2019-03-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Finns absolut ingenting som tyder på att du eller någon annan upplevt det eftersom ingen kan plocka fram det.
Iom att du är relativt ung (som det verkar) så tror jag att du har svårt att förstå hur enkelt såna här skrönor kunde få fäste innan internet. Det fanns i princip inget sätt att kolla av påståenden, skrev Anrell att Hegerfors sagt något ett halvår efter att det ska ha hänt så fick man köpa det mer eller mindre.
Att du tror dig ha sett Hegerfors säga något betyder helt enkelt ingenting så länge ingen kan bevisa att det hänt.

Om sen en ungersk kommentator sagt det i en match mellan Kongo och Gambia nån gång under 1900-talet må ju vara hänt, det gör inte "vår" anekdot sann.

Jag kan förstå hur du menar om att skrönor kan få fäste innan Internet. Men samtidigt sitter klippet så färskt på något sätt o vis eftersom man aldrig hade hört likande innan.

Jag beskrev en klar bild ungefär tidigare hur hela scenariot såg ut. Sen måste jag lägga till att jag absolut inte nämnt något namn alls på kommentator, inte något land eller vilket mästerskap det var.

Som sagt citat + klippet sitter kvar men resterande är lite svårare att komma ihåg. Angående min ålder så är det orelevant här. Jag vet vad jag har sett och det räcker för mig.
Citera
2019-03-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Jag kan förstå hur du menar om att skrönor kan få fäste innan Internet. Men samtidigt sitter klippet så färskt på något sätt o vis eftersom man aldrig hade hört likande innan.

Jag beskrev en klar bild ungefär tidigare hur hela scenariot såg ut. Sen måste jag lägga till att jag absolut inte nämnt något namn alls på kommentator, inte något land eller vilket mästerskap det var.

Som sagt citat + klippet sitter kvar men resterande är lite svårare att komma ihåg. Angående min ålder så är det orelevant här. Jag vet vad jag har sett och det räcker för mig.

Nej, det är verkligen inte irrelevant eftersom du påstår dig ha hört ett citat som från 1994 påstås ha sagts 1990. Innan du var född således. Förstår du inte hur skrattretande det blir när du då påstår dig vara bombsäker på att det sagts?
Citera
2019-03-26, 22:56
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men du tycker inte det är lite intressant att så många säger sig minnas hur de hört Hegerfors säga detta - fast ingen minns när det ska ha skett?

Som fotbollshistorienörd kan jag även faktiskt reagera på att jag aldrig någonsin hört någon nämna vilka spelare det var som zoomades in. Det nämns aldrig några namn. Bara massa andra detaljer som svävar hit & dit. Vilka som blev filmade nämns aldrig trots att detta ju borde vara hela jävla kärnan i storyn! Vilka var ansiktena?!!

Kamerun (eller Nigeria) är faktiskt stora fotbollsnationer vars spelare är ganska bekanta namn för fotbollsnördar. Även om det skulle vara 1990 då hela truppen inte spelade i Europa eller blev särskilt kända så var det ju extremt vanligt att samla på Panini-bilder på den tiden. Vi var jättemånga som samlade på fotbollsbilder & fyllde hela albumet. Ifall kameran verkligen svepte över avbytarbänken när citatet droppades & citatet blivit en sådan klassiker som man tydligen spelat upp om & om igen, så borde det väl komma fram något spelarnamn. Någon därute måste väl ha snappat upp något namn som förekom på bänken.

Men nej, det är precis som att bänken bara består av anonyma negrer. Totalt okända. Man minns tydligen händelsen som igår men ingen kan säga vem som filmades på bänken.
Citera
2019-03-27, 00:44
Medlem
Steff83s avatar
För att bara återigen klargöra för er som är osäkra och undrar....Arne själv har sagt att han INTE kommer ihåg att han sagt det. Men då det är mycket som han inte minns av allt han sagt i kommenterandet naturligt nog så valde han själv att tro på myten. Och då sa han det måste ha varit den matchen 1990 mellan England och Kamerun. Det var hans senaste (och enda?) VM-match han kommenterat med Kamerun. Problemet var bara att citatet var inte känt då, utan blev det vid eller efter VM 1994.
Citera
2019-05-16, 15:31
Medlem
48:23 in i ljudfilen diskuterar arne Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk

https://poddtoppen.se/podcast/111081...o-micke-malarn

Detta bevisar såklart inget, utan det diskuteras bara
Citera
2019-05-25, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
48:23 in i ljudfilen diskuterar arne Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk

https://poddtoppen.se/podcast/111081...o-micke-malarn

Detta bevisar såklart inget, utan det diskuteras bara

Väldigt märkligt att Glenn och Micke inte frågar Arne om hans syn på att matcherna kollats utan resultat.

Glenn läser ordagrant från Wikipedia från Arnes citat om Bernt Johansson. Där står det om granskningen rörande Kameruncitatet så de kan omöjligt vara ovetandes. Fast Glenn nöjer sig ändå med att bara fråga om Kamerun-citatet verkligen stämmer. Han godtar sedan Arnes historia rakt av utan följdfrågor.

Däremot tycks faktiskt Hegerfors ovetandes om att matcherna kollats i efterhand. Är sugen på att ringa honom faktiskt. Inte för att det gör någon egentlig skillnad men det vore intressant att få hans kommentar till det.
Senast redigerad av avec 2019-05-25 kl. 09:27.
Citera
2019-06-15, 11:45
Det är så jävla lustigt. I alla år har jag, och flera kompisar, kunnat svära på att vi hört det här citatet. Till och med sett matchen. Men jag var inte ens född 1990 då citatet ska ha sagts, och inte heller polarna var födda då eller så var de för unga för att ens ha något minne alls.
Visst att vissa minnen kan vara felaktiga men att vi kan intala oss själva att vi faktiskt har bevittnat något som helt enkelt inte har hänt är ganska absurt.
Om jag har hört citatet så måste det ha varit en vm-krönika alternativt någon samling klipp med "tabbar". Men ingen kan ens hitta citatet på ett VHS-band..
Det tar verkligen emot att erkänna detta som en myt, men jag har svårt att tro på något som inte kan bevisas.
Börjar fundera på om det finns någon annan påhittad händelse jag tror mig ha bevittnat
Citera
2019-06-15, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Eller som i Psycho där alla är övertygade om att man får se kniven gå in i hjärtat.

Troligtvis har alla bara hört om citatet sen föreställt sig en scen där kameran går över bänken, och alla kan ju höra "Det ser mörkt ut på kameruns avbytarbänk" med Arne Hegerfors röst, även om man inte faktiskt har hört det.
kan du länkaA
Citera
2019-06-15, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Asså jag sitter verkligen här hemma och skrattar. Inget illa alls men tycker de skitkul
Ännu en gång jag vet inte om du såg hur utförligt jag berättade sekvensen ovanför. Flera andra har hört ju samma sak. De inte så att någon/några suttit i en grotta och kommit på detta, Min vän detta har definitivt hänt.

Den här tråden må va tre år gammal, men jag har aldrig sett den här tråden tidigare förrän idag. Tänkte först att det inte kunde vara på allvar. Men när jag läste igenom några sidor insåg jag, shit folk menar allvar här. Jag vet vad jag såg och hörde, det räcker för mig. Synd bara att klippet verkar ha försvunnit nu.
är du helt pantad i skallen eller? bort! UT!
Citera
2019-06-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Det är så jävla lustigt. I alla år har jag, och flera kompisar, kunnat svära på att vi hört det här citatet. Till och med sett matchen. Men jag var inte ens född 1990 då citatet ska ha sagts, och inte heller polarna var födda då eller så var de för unga för att ens ha något minne alls.
Visst att vissa minnen kan vara felaktiga men att vi kan intala oss själva att vi faktiskt har bevittnat något som helt enkelt inte har hänt är ganska absurt.
Om jag har hört citatet så måste det ha varit en vm-krönika alternativt någon samling klipp med "tabbar". Men ingen kan ens hitta citatet på ett VHS-band..
Det tar verkligen emot att erkänna detta som en myt, men jag har svårt att tro på något som inte kan bevisas.
Börjar fundera på om det finns någon annan påhittad händelse jag tror mig ha bevittnat

Det är ingen myt utan kränkthetshysterin och pk-viruset som gör att man "glömmer" och censurerandet har gjort att det inte "existerar" längre.

En annan "myt" är att Ulf Elvings program Upp till tretton inte någonsin haft en ung pojke från skåne som skulle besvara en fråga för att vinna något. Denne pojke svarade på bred skånska "kaan dee vaa en neeeger". Svaret var inte "rätt" (jag vill inte ge hela historien då denne pojke säkert fått lida pga denna historia) men var så oväntat att sändningen bröts och det var tyst i radion sändningstiden ut vilket var lång tid. Jag fortsatte lyssna på tystnaden för jag var naturligtvis nyfiken på fortsättningen.
Detta inslag har jag hört att Ulf Elving själv förnekar, av någon märklig anledning, men självcensur i Sverige är ju utbredd.

Båda dessa händelser är jag tillräckligt gammal för att ha fått uppleva själv utan hörsägner. I direktsändning.
Idag kan sådana här händelser stoppas då man tekniskt kan "försena" sändningar.
Citera
2019-06-15, 12:32
Medlem
HarryScheinens avatar
Var det inte Bosse Hansson som fällde kommentaren under matchen Brasilien - Kamerun 1994, efter att Bebeto gjort 3-0 i 73 matchminuten?
Citera
2019-06-15, 13:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Det är ingen myt utan kränkthetshysterin och pk-viruset som gör att man "glömmer" och censurerandet har gjort att det inte "existerar" längre.

En annan "myt" är att Ulf Elvings program Upp till tretton inte någonsin haft en ung pojke från skåne som skulle besvara en fråga för att vinna något. Denne pojke svarade på bred skånska "kaan dee vaa en neeeger". Svaret var inte "rätt" (jag vill inte ge hela historien då denne pojke säkert fått lida pga denna historia) men var så oväntat att sändningen bröts och det var tyst i radion sändningstiden ut vilket var lång tid. Jag fortsatte lyssna på tystnaden för jag var naturligtvis nyfiken på fortsättningen.
Detta inslag har jag hört att Ulf Elving själv förnekar, av någon märklig anledning, men självcensur i Sverige är ju utbredd.

Båda dessa händelser är jag tillräckligt gammal för att ha fått uppleva själv utan hörsägner. I direktsändning.
Idag kan sådana här händelser stoppas då man tekniskt kan "försena" sändningar.

'Bröt sändningen'. Tag dig samman nu. Tänk på rimligheten i hela den påstådda historen.

Frågan (eller enligt en version Ulfs ledtråd) ska alltså ha varit Vad är det som är brunt, klättrar i träd och äter bananer. Redan där ser man tydligt var denna 'anekdot' är på väg. Nog för att programmet var för barn, men fullt så tillrättalagda frågor var det inte. Att den sen inte går att hitta - trots alla barn som satt hemma och spelade in Upp till 13 på sina kassettbandspelare så har inget enda exempel dykt upp.

Den är ändå nyckfull den där påstådda censuren. När Bosse Hansson säger 'inte en svarting till', så finns det inte bara kvar på Youtube, själva SR där det skedde har en artikel och länk till det på deras hemsida.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5299763

Men du menar att om något plötsligt blir icke-pk, så reser SR-agenter ut till mediadatabaserna och manipulerar referensbanden, samt gör inbrott i folks källare och förråd och letar VHS- och kasssettband och ändrar där det ska ändras?

Tror du på riktigt att det sitter personer som i realtid följer alla direktsändningar vars uppgift det är att stoppa utsändningen om nån säger neger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in