2019-06-17, 23:25
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det blev en liten omtalad händelse, i media tyckte man att det var lite roligt.

Mjae. Mitt minne (falskt eller sant) är att det inte alls blev omtalat i media på ganska länge. (Ganska länge = ett par månader, eller ett par år. Så klart är inte mitt minne.)
Citera
2019-06-17, 23:28
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Blev det verkligen det? Första gången det nämndes i tryckt press var i en spalt i Aftonbladet i september 94.

Sen nämns det inte igen förrän i december 1995.

Var blev det ’en liten omtalad händelse’ menar du?

Ja i Sverige naturligtvis. Det rönte en del uppmärksamhet. Jag minns själv.
Citera
2019-06-18, 07:02
Medlem
Citat:

Inte i tidningar iaf. Folk har sökt där. Lätt att söka.

https://tidningar.kb.se/?q=kameruns%20avbytarb%C3%A4nk

Notera även vilket genomslag Flashbacks granskning fått i pressen.
Senast redigerad av avec 2019-06-18 kl. 07:08.
Citera
2019-06-18, 07:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Kanske inte det tyngsta argumentet i en tråd som handlar om falska minnen? ;o
Dags att länka in ett exempel?
Citera
2019-06-18, 08:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men jag säger ju att det nämndes för första gången i svensk press i en spalt i AB i september 1994 - sedan inget förrän dec 1995.

Är det denna uppmärksamhet du menar?
Citera
2019-06-18, 10:11
Medlem
Citat:
Men jag säger ju att det nämndes för första gången i svensk press i en spalt i AB i september 1994 - sedan inget förrän dec 1995.

Är det denna uppmärksamhet du menar?

Gör minnet måste det var väldigt av avskilja uppmärksamheten efter floskeltoppen från en eventuell riktig reaktion i mästerskapet.

Dessutom säger kommentatorer så mycket och så extremt lite uppmärksamas av det att jag finner det väldigt osannolikt att det skulle ha uppmärksammats direkt även om det faktiskt sagts.

Vill återigen upprepa att trådens granskning visar att det är en myt att Arne sagt det. Det vi forskar i nu är ursprunget.
Citera
2019-06-18, 10:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Gör minnet måste det var väldigt av avskilja uppmärksamheten efter floskeltoppen från en eventuell riktig reaktion i mästerskapet.

Dessutom säger kommentatorer så mycket och så extremt lite uppmärksamas av det att jag finner det väldigt osannolikt att det skulle ha uppmärksammats direkt även om det faktiskt sagts.

Fattar inte vad du menar med första stycket.

Jag tror att folk blåser upp betydelsen av att ett sådant yttrande (Hegerfors påstådda alltså). Som om det skulle bli snack och medial uppmärksamhet av att en kommentator i förbifarten säger att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Men det är ju vad Tintin.i.Kongo påstår.

Och ja, att Hegerfors alls yttrade citatet måste ses som uteslutet.
Citera
2019-06-18, 10:24
Medlem
Citat:
Fattar inte vad du menar med första stycket.

Jag tror att folk blåser upp betydelsen av att ett sådant yttrande (Hegerfors påstådda alltså). Som om det skulle bli snack och medial uppmärksamhet av att en kommentator i förbifarten säger att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.

Men det är ju vad Tintin.i.Kongo påstår.

Och ja, att Hegerfors alls yttrade citatet måste ses som uteslutet.

Jag menar att om någon annan kommentator faktiskt sagt det så hade det sannolikt gått fram utan någon som helst notis i medierna.

Bevingade ord från kommentatorer var innan Anrells floskeltopp ord som var tätt förknippade med stora händelser såsom exempelvis "Den glider in i mål" eller "Johansson har poliseskort in i mål." Inte halvroliga kommentarer i meningslösa sekvenser, vars sändningar enbart sändes i direktsändning och aldrig igen.
Citera
2019-06-18, 10:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jag menar att om någon annan kommentator faktiskt sagt det så hade det sannolikt gått fram utan någon som helst notis i medierna.

Bevingade ord från kommentatorer var innan Anrells floskeltopp ord som var tätt förknippade med stora händelser såsom exempelvis "Den glider in i mål" eller "Johansson har poliseskort in i mål." Inte halvroliga kommentarer i meningslösa sekvenser, vars sändningar enbart sändes i direktsändning och aldrig igen.

Det tror jag med. Att inte citatet förekommer i media i någon omfattning på 90-talet, är ju inget bevis på att det inte sades. Men det återkommer påståenden i tråden att det det blev uppmärksammat, att det blev en snackis. Den uppmärksamheten finns det inga spår av.
Citera
2019-06-18, 10:40
Medlem
Citat:
Det tror jag med. Att inte citatet förekommer i media i någon omfattning på 90-talet, är ju inget bevis på att det inte sades. Men det återkommer påståenden i tråden att det det blev uppmärksammat, att det blev en snackis. Den uppmärksamheten finns det inga spår av.

Kan iofs bli en snackis internt i kompisgänget eftersom kommentatorers specifika citat inte uppmärksammas i någon större omfattning i medierna, frånsett Anrells floskeltopp. Men den fanns ju inte ens under VM1994.

Exempelvis minns jag hur Kasse Linch skrek att "Milan har vunnit Mästarcupen för femte gången" vid slutsignalen då Ajax vunnit mästarcupen. Lasse måste ha läst på fel lapp. Hur som helst blev det en snackis i mitt kompisgäng men såg det aldrig nämnas i medierna.

Ovanstående citat har betydligt större anledning att uppmärksammas än Bänk-citatet. Men som sagt. Helt i sin ordning att det inte nämndes i medierna eftersom det är standard att kommentatorskommentarer inte gör det.

Det lilla hopp det finns att hitta citatet av annan kommentator tycks vara i radiosändningarna. Det är förövrigt ett vanligt missförstånd att vi som följer tråden inte vill hitta citatet. Vi vill inget annat.

Skulle vara en fantastisk twist och definitivt bevisa att det just är en myt att det skulle vara Arne Hegerfors som sagt det.

Finns det någon som har möjlighet att kolla i arkivet, radiosändningen efter Bebetos mål som nämnts?
Senast redigerad av avec 2019-06-18 kl. 10:46.
Citera
2019-06-18, 16:37
Medlem
LordLancasters avatar
Intressant med ert radiospår!

Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Du kan inte avfärda denna matchen. En användare som postat 1 gång i denna tråd hoppar in och säger att det inte är den.

Det ÄR den. Lovar.
https://www.youtube.com/watch?v=35LNA8yhJJo#t=43m44s

Min födelsedag. 15+. Jag och min familj kommer ursprungligen från ett av länderna som spelar. Släkten är samlad (från utlandet). Vi kollar fotboll. Citatet dyker upp, av Arne - och svenska delen av släkten garvar ihjäl sig medans andra hälften inte förstår någonting - sedan förklarade vi citatet på engelska.

Det hela är ett bra familjeminne och bara för att vara säker på att jag inte har drömt detta så hörde jag med syskonen och de kommer ihåg exakt samma sak. Svaret ÄR denna match.

Be någon trovärdig som Glorkas kolla på den.

Av de användare som tror sig ha hört citatet är det här är det inlägg som jag tycker låter trovärdigast i hela tråden. Visst, matchen är sedermera kollad och avförd. Men kan hans familj ha kört radiotricket? Sändes denna match i radio?

Att han verkligen tror att det är Hegerfors skulle teoretiskt kunna förklaras av att han såg Hegerfors i bild med kommentatorsheadset på huvudet före/under/efter matchen, och därför fick en minnesbild av att det var Hegerfors som kommenterade matchen (vilket han gjorde, men inte i radio).

Jag råkar veta att radiotricket är vanligare i Sydamerika, eftersom de tycker att radiokommentatorerna har mycket mer inlevelse. Så om denna användare verkligen har en argentinsk familj vore det inte så långsökt.

Och att Nigeria blev Kamerun i folkminnet skulle kanske teoretiskt kunna förklaras med att Sverige mötte Kamerun i samma turnering, och därför hade nästan alla svenskar Kamerun i bakhuvudet just då. Ungefär som med Senegal i VM 2002.

I ett senare inlägg anger han exakt tidpunkt för när citatet skulle ha yttrats, och jag tog just en screenshot från det tillfället i matchen i fråga:

https://i.imgur.com/kz79hC3.png
Senast redigerad av LordLancaster 2019-06-18 kl. 17:22.
Citera
2019-06-18, 16:56
Medlem
Jag skrattade till och tänkte på denna tråd när Dr.Mikael (TV4:s egna husdoktor, möjligtvis fd?) och en snubbe som heter Vincent reciterade detta under Robinson 2003. Såg avsnittet för en tid sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in