2018-10-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Är du säker på att du minns rätt då? Finns klippen på Youtube? Har du bevis på att dina minnen är sanna? Det kanske är falska minnen. Har du verkligen inte hört talas om mandelaeffekten? Hallå?

Skillnaden är att det inte är minnen som påverkats av andra. Men visst, om någon skulle visa mig en match från exempelvis VM-94 och visa att det citat jag minns där, inte finns, så skulle jag ju inte inbilla mig att SVT klippt bort det, utan fatta att jag minns fel.
Citera
2018-10-04, 17:37
Medlem
Citat:
Jaha den är avförd men då kanske du kan posta en länk till det hela. Vill ha en länk till originalsändningen i sin helhet från 1 Juni.

Den finns som sagt i biblioteksarkivet. Om du är riktigt intresserad så fixar du konto och går dit.

Jag minns inte om det gick från fler bibliotek än KB i Humlegården. Någon får gärna informera.
Citera
2018-10-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Skillnaden är att det inte är minnen som påverkats av andra. Men visst, om någon skulle visa mig en match från exempelvis VM-94 och visa att det citat jag minns där, inte finns, så skulle jag ju inte inbilla mig att SVT klippt bort det, utan fatta att jag minns fel.

Hur vet du att dina minnen inte har påverkats av andra? Jag har ju själv inte läst nåt av det Anrell skrev och mina minnen är från långt innan det. Det är inte nu på senare tid som jag helt plötsligt börjat bli påverkad av massa klipp eller skriverier.
Citera
2018-10-04, 17:44
Medlem
Citat:
Hur vet du att dina minnen inte har påverkats av andra? Jag har ju själv inte läst nåt av det Anrell skrev och mina minnen är från långt innan det. Det är inte nu på senare tid som jag helt plötsligt börjat bli påverkad av massa klipp eller skriverier.

Nu pratar inte jag om Kameruncitatet utan andra minnen som jag inte diskuterat med andra. Så fort du involverar andra i minnesprocessen påverkas det.

Vad gäller Kameruncitatet så har du påverkats av andra vare sig du vill eller inte.
Citera
2018-10-04, 17:46
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Den finns som sagt i biblioteksarkivet. Om du är riktigt intresserad så fixar du konto och går dit.

Jag minns inte om det gick från fler bibliotek än KB i Humlegården. Någon får gärna informera.

Finns på bibliotek i Lund, Umeå, Linköping, Uppsala och Göteborg.
Citera
2018-10-04, 17:55
Medlem
VM-tipsets avatar
Min personliga uppfattning hur citatet kom till floskeltoppen.

Arne, en riktig ordvitsare av rang. Dock finns det fler där ute som leker med ord och någon av dessa kom på denna genialiska dubbeltydningsmening. Sedan har det gått från mun till mun runt bland folk (antagligen spritt sig snabbt eftersom det är en bra story) till det till slut hamnade i floskeltoppens redaktion öron. Alternativt att någon skickade in hörsägnen till redaktionen. På vägen dit så har matchen blivit England eftersom den stämmer in på många sätt. Om man nu inte gör som
careess och delvis Glorkas och dubbelkollar igenom matchen.

Tror inte på färgklickspåret och liknande även om det är bra researchat.
Citera
2018-10-04, 17:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ok, för mig är det dagen efter matchen och året är 1990 men jag minns naturligtvis inte nu att det var år 1990 eller exakt match, kan ni då förstå att det är ett riktigt tramsargument när ni tar upp att folk skriver olika om vilken match eller vilket vm? Jag minns många olika bollar i pingis eller vinnare av en cykeletapp utan att man nödvändigtvis har koll på vilket år med mera.

Är det inte konstigt att du och dina kompisar snappade upp det direkt, och redan dagen därpå är ni ute och leker kommentatorer? Det finns liknande ’minnen’ från andra i tråden. En ’liten skandal’, en snackis. Jag tycker i ärlighetens namn inte att det är så spektakulärt att folk i hela landet skulle pratat om det i dagar efteråt.

Är det inte även konstigt att första gången citatet nämns i media är först fyra år senare, om det nu blev denna snackis.

Du lekte kommentator dagarna efteråt. Hur gammal var du?
Citera
2018-10-04, 18:03
Medlem
OnkelSnusks avatar
Ni som kollat i tidningsarkiven, kan ni ha sökt på fel fras? Ni kanske sökte på "avbytarbänk", "kamerun" osv.

Om vi antar att det faktiska citatet från 1990 blev en liten snackis kanske det är bättre att söka på "ur engelsk synvinkel" eller "ur engelsk synpunkt".
Senast redigerad av OnkelSnusk 2018-10-04 kl. 18:08.
Citera
2018-10-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det inte konstigt att du och dina kompisar snappade upp det direkt, och redan dagen därpå är ni ute och leker kommentatorer? Det finns liknande ’minnen’ från andra i tråden. En ’liten skandal’, en snackis. Jag tycker i ärlighetens namn inte att det är så spektakulärt att folk i hela landet skulle pratat om det i dagar efteråt.

Är det inte även konstigt att första gången citatet nämns i media är först fyra år senare, om det nu blev denna snackis.

Du lekte kommentator dagarna efteråt. Hur gammal var du?

Jag förpestade ofta tillvaron för mina vänner genom att kommentera samtidigt som vi spelade, de andra spelade mest. Det var fotbollsfeber och det spelades fotboll nästan dygnet runt om vi inte sov,åt eller såg på match. Minns även att vi spelade under vissa nätter men kanske är även dessa minnen falska. Jag vet varken ut eller in längre. Det var ingen stor grej och därför skrevs det väl inte om det. Citatet är ju bra mycket mer aktuellt nu än hur det var då och en del tyckte inte ens att citatet var ett dugg konstigt för det såg ju mörkt ut för dom liksom. Men dom är ju mörka också,,förstår ni sa man nån gång men nä, sluta larva er minns jag någon sa. Jag var 14 år 1990. Det är inte på det viset att det var endast detta citat jag tjatade om på gården, jag minns minst ett till men det mesta man sa är ju sånt som jag idag inte kommer ihåg.
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2018-10-04 kl. 18:21.
Citera
2018-10-04, 18:27
Medlem
Citat:
Jag förpestade ofta tillvaron för mina vänner genom att kommentera samtidigt som vi spelade, de andra spelade mest. Det var fotbollsfeber och det spelades fotboll nästan dygnet runt om vi inte sov,åt eller såg på match. Minns även att vi spelade under vissa nätter men kanske är även dessa minnen falska. Jag vet varken ut eller in längre. Det var ingen stor grej och därför skrevs det väl inte om det. Citatet är ju bra mycket mer aktuellt nu än hur det var då och en del tyckte inte ens att citatet var ett dugg konstigt för det såg ju mörkt ut för dom liksom. Men dom är ju mörka också,,förstår ni sa man nån gång men nä, sluta larva er minns jag någon sa. Jag var 14 år 1990. Det är inte på det viset att det var endast detta citat jag tjatade om på gården, jag minns minst ett till men det mesta man sa är ju sånt som jag idag inte kommer ihåg.

Ditt minne är ett indicium på att VM-tipsets teori stämmer. Dvs att någon hittat på det och att det blivit en rolig historia i folkmun redan innan historien hamnade på Aftonbladets tipshög.

Inte olikt Bappelsin-citatet som levt liknande liv.

VM-tipsets teori:
"Min personliga uppfattning hur citatet kom till floskeltoppen.

Arne, en riktig ordvitsare av rang. Dock finns det fler där ute som leker med ord och någon av dessa kom på denna genialiska dubbeltydningsmening. Sedan har det gått från mun till mun runt bland folk (antagligen spritt sig snabbt eftersom det är en bra story) till det till slut hamnade i floskeltoppens redaktion öron. Alternativt att någon skickade in hörsägnen till redaktionen. På vägen dit så har matchen blivit England eftersom den stämmer in på många sätt. Om man nu inte gör som

Tror inte på färgklickspåret och liknande även om det är bra researchat."
Senast redigerad av avec 2018-10-04 kl. 18:32.
Citera
2018-10-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ditt minne är ett indicium på att VM-tipsets teori stämmer. Dvs att någon hittat på det och att det blivit en rolig historia i folkmun redan innan historien hamnade på Aftonbladets tipshög.

Inte olikt Bappelsin-citatet som levt liknande liv.

VM-tipsets teori:
"Min personliga uppfattning hur citatet kom till floskeltoppen.

Tror inte på färgklickspåret och liknande även om det är bra researchat."

Ok då vet vi. Lycka till med livet.
Citera
2018-10-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ok då vet vi. Lycka till med livet.

Frågan är varför du ser det så? Om du är säker på att det sades i matchen England-Kamerun. Varför går du inte bara till biblan, får det bekräftat och skapar en Youtube-succé på köpet?

En av de mest underliga fenomenen i denna tråd är att ingen som påstår sig vara säker på att de hört citatet har varit beredda att gå till arkivet.

Samtliga som varit där är personer som inte minns citatet men som verkligen velat hitta det.
Senast redigerad av avec 2018-10-04 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in