Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-29, 23:53
  #1
Medlem
Vid diskussioner om populära sportcitat brukar klassikern "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" nämnas. I denna tråden vill jag ha svar på om Arne Hegerfors, eller någon annan sportkommentator för den delen, faktiskt har fällt denna kommentar. Som bevis för att det faktiskt har hänt så vill jag se ett Youtube-klipp från matchen i fråga.

I det nedanstående klippet berättar Arne om hur citatet kommer från VM 1990
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Flera andra källor nämner dock att citatet kommer från VM 1994.

Flera personer har, liksom jag, ifrågasatt om Arne Hegerfors faktiskt sagt detta:
http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099
Citera
2015-11-30, 00:13
  #2
Medlem
Johan_08s avatar
Har själv sett klipp på det förr och hört det med egna öron men vet att det blev en jäkla censur över det hela, media har gjort mycket för att få bort alla tecken på att det har hänt

Men klippet borde ändå ligga uppe nånstans..
Citera
2015-11-30, 00:14
  #3
Medlem
"Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Ingen som har det där klippet när kommentatorn säger att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk?

Faktumet att så många får för sig att Arne sa detta i VM 1994 får mig att tro att få personer faktiskt har hört han säga det.

Det var från England - Kamerun i VM 1990, som han själv sagt många gånger i intervjuer"
Citera
2015-11-30, 00:15
  #4
Medlem
fyratretres avatar
Pröva VM-krönikan från 90. Vet att jag har sett referatet in action nån gång.
Citera
2015-11-30, 00:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyratretre
Pröva VM-krönikan från 90. Vet att jag har sett referatet in action nån gång.

Nämns ej i VM-krönikan från 90. (länk till krönikan https://www.youtube.com/watch?v=UsSND1OO3NA )

Jag tror att citatet började dyka upp på nätet runt milleniumskiftet och att det sedan blivit så omtalat att även Arne Hegerfors tror att han sagt det.

Följande 90-tals sida nämner citatet samt även att Lasse Anrell lånat citat därifrån utan att ange källa. Kanske är det Lasse Anrell som spridit myten.

http://expdvl.com/internet/SPORT/WWW...C/COLEMA~1.HTM
__________________
Senast redigerad av ArneHegerfors 2015-11-30 kl. 00:43.
Citera
2015-11-30, 00:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsven
Putte Kock en gammal sportjournalist på tv kallade svarta spelare för nu får negern bollen SVT i sin begynnelse

Glenn Hysén har ju en skön historia om när Anders Limpar provspelade för Liverpool, Limpar kallar John Barnes "nigger" under träningen, till slut flippar Barnes, haha. När han drog den i SR blev han JK anmäld av någon fåntratt ute i någon stuga.

"pass the ball nigger" - Anders Limpar

Citat:
Det var i radioprogrammet ”Dravel” i P4 i början av oktober som Glenn Hysén var gäst och pratade fotboll. Hysén berättade en anekdot från tiden i Liverpool och använde ordet ”nigger” vid ett par tillfällen.

En lyssnare anmälde
– Jag berättade om när Anders Limpar var där och provtränade. John Barnes kallades ju för ”Digger” men Limpar trodde att alla skrek ”nigger”.
– Så han när han ville ha bollen så ropade han ”nigger”. Det var så där populärt, berättar Glenn.
En radiolyssnare blev upprörd och har nu skickat in en anmälan till Justitiekanslern gällande hets mot folkgrupp.
– Det var tråkigt att höra, säger Hysén när han får höra om anmälan som alltså är gjord mot radioprogrammet – inte mot Glenn Hysén själv.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-11-30 kl. 00:51.
Citera
2015-11-30, 01:31
  #7
Medlem
hagsatras avatar
Va det inte 94 då? När Kamerun var med i samma grupp som Sverige
Citera
2015-11-30, 01:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Va det inte 94 då? När Kamerun var med i samma grupp som Sverige

"Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Under fotbolls-VM 1990. England hade fått två straffsparkar mot Kamerun, och spelarna på bänken såg deprimerade ut.
Citera
2015-11-30, 01:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Va det inte 94 då? När Kamerun var med i samma grupp som Sverige

Som vanligt blir det bara massa gissningar utan några bevis. Som jag skrev i redan första inlägget, som bevis för att det faktiskt har hänt så vill jag se ett Youtube-klipp från matchen i fråga.

I VM 90 spelade Kamerun mot Argentina, Rumänien, Sovjet, Colombia, England.
I VM 94 mötte man Sverige, Ryssland, Brasilien.

Varken 1990 eller 1994 var videon en ny uppfinning. Om citatet vore äkta så skulle någon lagt upp en video med detta på youtube.

Citatet är inte heller så kontroversiellt att man inte skulle kunna visa det på TV i någon form av repris.
Citera
2015-11-30, 01:51
  #10
Medlem
typ0s avatar
Du gör mig paranoid OP, men är rimligt säker (98%) på att jag har sett/hört det under VM 94, flera gånger om. Kan Youtube ha rensats från detta "stötande" material?

[Edit] Såg nu lite på Youtube, och i bästa fall i 94 skulle det vara från Rysslands-matchen, men där är det Bosse Hansson som kommenterar.
__________________
Senast redigerad av typ0 2015-11-30 kl. 02:00.
Citera
2015-11-30, 02:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typ0
Du gör mig paranoid OP, men är rimligt säker (98%) på att jag har sett/hört det under VM 94, flera gånger om. Kan Youtube ha rensats från detta "stötande" material?

Kamerun spelade 2-2 mot Sverige, 0-3 mot Brasilien och 1-6 mot Ryssland. Bo Hansson kommenterade väl både Sverigematchen och Rysslandsmatchen?

Jag tror inte att citatet är grovt nog för att rensas från youtube.
Citera
2015-11-30, 04:32
  #12
Medlem
När är klippet där Arne diskuterar det ifrån? Verkar märkligt att det skulle vara en myt om Arne minns det. Enklast är att kolla i tidningsarkiven för tiden.
__________________
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-11-30 kl. 04:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback