Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-30, 08:38
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsven
Putte Kock en gammal sportjournalist på tv kallade svarta spelare för nu får negern bollen SVT i sin begynnelse

Vet inte om den historien är sann. Ska ha varit under VM 1966. Han kallade Eusebio för negern, men hans medarbetare i Stockholm ogillade det och försökte få honom att säga hans riktiga namn. Han kunde dock inte uppfatta vad de sa så de försökte bokstavera: Erik-Urban osv...varav Kock säger: de säger att han heter Erik Urban men det kan ju inte stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Glenn Hysén har ju en skön historia om när Anders Limpar provspelade för Liverpool, Limpar kallar John Barnes "nigger" under träningen, till slut flippar Barnes, haha. När han drog den i SR blev han JK anmäld av någon fåntratt ute i någon stuga.

"pass the ball nigger" - Anders Limpar

Grejen var ju att Liverpoolspelarna kallade Barnes för "Digger" efter Digger Barnes i Dallas. Limpar uppfattade det som nigger. Snacka om att göra bort sig.
Citera
2015-11-30, 08:42
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Under fotbolls-VM 1990. England hade fått två straffsparkar mot Kamerun, och spelarna på bänken såg deprimerade ut.

Ja gott folk. Så här spännande är sanningen. Den enda sanningen. Arne tänkte inte en sekund på hudfärg i det läget. Han ser hängiga spelare på bänken och kommenterar hopplösheten.

Då verkar ju "myterna" kring Limpar och hans ordval vara betydligt mer spännande.

Mvh
Citera
2015-11-30, 08:43
Medlem
Det var i matchen England - Kamerun i VM -90 han sa detta.
Ska försöka hitta klippet
Citera
2015-11-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Fler kanske skulle se det klippet innan de skriver i tråden.

Det finns fortfarande inget klipp från själva matchen där det sägs. Arne säger ju själv att han inte insåg att han sa något roligt, det kan till och med vara så att han inte minns att han sagt det, men han tror att han har sagt det efter att flera källor pekat ut honom som upphovsman. Till skillnad från andra källor som menar att det sagts under VM-94 så vet Arne att han kommenterade Kameruns matcher under VM-90 och inte under VM-94 och han har därefter gjort en efterhandskonstruktion.
Citera
2015-11-30, 08:57
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Det finns fortfarande inget klipp från själva matchen där det sägs. Arne säger ju själv att han inte insåg att han sa något roligt, det kan till och med vara så att han inte minns att han sagt det, men han tror att han har sagt det efter att flera källor pekat ut honom som upphovsman. Till skillnad från andra källor som menar att det sagts under VM-94 så vet Arne att han kommenterade Kameruns matcher under VM-90 och inte under VM-94 och han har därefter gjort en efterhandskonstruktion.
Underbart användarnamn i sammanhanget.

Men jag håller med dig, vanligtvis brukar citatet tillskrivas VM 94. Hör man på intervjun med Hegerfors som finns pa YouTube verkar det inte som att han faktiskt kommer ihåg att han sagt det, men har inbillat sig en efterhandskonstruktion.

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" är troligvis en myt, ja.
Citera
2015-11-30, 08:59
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Mycket möjligt
Varför det är en myt:

"... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare..."
- Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 94 när Martin Dahlin byttes ut mot Henke Larsson

MARTIN DAHLIN SPELADE INTE I BRONSMATCHEN!! Och Henke startade!
Citera
2015-11-30, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deejade
har boken sportgrodor av anrell liggande nånstans där det står om detta ska kolla efter jobbet om jag kan hitta den

Just Anrell är nog den som är mest skyldig till att sprida citatet i sina böcker om sportgrodor. I Anrells avskedskrönika står följande:

"FLOSKELTOPPEN – ALL TIME HIGH
1. ”Det ser mörkt ut på Kameruns *avbytarbänk...”
Arne Hegerfors, under fotbolls-VM 1994 när Kamerun låg under mot Sverige, avd Alla Sport-Grodors Urmoder."
Sverige-Kamerun kommenterades av Bosse Hansson, som för övrigt är känd för sitt citat "Inte en till svarting som ska in nu". Kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=oEHGaJ9YHIc
Citera
2015-11-30, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Varför det är en myt:

"... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare..."
- Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 94 när Martin Dahlin byttes ut mot Henke Larsson

MARTIN DAHLIN SPELADE INTE I BRONSMATCHEN!! Och Henke startade!

Henke startade och blev utbytt mot Anders Limpar. Jag gissar på att Limpar är mer zigenarlik (vad detta nu skulle innebära) än Larsson.
Citera
2015-11-30, 09:25
Väldigt störande att klippet inte finns. Jag är så säker att jag har tydliga bilder från matchen och uttalandet i skallen. Och har för mig att jag såg det på nätet för några år sedan, alternativt på tv. Visst finns väl chansen att man minns fel men jag skulle bli förvånad.
Citera
2015-11-30, 09:42
Oavsett vilket så har det varit en känd "myt" sedan 90-talet, det är inget som blev en "stor" grej först i och med Anrells krönikor. Däremot är han möjligtvis orsaken till att folk tror att det här handlar om matchen 1994.
Citera
2015-11-30, 10:17
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vet inte om den historien är sann. Ska ha varit under VM 1966. Han kallade Eusebio för negern, men hans medarbetare i Stockholm ogillade det och försökte få honom att säga hans riktiga namn. Han kunde dock inte uppfatta vad de sa så de försökte bokstavera: Erik-Urban osv...varav Kock säger: de säger att han heter Erik Urban men det kan ju inte stämma.
Bengt Bedrup drog den historien i Melodifestivalen 1980 som pausunderhållning. Ordet negern kommer minst 10 gånger. Otroligt att detta ligger ute på SVT öppet arkiv med tanke hur PK allt blivit.
Jag har rippat historien från SVT till allmän beskådan.

https://vimeo.com/147298787
Citera
2015-11-30, 10:27
Medlem
mrshylocks avatar
Kan garantera att Hegerfors sade detta. Såg själv matchen, kommer ihåg när han sade det och att jag smålog i soffan. Blev lite skriverier om det i tabloidpressen dagen efter. Och nej, har inget bevis aka youtubeklipp. Bara mitt ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in