2019-08-05, 14:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Det kan även vara så att när alla hört och garvat åt det så sparar ingen ner det. Det har inget samlarvärde och få kunde föreställa sig att den diskussionen ens skulle uppstå.

Skulle säga att det hade ett ganska stort värde iom att det inte gick att se matcher någon annanstans än på sin VHS. Och nu är vi dessutom inne på sport, vet inte om du hört talas om sk sportnördar? De sparar på jävlart allt.
Min bror har hockeymatcher från 1982 på VHS, elitseriematcher. Och han är inte ens samlare.
Citera
2019-08-05, 14:16
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Njae, citaten speglar olika händelser. Vad utspelades tex på plan när färgklicken yttrades? En kommentators primära uppgift är att refera händelseförloppen och när Kamerun plötsligt tappat matchen är kanske inte färgklick något man tänker på.

Citatet om färgklicken är från en VM-krönika, det påstådda klassiska citatet ska vara från match. Men nu var det inte citatets vara eller icke vara jag diskuterade, jag betraktar det som en myt, tveklöst.

Mitt svar till Klappmungo handlade om hur myten uppstått. Jag tror alltså att den som tipsade Anrell refererade till "färgklick-citatet", men skarvade lite.
Citera
2019-08-05, 14:19
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Skulle säga att det hade ett ganska stort värde iom att det inte gick att se matcher någon annanstans än på sin VHS. Och nu är vi dessutom inne på sport, vet inte om du hört talas om sk sportnördar? De sparar på jävlart allt.
Min bror har hockeymatcher från 1982 på VHS, elitseriematcher. Och han är inte ens samlare.
Men nu var det en match mellan England och Kamerun. Varför en svensk ömt skulle vårda ett vhs-band med den matchen verkar bortom alla sportfånerier. Sen tror jag inte sportfånar riktar in sitt samlande på klassiska Arne Hägerfors citat.
Citera
2019-08-05, 14:22
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Citatet om färgklicken är från en VM-krönika, det påstådda klassiska citatet ska vara från match. Men nu var det inte citatets vara eller icke vara jag diskuterade, jag betraktar det som en myt, tveklöst.

Mitt svar till Klappmungo handlade om hur myten uppstått. Jag tror alltså att den som tipsade Anrell refererade till "färgklick-citatet", men skarvade lite.
Aha, jag trodde Anrells bok var med riktiga citat och inte påhittade?
Citera
2019-08-05, 14:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Minnet kan sätta griller i huvudet på en, men nog har nog fanimig jag också för mig att jag satt och såg detta live när Arne kläckte ur sig denna kommentar.

Spelar ingen roll om han sa det eller inte, det är ju ett roligt citat.

Om det inte spelar roll ifall det är sant eller inte så kan jag hitta på lite andra roliga citat åt dig, intresserad? Du får tom välja fritt vilken kommentator du vill ska ha sagt det.

"Här kommer Ian Rush stormandes mot mål. Mysig kille, honom skulle man ha tatt i prutten!"

Bosse Hansson 1989.

Nej, det spelar en himla roll ifall citat är sanna eller ej. Arnes är inte sant.
Citera
2019-08-05, 14:28
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Om det inte spelar roll ifall det är sant eller inte så kan jag hitta på lite andra roliga citat åt dig, intresserad? Du får tom välja fritt vilken kommentator du vill ska ha sagt det.

"Här kommer Ian Rush stormandes mot mål. Mysig kille, honom skulle man ha tatt i prutten!"

Bosse Hansson 1989.

Nej, det spelar en himla roll ifall citat är sanna eller ej. Arnes är inte sant.
Anrell har alltså gett ut en bok med fantasifoster?
Citera
2019-08-05, 14:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vara faktaresistent är förstås inte ett personangrepp.

Tills du inte kan få fram en annan källa till citatet så kommer jag för evigt tro att det var Arne som sa det. Du får helt enkelt leva med den vetskapen och jag kan bara beklaga att du inte kan förlika dig med att alla inte tycker som dig.

Jag är fö något förundrad över att du själv inte varit på KB och personligen kunnat styrka att Arne aldrig sagt citatet, då det här uppenbarligen är en vital del av ditt liv. Sen kanske du kan fundera över tonen i dina inlägg som inte direkt bjuder in till en diskussion.

Trevlig sommar.

Men fattar du inte att det inte går att bevisa att något inte har hänt? Det finns någon långsökt möjlighet att det faktiskt har sagts. Det är dock orimlig att detta inte skulle ha lämnat några som helst spår efter sig. - utöver den här sägnen.

Ett annat intressant inslag i tråden är hur många som varit 100% övertygade om att de hört citatet när det yttrades, är helt oeniga om vilken match, vilket år, vilket mästerskap, vilken kommentator i vilken kanal och i vilket medium det skedde

Denna tråd handlar inte om mig så skit i det du.
Citera
2019-08-05, 14:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Anrell har alltså gett ut en bok med fantasifoster?

Nja, han har gett ut en bok med citat han inte faktakollat. Folk fick skicka citat till honom och så skrev han ner dem i Aftonbladet och sen i nån bok.

Det var inte så noga förr i tiden, det är först på senare år med internet och smartphones som folk orkar "googla" allt.
Citera
2019-08-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Det är inte lönt att "diskutera" detta. Jag har försökt och jag minns det än idag, både match, vad som hände som föranledde det klassiska citatet. Det är som att prata med religiösa.....

Vilken match var det? Vad föranledde citatet? Varför har det inte hittats i efterhand?

Citat:
Aha, jag trodde Anrells bok var med riktiga citat och inte påhittade?

Anrell tog emot tips från läsare. Tipset om detta uttalande kom först fyra år efter - vilket får en att undra. Var det någon som helt plötsligt "kom ihåg" det fyra år senare, eller var Anrell bara kass på att kolla posten?
Citera
2019-08-05, 14:43
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Vilken match var det? Vad föranledde citatet? Varför har det inte hittats i efterhand?

Anrell tog emot tips från läsare. Tipset om detta uttalande kom först fyra år efter - vilket får en att undra. Var det någon som helt plötsligt "kom ihåg" det fyra år senare, eller var Anrell bara kass på att kolla posten?
”Tydlig bekräftelse från Arne...”
Citatet gick från omtalat till folkligt när Sportbladets före detta krönikör Lasse Anrell skrev en bok om idrottsfloskler och tog Hegerfors ord.

Han har märkt av granskningen på forumet Flashback. Flera användare har hört av sig, men inte heller han kan presentera någon förstahandskälla när Jack Werner ringer upp.

– Det jag har sagt till någon som ringt upp mig är att jag fick en tydlig bekräftelse när Arne Hegerfors själv i något tevetal för några år sedan drog fram detta citat som det han skulle komma att bli ihågkommen från, säger han.

Alla genomgångar till trots, det finns fortfarande flera möjligheter att citatet är äkta. Kanske har det sagts i någon annan Kamerun-match, eller kommer det kanske från något studioprogram i samband med matchen mot England.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt
Citera
2019-08-05, 14:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[/b]

Det är något av en viljans triumf hen sysslar med. Om viljan finns så kan man fylla på med resten senare, tex fakta.

Ja det är fascinerande.
Citera
2019-08-05, 14:49
Medlem
Citat:
”Tydlig bekräftelse från Arne...”
Citatet gick från omtalat till folkligt när Sportbladets före detta krönikör Lasse Anrell skrev en bok om idrottsfloskler och tog Hegerfors ord.

Han har märkt av granskningen på forumet Flashback. Flera användare har hört av sig, men inte heller han kan presentera någon förstahandskälla när Jack Werner ringer upp.

– Det jag har sagt till någon som ringt upp mig är att jag fick en tydlig bekräftelse när Arne Hegerfors själv i något tevetal för några år sedan drog fram detta citat som det han skulle komma att bli ihågkommen från, säger han.

Alla genomgångar till trots, det finns fortfarande flera möjligheter att citatet är äkta. Kanske har det sagts i någon annan Kamerun-match, eller kommer det kanske från något studioprogram i samband med matchen mot England.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...tet-ett-pahitt

Läs sammanfattningen.

Det säger Lasse Anrell om citatet
Citat:
Anrell säger att citatet säkert sagts och att det är Arnes historia som gäller. Anrell säger att han fick tipset om citatet via en läsare som sa att det sades under VM 1994.

Nu är folk i tråden stensäkra på att det gäller England - Kamerun från 1990.

Men för att skydda sig ska man alltid nämna att det kan ha sagts i ett annat VM, i en annan match, i en annan kanal, i ett annat medium, på ett annat språk, av en annan kommentator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in