2020-04-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Fick en väldigt långsökt tanke kring denna myt när jag kikade på gårdagens match mot Kamerun. Kan matchbilderna vid 01:29:54 ha något att göra med det hela? Matchen tas för övrigt bort inatt av SVT.

https://www.svtplay.se/video/2644681...ige?start=auto

Den mörka bänken zoomas in under ett antal sekunder samtidigt som den genom matchen småbuttre Bosse Hansson plötsligt går upp i någon slags högoktanig ton och utbrister "HÄR ÄR DET MATT... från svensk sida".

Någon som då i något gubbgäng hemma i stugorna utbrast "Höhö sa han "Här är det svart" när dom zoomade in negrerna"?

Sedan snöbollade hela grejen igång hela vägen fram till dagens mytbildning?

Långsökt sa Bull!

Skulle nog säga att detta är det närmaste och det mest troliga ursprunget som hittats.

* Filmsekvens på bänk som zomas in
* Kameruns bänk
* Match som sedan tidigare nämnts av "bergsäkra vittnen".
* Kommentator som nämnts av tidigare "bergsäkra vittnen".
* Kommentar som anspelar på färg.

Han säger dock: "Nej, nu är det matt från svensk sida, och kamerunarna är förstås mycket nöjda med detta"

Vore intressant att höra någon av de som tidigare hävdat att det sades i denna match yttra sig.

Mest förundrad över att denna sekvens inte rapporterats tidigare.
Senast redigerad av avec 2020-04-19 kl. 21:15.
Citera
2020-04-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
I och med att SVT nu visar vm-matcherna från 1994 igen så kom jag att tänka på denna tråden. Många av sveriges dagstidningar finns nu digitaliserade på Kungliga Biblioteket (KB). Normalt sett är dessa bara tillgängliga på KB och några andra bibliotek men i och med coronavirusets framfart är det nu möjligt att ta del av detta hemifrån fram till och med den 30 april.

När jag nu går igenom arkivet så kan jag nog hitta den första tryckta källan där detta citat förekommer. Det är inte Lasse Anrells floskeltopp i Aftonbladet där detta citat först nämns utan i GT den 28 maj 1995. På ett uppslag på sidorna 26-27 har Håkan Hermansson sammanställt ett antal sportgrodor. Längst ner på sidan 27 går att läsa:

Ingenting om vilken match det skulle ha sagts eller liknande. Intressant dock att han anger varifrån han fått citaten. Han skriver följande på sidan 26:

Internet var i maj 1995 något som många inte hade hört talas om och än mindre använt. Antalet webbsidor som skrev om sport på svenska var få. Den enda sidan som samlade sportgrodor var blåvittsidan "Where angels dare" som drevs av Magnus Andersson.

Jag tror att vi nu kan utgå från att det var där citatet första gången dök upp.

I ett inlägg från 2015-12-03 av Hedobald.Braxen påstås att citatet först dök upp 1 september 1994 i Aftonbladet.

Jag har gått igenom Aftonbladet från den dagen och citatet finns inte med. Däremot finns det med den 17 december 1995, ett drygt halvår efter publiceringen i GT. Första uppdatering i stycket ovan måste betyda något annat än när artikeln först uppdaterades. Kanske var det då databasens arkiv började?

Länkar:
GT 1995-05-28 sid 26 https://tidningar.kb.se/4344604/1995.../1/page/26.jpg
mirror https://i.imgur.com/tfkJN47.jpg
GT 1995-05-28 sid 27 https://tidningar.kb.se/4344604/1995.../1/page/27.jpg
mirror https://i.imgur.com/mTutN18.jpg
Aftonbladet 1995-12-17 sid 33 https://tidningar.kb.se/4112678/1995.../1/page/33.jpg
mirror https://i.imgur.com/433TpVf.jpg
Magnus Andersson på Twitter: https://twitter.com/MagnusX71
Tack för info! Ska uppdatera sammanfattningen. Två nya fakta på en dag efter snart ett år utan något nytt. Inte illa.
Citera
2020-04-19, 22:48
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Skulle nog säga att detta är det närmaste och det mest troliga ursprunget som hittats.

* Filmsekvens på bänk som zomas in
* Kameruns bänk
* Match som sedan tidigare nämnts av "bergsäkra vittnen".
* Kommentator som nämnts av tidigare "bergsäkra vittnen".
* Kommentar som anspelar på färg.

Han säger dock: "Nej, nu är det matt från svensk sida, och kamerunarna är förstås mycket nöjda med detta"

Vore intressant att höra någon av de som tidigare hävdat att det sades i denna match yttra sig.

Mest förundrad över att denna sekvens inte rapporterats tidigare.

Skrev mitt inlägg mest som en lustig liten teori från början men nu när jag ser hela citatet utskrivet i text känns det fan som detta på riktigt kan vara något.

"Nej, nu är det matt från svensk sida, och kamerunarna är förstås mycket nöjda med detta".

Matt som i blankt eller ljust. Samtidigt som man ser bild på deras mörka bänk. En "färgvits" ackompanjerad av just Kameruns avbytarbänk, från en match som majoriteten av svenska folket såg.

Är ju egentligen inte konstigt alls om citatet, likt en bra story, sedan kryddats genom en "tillfixning" för att öka humorinslaget.

Vill minnas att det i tråden av folk som varit säkra på citatet även har pratats om keps på bänken? Keps finns med i denna sekvens.

Denna sekvens passar minst sagt lite väl mycket in i sammanhanget för att inte ha något med saken att göra iaf!
Senast redigerad av nomadic 2020-04-19 kl. 22:56.
Citera
2020-04-19, 22:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
OM någon verkligen har sagt det där hade det garanterat klippts bort i dag, fattar ni väl.

Du är kanske den 25:e som påstår detta.

Förutom att det är obegripligt varför de skulle klippt bort det så undrar man hur de lyckats hitta alla som hade detta inspelat på VHS och smugit in hos dem och gjort denna radering.

Hur tror du de bar sig åt?
Citera
2020-04-20, 00:40
Medlem
Citat:
Skrev mitt inlägg mest som en lustig liten teori från början men nu när jag ser hela citatet utskrivet i text känns det fan som detta på riktigt kan vara något.

"Nej, nu är det matt från svensk sida, och kamerunarna är förstås mycket nöjda med detta".

Matt som i blankt eller ljust. Samtidigt som man ser bild på deras mörka bänk. En "färgvits" ackompanjerad av just Kameruns avbytarbänk, från en match som majoriteten av svenska folket såg.

Är ju egentligen inte konstigt alls om citatet, likt en bra story, sedan kryddats genom en "tillfixning" för att öka humorinslaget.

Vill minnas att det i tråden av folk som varit säkra på citatet även har pratats om keps på bänken? Keps finns med i denna sekvens.

Denna sekvens passar minst sagt lite väl mycket in i sammanhanget för att inte ha något med saken att göra iaf!

Ja, någon kan ha förväxlat citaten.

Däremot sägs det så ofta något liknande att det är omöjligt att veta om uppgiftslämnaren hämtat inspiration därifrån eller någon annanstans.

Det finns dock många gemensamma nämnare mellan Bosses citat och Arnes "påhittade". Jag tänkte på det att om du sitter i ett rum med folk är det lätt att uppfatta som "Nu är det Natt"

"Keps" ger däremot ingen sökträff i tråden.
Senast redigerad av avec 2020-04-20 kl. 00:42.
Citera
2020-04-20, 08:04
Medlem
nomadics avatar
Citat:
"Keps" ger däremot ingen sökträff i tråden.

Haha, fan vad skumt. Mitt egna falska minne som spelat mig ett spratt om kepsen med andra ord.
Citera
2020-04-20, 08:09
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:

Nej, han sa ”HÄR är det matt” precis som nomadic uppgav. Typiskt Kamerunförnekare att höra fel och vilja förvränga sanningen. Intressant exempel på hur en revisionist kan få höra ett bevisat citat med egna öron och ändå fabulera fram något annat i sin iver att få vara viktigpetter.
Citera
2020-04-20, 08:41
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Nej, han sa ”HÄR är det matt” precis som nomadic uppgav. Typiskt Kamerunförnekare att höra fel och vilja förvränga sanningen. Intressant exempel på hur en revisionist kan få höra ett bevisat citat med egna öron och ändå fabulera fram något annat i sin iver att få vara viktigpetter.

Hörde "här" först men tyckte samtidigt det kändes udda sett till det han pratar om. Ett väldigt snabbt, något sluddrande "nej nu" känns faktiskt mer logiskt.

Att citatet aldrig har yttrats i sin helhet av Arne Hegerfors kan väl nästintill fastslås. Den intressanta aspekt som återstår att spekulera om är väl egentligen huruvida citatet är helt påhittat eller om det kan ha fötts fram genom något. Jag har fortfarande känslan av att denna sekvens är inblandad på något vis.

När man hör Bosse genom denna match påminns man om vilken lös kanon han var som kommentator där Arne var betydligt mer strikt och professionell. Samtidigt var det Arne som kommenterade majoriteten av svenska landskamper runt den här tiden så det var nog lätt för pöbeln att applicera citatet på honom.
Senast redigerad av nomadic 2020-04-20 kl. 08:55.
Citera
2020-04-20, 09:20
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Hörde "här" först men tyckte samtidigt det kändes udda sett till det han pratar om. Ett väldigt snabbt, något sluddrande "nej nu" känns faktiskt mer logiskt.

Att citatet aldrig har yttrats i sin helhet av Arne Hegerfors kan väl nästintill fastslås. Den intressanta aspekt som återstår att spekulera om är väl egentligen huruvida citatet är helt påhittat eller om det kan ha fötts fram genom något. Jag har fortfarande känslan av att denna sekvens är inblandad på något vis.

När man hör Bosse genom denna match påminns man om vilken lös kanon han var som kommentator där Arne var betydligt mer strikt och professionell. Samtidigt var det Arne som kommenterade majoriteten av svenska landskamper runt den här tiden så det var nog lätt för pöbeln att applicera citatet på honom.

Jag kollade upp sekvensen efter ditt tips specifikt för att höra exakt vad han sa, och han säger här.

Däremot säger textningen felaktigt ”nu”, så avec läste väl där.
Citera
2020-04-20, 09:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo

Haha, och kommer från en person som trampat i klaveret ett tiotal gånger i tråden redan. Din föreställning är ju att Hegerfors sade 'det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk'. Har du bytt fot nu?
Citera
2020-04-20, 09:42
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Haha, och kommer från en person som trampat i klaveret ett tiotal gånger i tråden redan. Din föreställning är ju att Hegerfors sade 'det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk'. Har du bytt fot nu?

Nej, det här är en parallell diskussion.

Jag reagerade också på att han började meningen med ”HÄR ser det” medan Kameruns bänk var i bild. Troligen fick Bosse ”inte en svarting till” Hansson frispel i hjärnan och tänkte säga mörkt eller något liknande, men ändrade sig mitt i meningen.

Därför blev den färdiga meningen rätt konstig, så konstig att inte ens SVT:s textare hängde med.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2020-04-20 kl. 09:50.
Citera
2020-04-20, 18:16
Medlem
https://youtu.be/mb1fYInj7vc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här