste på bänken. Precis bakom honom sitter spelaren Jorge Mendonca med stor afro-frisyr. Det är tak över andra bänkraden så solen lyser inte in. Mendonca (som är svart) blir bara en skugga. Coutinho (som är vit) sitter inte i skuggan & framstår knappast som mörk i detta sammanhanget.

Detta fanns med i VM-krönikan 1978 som säkert vevats många gånger. Här tror jag fröet såtts till att eventuellt framöver skämta om mörka avbytarbänkar.
SVT Play: "Inga avsnitt tillgängliga just nu"

Sa man inte neger om negrer -78?
Citera
2019-08-06, 01:25
Medlem
Citat:

Ser att tidsangivelsen till Engstrands citat inte finns med i sammanfattningen.

42:40

https://vimeo.com/59512275
Citera
2019-08-06, 01:31
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Vet inte riktigt vad just ordet neger har med ämnet att göra. Men det kan ändå vara relevant eftersom din teori om att SVT möjligen skulle ha klippt i sändningen som skickades till KB är helt uppåt väggarna galen.

Att säga att det "ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" vore 1990 absolut inte något som helst kontroversiellt. Det hoppas jag att alla är införstådda med. Sannolikt hade det inte varit kontroversiellt idag heller.

Diverse skämt om svarta människor har däremot förändrats något. 1978, då snackar vi tiden kring när Fawlty Towers (Pang i bygget) gick på TV. Scenen när Basil (John Cleese) är på sjukhus är rolig & legendarisk. Läkaren är oerhört mörk. Han dyker upp precis bakom Basil så när Basil vänder sig om så står alltså en mycket svart man nära honom. Basil ryggar skrämd tillbaka.

Humorn i detta skulle nog vara svår att kopiera idag. Där fanns vid den tiden en vedertagen humor i att driva med folk som var ovana vid att möta svarta människor. Den man drev med var då egentligen inte den färgade utan den vita personen som var ovan att möta svarta. Det var alltså på det sättet vedertaget att skoja om människors hudfärg. Inte bara internt utan det gjordes i de mest populära komedi-sammanhang.

Kontentan är att SVT med absolut fullkomlig sannolikhet inte har klippt bort några sekvenser ur sändningen som skickades till KB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in