2023-07-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Läs tråden. Folk har den matchen inspelad och har tittat igenom den, och citatet är inte med. Många andra matcher är också genomtittade och därmed kunnat avföras.

Nej, det är felaktigt. Se videoklippet i början av tråden. Arne erkänner ju själv att han har sagt det + att jag och flera andra minns att han har sagt det.
Citera
2023-07-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Jag minns inte om det var 1990 eller 1994.
Jag tror att det var 1994.

Kamerun tappade matchen totalt mot slutet.
Kameran svepte förbi avbytarbänken och då sa Arne ungefär så här. ”Nu ser det onekligen mörkt ut på kamerunsk avbytarbänk.

De såg uppgivna ut. Hängde med huvudena och deppade. Så minns jag det.

Precis så var det.
Citera
2023-07-18, 08:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tittat på poststämpeln på vykortet och den är inte tillräckligt läsbar vad gäller datum. Datum står i texten, men det är handstil. Bevisvärdet är således inte tillräckligt för yttre betraktelse och därmed meningslöst att posta en kopia.

Jag blir lite förvirrad, så jag måste fråga.
Datumet är läsligt för dig, men inte för oss?
Eller är det så att du bara minns datumet/årtalet?
Citera
2023-07-18, 10:08
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Datumet står tydligt i texten men är i handstil, så det hade kunnat vara skrivet när som helst och har därför inte bevisvärde.

Det är det han menar.
Citera
2023-07-18, 10:16
Medlem
Rätt säker på att detta är "Mandelaeffekten".

Folk tror sig minnas något som faktiskt inte har hänt.
Inklusive Arne själv som säger att är ganska säker på att detta hänt. Alltså inte 100% säker.
Citera
2023-07-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Nej, det är felaktigt. Se videoklippet i början av tråden. Arne erkänner ju själv att han har sagt det + att jag och flera andra minns att han har sagt det.

Läs fler inlägg. Användare i tråden har hela sändningen från matchen inspelad, och har tittat på den, och ingen har hittat citatet.
Citera
2023-07-18, 12:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Jag vill inte vara otrevlig, men jag var väl helt tydlig i det jag skrev. Medlemmen Jenlov uppmärksammade mig just på detta med poststämpeln som jag inte tidigare tänkt på.

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Datumet står tydligt i texten men är i handstil, så det hade kunnat vara skrivet när som helst och har därför inte bevisvärde.

Det är det han menar.

Klart som korvspad.
Citera
2023-07-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald

Arne säger att han inte minns att han sagt det men att andra sagt till honom att han gjort det.
Kallas Mandela effekten + "minnas" saker som inte skett.
Citera
2023-07-18, 13:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Arne säger att han inte minns att han sagt det men att andra sagt till honom att han gjort det.
Kallas Mandela effekten + "minnas" saker som inte skett.

Mandelaeffekten är ju en sentida variant på detta äldre fenomen som kort och gott heter falska minnen. Det omfattar mycket mer än den tämligen simpla uppfattningen att en känd person som lever skulle vara död. Egentligen visar Mandelaeffekten mest hur ointresserade människor var för Sydafrika och Nelson Mandela.

Minnet om vad Arne skulle ha sagt är ett mycket mycket bättre exempel på falska minnen än en passiv tro om att Mandela dog i fängelse. Jag skulle inte förvåna mig om Fiona Broomes påstående om Mandela är en konfabulation från henne som därefter skapat falska minnen hos andra om att de också trodde det.
Citera
2023-07-18, 13:45
Medlem
Citat:
Mandelaeffekten är ju en sentida variant på detta äldre fenomen som kort och gott heter falska minnen. Det omfattar mycket mer än den tämligen simpla uppfattningen att en känd person som lever skulle vara död. Egentligen visar Mandelaeffekten mest hur ointresserade människor var för Sydafrika och Nelson Mandela.

Minnet om vad Arne skulle ha sagt är ett mycket mycket bättre exempel på falska minnen än en passiv tro om att Mandela dog i fängelse. Jag skulle inte förvåna mig om Fiona Broomes påstående om Mandela är en konfabulation från henne som därefter skapat falska minnen hos andra om att de också trodde det.

Madelaeffekten är är flera personer har samma falska minne. Oberoende av varandra.
Citera
2023-07-18, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Madelaeffekten är är flera personer har samma falska minne. Oberoende av varandra.

Du läste inte vad jag skrev? Mandelaeffekten är svagt underbyggd och jag misstänker att den är påhittad. De som »hörde av sig« till henne betraktar jag som mycket tveksamt. Hon har byggt upp detta och knäppgökar har hakat på.

Historien om vad Arne sagt har däremot spridits generiskt över landet för så vitt inte de som tror på »Anrelleffekten« skulle ha rätt och att han skapade detta med sin floskeltopp.
Citera
2023-07-18, 14:15
Medlem
Citat:
Du läste inte vad jag skrev? Mandelaeffekten är svagt underbyggd och jag misstänker att den är påhittad. De som »hörde av sig« till henne betraktar jag som mycket tveksamt. Hon har byggt upp detta och knäppgökar har hakat på.

Historien om vad Arne sagt har däremot spridits generiskt över landet för så vitt inte de som tror på »Anrelleffekten« skulle ha rätt och att han skapade detta med sin floskeltopp.

Men är du på riktigt....

Här har du olika förslag på Mandelaeffekten:
Saker som hela grupper av folk minns fel. Minnesforskare och psykologer som intresserar sig för hur minnet fungerar tycker inte att detta är nått konstigt. Ja, hon som myntade uttrycket kanske är slut i huvudet men idag betyder Mandelaeffekten: En händelse som en grupp personer "minns" fast det inte har hänt. Alltså ett kollektivt falskt minne. Precis det som sker i denna tråd.

The powerful story of Nelson Mandela is not the only instance of this type of false group memory. As promised, we will look into some of the various examples of the Mandela Effect that we have seen in pop culture.

“Luke, I Am Your Father”
Even if you have or have not seen Star Wars: Episode V—The Empire Strikes Back, you can probably recognize the famous line from this movie where Darth Vader utters the line, “Luke, I am your father.”

However, you will possibly be surprised to learn that, at the time, the line was actually, “No, I am your father.”

Many people have distinct memories of the being the first phrase rather than the second phrase. What about you?

“Mirror, Mirror on the Wall”
If you have watched the Disney classic Snow White and the Seven Dwarfs, you could probably recall this line from the movie, “Mirror, mirror on the wall, who’s the fairest of them all?”

But with further examination, you actually learn that the phrase is “Magic mirror on the wall” instead.

“Oscar Meyer”
For some odd reason, there was great controversy over the spelling of one of the famous hot dog brands – Oscar Mayer weiners.

Some people wholeheartedly claim that they remember the brand being spelled “Meyer” rather than “Mayer” (which is the correct spelling).

“Berenstein Bears”
There is a famous children’s book series called The “Berenstain Bears,” which is definitely not immune to the Mandela Effect.

Lots of people claim to remember the name being the “Berenstein” Bears (spelled with an “e” rather than an “a”).

This is very similar to the “Oscar Mayer” issue and perhaps hints at an underlying cognitive/logical reason for the Mandela Effect instead of parallel realities.

“Life is like a box of chocolates”
Here is another familiar misquotation that stems from the classic 1994 film Forrest Gump. The main character shares a quote he picked up from his mother.

In the scene, Forrest Gump (Tom Hanks) actually says, “My mother always said life was like a box of chocolates.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in