2019-06-18, 19:05
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Intressant med ert radiospår!

Av de användare som tror sig ha hört citatet är det här är det inlägg som jag tycker låter trovärdigast i hela tråden. Visst, matchen är sedermera kollad och avförd. Men kan hans familj ha kört radiotricket? Sändes denna match i radio?

Att han verkligen tror att det är Hegerfors skulle teoretiskt kunna förklaras av att han såg Hegerfors i bild med kommentatorsheadset på huvudet före/under/efter matchen, och därför fick en minnesbild av att det var Hegerfors som kommenterade matchen (vilket han gjorde, men inte i radio).

Jag råkar veta att radiotricket är vanligare i Sydamerika, eftersom de tycker att radiokommentatorerna har mycket mer inlevelse. Så om denna användare verkligen har en argentinsk familj vore det inte så långsökt.

Och att Nigeria blev Kamerun i folkminnet skulle kanske teoretiskt kunna förklaras med att Sverige mötte Kamerun i samma turnering, och därför hade nästan alla svenskar Kamerun i bakhuvudet just då. Ungefär som med Senegal i VM 2002.

I ett senare inlägg anger han exakt tidpunkt för när citatet skulle ha yttrats, och jag tog just en screenshot från det tillfället i matchen i fråga:

https://i.imgur.com/kz79hC3.png

Nigeria-Argentina från VM 94 sålunda?
Har inte själv sett nåt av den matchen, kanske är värd ett återbesök? Vilken matchminut är screenshottet från? Den bänkbilden ser ju onekligen perfekt ut.
Två andra användare kollade ju igenom den men noterade bara följande om matchen:

”Två saker värda att nämna:
I första halvlek delar den svenske domaren ut gul kort till fel nigerian.
I andra halvlek anmärker Arne om Dahlin: "the black pearl, som amerikanerna kallar honom".

Det kunde ju vara nån av de händelserna som hans släkt garvade åt?

Men visst, sportradion kan vara en möjlighet också.
Citera
2019-06-18, 19:30
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Nigeria-Argentina från VM 94 sålunda?
Har inte själv sett nåt av den matchen, kanske är värd ett återbesök? Vilken matchminut är screenshottet från? Den bänkbilden ser ju onekligen perfekt ut.
Två andra användare kollade ju igenom den men noterade bara följande om matchen:

”Två saker värda att nämna:
I första halvlek delar den svenske domaren ut gul kort till fel nigerian.
I andra halvlek anmärker Arne om Dahlin: "the black pearl, som amerikanerna kallar honom".

Det kunde ju vara nån av de händelserna som hans släkt garvade åt?

Men visst, sportradion kan vara en möjlighet också.

Ja, precis. Det är vid cirka matchminut 33.

Jag tror på Careless beskrivning av att Arne inte säger något då, men om man ändå har vägarna förbi KB går det ju väldigt snabbt att dubbelkolla eftersom vi vet exakt tidpunkt. Radiosändningen är nog mer intressant.

Bra spaning där att familjen kan ha skrattat åt till exempel "the black pearl", men det kanske inte rimmar så bra med att de svensktalande familjemedlemmarna förklarade händelsen på engelska för de utländska familjemedlemmarna. "The black pearl" är ju redan engelska och behöver kanske sålunda inte förklaras.

Vidare påstår samma användare i ett senare inlägg att den ringde sina syskon och inte ställde en ledande ja/nej-fråga, utan bad dem själva beskriva händelsen med egna ord. Men det kan ju också vara så att syskonen i det läget påverkats så mycket av myten att de utgick från ett inbillat minne.

Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Det är ett starkt minne sedan många år tillbaka som vi brukar ta upp då och då och skratta åt. Ringde mina syskon när jag såg denna tråden och frågade "Vad var det som han sa i TV som var så roligt?". De bekräftade med detta citat, precis som jag trodde (kommenterade i denna tråden innan).

Careless är dock en trovärdig användare, men måste ha svar på vad som sades i den sekvensen. Tar emot att säga det men jag är fortfarande helt säker.
Senast redigerad av LordLancaster 2019-06-18 kl. 20:16.
Citera
2019-06-18, 20:36
Medlem
LordLancasters avatar
Märker nu att "det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk" ger ett inte helt obetydligt antal Google-träffar. Ännu fler om man bara tar "Nigerias avbytarbänk" och får med en massa skämt om att "det ser ljust ut på Nigerias avbytarbänk" och liknande.

Visst, det är ett billigt skämt att dra om vilket afrikanskt lag som helst, men Nigeria verkar ändå ge betydligt fler träffar än alla andra afrikanska lag som inte är Kamerun. "Det ser mörkt ut på Kongos avbytarbänk" ger till exempel 0 träffar.
Senast redigerad av LordLancaster 2019-06-18 kl. 20:56.
Citera
2019-06-18, 20:59
Medlem
Citat:
Intressant med ert radiospår!

Av de användare som tror sig ha hört citatet är det här är det inlägg som jag tycker låter trovärdigast i hela tråden. Visst, matchen är sedermera kollad och avförd. Men kan hans familj ha kört radiotricket? Sändes denna match i radio?

Att han verkligen tror att det är Hegerfors skulle teoretiskt kunna förklaras av att han såg Hegerfors i bild med kommentatorsheadset på huvudet före/under/efter matchen, och därför fick en minnesbild av att det var Hegerfors som kommenterade matchen (vilket han gjorde, men inte i radio).

Jag råkar veta att radiotricket är vanligare i Sydamerika, eftersom de tycker att radiokommentatorerna har mycket mer inlevelse. Så om denna användare verkligen har en argentinsk familj vore det inte så långsökt.

Och att Nigeria blev Kamerun i folkminnet skulle kanske teoretiskt kunna förklaras med att Sverige mötte Kamerun i samma turnering, och därför hade nästan alla svenskar Kamerun i bakhuvudet just då. Ungefär som med Senegal i VM 2002.

I ett senare inlägg anger han exakt tidpunkt för när citatet skulle ha yttrats, och jag tog just en screenshot från det tillfället i matchen i fråga:

https://i.imgur.com/kz79hC3.png

Har du kollat användaren mer noga? Fick intrycket av att det är ett troll eftersom han aldrig svarade efter att hans match kollats.

Användaren "Horungarna anfaller" är väl den enda som har en teori som inte avförts. Synd att han inte längre är aktiv.

"Jag fastna pa denna traden for jag e sa javla saker pa jag horde det garva som fan sen tankte inte mycket mera pa det da som jag tror manga anda gjorde och sen efter ett par har vi alla sakert olika minnen mitt forsta var ja horde de pa radio for ja tankte pa en match jag vet ja lag i skogen 1994 och lyssnade pa men sen fick jag flashbacks av nar kameran drog over banken och da kom pa det ar omojligt de var radion, for var osaker da ja ibland kolla matcherna stanger av ljudet o kor radion istället.

Ar fan helt saker pa jag horde det sjalv 94 kan man ha sa javla fel men e hyfsat saker pa det var i radio inte fran ett tv referat"
Citera
2019-06-18, 21:05
Medlem
Citat:
Märker nu att "det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk" ger ett inte helt obetydligt antal Google-träffar. Ännu fler om man bara tar "Nigerias avbytarbänk" och får med en massa skämt om att "det ser ljust ut på Nigerias avbytarbänk" och liknande.

Visst, det är ett billigt skämt att dra om vilket afrikanskt lag som helst, men Nigeria verkar ändå ge betydligt fler träffar än alla andra afrikanska lag som inte är Kamerun. "Det ser mörkt ut på Kongos avbytarbänk" ger till exempel 0 träffar.

Beror sannolikt på att Nigeria var det givna afrikanska fotbollslaget på 90-talet.

Dessutom finns det ju ett skämt som går runt om att Billy Ohlsson sagt: "Aldrig har vi sett Danmark så bleka som mot Nigeria".
Citera
2019-06-18, 21:36
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Har du kollat användaren mer noga? Fick intrycket av att det är ett troll eftersom han aldrig svarade efter att hans match kollats.

Användaren "Horungarna anfaller" är väl den enda som har en teori som inte avförts. Synd att han inte längre är aktiv.

"Jag fastna pa denna traden for jag e sa javla saker pa jag horde det garva som fan sen tankte inte mycket mera pa det da som jag tror manga anda gjorde och sen efter ett par har vi alla sakert olika minnen mitt forsta var ja horde de pa radio for ja tankte pa en match jag vet ja lag i skogen 1994 och lyssnade pa men sen fick jag flashbacks av nar kameran drog over banken och da kom pa det ar omojligt de var radion, for var osaker da ja ibland kolla matcherna stanger av ljudet o kor radion istället.

Ar fan helt saker pa jag horde det sjalv 94 kan man ha sa javla fel men e hyfsat saker pa det var i radio inte fran ett tv referat"

Jag kan så klart inte veta vilka användare som ljuger, men "Horungarna anfallers" version står knappast i konflikt med möjligheten att jonssondesign såg matchen med radion på?

"ja ibland kolla matcherna stanger av ljudet o kor radion istället"

Citat:
Dessutom finns det ju ett skämt som går runt om att Billy Ohlsson sagt: "Aldrig har vi sett Danmark så bleka som mot Nigeria".

Jag tror att du kraftigt överskattar spridningen av det här citatet. Toppträffen på Google kommer från den här tråden och det är inte många träffar därefter heller.
Citera
2019-06-18, 21:51
Medlem
Citat:
Jag kan så klart inte veta vilka användare som ljuger, men "Horungarna anfallers" version står knappast i konflikt med möjligheten att jonssondesign såg matchen med radion på?

"ja ibland kolla matcherna stanger av ljudet o kor radion istället"

Motsäger dock Harry som säger att det var radiokommentatorn efter Bebetos mål. Ingen bra bänkbild där dock.

Men största problemet är att de som kommer med teorierna inte är beredda att bevisa sina påståenden utan hänvisar till omvänd bevisbörda.
Citera
2019-06-18, 22:04
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Motsäger dock Harry som säger att det var radiokommentatorn efter Bebetos mål. Ingen bra bänkbild där dock.

Harrys påstående faller dock platt när han säger att det var Bo Hansson som sa det i radion. Bosse kommenterade inte i radio, i alla fall inte efter sent 60-tal.
Citera
2019-06-18, 22:19
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Motsäger dock Harry som säger att det var radiokommentatorn efter Bebetos mål.

Harrys version diffar säkert, men får inte intrycket av att horungarnanfaller låser fast sig vid någon specifik match eller kommentator. Bara att det är VM 1994.

Citat:
Ursprungligen postat av horungarnaanfaller
http://www.svenskafans.com/varlden/v...94-510165.aspx

Jag tycker denna ar lika trolig det mest viktiasgte ja tror kolla efter ar nar de drar kameran over banken och i den matchen var valdigt mycket avbrott

Det är alltså teoretiskt möjligt att både jonssondesign och horungarnaanfaller sett samma match (Argentina-Nigeria) på tv och att båda stängt av ljudet och lyssnat på radion istället. Men jag medger att det är en väldigt låg sannolikhet. Nu är vi inne på de sista halmstråna.
Senast redigerad av LordLancaster 2019-06-18 kl. 22:46.
Citera
2019-06-19, 03:00
Medlem
Citat:
Harrys version diffar säkert, men får inte intrycket av att horungarnanfaller låser fast sig vid någon specifik match eller kommentator. Bara att det är VM 1994.

Det är alltså teoretiskt möjligt att både jonssondesign och horungarnaanfaller sett samma match (Argentina-Nigeria) på tv och att båda stängt av ljudet och lyssnat på radion istället. Men jag medger att det är en väldigt låg sannolikhet. Nu är vi inne på de sista halmstråna.

Visst är det möjligt.

Detta är Jonssondesigns sista inlägg han gjort i tråden. Tyvärr tycks han inte vara aktiv längre.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Postar sammanfattningen igen för att föra in ny info.

Rörande 1994 så stämmer det med Anrells tips.
Senast redigerad av avec 2019-06-19 kl. 03:50.
Citera
2019-06-19, 03:08
Medlem
SAMMANFATTNING AV TRÅDEN

I denna tråd har Flashback granskat Arne Hegerfors citat "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk". Granskningen visar att citatet aldrig yttrats av Arne Hegerfors vid hävdade tillfällen.

Tråden har därefter kommit att forska i ursprunget till citatet där liknande kommentarer av Arne och andra kommentatorer diskuterats. Det går inte heller att utesluta att annan kommentator sagt Kamerun-bänk-citatet.

Resultat av granskningen
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 16
Antal avförda VHS/DVDs: 3
Antal avförda VM-krönikor: 3
Antal avförda Sportnytt: 2

Liknande funna citat
Citat med viss likhet har sagts i svensk TV. Såsom Tommy Engstrand i SVTs VM-krönika 1978:
""Här har vi då det brasilianska avbytarbåset med Coutinho, den mörke mannen, som har ett spänt ansiktsuttryck."
Samtidigt visas bild på Brasiliens bänk med en riktigt mörk spelare. Resten vita.
https://vimeo.com/59512275

Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
https://vimeo.com/58035972 ( 11:00- )

Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
youtube länk ( 9:00- )
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien

Okänd Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless )

Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Granskat material

Material som inte granskats

Så har granskningen i tråden genomförts

Granskningen i medier

Så ser du själv matcherna i KBs arkiv

Olagligt att klippa i arkivet

Det säger Arne Hegerfors om citatet

Det säger Lasse Anrell om citatet

Allmänt om falska minnen

Övrigt
* Tråden blev utnämnd till årets Flashbacktråd 2016 av FBs medlemmar.
http://www.flashback.se/artikel/3909...ck-awards-2016

* Tråden har 2019-06-19 över 3400 inlägg och har lästs över 500.000 gånger.
Senast redigerad av avec 2019-06-19 kl. 04:05.
Citera
2019-06-19, 09:02
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Visst är det möjligt.

Detta är Jonssondesigns sista inlägg han gjort i tråden. Tyvärr tycks han inte vara aktiv längre.

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Postar sammanfattningen igen för att föra in ny info.

Rörande 1994 så stämmer det med Anrells tips.

Ja. Att jonssondesign försvann när han blev motbevisad (och verkade genuint förvånad av det) skulle ju kunna bero på att han helt enkelt inte övervägde möjligheten att hans familj satt på radion istället. Han verkar ha varit minderårig vid tillfället och var kanske inte den som styrde över fjärrkontrollen i hushållet.

Tack för dina fina sammanfattningar genom åren förresten, de är ovärderliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in