Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Jag är helt säker på att jag hört citatet. Kameran liksom zoomar in, och sveper längs avbytarbänken och där sitter spelare och hänger med huvudena... då säger Arne de berömda orden.. "ja, det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.."

Självklart är du helt säker på att du hört citatet, det är ju liksom trådens andemening: vi har falska minnen. Själva MINNET är äkta, men HÄNDELSEN har aldrig inträffat.

Vad Arne eller andra vidgått eller förnekat har ingen betydelse. Det enda som spelar någon roll är att ingen kunnat uppbringa en videofil där citatet sägs.

För övrigt vore det en enorm förlust om denna tråd låstes. Den är numera inte längre något studium i förekomsten av ett par sekunder videoinspelning, utan ett socialt experiment om kollektiva missuppfattningar, som utspelar sig i fullt betraktbar realtid. Helt fantastiskt! Vilka insikter i mänskligt tänkande vi får här, som vi aldrig annars skulle fått!
Citera
2025-12-16, 14:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Och varför skulle detta vara någon form av objektiv sanning? Varför skulle en match vara "avförd" bara för att nån anonym fb användare påstått sig inte hört citatet där? Nä det där duger inte! Ord står fortfarande mot ord, vissa påstår sig inte hört citatet medan andra påstår sig hört det så myten lever i allra högsta grad.

Det är väl ändå ett antal som tagit sig till KB och granskat matchen. Ingen av dem hörde orden sägas - att jämföras med de 0 som rapporterat att de hörde citatet.

Ockhams rakkniv…
Citera
2025-12-16, 14:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vadå facit? Nej det finns inget facit. Det mest troliga är väl att SVT som äger materialet har censurerat bort citatet eftersom det bryter mot "värdegrunden".

Du kan väl åtminstone försöka sätta dig in i hur det fungerar med material media lämnar till Svensk mediedatabas? Inte?
Citera
2025-12-16, 14:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kan ju även vara så att han sagt citatet i en sekvens efter matchens slut eller i en paus då han kommenterat reprisbilder? Detta kan sedan ha klippts bort eftersom det inte var en del av själva matchen. Eftersnack/paussnack klipps bort från själva matchen.

Vadå, börjar minnet vackla nu? Var det inte längre under matchen du såg?
Citera
2025-12-16, 14:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag är helt säker på att jag hört citatet. Kameran liksom zoomar in, och sveper längs avbytarbänken och där sitter spelare och hänger med huvudena... då säger Arne de berömda orden.. "ja, det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.."

Finns inte heller någon sekvens med den panoreringen. Inte heller i sparat material från utländsk sändning
Citera
2025-12-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vadå, börjar minnet vackla nu? Var det inte längre under matchen du såg?

Det var under matchen men citatet kan ju ha fällts i en sekvens under en paus i matchen tex halvtid och sedan klippts bort.
Citera
2025-12-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Självklart är du helt säker på att du hört citatet, det är ju liksom trådens andemening: vi har falska minnen. Själva MINNET är äkta, men HÄNDELSEN har aldrig inträffat.

Vad Arne eller andra vidgått eller förnekat har ingen betydelse. Det enda som spelar någon roll är att ingen kunnat uppbringa en videofil där citatet sägs.

För övrigt vore det en enorm förlust om denna tråd låstes. Den är numera inte längre något studium i förekomsten av ett par sekunder videoinspelning, utan ett socialt experiment om kollektiva missuppfattningar, som utspelar sig i fullt betraktbar realtid. Helt fantastiskt! Vilka insikter i mänskligt tänkande vi får här, som vi aldrig annars skulle fått!

Citatet existerar, jag är 100% säker att jag hört det. Bara för att ingen i tråden hittat det betyder det inte att det inte finns.
Citera
2025-12-16, 19:51
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Citatet existerar, jag är 100% säker att jag hört det. Bara för att ingen i tråden hittat det betyder det inte att det inte finns.
Det är en stark indikator på att det inte finns.
Citera
2025-12-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Exakt så.

Vilket innebär att Arne inte kan erkänna ett smack och att inga bevis finns.

Sluta felcitera mig och rycka ord ur dess mening din råtta! Så här skall det vara:

"..säker på att citatet är rätt, att jag sade det under matchen mellan Kamerun och England och att jag sade det i samband med att de tappade sin 2-0-ledning då England gjorde två mål i snabb takt. Då kom det en bild på bänken då de satt med gamnacke allihopa. Då sade jag det utan att tänka på dubbeltydigheten i det hela, säger Hegerfors.."

Så, försök inte komma med nån mer skit och vinklingar och bortförklaringar nu!
Citera
2025-12-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Det är en stark indikator på att det inte finns.

Jag tycker det faktum att Arne själv erkänt det, att massor med folk säger sig hört det och att Lasse Anrell skrivit det i en bok är starka bevis att det finns!
Citera
2025-12-16, 19:56
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Sluta felcitera mig och rycka ord ur dess mening din råtta! Så här skall det vara:

"..säker på att citatet är rätt, att jag sade det under matchen mellan Kamerun och England och att jag sade det i samband med att de tappade sin 2-0-ledning då England gjorde två mål i snabb takt. Då kom det en bild på bänken då de satt med gamnacke allihopa. Då sade jag det utan att tänka på dubbeltydigheten i det hela, säger Hegerfors.."

Så, försök inte komma med nån mer skit och vinklingar och bortförklaringar nu!

Den matchen är den mest granskade och därför även avfärdad till 110 procent. Skit ner dig nu och försvinn.
Citera
2025-12-16, 20:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hur tror du ett falskt minne upplevs? Självklart som ett äkta, det är ju det som är grejen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in