2015-12-20, 01:09
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Jepp, varenda en av dem.
ouch, så från 82,90 och 94?
OS 1984?
Citera
2015-12-20, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Denna tråd har lärt mig mycket. Jag har också ändrat uppfattning om detta citat.

Det där med upplevda minnen som aldrig inträffat (som jag inte trodde på innan) - Det är jag nu helt säker på att det är en realitet. Många här i tråden är HELT säkra på att de hört citatet av Hegerfors på självaste "matchen" och säger "jag har hört det själv så ni kan stänga tråden" - Vi snackade om citatet på ölprovningskväll för ett par veckor sedan (ingen annan hade läst denna tråden på flashback - var jag som tog upp samtalsämnet). Flera sa typ "ähhh vad löjligt jag har ju själv hört honom säga det" - Mitt svar var "Vad bra, Leta upp det och visa mig" - Det är ingen som gjort det !!

Nu tror en del att det är censurerat på nätet pga att det är rasistiskt - Då kan jag bara säga en sak. Det ligger MASSVIS med material ute på nätet av "grövre" karaktär som inte är bortplockade, varför skulle detta harmlösa uttalande censureras ? (ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=iJOUNqBuLr8 - Vilket kan tyckas "mer olämpligt" i så fall)

Det är helt enkelt så (tvärtemot vad jag först trodde) att citatet helt enkelt aldrig yppats av Hegerfors.

Det KAN vara så att det kommer från någon imitatör som sagt repliken på en krogshow/studentspex/föreställning/humorprogram i radio etc etc etc och sedan fått fäste i folkmun.

Att det finns ett klipp på youtube där Arne Hegerfors himself säger att han sagt det - Det bevisar bara ännu mer att falska minnen kan nötas in så att man till slut tror på dem själv.

Detta är flashbacks bästa tråd just nu - Och jag är säker på en sak

Ingen kommer att hitta citatet.........för att det aldrig sagts. Däremot är jag rätt säker på att det har varit en del av en sketch i någon lokal show/radioprogram etc - Och detta klipp/ljudinspelning kommer kanske att hittas. Jag menar.....någonstans kommer det ifrån !

Men Arne har inte sagt "sitt" mest klassiska citat !

Ja, det ser ut så. Det är förövrigt märkligt att nästan alla har hört det själva. Detta trots att något klipp aldrig florerat på nätet.

P.S. Kan vi droppa ironin i tråden?

P.S.2. Här är sammanfattningen av tråden som någon frågade efter.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av avec 2015-12-20 kl. 02:44.
Citera
2015-12-20, 10:40
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Jepp, varenda en av dem.
Det har dom alltså inte. Dock några Sportnytt från 94.
Citera
2015-12-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Det har dom alltså inte. Dock några Sportnytt från 94.

Oj, det hade jag missat. Uppdaterar sammanfattningen lite senare.

Inga nyheter idag att vänta antar jag. KB stängt och Retsinas video krånglar.
Citera
2015-12-20, 15:18
Medlem
Tjockfettots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Ravelli kallade ju Pascal Simpson för "svarthuvud" Fast det var ju strax efter VM iofs.

Där ser man. Jag var framtill nu fullständigt övertygad om att det var Martin Dahlin som Ravelli kallade för "jävla svarthuvud". Jag har klara minnen av händelsen och efterföljande debatt. En enkel googling visar att jag minns totalt tokfel.

Denna tråd är intressant och lärorik på många sätt och vis.
Citera
2015-12-20, 16:58
Medlem
sigalass avatar
Hmmmm

Det verkar som retsina har såsat ner sig med retsina och bara har kollat porrfilm( det hade jag också gjort) på sin VHS.

Det var väl wiskey han drog i sig också så vi skall nog inte räkna med honom för än tidigast söndag em.

Även jag har ett minne av att de svepte med kameran då han sa de bevingade orden.

Kan det inte vara Ngn eftersändning.

Mitt intresse för fotboll har dock dött helt nästan, det är det lag med mest pengar som brukar vinna...😲

Sigalas
Citera
2015-12-20, 17:08
Medlem
JehovasFittslems avatar
Plöjde igenom hela tråden under en lång tråkig tågresa. Mina egna minnen av citatet är att jag definitivt inte hade hört det (åtminstone inte lagt märke till det) innan det publicerades i Lasse Anrells spalt. Hade gott om kalenderbitande sportnördar som kompisar på 90-talet och efter att det publicerats fick man ju höra det lite då och då. Men det var absolut ingen snackis varken under VM -90 eller -94 då jag följde det mesta som hände både vad gäller Kameruns och Sveriges matcher. Tidigare hade jag nog inställningen att det måste ha sagts någon gång eftersom det var så allmänt känt, men att det skulle vara från Sverige-Kamerun kändes osannolikt. Den matchen har ju analyserats sönder och samman och i så fall hade det ju säkert dykt upp i typ "extramaterialet" från VM-krönikan -94.

Så med det som nu kommit fram lutar jag nog att det är en myt att just repliken "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" någonsin yttrats vid en direktsänd fotbollsmatch i SVT, men helt säker är jag inte förrän alla aktuella matcher gåtts igenom.

För mig känns nu Bosse Hansson i Argentina-Kamerun -90 som det viktigaste att kolla. Själva matchen minns jag mycket väl, hela VMs öppningsföreställning och en stor sensation att Kamerun klarade 1-0 mot regerande mästarna. Jag tycker matchen avfärdats alldeles för lättvindigt tidigare, Kamerun gick ju på knäna mot slutet och fick faktiskt TVÅ spelare utvisade. På bänken hade de i stort sett bara den trötte gamle gubben Roger Milla att kasta in och jag kan föreställa mig hur BH (som alltid var påläst) mycket väl kan ha tittat i sina papper och spekulerat i hur Kamerun skulle formera sitt lag efter den första utvisningen. Det som ställer till det lite är att jag alltid tänkt mig att repliken förekommit i en ordväxling mellan kommentator och bisittare (vilket BH inte hade någon vid det aktuella tillfället). Typ så här:

BH: "Mycket ful spel av Kana-Biyik! Domaren visar ut honom. Kamerun håller alltså fortfarande 0-0 mot regerande världsmästarna Argentina, men hur ska dom klara anstormningen som kommer komma mot slutet av matchen med bara tio man på plan? Kana-Biyik är alltså en viktig innermittfältare. Visst borde det bli positionsbyten i laget nu?"

Bisittaren: "Ja, det är nog läge att dra ner en forward på mittfältet."

BH: "Hur ser det ut på avbytarbänken?"

Bisittaren: "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk. Dom har mest offensivt inriktade spelare att tillgå."

Så mitt tips: Kolla hela matchen Argentina-Kamerun, men särskilt minut 61 och framåt.
Citera
2015-12-20, 18:05
Medlem
JehovasFittslems avatar
Förresten, det är en del som hävdar att det kan vara ett i stort sett oändligt antal matcher som ska kollas, men så är det ju inte riktigt. Jag tycker citatet måste kunna stå för sig och vara roligt och det finns en grundförutsättning som ska vara uppfylld för att det ska anses ha verklighetsbakgrund:

- Någonting tvetydigt ska ha sagts på svenska i direktsändning om att det ser mörkt ut för ett lag med mestadels mörkhyade fotbollsspelare före september 1994.

Att det var på svenska utesluter massor med matcher. SVT sände inte så enormt mycket fotboll vid denna tid och TV3 och TV4 hade ju just startats. När började Eurosport med svenska kommentatorer? Har för mig att det var engelska som gällde där under stora delar av 90-talet, men jag ska inte svära på det. Radio är naturligtvis också en möjlighet, men just att man saknar bild till förtar ju helt den komiska poängen.

Att det var ett lag med mestadels mörkhyade spelare utesluter också massor. Klubblagsfotboll känns omöjligt vid den här tiden. Det måste ha varit ett landslag och i så fall är det Afrika söder om Sahara (stryk Egypten, Tunisien, Algeriet, Marocko osv) eller möjligen Sydamerika/Karibien som gäller. Att det skulle visats svenskkommenterade matcher med dessa lag vid andra tidpunkter än under VM/OS eller när Sverige mött dem i träningslandskamper känns uteslutet.

Jag tittar i gamla spelscheman och hittar (förutom det som redan nämnts):

- Zaire och Haiti i VM 1974. Sändes några av deras matcher i SVT?
- Ghana i OS 64, 68, 72 och 92. Väldigt tveksam till om matcher sändes de tidiga åren.
- Guinea i OS 68. Samma sak.
- Kamerun OS 84.
- Kuba i OS 76 och 80. Tveksam till hur "mörkt" deras lag var?
- Nigeria i OS 68, 80 och 88.
- Sudan i OS 72.
- Zambia i OS 80 och 88.

Var hittar man lättast en lista på Sveriges gamla träningslandskamper? Finns det ens någon annan än den mot Nigeria -94 som kan vara aktuell?
Citera
2015-12-20, 18:16
Medlem
Lägger mig inte i sporthistoriken, men själva grundidén är uppenbarligen bra nog att återanvända:

http://kadhammar.aftonbladet.se/chap...r-arbetskraft/

"Detta gäller centrum med enstaka stjärnskott ute i de mörka förorterna."
Citera
2015-12-20, 18:40
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem
Förresten, det är en del som hävdar att det kan vara ett i stort sett oändligt antal matcher som ska kollas, men så är det ju inte riktigt. Jag tycker citatet måste kunna stå för sig och vara roligt och det finns en grundförutsättning som ska vara uppfylld för att det ska anses ha verklighetsbakgrund:

- Någonting tvetydigt ska ha sagts på svenska i direktsändning om att det ser mörkt ut för ett lag med mestadels mörkhyade fotbollsspelare före september 1994.

Att det var på svenska utesluter massor med matcher. SVT sände inte så enormt mycket fotboll vid denna tid och TV3 och TV4 hade ju just startats. När började Eurosport med svenska kommentatorer? Har för mig att det var engelska som gällde där under stora delar av 90-talet, men jag ska inte svära på det. Radio är naturligtvis också en möjlighet, men just att man saknar bild till förtar ju helt den komiska poängen.

Att det var ett lag med mestadels mörkhyade spelare utesluter också massor. Klubblagsfotboll känns omöjligt vid den här tiden. Det måste ha varit ett landslag och i så fall är det Afrika söder om Sahara (stryk Egypten, Tunisien, Algeriet, Marocko osv) eller möjligen Sydamerika/Karibien som gäller. Att det skulle visats svenskkommenterade matcher med dessa lag vid andra tidpunkter än under VM/OS eller när Sverige mött dem i träningslandskamper känns uteslutet.

- Ghana i OS 64, 68, 72 och 92. Väldigt tveksam till om matcher sändes de tidiga åren.
- Kamerun OS 84.
- Sudan i OS 72.
- Zambia i OS 80 och 88.

Var hittar man lättast en lista på Sveriges gamla träningslandskamper? Finns det ens någon annan än den mot Nigeria -94 som kan vara aktuell?

Här har du en lista med alla landskamper från 1908, http://d01.fogis.se/svenskfotboll.se...51119102915-uq
Citera
2015-12-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JehovasFittslem

- Kamerun OS 84.
- Sudan i OS 72.
- Zambia i OS 80 och 88.

Någonstans blir det så avlägset att även om man skulle hitta liknande citat så vet man inte om det är ursprunget.

Jag vill påstå att just att alla tidigare vetat att det sagts men ingen vet när visar att den absoluta majoriteten har sitt minne från Anrells böcker och floskeltopp som inte gav varken mästerskap, år eller match.

Om det nu inte hittas i resterande relevanta
VM matcher har jag svårt att se att någon orkar fortsätta leta då allt i så fall skulle tyda på att det är en myt.
Citera
2015-12-20, 19:01
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Här har du en lista med alla landskamper från 1908, http://d01.fogis.se/svenskfotboll.se...51119102915-uq

Tackar! Klent med möjliga matcher i den listan dock. Trinidad & Tobago och Barbados i november 1983 kan väl knappast ha sänts i SVT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in