2018-10-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Kanske för att du bestämt dig för att du minns citatet och alla som säger annorlunda betraktas som ett hot mot ditt minne?

Ifall jag minns fel så är det inte bara från matchen i sig utan även efterkommande dagar när vi lekte kommentatorer på bakgården samtidigt som vi spelade fotboll. Och även de barndomsvänner jag pratat med minns fel eller har bestämt sig för att detta är ett hot. Förövrigt så skulle detta vara det enda minnet som jag betraktar som ett hot och i nästan allt annat jag tänker och gör är för sanningen och för en bättre värld.
Citera
2018-10-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Ifall jag minns fel så är det inte bara från matchen i sig utan även efterkommande dagar när vi lekte kommentatorer på bakgården samtidigt som vi spelade fotboll. Och även de barndomsvänner jag pratat med minns fel eller har bestämt sig för att detta är ett hot. Förövrigt så skulle detta vara det enda minnet som jag betraktar som ett hot och i nästan allt annat jag tänker och gör är för sanningen och för en bättre värld.

Det var även en snackis bland mina vänner. Jag daterar det främsta snacket om citatet till 1995-96. Dvs efter det att citatet publicerats i Floskeltoppen.
Senast redigerad av avec 2018-10-04 kl. 17:10.
Citera
2018-10-04, 17:07
Medlem
OnkelSnusks avatar
Citat:

Så vilken match kommer det ifrån då, enligt dig?
Citera
2018-10-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det var även en snackis bland mina vänner. Jag daterar det främsta snacket om citatet till 1995-96. Dvs efter det att citatet publicerats i Floskeltoppen.

Ok, för mig är det dagen efter matchen och året är 1990 men jag minns naturligtvis inte nu att det var år 1990 eller exakt match, kan ni då förstå att det är ett riktigt tramsargument när ni tar upp att folk skriver olika om vilken match eller vilket vm? Jag minns många olika bollar i pingis eller vinnare av en cykeletapp utan att man nödvändigtvis har koll på vilket år med mera.
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2018-10-04 kl. 17:13.
Citera
2018-10-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ok, för mig är det dagen efter matchen och året är 1990.

Vilken match?

Det är ju det som är problemet här. Mängder tror sig minnas citatet. Men ingen vet när, eller i vilken match.

Det är inte konstigt om det är en person som inte minns när men någon av alla dessa människor borde rimligtvis kunna göra en exakt datering.

Jag vet citat som jag hört i matcher för 20 år sedan som jag kan nämna vilken match det rör sig om. Varför kan ingen göra det här?

De som anger match ger intryck att ha lärt sig som fakta utantill snarare än att det är ett upplevt minne.
Senast redigerad av avec 2018-10-04 kl. 17:19.
Citera
2018-10-04, 17:19
Medlem
Citat:
Vilken match?

Det är ju det som är problemet här. Mängder tror sig minnas citatet. Men ingen vet när, eller i vilken match.

Det är inte konstigt om det är en person som inte minns när men någon av alla dessa människor borde rimligtvis kunna göra en exakt datering.

Jag vet citat som jag hört i matcher för 20 år sedan som jag kan nämna vilken match det rör sig om. Varför kan ingen göra det här?

De som anger match ger intryck att ha lärt sig som fakta utantill snarare än att det är ett upplevt minne.

"Ingen" var känslomässigt engagerad i denna match, Sverige var inte inblandat och sånt påverkar minnet. Sverige förlorade alla gruppspelsmatcherna med 1-2 och det tror jag de flesta följare minns samt Glenn Strömbergs mål även om man kanske inte råkar minnas att det var en reducering mot Skottland.
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2018-10-04 kl. 17:24.
Citera
2018-10-04, 17:20
Medlem
Citat:
Vilken match?

Det är ju det som är problemet här. Mängder tror sig minnas citatet. Men ingen vet när, eller i vilket sammanhang.

Det är inte konstigt om det är några få personer som inte minns när eller var men någon av alla dessa människor borde rimligtvis kunna göra en exakt datering och dessutom korrekt sammanhang/match.

De som ändå anger match ger intryck att ha lärt sig som fakta utantill (dvs hört från någon annan) snarare än att det är ett upplevt minne. Och dessa fakta-påståenden har som bekant redan överbevisats.

Uteslutningsmetoden säger att det måste ha varit matchen mellan England och Kamerun.
Citera
2018-10-04, 17:26
Medlem
OnkelSnusks avatar
Citat:
Uteslutningsmetoden säger att det måste ha varit matchen mellan England och Kamerun.

Och i just den matchen har ju ett ganska liknande citat sagts. Att det såg mörkt ut ur engelsk synvinkel. Sedan kanske det har förvrängts lite med åren.

Problem solved?
Senast redigerad av OnkelSnusk 2018-10-04 kl. 17:30.
Citera
2018-10-04, 17:28
Medlem
Citat:
"Ingen" var känslomässigt engagerad i denna match, Sverige var inte inblandat och sånt påverkar minnet. Sverige förlorade alla gruppspelsmatcherna med 1-2 och det tror jag de flesta följare minns samt Glenn Strömbergs mål även om man kanske inte råkar minnas att det var en reducering mot Skottland.

Köper inte den. De blir känslomässigt engagerade.

Citat:

Den är avförd som sagt.
Citera
2018-10-04, 17:30
Medlem
Citat:
Vilken match?

Är du säker på att du minns rätt då? Finns klippen på Youtube? Har du bevis på att dina minnen är sanna? Det kanske är falska minnen. Har du verkligen inte hört talas om mandelaeffekten? Hallå?
Citera
2018-10-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelSnusk
Och i just den matchen har ju ett ganska liknande citat sagts. Att det såg mörkt ut ur engelsk synvinkel. Sedan kanske det har förvrängts lite med åren.

Problem solved?

Jo, där har du det, allt är löst. Vi barn måste ha hört fel på ett par ord och på den vägen är det.
Citera
2018-10-04, 17:35
Medlem
Citat:
Köper inte den. De blir känslomässigt engagerade.

Den är avförd som sagt.

Jaha den är avförd men då kanske du kan posta en länk till det hela. Vill ha en länk till originalsändningen i sin helhet från 1 Juni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in