Citat:
Ursprungligen postat av
curlingstaten
Det är ingen myt utan kränkthetshysterin och pk-viruset som gör att man "glömmer" och censurerandet har gjort att det inte "existerar" längre.
En annan "myt" är att Ulf Elvings program Upp till tretton inte någonsin haft en ung pojke från skåne som skulle besvara en fråga för att vinna något. Denne pojke svarade på bred skånska "kaan dee vaa en neeeger". Svaret var inte "rätt" (jag vill inte ge hela historien då denne pojke säkert fått lida pga denna historia) men var så oväntat att sändningen bröts och det var tyst i radion sändningstiden ut vilket var lång tid. Jag fortsatte lyssna på tystnaden för jag var naturligtvis nyfiken på fortsättningen.
Detta inslag har jag hört att Ulf Elving själv förnekar, av någon märklig anledning, men självcensur i Sverige är ju utbredd.
Båda dessa händelser är jag tillräckligt gammal för att ha fått uppleva själv utan hörsägner. I direktsändning.
Idag kan sådana här händelser stoppas då man tekniskt kan "försena" sändningar.
'Bröt sändningen'.

Tag dig samman nu. Tänk på rimligheten i hela den påstådda historen.
Frågan (eller enligt en version Ulfs ledtråd) ska alltså ha varit
Vad är det som är brunt, klättrar i träd och äter bananer. Redan där ser man tydligt var denna 'anekdot' är på väg. Nog för att programmet var för barn, men fullt så tillrättalagda frågor var det inte. Att den sen inte går att hitta - trots alla barn som satt hemma och spelade in Upp till 13 på sina kassettbandspelare så har inget enda exempel dykt upp.
Den är ändå nyckfull den där påstådda censuren. När Bosse Hansson säger 'inte en svarting till', så finns det inte bara kvar på Youtube, själva SR där det skedde har en artikel och länk till det på deras hemsida.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5299763
Men du menar att om något plötsligt blir icke-pk, så reser SR-agenter ut till mediadatabaserna och manipulerar referensbanden, samt gör inbrott i folks källare och förråd och letar VHS- och kasssettband och ändrar där det ska ändras?
Tror du på riktigt att det sitter personer som i realtid följer alla direktsändningar vars uppgift det är att stoppa utsändningen om nån säger neger?