2018-10-02, 19:00
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Finns det seriöst folk som tvivlar på, och förnekar att Hegerfors fällde kommentaren? Jag kan lägga handen på bibeln och hävda att det är sant. Jag hörde detta i direktsändning. Dessutom visades klippet av SVT själva under ett par år som följde, eftersom det var så "roligt". Klippet medverkade i diverse krönikor, och var med som en slags blooper i SVTs årskrönika det året (lite som TV4s Agnetas nyårskarameller),
Citera
2018-10-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Finns det seriöst folk som tvivlar på, och förnekar att Hegerfors fällde kommentaren?

Alla som har någon gnutta källkritik i sig tvivlar och förnekar.
Citera
2018-10-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Jag är rätt säker på att jag sett klippet när Arne säger det. Första gången på VHS för många år sen hos en kompis. Sedan är jag hyfsat säker att jag sett det igen på Youtube för ungefär 5 år sedan.
Jag har för mig kameran gick i sidled över Kameruns avbytarbänk samtidigt som Arne sade att det såg mörkt ut. Om det var från höger till vänster eller tvärt om har jag glömt. Någon annan som kommer ihåg?
För övrigt börjar jag fundera på om det är censur eller om verkligheten är en dröm eller alternativa universum. Det här e verkligen skumt.

Härrör säkert från mörke mannen på avbytarbänk eller liknande citat.

https://vimeo.com/59512275
42:40

Att ett sådant här citat skulle försvinna om det varit uppe på Youtube är fullständigt osannolikt.
Citera
2018-10-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Så du menar att någon bara hittar på det? Arne har aldrig sagt något i närheten till det? Att Arne själv kommer ihåg att han sagt det borde ju vara bevis nog.
Det känns väldigt osannolikt att någon bara hittar på ett citat som sen halva Sveriges befolkning kommer ihåg att dom sett och hört.

Eftersom det publicerats som sanning åtskilliga gånger i Aftonbladet mm så är det inte alls konstigt. Och som tidigare konstaterats är Anrells floskeltopp full av påhittade citat.
Citera
2018-10-02, 19:22
Medlem
VM-tipsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
De som har satt sig och kollat genom materialet tycker jag har lämnat trovärdiga uppgifter. Annars är det ju bara för den som vill trippelkolla att gå genom processen och granska materialet ännu en gång.

Angående 'förlöjningar' så blir det fånigt när folk påstår sig ha tvärsäkra minnen, att de var 'unga vuxna', fast sen visar det sig att det kan ha varit ett annat mästerskap. Minnet formar om sig varje gång det hämtas, vips är man tvärsäker på att det var fyra år tidigare.

Sen har det väl att göra med vilken svansföring man kommer in i tråden och påstår saker med.

Ingen skugga på de två som kollat materialet. Min poäng delvis var att det är förvånande att ingen lagt ut de misstänkta matcherna i sin helhet till allmän beskådan. Alltså ett alternativ till att trippelkolla. Bevisläggningen läggs till oss som kallar det myt.

Fånigt och fånigt. Det man kommer ihåg är trots allt en sanning även om minnet är falskt.

Jo, sant med svansföringen.
Citera
2018-10-02, 19:23
Medlem
Citat:
Finns det seriöst folk som tvivlar på, och förnekar att Hegerfors fällde kommentaren? Jag kan lägga handen på bibeln och hävda att det är sant. Jag hörde detta i direktsändning. Dessutom visades klippet av SVT själva under ett par år som följde, eftersom det var så "roligt". Klippet medverkade i diverse krönikor, och var med som en slags blooper i SVTs årskrönika det året (lite som TV4s Agnetas nyårskarameller),

I så fall kan det inte vara vidare svårt att få fram det.

Och idag är det vedertaget att det aldrig sagts. Aftonbladet, Nyheter24, Metro mm mm. Alla är överens. Citatet finns inte.
Senast redigerad av avec 2018-10-02 kl. 19:27.
Citera
2018-10-02, 19:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VM-tipset
Ingen skugga på de två som kollat materialet. Min poäng delvis var att det är förvånande att ingen lagt ut de misstänkta matcherna i sin helhet till allmän beskådan. Alltså ett alternativ till att trippelkolla. Bevisläggningen läggs till oss som kallar det myt.

Fånigt och fånigt. Det man kommer ihåg är trots allt en sanning även om minnet är falskt.

Jo, sant med svansföringen.

Man får inte kopiera material från mediedatabasen.
Citera
2018-10-02, 19:28
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
I så fall kan det inte vara vidare svårt att få fram det.

Nja - det beror väl på hur många som bandade den aktuella matchen på VHS i första hand, vilket inte torde vara överdrivet många, och de få som gjorde det känns inte spontant som några aktiva flashbackare. Men vad vet jag.
Citera
2018-10-02, 19:30
Medlem
Citat:
Nja - det beror väl på hur många som bandade den aktuella matchen på VHS i första hand, vilket inte torde vara överdrivet många, och de få som gjorde det känns inte spontant som några aktiva flashbackare. Men vad vet jag.

Matcherna och alla program finns som sagt att se via Biblioteksarkivet. Att vissa fortfarande t.o.m. hävdar England - Kamerun är direkt patetiskt med tanke på arbetet som gjorts i tråden.
Citera
2018-10-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ja, herr Bapelsinjävel, allt seriöst folk tvivlar på detta. Att du är:religiös ökar inte din trovärdighet.
Citera
2018-10-02, 19:38
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Matcherna och alla program finns som sagt att se via Biblioteksarkivet. Att vissa fortfarande t.o.m. hävdar England - Kamerun är direkt patetiskt med tanke på arbetet som gjorts i tråden.

Det är väl bara att glutta på matcher där Kamerun spelade? Vilka övriga kommenterade VM då - Tommy Engstrand och Bosse Hansson?
Citera
2018-10-02, 19:40
Medlem
Citat:
Det är väl bara att glutta på matcher där Kamerun spelade? Vilka övriga kommenterade VM då - Tommy Engstrand och Bosse Hansson?

Det har som sagt redan gjorts.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in