Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-22, 08:39
Medlem
Vonraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Någon har väl hittat på eller råkat säga det själv och mailat Lasse Anrell.

Har du England - Kamerun på band? Vore guld om den lades upp på youtube så kan ju nissarna som fortfarande påstår att det är den matchen kolla själva och se att det inte är det.

Ja, det är en möjlighet. Det känns så otroligt att ett felaktigt citat kan få en sådan spridning, samtidigt som nästan alla man pratar med berättar att de hörde det live. Falska minnen är verkligen någonting fantastiskt, påminner starkt om den beryktade "bapelsin, gubbjävel" som nästan alla också är övertygade om att de hört live...

Då jag aldrig har haft något fotbollsintresse så är jag säker på att jag inte har den matchen, eller någon annan fotbollsmatch, inspelad. Tyvärr. Men det skulle sannerligen vara skönt om den kom upp på Youtube, så att man kunde bevisa för alla "övertygade" att det aldrig hänt.
Citera
2016-03-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonrak
Ja, det är en möjlighet. Det känns så otroligt att ett felaktigt citat kan få en sådan spridning, samtidigt som nästan alla man pratar med berättar att de hörde det live.

Fast hur många är övertygade om att de hört det om de verkligen tänker efter? Tycker den skenbara förnekelsen luktar psykologiska försvarsmekanismer lång väg. Folk har dragit denna historia i 20 år om att de hört Arne säga detta. Denna tråd blir ett kvitto på att de överdriver och ändrar historier för att de ska bli mer intressanta. Varför skulle de vilja ta till sig det?

Sedan har inte de som varit övertygade om att de hört det gjort en enda efterforskning i tråden. Utan allt material som har gåtts igenom är det skeptiker och nyfikna som gjort, för att de vill veta hur det ligger till.
De som varit övertygade har väl förstått) att en koll på banden bara kommer att visa att de har fel.
Citera
2016-03-24, 09:09
Medlem
Va?!

Det finns alltså folk som på riktigt tror att det är en "myt" trots att Hegerfors själv, detaljerat beskrivit vad som hände?

Det var England - Kamerun i Napoli 1990:
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Och ja, jag såg själv matchen och reagerade när han sade det.

Det var uppenbart vad han menade (att de var deppiga) men det var också uppenbart hur fel det skulle kunna tolkas.

SVT:s arkiv lär ju ha en inspelning av matchen kan man tänka men annars är det nog ytterst få som dels spelat in en VM-match mellan England och Kamerun år 1990, dels behållit en fungerande kopia i 25+ år, så någon youtube-video på den känns rätt långsökt.
Citera
2016-03-24, 09:11
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Va?!

Det finns alltså folk som på riktigt tror att det är en "myt" trots att Hegerfors själv, detaljerat beskrivit vad som hände?

Det var uppenbart vad han menade (att de var deppiga) men det var också uppenbart hur fel det skulle kunna tolkas.

SVT:s arkiv lär ju ha en inspelning av matchen kan man tänka men annars är det nog ytterst få som dels spelat in en VM-match mellan England och Kamerun år 1990, dels behållit en fungerande kopia i 25+ år, så någon youtube-video på den känns rätt långsökt.
Ja...Vad ska man säga...
1. Folk har sett matchen här i tråden..och det sägs inte där.

2. Citatet är inte omtalat förrän i samband med VM94...ett mästerskap där Arne inte kommenterar Kamerun.
Senast redigerad av Steff83 2016-03-24 kl. 09:15.
Citera
2016-03-24, 09:16
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Va?!

Inte ofta jag gör denna smiley men..

Hade du bemödat dig att läsa två sidor bakåt eller valfri sammanfattning av ämnet är matchen England-Kamerun avskriven flera gånger men nej, du kliver in likt flera andra och bara hävdar att du hört det utan att presentera några bevis alls.
Citera
2016-03-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Inte ofta jag gör denna smiley men..

Hade du bemödat dig att läsa två sidor bakåt eller valfri sammanfattning av ämnet är matchen England-Kamerun avskriven flera gånger men nej, du kliver in likt flera andra och bara hävdar att du hört det utan att presentera några bevis alls.
Du är medveten om att det står där att "spolar fram till målet" osv?

Jag hörde det och jag reagerade. Där och då. Innan någon Anrell skrev någon bok om det. Hur ska jag kunna bevisa det?

Jag vet däremot inte vilka motståndarna var, men det var mot slutet av matchen och min minnesbild är att i direkt anslutning till citatet kommer bilden bakifrån bänken och visar hur spelet går åt höger i bild. Säger Arne England i Napoli så låter det rimligt och troligt. Kanske är det en annan match.

Exempel på andra saker jag kommer ihåg utan att kunna bevisa dem:

I inledningsmatchen -86 i Mexiko blev det tjall på kommunikationen så man hörde en kvinnoröst i bakgrunden som sade "Hallo! Hallo! Hallo!" en stor del av första halvlek.

Håkan Södergrens "3-0 är den svåraste ledning man kan ha i hockey" under första periodpaus i en VM-match på 90-talet.

Att jag bokstavligen flög ur soffan när Sverige til slut slog Sovjet i handboll för första gången på evigheter i en final, kring 90.

Och jag kommer ihåg att det var en skolgårdshistoria att någon hade sagt "bapelsin gubbjävel" i upp till 13 på radio. För de som gör jämförelsen med den historien.
Senast redigerad av byggare bob 2016-03-24 kl. 09:56.
Citera
2016-03-24, 10:04
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Jag hörde det och jag reagerade. Där och då. Innan någon Anrell skrev någon bok om det. Hur ska jag kunna bevisa det?

Genom att gå till ett arkiv, kolla igenom matchen och säga i vilken matchminut det sades. Synd för dig bara att folk i tråden redan kollat igenom hela matcher (inte bara den du påstår) och inte hittat något som är i närheten av citatet.

Citat:
Jag vet däremot inte vilka motståndarna var, men det var mot slutet av matchen och min minnesbild är att i direkt anslutning till citatet kommer bilden bakifrån bänken och visar hur spelet går åt höger i bild. Säger Arne England i Napoli så låter det rimligt och troligt. Kanske är det en annan match.

Nyss var du bombsäker på att det var England–Kamerun. Nu vet du inte ens vilka motståndarna är?

Citat:

I inledningsmatchen -86 i Mexiko blev det tjall på kommunikationen så man hörde en kvinnoröst i bakgrunden som sade "Hallo! Hallo! Hallo!" en stor del av första halvlek.

Kan enkelt bevisas genom att du hittar en arkiverad kopia av matchsändningen.

Citat:
Håkan Södergrens "3-0 är den svåraste ledning man kan ha i hockey" under första periodpaus i en VM-match på 90-talet.

Samma som ovan.

Citat:
Att jag bokstavligen flög ur soffan när Sverige til slut slog Sovjet i handboll för första gången på evigheter i en final, kring 90.

Ingen bryr sig om det, till skillnad från den allra mest klassiska sportgrodan.

/feldgrau
Citera
2016-03-24, 10:06
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citat:
Ja säg det, men bevisbördan ligger hos dig och då känns det skevt att du klampar in i tråden och skriver med antydan till förvåning att folk på fullaste allvar inte tror att Hegerfors sagt citatet.
Citat:
Nyligen skrev du att det var i matchen England-Kamerun?
Citat:

Och jag kommer ihåg att det var en skolgårdshistoria att någon hade sagt "bapelsin gubbjävel" i upp till 13 på radio. För de som gör jämförelsen med den historien.
Hör inte riktigt till topic men visst, dina minnen kan ingen ta ifrån dig men om jag hävdar att jag minsann såg bigfoot den där gången jag var i Norrland får jag va beredd på att folk kräver bevis som kan backa upp mitt påstående, lite samma sak är det här.
Citera
2016-03-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Genom att gå till ett arkiv, kolla igenom matchen och säga i vilken matchminut det sades. Synd för dig bara att folk i tråden redan kollat igenom hela matcher (inte bara den du påstår) och inte hittat något som är i närheten av citatet. Nyss var du bombsäker på att det var England–Kamerun. Nu vet du inte ens vilka motståndarna är? Kan enkelt bevisas genom att du hittar en arkiverad kopia av matchsändningen. Samma som ovan. Ingen bryr sig om det, till skillnad från den allra mest klassiska sportgrodan./feldgrau
Nä, jag sa att jag sett matchen det skedde i och att jag reagerade på det där och då, men jag inser att det i sammanhanget kan tolkas som att jag visste VILKEN match den texten låg direkt efter att den om att Arne sagt att det är Eng-Kam.

Ja, jag skulle väl kunna lägga tid på frågan men jag var/är egentligen mest bara fascinerad av fenomenet som sådant.
Citera
2016-03-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
[url="https://www.flashback.org/sp55643574"] Nyligen skrev du att det var i matchen England-Kamerun?
Som ovan. Slarvigt skrivet av mig då det gick att läsa så.
Citera
2016-03-24, 11:06
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ja, jag skulle väl kunna lägga tid på frågan men jag var/är egentligen mest bara fascinerad av fenomenet som sådant.
Ja det här är ju ytterligare en sak som är fascinerande. Ingen av dom som har varit helt säkra på att dom har hört det har varit intresserade av att kontrollera det. Är det så att folk undermedvetet vet om att dom antagligen har fel eller att dom helt enkelt inte vill kännas vid möjligheten att deras minnen är fabricerade och därför inte vill veta?

Ja, detta är väldigt fascinerande, det har du helt rätt i.
Citera
2016-03-24, 11:38
Medlem
rainbowias avatar
Haha...detta är min favorittråd

Tippar att inom 2-3 sidor det är någon som har en morfar som minsann har citatet inspelat på VHS. Den ligger på hans vind, ska leta rätt på den...

*nästa inlägg*
Alt 1: Fan, morfar har storstädat och slängt alla gamla VHS-inspelningar.
Alt 2: ...tystnad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in